Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av regler om körkortsingripande, Dir. 1998:16
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1998-03-05
Dir. 1998:16
Beslut vid regeringssammanträde den 5 mars 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall tillkallas med uppgift att se över reglerna
om körkortsingripande.
Utredaren skall
- redovisa de fördelar och nackdelar som skulle uppkomma om frågan om
körkortsingripande till följd av brott skulle hanteras inom ramen för
brottmålsförfarandet,
- föreslå de författningsändringar som kan komma att behövas om frågan
om körkortsingripande på grund av brott hanteras i den ordningen,
- överväga om en ändrad instansordning bör påverka hanteringen av de
återstående ärendena om körkortsingripanden och, om så är fallet, hur
detta bör ske,
- överväga om även andra former av reaktioner mot körkortsinnehav än
återkallelse och varning bör komma i fråga inom ramen för
brottmålsförfarandet samt, om sådana reaktioner bedöms lämpliga, lämna
förslag till nya reaktioner och de författningsändringar som detta
föranleder,
- redovisa de organisatoriska, administrativa och ekonomiska
konsekvenser som en överföring av frågan om körkortsingripande skulle
medföra samt de ytterligare konsekvenser i detta hänseende som skulle
följa av utredarens förslag,
- föreslå de andra författningsändringar på området som utredningen ger
upphov till.
Bakgrund
Nuvarande regler om körkortsingripande
Grunderna för ett körkortsingripande skall i huvudsak stämma överens med
de skäl som utgör hinder för att få körkortstillstånd. Förhållanden som
skall leda till att körkortstillstånd vägras eller körkort återkallas
kan delas in i två kategorier - personliga förhållanden och medicinska
förhållanden.
De personliga förhållandena avser situationer som körkortshavaren till
följd av sitt eget beteende försätter sig i - begår brott, brukar
alkohol m.m. - medan de medicinska förhållandena avser de krav som från
trafiksäkerhetssynpunkt bör uppställas för förare av körkortspliktiga
fordon.
Ett körkortsingripande till följd av personliga förhållanden liksom en
vägran att meddela körkortstillstånd grundas ofta på att körkortshavaren
har begått brott som på något sätt är relaterat till beteendet i trafik.
I 83 § körkortsförordningen (1977:722) finns en uppräkning av olika
brott som körkortsmyndigheten skall underrättas om. Till grund för
återkallelse av ett körkort till följd av brottslig gärning skall
beträffande frågan huruvida brott föreligger enligt 18 § körkortslagen
(1977:477) läggas lagakraftvunnen dom eller beslut om åtalsunderlåtelse
enligt 20 kap. 7 § rättegångsbalken eller motsvarande bestämmelse i
annan författning. Utländska avgöranden behandlas enligt 26 §
körkortslagen på samma sätt som svenska.
I 16 § körkortslagen anges grunderna för när ett körkortsingripande
skall ske. Ett körkort skall således återkallas om körkortshavaren har
fällts till ansvar för bl.a. rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov
vårdslöshet i trafik (16 § 1), om körkortshavaren har fällts till ansvar
för obehörigt avvikande från trafikolycksplats (s.k. smitning) och
överträdelsen inte kan anses som ringa (16 § 2), om körkortshavaren
genom upprepade förseelser i väsentlig grad har visat bristande vilja
eller förmåga att rätta sig efter de regler som gäller i trafikens eller
trafiksäkerhetens intresse (16 § 3) eller om körkortshavaren vid bl.a.
förande av motordrivet fordon brutit mot en från trafiksäkerhetssynpunkt
väsentlig regel, om överträdelsen inte kan anses som ringa (16 § 4). I
16 § 5 körkortslagen regleras en särskild aspekt av de personliga
förhållandena - opålitlighet i nykterhetshänseende - och i 16 § 7
körkortslagen de medicinska hindren för körkortsinnehav. I 16 § 6
körkortslagen regleras situationer där en återkallelse kan grundas
på andra brott än de tidigare nämnda eller på grund av olämplighet i
andra avseenden än personliga omständigheter. Vidare regleras i 16 §
8-10 körkortslagen vissa särskilda fall när en återkallelse skall ske. I
vissa fall får en återkallelse ersättas av en varning, om det av
särskilda skäl kan anses vara en tillräckligt ingripande åtgärd (22 §
körkortslagen).
Om ett körkort återkallas med stöd av 16 § 1-6 körkortslagen skall en
spärrtid på lägst en månad och högst tre år bestämmas. Vid grov
vårdslöshet i trafik och grovt rattfylleri skall spärrtiden bestämmas
till lägst ett år.
Instansordningen m.m.
Frågan om körkortsingripande prövas i första hand av länsstyrelsen.
Länsstyrelsens beslut kan överklagas hos allmän förvaltningsdomstol.
