Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Statens ansvar för en grundläggande betaltjänst och kontantförsörjning, Dir. 1998:15
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1998-03-12
Dir. 1998:15
Beslut vid regeringssammanträde den 12 mars 1998.
Sammanfattning av uppdraget
Staten har åtagit sig ett ansvar för en rikstäckande betaltjänst och
kontantförsörjning. I 1 § postlagen (1993:1684) används begreppet
kassaservice för att beskriva innebörden av detta ansvar. En särskild
utredare skall utreda hur en grundläggande betaltjänst och
kontantförsörjning skall tillhandahållas och finansieras. I anslutning
till detta skall behovet av ändringar i gällande regelverk på
postområdet och för finansiella företag utredas.
Utredaren skall
- beskriva statens nuvarande ansvar enligt postlagen för att säkerställa
och finansiera en rikstäckande betaltjänst och kontantförsörjning,
statens sätt att uppfylla detta åtagande samt kostnaden för åtagandet,
- undersöka hur en grundläggande betaltjänst och kontantförsörjning
säkerställs och finansieras i andra jämförbara länder,
- inom ramen för en analys av de krav som skall ställas på en
grundläggande betaltjänst och kontantförsörjning i landet bedöma vilket
ansvar staten bör ha för dessa tjänster och på vilken servicenivå dessa
funktioner bör tillhandahållas med hänsyn till kostnaderna för olika
alternativ,
- föreslå alternativ till hur statens ansvar för betaltjänsten och
kontantförsörjningen i landet långsiktigt kan uppfyllas och anpassas i
takt med förändringar i kundernas efterfrågan av dessa funktioner och
den nya tekniken på området,
- analysera ett eventuellt behov av upphandling av betaltjänst och
kontantförsörjning och föreslå hur riktlinjer för en sådan upphandling
bör läggas fast, och
- föreslå den lagreglering som kan behövas och hur eventuell
tillsyn bör utformas.
Bakgrund
Tillhandahållande av kassaservice i dag
Marknaden för betaltjänster har under senare år genomgått betydande
strukturella förändringar. Vid sidan av olika banker, Posten AB och
bank- och postgirosystemen har ett flertal nya aktörer tillkommit. Ny
teknik medför att telefonbanker, IT-lösningar och nya former av
kontantkort skapar nya distributionsvägar och nya kundbeteenden. Detta
har lett till att såväl bankerna som Posten AB fått känna av ett minskat
antal kundbesök och ett stadigt sjunkande antal transaktioner. De
vikande transaktionsvolymerna har tvingat såväl bankerna som Posten AB
att genomföra förändringar i sina kontorsnät.
De olika former för överföring av betalningar som har utvecklats under
senare år har inte behandlats särskilt i ett sammanhang tidigare.
Förklaringen till det kan vara att själva betalningen som regel har
varit en angelägenhet för parterna i det grundläggande
avtalsförhållandet. Staten har tillhandahållit betalningsmedel i form
av sedlar och mynt. Bankerna med flera aktörer har tillhandahållit
kontobaserade betalningssystem. I och med avregleringen av postmarknaden
och omvandlingen av Postverket till bolag reglerades formen för
tillhandahållandet av samhällets betalningsförmedling till viss del i
postlagen.
I postlagen har staten tagit på sig ett ansvar för att säkerställa en
rikstäckande kassaservice. Även om postlagen endast reglerar
postverksamhet har regering och riksdag ansett det lämpligt att i
anslutning till målen om en rikstäckande postservice slå fast att det
också skall finnas en rikstäckande kassaservice, dvs. det skall erbjudas
en möjlighet för alla privatpersoner, företag, myndigheter och andra
organisationer i landet att göra inbetalningar eller ta ut kontanter.
