Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering av statistikreformen, Dir. 1998:17
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1998-03-12
Dir. 1998:17
Beslut vid regeringssammanträde den 12 mars 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att utvärdera
statistikreformen. I uppdraget ingår också att analysera
EU-medlemskapets effekter på statistikens område och lämna förslag till
eventuella förändringar i den officiella statistiken.
Bakgrund
Statistikens roll i samhället
Statistik om allmänna samhällsförhållanden är en nödvändig förutsättning
för att demokrati och ekonomi skall fungera i ett modernt samhälle. Den
statliga statistiken produceras och presenteras för att tillfredställa
viktiga behov i samhället. Statistiken används inom planering,
beslutsfattande och förändringsarbete på internationell, nationell,
regional och kommunal nivå liksom inom specifika samhällssektorer.
Utbildningsväsendet är en viktig kanal för bred spridning av statistik
men också för att förmedla en allmän förståelse för hur statistik kan
användas.
Statistik spelar en väsentlig roll som underlag för kritisk granskning
av samhället. Massmedia utgör en viktig kanal som förmedlare av
statistisk information till olika opinionsgrupper och direkt till
allmänheten. Forskningen har behov av omfattande och detaljerade
statistiska underlag, ofta i form av individdata.
Bakgrunden till statistikreformen
Under 1960- och 1970-talen centraliserades den statliga
statistikproduktionen till Statistiska centralbyrån (SCB). Statistiken
byggdes samtidigt ut inom flera samhällssektorer. En bidragande orsak
till centraliseringen var den nya datatekniken. Den innebar att
statistikproduktionen kunde effektiviseras men ansågs också förutsätta
stora enheter.
Regeringen beslutade år 1980 att tillkalla en kommitté med uppgift att
se över den statliga statistikens innehåll och framtida inriktning.
Kommittén föreslog i betänkandet Framtida statlig statistik (SOU
1983:74) bl.a. en ny beslutsmodell där departementens ansvar för
statistiken inom det egna verksamhetsområdet skulle stärkas. Riksdagen
beslutade i enlighet med kommitténs förslag (prop. 1984/85:100 bil. 14,
bet. 1984/85 FiU16, rskr. 1984/85:115). Den nya beslutsmodellen gjorde
det emellertid svårt att införa sektorövergripande statistik och var
tidsödande för arbetet i Regeringskansliet. Riksrevisionsverket
kritiserade det sätt på vilket statistiken styrdes. En annan viktig
orsak till att styrningen av statistiken behövde utvecklas var
förändringen inom den offentliga sektorn med ökat decentraliserat
beslutsfattande genom mål- och resultatstyrning.
Mot denna bakgrund beslutade regeringen år 1990 att tillkalla en
utredare med uppgift att pröva hur den statliga statistiken skulle kunna
effektiviseras. Man ansåg att detta skulle kunna uppnås genom att
statistikens huvudanvändare fick en tydligare beställarroll. Vidare
ansågs att statistiken så långt som möjligt borde finansieras direkt av
beställarna. Möjligheten att helt uppdragsfinansiera SCB verksamhet
skulle också prövas.
Utredaren lämnade i maj 1992 betänkandet Effektivare statistikstyrning -
Den statliga statistikens finansiering och samordning (SOU 1992:48).
Utredaren föreslog att i princip all statlig statistik skulle
finansieras med anslag till sektorsmyndigheter eller genom avgifter.
Remissinstansernas synpunkter på utredarens förslag var blandade. De
flesta välkomnade ett ökat användarinflytande. Förslaget tillstyrktes i
stor utsträckning av de myndigheter där statistiken har en operativ roll
i verksamheten. Förslaget avvisades däremot i allmänhet av de
remissinstanser som har tydliga sektorövergripande statistikbehov.
Lagen (1992:889) om den officiella statistiken
Regeringen beslutade i december 1987 att tillkalla en särskild utredare
med uppgift att göra en samlad regelöversyn inom statistikområdet.
Utredaren överlämnade i april 1990 betänkandet Förenklad
statistikreglering - Med förslag till lag om den statliga
statistikframställningen (SOU 1990:43). Mot denna bakgrund beslutade
riksdagen våren 1992 en lag om den officiella statistiken (prop.
1991/92:118, bet. 1991/92: FiU23, rskr. 1991/92: 316). Enligt lagen är
officiell statistik sådan statistik för samhällsplanering, forskning,
allmän information och internationell raportering som en myndighet
framställer enligt föreskrifter som regeringen meddelar.
Beslut om ändrade principer för statistiken
Riksdagen beslutade i november 1992 om förändrade principer för
ansvarsfördelning och finansiering av den officiella statistiken (prop.
