Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En narkotikakommission för översyn och förstärkning av narkotikapolitiken, Dir. 1998:18
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1998-05-07
Dir. 1998:18
Beslut vid regeringssammanträde den 7 maj 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En narkotikakommission tillkallas. Kommissionen skall göra en
utvärdering av samhällets narkotikapolitiska insatser sedan mitten av
1980-talet och med utgångspunkt från denna lägga förslag till sådana
effektiviseringar av narkotikapolitiken som kommissionen finner möjliga.
Översynen skall omfatta lagstiftningen inom området samt insatser för
att förebygga missbruk och rehabilitera narkotikamissbrukare och
insatser för att begränsa tillgången på narkotika.
Bakgrund
Narkotikapolitikens utveckling i Sverige
Antalet narkotikamissbrukare i Sverige uppskattades i mitten av
1950-talet till några hundra. Ett par år in på 1960-talet kunde de
räknas i tusental. Sverige stod - liksom många andra länder vid den
tidpunkten - inför ett nytt fenomen, som snart skulle komma att framstå
som ett av samhällets allvarligaste problem: missbruk av narkotika. Det
fanns vid den tiden inte någon samlad narkotikapolitik eller någon
samlad strategi för att stävja missbruket. Åtgärderna bestod därför
främst av insatser från tull, polis och åklagare.
Opinionen växte dock för att ställa narkotikamissbrukarnas behov av
omhändertagande och vård i förgrunden.
År 1965 inleddes ett försök med legalförskrivning av narkotika, främst
amfetamin. Missbrukarna skulle på så sätt nås med erbjudanden om vård
och deras sociala och medicinska status skulle förbättras, bl.a. genom
att de inte skulle behöva begå brott för att finansiera missbruket.
Erfarenheterna av projektet var nedslående och det avbröts år 1967. Ett
skäl var läckage av legalt förskriven narkotika till den illegala
marknaden. Senare studier har inte heller kunnat visa någon minskad
brottslighet hos deltagarna i projektet.
Från år 1968 skedde en förstärkning av narkotikapolitiken. Straffen för
narkotikabrott skärptes, behandlingshem inrättades och en rad
informationsinsatser genomfördes. Under 1970-talet kom uppfattningarna
om narkotikapolitikens inriktning allt mer att polariseras.
Motsättningarna gällde främst vilken del av politiken som skulle vara
prioriterad. En stark opinion sökte gehör för en syn på
narkotikamissbruket som ett symtom på sociala missförhållanden, vilket
borde mötas med efterfrågedämpande åtgärder, vård och behandling och
allmänna samhällsförbättringar snarare än skärpta straff och
tvångsingripanden från samhällets sida.
Ett sådant synsätt präglade samhällets åtgärder mot narkotika under
större delen av 1970-talet, för att i slutet av 1970-talet vända över i
en mer restriktiv riktning. År 1977 tillsatte regeringen en
ledningsgrupp för narkotikafrågor med uppgift att föreslå ytterligare
åtgärder mot narkotikamissbruket. Med utgångspunkt i ett
tiopunktsprogram som presenterats av ledningsgruppen förstärktes
resurserna till polisen och tullen samtidigt som anslagen till
narkomanvård och till information ökade. Riksdagen slog fast att målet
för den svenska narkotikapolitiken skulle vara ett narkotikafritt
samhälle. Insatserna mot gatulangning ökade och år 1982 infördes
möjligheter till tvångsvård av vuxna narkotikamissbrukare.
Därmed var grunden till den nuvarande svenska narkotikapolitiken lagd.
Dess grundläggande idé kan beskrivas som ett nära samspel mellan
åtgärder för att göra narkotikan mindre tillgänglig och insatser för att
dämpa efterfrågan på sådana preparat.
Narkotikapolitikens utveckling och inriktning under 1980-talet
För att få underlag för en samordnad och intensifierad kamp mot
narkotikamissbruket tillkallade regeringen år 1982 en
narkotikakommission. Kommissionen, som avslutade sitt arbete år 1984,
avlämnade elva promemorior vari upptogs bl.a. förslag till
försöksverksamhet avseende tull- och polissamarbete, skolans, tullens,
polisens och kriminalvårdens insatser mot narkotika, internationellt
arbete och opinionsbildning mot narkotika. Grunden för det senaste
decenniets narkotikapolitiska överväganden och insatser kan i stora
delar hänföras till det arbete som narkotikakommissionen presterade.