Tillgången till en rikstäckande betaltjänst säkerställs således i en
lagstiftning som reglerar en annan verksamhet och marknad än den för
finansiella tjänster, dvs. postmarknaden, trots att
betalningsverksamhet och kontantförsörjning inte ingår i den
sedvanliga postverksamheten utan i den finansiella verksamhet som drivs
i det betalningssystem som utgörs av banksystemet och Sveriges riksbank.
Till skillnad från postlagen motiveras den finansiella lagstiftningen i
första hand av ett antal grundläggande skyddsintressen såsom det
finansiella systemets stabilitet, sundhet och effektivitet. Dessa
skyddsintressen utgör också utgångspunkten för tillsynen av banker och
andra finansiella institut. Sveriges riksbank och Finansinspektionen är
de myndigheter som har ett ansvar för betalningsväsendet. Utöver det
ansvar som åligger Riksbanken och Finansinspektionen har staten tagit på
sig att genom Posten AB:s kontorsnät möjliggöra för alla i landet att
till enhetliga priser verkställa och ta emot betalningar och ta ut
kontanter. Statens tillhandahållande av denna kassaservice säkerställs
genom ett avtal med Posten AB. Tillsynen över att avtalet uppfylls och
att kassaservicen motsvarar samhällets behov har lagts på Post- och
Telestyrelsen.
Förutom att bl.a. övervaka och främja stabiliteten i det finansiella
systemet, har Riksbanken ensamrätt att ge ut sedlar och mynt. Det är
endast de sedlar och mynt som ges ut av Riksbanken som är lagliga
betalningsmedel. Riksbanken skall vidare svara för landets försörjning
av sedlar och mynt.
Servicenivå
Definitionen i postlagen av begreppet kassaservice reglerar
såväl själva tjänsten som vilken servicenivå som skall tillhandahållas.
Lagen reglerar även tjänstens utformning - den skall erbjudas över disk
i postkontor. Detta förhållande gör det svårt att diskutera och väga
alternativa servicenivåer mot varandra och väga olika
produktionstekniker mot varandra. Den grundläggande tanken är att alla,
oavsett om det rör sig om fysiska eller juridiska personer, skall kunna
skicka och ta emot betalningar och få tillgång till kontanter. Servicen
skall således tillhandahållas alla oavsett var man har sin fasta bostad
eller fasta driftställe. Denna tillgänglighet består av flera olika
komponenter, bl.a. geografisk täckning, tillgänglighet i tiden och
servicens utformning.
Staten ställer för närvarande inga krav i postlagen eller i avtalet med
Posten AB när det gäller avstånd mellan hushållen eller driftställena
och närmaste serviceställe. När det gäller tillgänglighet i tiden har
statens krav skrivits in i avtalet med Posten AB. Kassaservice skall i
normalfallet tillhandahållas fem dagar i veckan, helgfri måndag till
fredag. Det sägs emellertid inget om när på dagen eller under hur lång
tid servicen skall erbjudas. Det kan vidare konstateras att det under
senare år skett stora förändringar vad beträffar tillgången till
betalningsmedel. I dag finns en mängd olika kort, kontantkort, betalkort
etc. och med dessa kort följer olika möjligheter att ta ut kontanter i
affärer, via bankomater och på andra ställen. Detta privata utbud av
betaltjänster liksom den nya tekniken är förhållanden som bör kunna
påverka frågan om statens fortsatta ansvar för en grundläggande
betaltjänst och kontantförsörjning liksom frågan om på vilket sätt
staten skall se till att ansvaret för dessa funktioner uppfylls.
Staten ställer inte heller några krav när det gäller frågan inom vilken
tid ett betalningsuppdrag skall vara utfört. I det nuvarande systemet
finns väsentliga skillnader beroende på var i landet betalningsuppdraget
tas emot.
I propositionen Statens ansvar på postområdet (prop. 1997/98:127)
konstateras att det i avvaktan på att frågan utreds inte finns anledning
att ändra dagens definition av begreppet kassaservice på annat sätt än
vad som är nödvändigt för att tydligare skilja kassatjänsten från
posttjänsten.