1992/93:101, bet. 1992/93:FiU7, rskr. 1992/93:122). Beslutet innebar en
kompromiss i förhållande till remissutfallet på så sätt att en oberoende
statistikmyndighet skulle ansvara för sektorövergripande statistik och
vissa samordnande uppgifter medan sektormyndigheter så långt möjligt
skulle ansvara för sektorbunden statistik. SCB fick således ansvar för
officiell statistik som griper över flera sektorer eller som saknar en
entydig huvudanvändare eller där det påtagligt gagnar förtroendet för
statistiken. SCB fick också ansvar för förvaltningsuppgifter såsom
samordning och bevakning av den officiella statistiken, grundläggande
metodutveckling, nationell statistiksamordning, nomenklaturarbete,
internationellt statistiksamarbete, information och statistikservice
samt vissa centrala databaser. SCB fick vidare ansvar för långsiktiga
prognoser och analyser om befolkningsutveckling, utbildning och
arbetsmarknad. Dessa verksamheter skulle enligt beslutet
anslagsfinansieras.
Beslutet innebar vidare att sektoransvariga myndigheter fick ansvar för
den officiella statistiken inom sina områden. Denna statistik skulle
finansieras genom anslag vid de berörda sektormyndigheterna. Övrig
statistik och statistiska tjänster skulle enligt beslutet finansieras av
beställaren.
Riksdagen hade redan tidigare beslutat att decentralisera
beställaransvaret för skolstatistiken till Skolverket från den 1 juli
1992 och ansvaret för livsmedelsstatistiken till Livsmedelsekonomiska
samarbetsnämnden från den 1 juli 1993.
Lagen (1995:606) om vissa personregister för officiell statistik
Regeringen beslutade i december 1992 att tillkalla en utredare med
uppdrag att utreda frågor om integritetsskyddet för uppgifter i den
statliga statistiken. Utredaren lämnade i september 1993 delbetänkandet
Statistik och integritet, del 1 (SOU 1993:83) och i maj 1994
slutbetänkandet Statistik och integritet, del 2 (SOU 1994:65). Mot denna
bakgrund beslutade riksdagen i juni 1995 lag om vissa personregister för
officiell statistik (prop. 1994/95:200, bet. 1994/95:FiU24, rskr.
1994/95: 368).
Genomförandekommittén
Regeringen beslutade i februari 1993 att tillsätta en kommitté med
uppgift att förbereda ändringar i ansvarsfördelningen för den statliga
statistiken. Kommittén, som antog namnet Genomförandekommittén, lämnade
under 1993 två delrapporter och i januari 1994 sitt slutbetänkande
Ändrad ansvarsfördelning för den statliga statistiken (SOU 1994:1).
Statistikreformen träder i kraft
Riksdagen ställde sig, i likhet med regeringen, i april 1994 i stort
bakom Genomförandekommitténs förslag till genomförande av en ny
ansvarsfördelning och finansiering av delar av statistikproduktionen
(prop. 1993/94: 100, bil. 8, bet. 1993/94: FiU15, rskr. 1993/94:269).
Den 1 juli 1994 fördes ansvaret för den officiella statistiken inom ett
stort antal avgränsade sektorsområden över från Statistiska centralbyrån
till ett femtontal andra statliga myndigheter. SCB:s statistikansvar
koncentrerades samtidigt till bl.a. arbetsmarknadsstatistik,
befolkningsstatistik, ekonomisk statistik, välfärdsstatistik och viss
utbildningsstatistik. Samtidigt fördes sammanlagt ca 90 miljoner kronor
över från SCB:s anslag till de övriga berörda myndigheterna vilket
sammantaget med de 50 miljoner kronor som tidigare förts över för
jordbruks- och skolstatistik innebar att SCB:s anslagsfinansierade
verksamhet minskade till ca 50% av den dåvarande verksamhetens volym.
Statistiksamarbetet inom EUEU-samarbetet på statistikområdet innebär att
medlemsländerna är skyldiga att harmonisera stora delar av den
befintliga statistiken och att fortlöpande utveckla statistiken med
hänvisning till bl.a. det fördjupade samarbetet och utvidgningen av
unionen. För närvarande ställs omfattande krav på ekonomisk statistik.
De kommande utvidgningsförhandlingarna liksom fokuseringen på bl.a.
sysselsättning, miljö och transporter förväntas ställa nya krav på
statistik som stöd för EU:s politik och gemensamma satsningar.