Parallellt med narkotikakommissionen arbetade en grupp inom
Socialdepartementet med att utveckla narkomanvården. Gruppen kallade
sitt uppdrag Offensiv narkomanvård, vilket i någon mån kan spegla den
syn som då rådde.
År 1985 diagnostiserades de första hiv-positiva injektionsmissbrukarna.
Många av dem hade då burit på smittan under flera år. Året därefter
skedde en kraftig ökning. Under hotet av en hiv- och aidsepidemi bland
narkotikamissbrukarna beslutade riksdag och regering om en fortsatt
restriktiv narkotikapolitik samt att ambitionsnivån för
narkotikabekämpningen skulle höjas. Målet för narkotikapolitiken skulle
vara att nå samtliga intravenösa missbrukare med avgiftning,
provtagning, vård och behandling. Satsningen innebar en förstärkning av
resurser till polis och tull, en kraftigt utbyggd narkomanvård,
metodutveckling samt särskilda insatser för att stimulera till samverkan
mellan socialtjänst och kriminalvård.
Lagstiftningen som gäller narkotikafrågorna har skärpts på en rad
punkter. Som exempel kan nämnas kriminaliseringen av den egna
konsumtionen av narkotika år 1988 och den därpå följande
straffskärpningen år 1993 då fängelse infördes i straffskalan för ringa
narkotikabrott. År 1989 vidgades möjligheterna att vårda en missbrukare
utan dennes samtycke genom att ny lagstiftning trädde i kraft.
Missbruksutvecklingen
Utvecklingen av samhällets åtgärder har varit en spegling av
narkotikamissbrukets förändring. Omkring år 1965 började det intravenösa
missbruket att bli ett betydande problem. Samtidigt ökade
cannabismissbruket snabbt bland ungdomar. Undersökning av
narkotikaerfarenheten bland elever i årskurs 9 visade under 1970-talets
inledande år att omkring 14 procent någon gång hade prövat narkotika.
Andelen sjönk därefter till som lägst mellan 3 och 4 procent i slutet av
1980-talet, varefter den återigen har ökat. År 1996 var andelen mellan 7
och 8 procent. Undersökningar av mönstrande värnpliktiga beskriver en
relativt likartad utveckling
Regelbundna undersökningar av narkotikaerfarenheten bland vuxna har
genomförts sedan år 1988. De visar att omkring 8 procent av befolkningen
någon gång provat narkotika. Omfattningen av det tunga missbruket är mer
svårfångad. År 1979 uppskattades antalet tunga missbrukare till mellan
10 000 och 14 000 personer. År 1992 var motsvarande siffra mellan 14 000
och 20 000. Också andra indikatorer - såsom antal lagföringar som gällt
narkotikastrafflagen (1968:64) och lagen (1960:418) om straff för
varusmuggling samt antalet personer misstänkta för brott mot
narkotikastrafflagen - pekar i riktning mot att antalet tunga
missbrukare kan ha ökat något under 1990-talet.
Samhällsförändringar
De allmänna samhällsförändringarna de senaste femton åren har också
påverkat narkotikamissbrukets utveckling. Här kan nämnas
ungdomsarbetslöshetens utveckling under 1990-talet och tecken på en ökad
segregering i samhället. Internationaliseringen har medfört en ökad
rörlighet över gränserna samtidigt som drogerna, missbruksmönstren och
inställningen till narkotika har förändrats. Cannabis är fortfarande det
vanligaste narkotiska missbruksmedlet i Sverige, samtidigt som
konsumtionen av syntetiska droger har ökat inom bl.a. EU:s medlemsstater
under 1990-talet. De vanligaste syntetiska drogerna, som är
amfetaminstrukturer, framställs genom kemiska processer. Genom att byta
ut någon eller några av kemikalierna vid tillverkningen kan nya
varianter fås fram. Dessa droger brukar kallas "designer drugs". En del
av drogerna är förhållandevis enkla att framställa, utan krav på
avancerad utrustning. Ingredienser kan finnas att köpa i många
europeiska länder samtidigt som recept kan sökas på Internet.
Det finns tydliga tecken på att ungdomar i dag är mer öppna för att
pröva droger än för bara några år sedan. Den debatt om liberalisering av
narkotikapolitiken som pågår på flera håll i Europa, med bl.a. krav på
avkriminalisering av cannabis, har dock ingen motsvarighet i Sverige.