Behovet av utredning
Sedan mitten av 1980-talet har antalet transaktioner på postkontoren
minskat med ca 50 procent och fortsätter att minska med 5 - 7 procent
per år. Denna trend är inte unik för Posten AB. Även många banker
känner av minskande antal kundbesök och transaktioner. De försöker
därför anpassa sina kontorsnät efter marknadens ändrade förutsättningar.
I banklagstiftningen finns inga uttalade krav på banker eller någon
annan att erbjuda en rikstäckande kassaservice. Postlagens krav riktar
sig till staten och ger endast möjlighet att säkerställa kassaservicen
genom en operatör, nämligen Posten AB.
Under våren 1997 har Kommunikationsdepartementet tillsammans med Posten
AB och en extern konsult, Öhrling Coopers & Lybrand, utrett rimligheten
i dels de särskilda åtagandena, dels de ekonomiska krav som staten
ställer på Posten AB. Analysen av Posten AB:s ekonomiska utveckling
visar att Posten AB:s kontorsnät är dyrt i förhållande till dess förmåga
att generera intäkter. I budgeten för 1997 har en förlust om 1,2
miljarder kronor beräknats för Posten Försäljning - det affärsområde
inom Posten AB som ansvarar för Posten AB:s rikstäckande kassaservicenät
och som inkluderar finansiella tjänster. Prognoserna för 1998 och 1999
visar på fortsatta förluster, om inga förändringar sker i dagens
kontorsnät och dess organisation. Därutöver visar analysen att
förmågan hos övriga verksamheter inom Posten att i fortsättningen bidra
med finansiering avtar. Öhrling Coopers & Lybrand har bedömt att statens
krav på Posten AB att tillhandahålla en rikstäckande kassaservice enligt
1997 års avtal innebär en merkostnad på knappt 400 miljoner kronor per
år, varav Posten AB i dag får en årlig ersättning på 200 miljoner kronor
från staten.
Utgångspunkten för bedömningen av de ekonomiska konsekvenserna av
statens krav har varit postlagens bestämmelse om kassaservice och
avtalet mellan staten och Posten AB om särskilda åtaganden. Någon
beräkning av de faktiska merkostnaderna har emellertid inte varit möjlig
att göra.
För att kunna fastställa statens framtida ansvar för en grundläggande
betaltjänst och kontantförsörjning i landet krävs att det närmare
preciseras vilka krav som bör ställas på dessa funktioner och hur de
skall finansieras. Sambanden mellan statens ansvar, kundernas faktiska
utnyttjande av betaltjänsten och kontantförsörjningen och den nya
tekniken på området är i dag inte helt tydliga. I propositionen Statens
ansvar på postområdet (prop. 1997/98:127) redovisas därför att dessa
frågor skall utredas närmare.
En utgångspunkt för en sådan utredning bör vara att staten inte skall ta
på sig ett ansvar och därmed bidra med skattemedel till verksamhet där
behovet av tjänster kan tillgodoses av andra aktörer, om inte särskilda
förhållanden föranleder detta. Därutöver bör kravet på servicenivå, som
i dag är den kostnadskrävande delen av kassaservicen, definieras utifrån
dels kundernas behov, dels den kostnad som krävs för att uppnå denna
nivå. Kraven på service bör sålunda anpassas till den faktiska
efterfrågan av tjänster i olika delar av landet och vägas mot kostnaden
för att tillfredsställa denna efterfrågan.
Uppdraget
Staten har tagit på sig att tillhandahålla en rikstäckande
kassaservice. I samband med Postverkets bolagisering ansåg regeringen
(prop. 1993/94:38 Postlagen och en förändrad verksamhetsform för
Postverket m.m.) att målen för den rikstäckande distributionsservicen av
brev, paket och betalningar skulle hållas samman. Kassaservicen ansågs
ha ett naturligt samband med övrig postdistribution utan att för den
skull utgöra postverksamhet.