Kommissionen ger i vissa fall ekonomiskt stöd till medlemsländerna för
att utveckla ny statistik men det är dessa länder som finansierar och
ansvarar för produktionen av statistik. Kommissionen sammanställer och
publicerar den gemensamma statistiken.
EU:s regelverk är mycket omfattande på statistikens område och
ytterligare författningar förbereds. Författningarna gäller framför allt
ekonomisk statistik, jordbruksstatistik och arbetsmarknadsstatistik.
Inom EU-kommissionen ansvarar Eurostat (DG 34) för statistikfrågor.
Under kommissionen finns ett 70-tal kommittéer och arbetsgrupper där SCB
och andra statistikansvariga myndigheter är representerade.
Utvecklingsarbetet inom statistiken sker i dag i många fall i dessa
kommittéer och arbetsgrupper. Finansdepartementet är representerat
i ministerrådets arbetsgrupp för statistikfrågor.
Statens uppgiftsinsamling från kommuner och landsting
I betänkandet Statens uppgiftsinsamling från kommuner och landsting (SOU
1996:179) föreslås bl.a. hur kvalitet, jämförbarhet och aktualitet kan
förbättras i statistik som samlas in från kommuner och landsting och hur
uppgiftslämnarnas börda kan minskas. Förslaget har remissbehandlats och
bereds inom Regeringskansliet.
Uppdraget
Mot bakgrund av de stora förändringar som statistikreformen inneburit
för statistiken, statistikansvariga myndigheter och statistikens
användare finns det skäl att utvärdera denna. Även medlemskapet i EU har
medfört betydande förändringar vilket motiverar en analys av
medlemskapets effekter på statistikens område. Utifrån denna utvärdering
och analys skall utredaren föreslå hur eventuella brister inom området
kan åtgärdas.
Har reformen haft de förväntade positiva effekterna?
Syftet med statistikreformen var att göra styrningen av den statliga
statistiken effektivare genom att öka användarnas möjligheter till
påverkan. Detta skulle uppnås genom att huvudanvändare utsågs till
statistikansvariga myndigheter. Den officiella statistiken inom ett
visst samhällsområde skulle utformas som en löpande dialog mellan
statistikansvariga myndigheter och övriga användare, vars intressen
skulle fångas upp genom användarråd.
Utredaren skall utvärdera om syftet med statistikreformen har uppnåtts.
Av utvärderingen skall det särskilt framgå hur statistikens omfattning,
innehåll, kvalitet och relevans har förändrats genom reformen och om
användarnas inflytande över statistikens innehåll har utvecklats på det
sätt som var förväntat. Utredaren skall också analysera hur
flexibiliteten inom statistiksystemet har påverkats och möjligheterna
att tillgodose behovet av ny statistik.
En utgångspunkt för reformen var att den officiella statistiken skulle
bli mer tillgänglig. Tillgängligheten ansågs kunna upprätthållas och på
sikt även ökas genom en särskild databasservice vid SCB. Utredaren skall
utvärdera hur reformen har påverkat statistikens tillgänglighet och
användning samt användarnas möjlighet att överblicka den officiella
statistiken.
En annan utgångspunkt för reformen var att systemet med beställare och
producenter borde leda till ökad konkurrens mellan olika producenter och
en ökad press på att rationalisera och effektivisera
produktionsprocessen. Utredaren skall därför analysera
produktivitetsutvecklingen för statistikproduktionen vid SCB och andra
statistikproducenter och i vilken utsträckning statistikproduktionen
upphandlas under konkurrens. Utredaren skall vidare undersöka om
eventuellt dubbelarbete vid de statistikansvariga myndigheterna har ökat
eller minskat efter reformen.
Inför reformen bedömdes att uppgiftslämnarnas börda skulle kunna minska
om de statistikansvariga myndigheterna samordnade insamlingen av
specifika sektorsuppgifter med insamlingen av uppgifter för statistik.
Utredaren skall utvärdera om uppgiftslämnarnas börda har minskat av
denna anledning.
Ytterligare en positiv effekt som förväntades av reformen var att en
större rörlighet bland statistiker skulle öka det statistiska kunnandet
i samhället i stort. Utredaren skall därför undersöka reformens effekter
för statistikkompetensens utveckling och spridning i statistiksystemets
olika delar.
Enligt förordningen (1992:1668) om den officiella statistiken skall
individbaserad officiell statistik, när inte särskilda skäl talar
däremot, vara könsuppdelad. Utredaren skall utvärdera om den
könsuppdelade statistikens omfattning och kvalitet har påverkats av
statistikreformen.
Har reformen haft de befarade negativa effekterna?