Frågan om körkortsingripandets rättsliga karaktär och vilka instanser
som bör handlägga frågor om körkortsingripande har flera gånger varit
föremål för utredning samt regeringens och riksdagens bedömning. Senast
dessa frågor diskuterades av regeringen var i samband med att den första
prövningen av körkortsingripanden flyttades från länsrätten till
länsstyrelsen (prop. 1993/94:133). I propositionen anfördes att
körkortsingripanden inte är en brottspåföljd. Vidare diskuterades om de
körkortsmål borde föras över till tingsrätt som har anknytning dit, på
så sätt att tingsrätten prövar frågan om ansvar för brott. Regeringen
ansåg emellertid att en ordning där både allmän domstol och allmän
förvaltningsdomstol var behöriga att pröva samma slags mål var olämplig.
Regeringen fann då inte heller skäl att föra över samtliga körkortsmål
till allmän domstol (s. 4).
Brottmålshanteringen
Vid ett körkortsingripande skall till grund för frågan om brott
föreligger läggas en dom som har vunnit laga kraft eller ett beslut om
åtalsunderlåtelse. Enligt 48 kap. 3 § andra stycket rättegångsbalken
gäller ett godkänt strafföreläggande eller ett godkänt föreläggande om
ordningsbot som en dom som har vunnit laga kraft.
Enligt en enkät som utfördes av Domstolsutredningen (Ju 1989:06) år 1989
grundades ett körkortsingripande på en tingsrättsdom i ca 18 procent av
fallen, på ett godkänt strafföreläggande i ca 32 procent av fallen och
på ett godkänt föreläggande om ordningsbot i ca 35 procent av fallen (se
prop. 1993/94:133 s. 43).
Behovet av en översyn
Körkortsingripandet har i vissa fall fått - eller uppfattas i vart fall
ofta ha fått - en strafflik prägel. Speciellt kan nämnas återkallelse
enligt 16 § 2-4 körkortslagen. I dessa fall kan i normalfallet körkortet
efter återkallelse återfås utan någon ny prövning av körkortshavarens
kunskaper eller lämplighet. Härtill kommer att körkortshavaren i vissa
fall av praktiska skäl kan få fortsätta att köra fordon en begränsad tid
trots att körkortet omhändertagits. Även vad gäller 16 § 1 körkortslagen
är körkortsåterkallelsen präglad av en fastlagd lägsta spärrtid för
återkallelsen vid grovt rattfylleri och av en praxis där spärrtidens
längd bestäms i relation till den alkoholhalt körkortshavaren hade i
sitt blod eller sin utandningsluft.
1994 års körkortsutredning föreslog i sitt slutbetänkande En
körkortsreform (SOU 1996:114) ändringar i reglerna om
körkortsingripande. De föreslagna ändringarna innebar bl.a. att varning
skulle bli en självständig form av körkortsingripande och att en
möjlighet till villkorlig körkortsåterkallelse skulle införas.
Utredningen föreslog också att spärrtiderna skulle ändras, den kortaste
från en månad till sex månader och den längsta från tre år till fem år.
Den föreslog också att det skulle bli obligatoriskt att ansöka om
körkortstillstånd och att avlägga förarprov för att få tillbaka körkort
efter återkallelse. Majoriteten av remissinstanserna ansåg att
utredningens förslag i vissa delar skulle utgöra ett för hårt "straff"
för körkortshavaren, som riskerade att förlora sin anställning och
sociala förankring i övrigt om förslaget genomfördes. Regeringen har
valt att i den proposition om ny körkortslag m.m. (prop. 1997/98:124)
som denna dag beslutas föreslå endast marginella ändringar i de
materiella reglerna om körkortsingripande.
Om riksdagen antar de förslag som regeringen lagt fram och
försöksverksamheten för villkorlig återkallelse med alkolås påbörjas
uppkommer nya förutsättningar för fortsatt körkortsinnehav efter
trafiknykterhetsbrott. Om behörigheten att köra vissa körkortspliktiga
motorfordon i framtiden kan knytas till ett villkor om alkolås i dessa
fordon kan det diskuteras om körkortsåterkallelse i dessa fall behövs
från trafiksäkerhetssynpunkt. Motsvarande situation kan uppkomma i och
med att tekniska lösningar av andra slag, som intelligenta farthållare
m.m., prövas och trafiksituationen kan anpassas till dem.
Inom Europeiska unionen (EU) håller man på ta fram en konvention om
verkställighet av körkortsingripanden. Syftet med konventionen är att
skapa förutsättningar för att ge körkortsåterkallelser verkan över hela
unionen. Sverige är ett av de få länder inom EU där körkortsingripande
till följd av trafikbrott behandlas som enbart en trafiksäkerhetsåtgärd
och inte som ett straff. Detta förhållande har lett till svårigheter för
Sverige att fullt ut kunna samarbeta med övriga medlemsländer vad avser
körkortsåterkallelser. Härigenom kan konventionens syfte motverkas.
Frågan hur den nuvarande utformningen av reglerna om körkortsingripanden
och de bestämmelser som gäller om riksdagen antar regeringens
proposition om ny körkortslag m.m. förhåller sig till den Europeiska
konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de
grundläggande friheterna måste analyseras. I den remiss om ny
körkortslag m.m. som överlämnades till Lagrådet den 11 december 1997 om
ny körkortslag m.m. angav regeringen att den avser att tillsätta en
utredning för att göra en översyn av reglerna om körkortsingripande.
