Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Miljövårdsberedningen (Jo 1968:A), förslag till kunskapscentrum för ekologisk hållbarhet, Dir. 1998:13
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 1998-02-05
Dir. 1998:13
Beslut vid regeringssammanträde den 5 februari 1998.
Sammanfattning av uppdraget
Riksdagen har i samband med budgetbeslutet för 1998 (prop. 1997/98:1,
utg.omr. 18, bet. 1997/98:BoU1, rskr. 1997/98:81). ställt sig bakom
regeringens förslag till inriktning av de lokala investeringsprogrammet.
I propositionen skriver regeringen att "Högst 30 miljoner kronor av
anslaget för 1998 får användas för administration, utvärdering och
informationsinsatser m.m. Inom ramen för dessa medel skall bland annat
ett kompetenscentrum bildas, som kan ge stöd till kommunerna i arbetet
med investeringsprogrammen samt sprida erfarenheterna från de lokala
investeringsprogrammen." I regeringens skrivelse 1997/98:13 Ekologisk
hållbarhet aviseras att regeringen avser att ge Miljövårdsberedningen i
uppdrag att utreda inrättandet av ett fristående kunskapscentrum. Här
redovisas även arbetsuppgifter för det tänkta kunskapscentret.
Miljövårdsberedningen får nu i uppdrag att utreda och lämna
förslag på hur inrättandet av ett fristående kunskapscentrum (Centrum
för ekologisk hållbarhet) samlokaliserad med ett universitet/högskola
skall genomföras. Inriktningen skall vara att centret skall inrättas
under år 1998.
Miljövårdsberedningen skall föreslå lämplig organisationsform för och
utformning av kunskapscentret. Beredningen skall vidare ge förslag till
beskrivning av centrets arbetsuppgifter och förslag till hur IT-tekniken
kan utnyttjas för kunskapsspridning m.m. Slutligen skall förslag lämnas
på hur verksamheten skall finansieras. Uppdraget skall redovisas senast
den 1 juli 1998.
Bakgrund
Omställningen av Sverige till ett ekologiskt hållbart samhälle är ett av
regeringens viktigaste framtidsprojekt. Med olika medel stimuleras
kommuner, företag, organisationer och enskilda att verka för en ökad
ekologisk hållbarhet. En hållbar utveckling innebär att dagens
generation kan tillgodose sina behov utan att äventyra för framtida
generationer att tillgodose sina (Brundtlandkommissionen).En ekologiskt
hållbar utveckling innebär att miljön skall skyddas, att användningen av
energi och andra naturresurser skall bli mer effektiv och att
försörjningen med näringsämnen och andra förnybara resurser skall ske
utan utarmning av naturen.
Arbetet med ekologisk hållbarhet sker på många fronter, ofta på ett
mycket decentraliserat sätt. Det gäller t.ex. kommunernas Agenda
21-arbete, genomförandet av lokala investeringsprogram för ekologisk
hållbarhet och att miljöundervisningen får ett bredare innehåll. Att
planering och genomförande i hög grad sker på lokal nivå är både
nödvändigt och eftersträvansvärt. Men det innebär att det kan finnas
behov av stöd när det gäller att bedöma och tillämpa nya ekologiska
lösningar och när det gäller att sprida kunskaper och
erfarenheter.
Frågor kring ekologisk omställning är i hög grad tvärvetenskapliga och
berör många olika kunskapsområden och många högskolor och
forskningsinstitutioner. Forskning kring ekologisk omställning och vad
som krävs av ett hållbart samhälle bedrivs vid flera högskolor. Det
finns emellertid ingen som har en samlad översikt över den forskning som
bedrivs.Riksdagen har beslutat om verksamheten avseende stöd till
ekologisk omställning och utveckling för budgetåret 1998 (prop.
1997/98:1, utg.omr. 18, bet. 1997/98:BoU1, rskr. 1997/98:81). Riksdagen
har därvid ställt sig bakom regeringens förslag till inriktning av de
lokala investeringsprogrammet. I propositionen skriver regeringen (under
rubriken "Regeringens överväganden"): "Högst 30 miljoner kronor av
anslaget för 1998 får användas för administration, utvärdering och
informationsinsatser m.m. Inom ramen för dessa medel skall bland annat
ett kompetenscentrum bildas, som kan ge stöd till kommunerna i arbetet
med investeringsprogrammen samt sprida erfarenheterna från de lokala
investeringsprogrammen." I regeringens skrivelse 1997/98:13 Ekologisk
hållbarhet aviseras att regeringen avser att ge Miljövårdsberedningen i
uppdrag att utreda inrättandet av ett fristående kunskapscentrum. Här
redovisas även arbetsuppgifter för det tänkta kunskapscentret.