Inför statistikreformen framfördes från olika håll farhågor om att
reformen skulle leda till försämringar inom vissa områden, bl.a. att
allmänhetens möjligheter att påverka och få tillgång till statistik
skulle försämras. Vidare fanns en oro för att reformen skulle leda till
brister i objektivitet och kvalitet, sämre jämförbarhet och till att
uppgiftslämnarnas börda ökade.
Utredaren skall därför utvärdera om reformen har försvårat möjligheterna
för statistikanvändare i allmänhet att påverka, få tillgång till och
använda statistik. För att få en uppfattning om detta är det exempelvis
av intresse att undersöka i vilken utsträckning statistikansvariga
myndigheter har inrättat programråd eller liknande, och i så fall deras
sammansättning och hur de fungerar.
Vissa statistikansvariga myndigheter fick genom reformen ansvar för
statistik som på olika sätt rör den egna verksamheten. Detta
förhållande kan medföra att statistikens objektivitet riskeras.
Utredaren skall därför undersöka om statistiken har påverkats negativt
av detta förhållande.
Utredaren skall också utvärdera hur statistikens kvalitet har
förändrats och i vilken utsträckning eventuella försämringar beror på
bristande kompetens vid den statistikansvariga myndigheten eller
statistikproducenten.
Utredaren skall vidare utvärdera om decentraliseringen av
statistikansvaret har medfört att statistiken inte är lika jämförbar som
tidigare, bl.a. vad gäller möjligheterna att jämföra statistik över lång
tid.
Enligt reformens intentioner får belastningen inte öka
påuppgiftslämnarna. Utredaren skall utvärdera om detta har skett och
om möjligheterna att samutnyttja insamlade data har försämrats som följd
av att statistikansvaret är uppdelat på olika myndigheter. För att över
tiden kunna studera belastningen på uppgiftslämnarna skall utredaren
också förslå hur kostnaderna för dessa kan beräknas. Utredaren skall
bl.a. beakta de beräkningar på området som har gjorts i andra länder.
De statistikansvariga myndigheternas nya roller efter reformen
Statistikreformen innebar att SCB:s verksamhet delades upp i tre delar.
Myndigheten fick ansvar för sektorövergripande statistik samtidigt som
förvaltningsrollen förstärktes, framför allt samordningen av den
statliga statistiken. En tredje uppgift var att producera statistik på
uppdrag.
Utredaren skall utvärdera hur SCB har utfört arbetet inom de olika
delarna av verksamheten och studera bl.a. hur SCB:s anslagsfinansierade
statistik har utvecklats jämfört med statistik vars ansvar har
delegerats till andra myndigheter.
En fråga av särskilt intresse är hur väl SCB har lyckats samordna den
officiella statistiken i stort men också statistiken inom den egna
myndigheten. En annan fråga är hur information och service till andra
statistikansvariga myndigheter har fungerat. Ytterligare en fråga är hur
databasservicen har utvecklats.
Utredaren skall vidare granska konsekvenserna av att ansvaret
för de nämnda tre verksamheterna ligger inom samma myndighet.
Huvuddelen av den statistik som andra myndigheter ansvarar för
produceras även efter reformen av SCB på uppdrag av dessa myndigheter.
Det är därför motiverat att utredaren granskar hur SCB fungerar som
producent av andra statistikansvariga myndigheters officiella statistik.
Av intresse är bl.a. hur förhandlingar om avtal, prissättning och
offentlighet fungerar utifrån producentens och beställarens synvinkel.
Genom statistikreformen fick ett 25-tal myndigheter en ny uppgift att
ansvara för officiell statistik inom ett avgränsat sektorsområde.
Utredaren skall granska rollfördelningen mellan SCB och övriga
statistikansvariga myndigheter och utifrån denna lämna förslag till
eventuella förändringar.
Utredaren skall också bedöma hur de nya statistikansvariga myndigheterna
har hanterat sina olika roller efter reformen, exempelvis rollen som
statistikansvarig myndighet, som beställare av statistik och som
producent i vissa fall.
Vidare skall utredaren pröva om de statistikansvariga myndigheterna har
levt upp till de förväntningar som fanns inför reformen. Utifrån denna
prövning skall utredaren lämna förslag till eventuella förändringar av
vilka myndigheter som skall ha detta ansvar och vilken statistik som
dessa myndigheter skall ansvara för.
EU-medlemskapets effekter på statistiken
Medlemskapet i EU har på flera sätt påverkat den svenska statistiken.
Innehållet i statistiken har förändrats genom krav på harmonisering och
ny statistik inom främst områdena ekonomi, jordbruk och arbetsmarknad.