Inom EU, i Östersjöregionen och inom FN sker för närvarande ambitiösa
satsningar för att ytterligare samla enskilda länders insatser mot
narkotikan och mot den organiserade brottsligheten. Sverige har en
mångårig tradition av internationellt engagemang i narkotikafrågan. En
viktig utgångspunkt för Sveriges internationella arbete har varit en
strävan att få gehör för en politik som väl balanserar insatser för att
begränsa tillgängligheten med insatser för att dämpa efterfrågan.
De motsättningar som präglade den narkotikapolitiska debatten i Sverige
under 1970-talet har idag i stor utsträckning ersatts av en samsyn. Det
råder folklig och politisk samling kring målet för den svenska
narkotikapolitiken - att skapa ett samhälle fritt från narkotika.
Utgångspunkten, att målet bäst kan nås genom en restriktiv
narkotikapolitik med ett balanserat förhållningssätt med åtgärder mot
både tillgång och efterfrågan, ligger fast. Signaler om en ökning av det
experimentella bruket av narkotika bland unga människor och en ny
öppenhet mot narkotikan i vissa ungdomsgrupper kan dock innebära att
landet står inför en ny situation. Därför måste de närmare formerna och
metoderna för hur målet skall uppnås kontinuerligt ses över och
utvecklas.
Uppdraget
Mot bakgrund av det anförda finns det behov av en sammanhållen översyn
och utvärdering av de narkotikapolitiska insatser som har genomförts
sedan narkotikakommissionen avslutade sitt arbete år 1984. En sådan
översyn bör göras inom ramen för en kommission. Kommissionens
huvuduppgift skall vara att lägga fram förslag för att på lång sikt
skapa bättre förutsättningar för samordnade och intensifierade insatser
mot narkotikamissbruket. Uppdraget skall omfatta såväl insatser för att
förebygga narkotikamissbruk och rehabilitera narkotikamissbrukare som
rättsväsendets och tullens arbete med narkotikabekämpningen.
Kommissionen skall i sitt arbete utgå från den restriktiva grundsyn som
präglar svensk narkotikapolitik. Arbetet skall också utgå ifrån att alla
åtgärder mot narkotika skall bygga på en balans mellan insatser ägnade
att dämpa efterfrågan och begränsa tillgången på narkotika. Målet att på
sikt skapa ett narkotikafritt samhälle skall ligga fast. Kommissionen
skall särskilt uppmärksamma vikten av samarbete och samspel mellan olika
sektorer, nivåer och aktörer i samhället.
Med denna utgångspunkt skall kommissionen särskilt ha till uppgift att
1. föreslå förbättringar av metoder och system för att öka kunskapen om
och analysen av narkotikautvecklingen, samt föreslå hur det samlade
resultatet av samhällets insatser i förhållande till målet om ett
narkotikafritt samhälle skall kunna mätas,
2. utvärdera och föreslå åtgärder för att förstärka och effektivisera
det drogförebyggande arbetet,
3. analysera utvecklingen av missbrukarvårdens och kriminalvårdens
behandlingsprogram, värdera dess resultat och effekter i förhållande
till insatta resurser samt föreslå åtgärder för att stärka
rehabiliteringen av missbrukare, bl.a. genom förbättrad samverkan mellan
olika huvudmän och aktörer,
4. utvärdera och lägga fram förslag till åtgärder vad gäller omfattning
och inriktning av statens stöd till utveckling av missbrukarvården och
brottsförebyggande insatser som gäller narkotikarelaterad brottslighet,
5. analysera behovet av förändringar av rättsväsendet arbetsmetoder samt
av straffrättslig och straffprocessuell lagstiftning samt lägga fram
förslag till sådana förändringar,
6. utifrån en översyn och sammanställning av den forskning som bedrivs
inom narkotikaområdet föreslå hur forskningen kan stimuleras, förstärkas
och organiseras samt peka ut särskilt angelägna men hittills eftersatta
forskningsområden, samt
7. utforma strategier för särskilt riktade informationsinsatser och för
opinionsbildning samt lämna förslag till samhällets stöd till detta.
Kommissionen skall kartlägga och, så långt det är möjligt, utvärdera de
insatser och det samarbete som redan förekommer inom rättsväsendet och
inom organ som ansvarar för rehabiliteringsfrågor. Kommissionen skall i
sitt arbete göra en bedömning av det befintliga regelverkets
konsekvenser och effektivitet för dels rättsväsendets arbetsmetoder,
resultat och resursutnyttjande, dels det offentligas, arbetslivets,
organisationers och enskildas arbete med att förebygga missbruk och
rehabilitera narkotikamissbrukare.