Syftet är bl.a. att se över dessa reglers samband med brottmålsprocessen
vid trafikförseelser och andra regelöverträdelser som kan ha betydelse
för körkortsinnehavet. I sitt yttrande anförde Lagrådet bl.a. följande:
"Denna översyn torde komma att omfatta även en fråga av stor principiell
betydelse, nämligen huruvida det svenska systemet för
körkortsåterkallelse vid brott är förenligt med den Europeiska
konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och
de grundläggande friheterna (Europarådskonventionen). Enligt sjunde
tilläggsprotokollet till denna konvention art. 4 punkten 1 får ingen
rannsakas eller straffas på nytt genom brottmålsförfarande i samma stat
för ett brott för vilket han redan blivit slutligt frikänd eller dömd i
enlighet med lagen och rättsordningen i den staten. I flertalet
EU-stater synes, i överensstämmelse med denna regel, frågan om
körkortsåterkallelse på grund av brott handhas av brottmålsdomstolen i
den process där frågan om straffrättsligt ansvar för brottet prövas. För
det svenska systemet synes länge goda sakliga skäl ha talat. Frågan om
körkortsinnehav är eller borde i allt fall vara en fråga om prognosen
för att vederbörande kommer att kunna och vilja iaktta ett trafiksäkert
beteende. Den nuvarande tendensen i straffrättskipningen är däremot att
betrakta prognostänkande med misstro. Emellertid synes även frågan om
körkortsingripande med anledning av brott, särskilt beträffande längden
av spärrtiden, ha kommit att präglas av ett alltmer straffrättsligt
tänkande, med en ganska bestämd praxis rörande olika långa spärrtider
vid olika typer av brott eller trafikförseelser (jfr också RÅ 1993 ref.
76). I detta läge talar starka principiella skäl - särskilt naturligtvis
hänsynen till Europarådskonventionen - för att även frågan om
körkortsåterkallelse med anledning av brott prövas i brottmålsprocessen.
Emellertid är detta en stor fråga som kräver ingående överväganden. Det
finns inte anledning till erinran mot att, medan denna fråga utreds,
förslag läggs fram till en ny körkortslag, även om denna enligt det
anförda i vissa delar kommer att får karaktären av ett provisorium."
Det anförda innebär sammantaget att det finns ett behov av att nu göra
en översyn av reglerna om körkortsingripande och därvid särskilt
överväga om körkortsingripande på grund av brott skall behandlas i
första hand som en straffrättslig sanktion och inte, som i dag, som en
trafiksäkerhetsåtgärd.
Uppdraget
Utredaren skall analysera och redovisa skäl för och emot ett förfarande
där frågan om körkortsingripande på grund av brott handläggs i samma
ordning som brottmålet, dvs. i samband med processen i allmän domstol
eller i samband med beslut om ordningsbot, strafföreläggande eller
åtalsunderlåtelse. Utredaren skall också lägga fram förslag till hur
frågan om körkortsingripande skulle kunna handläggas i den ordningen.
Utredaren skall även överväga om de nuvarande ingripandena mot
körkortsinnehav, återkallelse och varning, i en straffrättslig
processordning bör ersättas med en straffrättslig reaktion, t.ex.
körförbud eller ett pricksystem, och i så fall lägga fram förslag till
hur ett sådant system lämpligen skall se ut.
Utredaren skall överväga om beslutsorganisationen för de återstående
ärendena om körkortsingripande, dvs. i huvudsak de som grundas på
medicinska skäl, bör påverkas om instansordningen ändras och på vilket
sätt detta i så fall bör ske.
I uppdraget ingår att utreda om det svenska systemet för
körkortsingripande på grund av brott kan anses strida mot
internationellt vedertagna straffrättsliga principer. I denna del bör
utredaren redovisa en jämförelse av svenska regler för
körkortsingripanden till följd av brott med motsvarande regler i andra
medlemsstater inom EU. De lösningar som föreslås skall vara förenliga
med Sveriges internationella åtaganden och det framtida arbetet inom EU.
Utredaren skall redovisa de organisatoriska, administrativa och
ekonomiska konsekvenser som en överföring av frågan om
körkortsingripande skulle medföra samt de ytterligare konsekvenser som
skulle följa av utredarens förslag. Förslag till finansiering skall
lämnas avseende förslag med statsfinansiella konsekvenser.
Utredaren skall lämna förslag till sådana författningsändringar på
området som utredningen ger upphov till.
För arbetet gäller även regeringens direktiv till samtliga kommittéer
och särskilda utredare att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir.
1992:50), att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt att redovisa
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49).
Utredaren bör även samråda med Trafikregisterutredningen (K 1996:06) och
1995 års domstolskommitté (Ju 1995:05).
Utredaren skall redovisa sitt arbete senast den 31 december 1999.