Forskningsrådsnämnden (FRN) har regeringens uppdrag att utveckla och
konkretisera det svenska programmet för forskning till stöd för en
hållbar utveckling. Detta uppdrag skall redovisas den 1 november
1998. Miljövårdsberedningen bör samråda med FRN i sitt uppdrag om
kunskapscentrum för ekologisk hållbarhet.
Uppdraget
Miljövårdsberedningen får i uppdrag att utreda och lämna förslag på hur
inrättandet av ett fristående kunskapscentrum för ekologisk omställning
och utveckling skall genomföras.Följande utgångspunkter skall gälla för
Miljövårdsberedningens arbete.
Centrets roll
Huvuduppgiften för det planerade Centrum för ekologisk hållbarhet bör
vara att stödja arbetet med omställningen av Sverige till ett ekologiskt
hållbart samhälle. En viktig del i detta arbete är att stödja kommunerna
i arbetet med de lokala investeringsprogrammen för ekologisk hållbarhet
samt att sprida erfarenheterna från dessa program.
Centret bör fungera som en samlingspunkt för kunskaper, forskningsrön,
idéer och erfarenheter kring frågor om ekologisk hållbarhet. Det bör
också stimulera kontakterna mellan kommuner, organisationer, investerare
etc. å ena sidan och högskolor, forskare och andra kunskapskällor (t.ex.
befintliga databaser, bibiliotek, webbplatser) å den andra. Därigenom
bör de som ansvarar för samhällsplaneringen och beslutar om
investeringar kunna få hjälp att välja de bästa alternativen och de som
forskar får hjälp att pröva tillämpningar av sin forskning. Centret bör
också ta vara på erfarenheter som vinns på lokal nivå och sprida
information om dessa kunskaper och erfarenheter samt om kommunernas
arbete med ekologisk hållbarhet. Det skall också kunna engageras i
uppföljningen och utvärderingen av olika projekt som får stöd ur de
olika investeringsstöden för hållbar utveckling. Centret ska inte
disponera egna forskarresurser och inte bedriva någon egen forskning.
Det sker redan en omfattande forskning med bäring på den ekologiska
hållbarheten inom flera högskolor och andra forskningsorgan. Centrets
roll bör vara att med ett tvärvetenskapligt angreppssätt samla kunskaper
om denna forskning, att förmedla kontakter, kunskaper och erfarenheter
samt att verka för en samordning av forskningen om ekologisk hållbarhet.
Organisation
Centret bör vara en fristående ekonomisk och organisatorisk enhet. Det
är dock lämpligt att det samlokaliseras med ett befintligt
universitet/högskola. Miljövårdsberedningen får i uppdrag att lämna
förslag till lämplig organisationsform.
IT-nätverk
De möjligheter som IT-tekniken ger bör tas tillvara, t.ex. för att ge
förutsättningar för ett enkelt sökande efter kunskaper och kontakter,
och för spridning av resultat och erfarenheter m.m. Delar av centrets
funktioner skulle kunna vara virtuella, t.ex. i form av en mötesplats på
internet. Det ingår i uppdraget att undersöka såväl nya alternativ som
vilka möjligheter befintliga IT-nätverk kan erbjuda.
FinansieringMiljövårdsberedningen skall föreslå hur verksamheten skall
finansieras. Utgångspunkten skall vara att detta, inom en ram av 4
miljoner kronor, kan ske inom anslaget E1 Stöd till lokala
investeringsprogram under perioden 1998-2000. Förslag skall redovisas
beträffande övrig finansiering under år 1998 samt finansieringen för
tiden därefter.
Tidplan för arbetet m.m.
Miljövårdsberedningen skall i sitt arbete samråda med bl.a.
universitet/högskolor och statliga myndigheter, t.ex. genom att bilda
referensgrupper där kommuner, myndigheter, organisationer och andra
som berörs av förslaget ges möjlighet att ingå. Samråd skall även
ske med Forskningsrådsnämnden.
För arbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir.
1992:50), pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), redovisa
jämställdhetsaspekter (dir. 1994:124) samt redovisa konsekvenserna
för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Miljövårdsberedningen skall redovisa uppdraget senast den 1 juli 1998.