En förutsättning för att det skall gå att mäta resultatet av samhällets
insatser i förhållande till målet om ett narkotikafritt samhälle är att
det finns en gemensam bild av mängden narkotika som konsumeras i
samhället. I utredningen En gräns - en myndighet (SOU 1998:18) utvecklas
en modell för hur detta skall kunna mätas. Kommissionen skall följa och
komma med förslag vad gäller metodutvecklingen inom området samt i det
sammanhanget analysera faktorer och omständigheter av betydelse för
produktionen av syntetisk narkotika i Sverige.
Kommissionen skall göra en översyn av det förebyggande arbetets
omfattning, inriktning, organisation, utvärdering och
finansieringsformer samt lämna förslag till hur arbetet skall kunna
effektiviseras och förbättras. Kommissionen skall i sina överväganden
bl.a. ta i beaktande det stöd som Folkhälsoinstitutet och, när det
gäller lokalt brottsförebyggande arbete, Kommittén för
brottsförebyggande arbete fördelar till drogförebyggande arbete.
Kommissionen skall också bilda sig en uppfattning om utvecklingen av
missbrukarvårdens och kriminalvårdens skilda behandlingsprogram.
Kommissionen skall undersöka och värdera omfattning och inriktning av
samt kostnader för dessa program, vilka missbrukare som kommer i fråga
för rehabiliteringsinsatser samt, vad gäller den frivilliga
missbrukarvården, fördelningen mellan öppenvård och heldygnsvård.
Kommissionen skall i det sammanhanget göra en utvärdering av och komma
med förslag vad gäller det statliga stöd till utveckling av
missbrukarvården som Socialstyrelsen och länsstyrelserna förmedlar.
Kommissionen skall särskilt se över finansieringsfrågor som gäller
samarbetet mellan kriminalvården och kommunerna vid kontraktsvård och
vistelse utanför anstalt för vård enligt 34 § lagen (1974:203) om
kriminalvård i anstalt.
Kommissionen skall i sitt arbete utgå ifrån att narkotikaproblemet till
sin karaktär är globalt och därför kräver ett vittgående internationellt
samarbete för att kunna få en lösning. Kommissionen skall i sina förslag
väga in och värdera erfarenheter som har gjorts i andra europeiska
länder, bl.a. vad gäller produktionen av syntetiska droger.
Kommissionens förslag skall förstärka Sveriges internationella insatser
och ge möjligheter till ett ökat internationellt genomslag för en
restriktiv narkotikapolitik. En utgångspunkt bör vara den framgång
Sverige har haft i att skapa en bred nationell samling kring målet för
narkotikapolitiken satt i relation till de stora och grundläggande
skillnader som finns mellan EU:s medlemsländer och inom
Europaparlamentet.
Arbetsformer
Kommissionens arbete skall vara brett upplagt. Den skall bestå av en
ordförande och högst fem ledamöter. Till kommissionen skall, utöver
sedvanliga experter och sakkunniga, tre referensgrupper knytas. I en av
dem skall företrädare för riksdagspartierna ingå medan en annan skall
bistå kommissionen med vetenskaplig kompetens. I den tredje
refererensgruppen skall företrädare för berörda myndigheter ingå.
Kommissionen är därutöver fri att forma ytterligare referens- och
expertgrupper om det visar sig behövas under arbetets gång. Kommissionen
skall arbeta utåtriktat och i nära kontakt med myndigheter, kommuner och
organisationer samt övriga utredningar etc som pågår med anknytning till
uppdraget. Kommissionen bör pröva och förankra sina överväganden och
förslag i seminarier, work-shops, offentliga utfrågningar och liknande.
Övrigt
Det skall stå kommissionen fritt att också ta upp andra näraliggande
frågor som kan bidra till de narkotikapolitiska målen än de frågor som
närmare preciserats i direktiven. Innebär kommissionens överväganden att
författningsreglering bör ske skall förslag till sådan lämnas.
Förslagens kostnadskonsekvenser skall redovisas och om förslagen innebär
ökade kostnader skall en finansiering av förslagen anvisas. Kommissionen
skall i sitt arbete beakta vad som sägs i de generella direktiven till
kommittéer och särskilda utredare om att redovisa regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23), att redovisa konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49) samt att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124).
Tidsplan
Uppdraget skall redovisas före utgången av år 2000. Om kommissionen
anser det lämpligt kan uppdraget redovisas fortlöpande i
delbetänkanden.