Regeringen anser att det finns anledning att tillsätta en särskild
utredare med uppgift att överväga olika alternativ till hur en
grundläggande betaltjänst och kontantförsörjning kan tillhandahållas och
finansieras i framtiden.
Ansvaret för en grundläggande betaltjänst och kontantförsörjning i
landet
Utredaren skall beskriva statens nuvarande ansvar för att tillhandahålla
och finansiera en rikstäckande betaltjänst och kontantförsörjning samt
kostnaden för detta åtagande.
Utredaren skall överväga statens fortsatta ansvar för att tillhandahålla
och finansiera en grundläggande betaltjänst och kontantförsörjning. För
att få ett bredare underlag för förslagen skall utredaren undersöka hur
behovet av en grundläggande betaltjänst och kontantförsörjning
säkerställs och finansieras i de nordiska länderna och några jämförbara
EU-länder.
I sin analys skall utredaren klargöra hur ansvaret för en grundläggande
betaltjänst och kontantförsörjning förhåller sig till statens ansvar
enligt lagen (1988:1385) om Sveriges riksbank för att främja ett säkert
och effektivt betalningsväsende och för landets försörjning av sedlar
och mynt. Det är viktigt att utredaren beaktar Riksbankens strävanden
att göra en tydlig distinktion mellan de uppdrag avseende
betalningsväsendet som är av myndighets- och tillsynskaraktär och de som
direkt berör betalningsmedelsförsörjningen. Utredningen bör även beakta
beredskapsaspekten.
Det eventuella behovet av upphandling av betaltjänst och
kontantförsörjning är en aspekt som är beroende av frågan om statens
ansvar för dessa funktioner. Utredaren skall därför, om statens anses
ha ett ansvar, analysera behovet av upphandling av betaltjänst och
kontantförsörjning och föreslå hur riktlinjer för en sådan upphandling
bör läggas fast. Myndighets- och tillsynsfunktionerna på
betaltjänstområdet bör också klargöras och analyseras.
Utredaren skall utreda behovet av ändringar i gällande regelverk på
postområdet och för de finansiella företagen. Samråd bör därvid ske med
Banklagskommittén (Fi 1995:09, dir. 1995:86).
En utgångspunkt för utredarens ställningstaganden bör vara de
bedömningar som gjorts vid analysen av Posten AB:s ekonomiska utveckling
med de justeringar som föranleds av utvecklingen därefter.
Vidare skall utredaren inom ramen för en analys av de krav som skall
ställas på en grundläggande betaltjänst och kontantförsörjning i landet,
bedöma på vilken servicenivå dessa funktioner bör tillhandahållas med
hänsyn till kostnaderna för olika alternativ. Utredaren skall i
anslutning till detta föreslå alternativ till hur en grundläggande
betaltjänst och kontantförsörjning i landet långsiktigt kan
tillhandahållas och anpassas i takt med förändringar i kundernas
efterfrågan av dessa funktioner och ny teknik på området. I detta
sammanhang bör utredaren undersöka vilka möjligheter det finns att
minska de skillnader som nu finns i fråga om tiden för utförandet av ett
betalningsuppdrag. I denna fråga bör utredaren samråda med Utredningen
om elektroniska pengar (Fi 1997:01, dir. 1997:1).
Utredningsarbetet
Utredaren skall samråda med Sveriges riksbank, Finansinspektionen, Post-
och Telestyrelsen, Glesbygdsverket, Konkurrensverket, Konsumentverket,
Nämnden för offentlig upphandling samt den Integrationsmyndighet som
bildas den 1 juli 1998. Vidare skall utredaren samråda med
Banklagskommittén och Utredningen om elektroniska pengar.
Vid de överväganden som utredaren gör gäller regeringens generella
direktiv till kommittéer och särskilda utredare och direktiven om
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23), om att redovisa jämställhetspolitiska
konsekvenser (dir. 1994:124).
Utredarens arbete skall vara slutfört senast den 31 december 1998.