SCB har till stor del finansierat EU-anpassningen genom
rationaliseringar, minskat utvecklings- och förändringsarbete, med
sparade anslagsmedel och genom vissa ambitionssänkningar inom främst
sådan statistik som inte är reglerad inom EU.
Medlemskapet har således inneburit att EU-reglerad statistik till viss
del prioriterats på bekostnad av annan statistik. Det är därför
väsentligt att utredaren analyserar i vilken utsträckning och på vilket
sätt den officiella statistiken har påverkats av medlemskapet och i
vilken omfattning kraven från EU har medfört omprioriteringar mellan
olika statistikområden och vilken effekt detta har haft för
statistikanvändarna. Utredaren skall med utgångspunkt i analysen lämna
förslag till eventuella förändringar av vilken statistik som skall ingå
i förordningen (1992:1668) om den officiella statistiken. Förslagen
skall utgå från nuvarande anslagsnivå och de krav som finns i lagen
(1992:889) om den officiella statistiken. Förslagen skall också ta
hänsyn till statistikbehoven inom i första hand områden som är
sektorövergripande och inte reglerade inom EU, exempelvis
befolkningsfrågor och vissa fördelnings- och välfärdsfrågor.
Utredaren skall beakta de utvärderingar av sektorstatistik som
statistikansvariga myndigheter har genomfört och i övrigt det
utvecklingsarbete som gjorts för att anpassa statistiken till nya och
förändrade behov.
Utredaren skall i detta sammanhang förutsättningslöst pröva
möjligheterna att avgiftsfinansiera statistik som i dag finansieras
med anslagsmedel.
EU-arbetet på statistikens område berör ett stort antal
intressenter, både i Sverige och i olika EU-institutioner. SCB samordnar
det svenska arbete som bedrivs inom EG-kommissionens kommittéer och
arbetsgrupper och ansvarar för att EU-arbetet förankras hos berörda
svenska intressenter, såsom exempelvis statistikansvariga myndigheter
och organisationer som Svenska kommunförbundet och Näringslivets nämnd
för regelgranskning. Utredaren skall utvärdera SCB:s samordning av
EU-arbetet och arbetsfördelningen mellan SCB och övriga
statistikansvariga myndigheter på detta område. Utredaren skall också
utvärdera i vilken omfattning Sverige har fått gehör för sina
ståndpunkter i EU-arbetet på statistikens område.
EU-medlemskapets effekter på statistiken har visat att finansieringen
och styrningen av den sektorövergripande statistiken inte
fungerar tillfredsställande. Det nuvarande systemet försvårar bl.a.
budgetarbetet inom Regeringskansliet. Regeringen har uppdragit åt SCB
att senast den 1 mars 1998 lämna förslag till hur regeringens
finansiella styrning av myndighetens verksamhet kan förbättras. SCB
föreslår att myndighetens anslag för statistikproduktion delas upp på
flera departement. Förslaget bereds i Regeringskansliet inför
budgetpropositionen för 1999. Utredaren skall beakta resultatet av
beredningsarbetet och utifrån detta ta ställning till behovet av
ytterligare förslag till åtgärder som kan förbättra styrningen av den
sektorövergripande statistiken.
Mot bakgrund av EU-medlemskapets stora effekter på den svenska
statistiken är det av intresse att veta om också andra medlemsländer har
en liknande situation. Utredaren skall därför översiktligt undersöka hur
statistiken har påverkats i andra länder efter medlemskapet i EU.
Utredaren bör t.ex. studera ett eller flera länder som varit medlemmar
under en längre tid och ett eller flera länder som liksom Sverige
nyligen blivit medlemmar. Utredaren skall också studera i vilken
omfattning kraven från EU har medfört omprioriteringar mellan
statistikområden, hur statistiken styrs och hur de växande
statistikkraven från EU hanteras.
Arbetets genomförande
Utredaren skall samråda med representanter för berörda
statistikanvändare, statistikproducenter och uppgiftslämnare.
För arbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare om redovisning av regionalpolitiska konsekvenser
(dir. 1992:50), prövning av offentliga åtaganden (dir. 1994: 23),
redovisning av jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994: 124) samt
redovisning av konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996: 49). Utredaren skall även
redovisa vilka ekonomiska konsekvenser som uppkommer om föreslagna
förändringar genomförs.
Utredaren skall samråda med den arbetsgrupp som Regeringskansliet avser
att inrätta inom Finansdepartementet med uppgift att lämna förslag till
ändringar i författningarna på statistikens område.
Utredningsarbetet skall vara avslutat senast den 1 mars 1999.