Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tillämpningen av Lagen (1992:1528) om offentlig upphandling (LOU) på hälso- och sjukvårdstjänster, Dir. 1998:12
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1998-01-08
Dir. 1998:12
Beslut vid regeringssammanträde den 8 januari 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att analysera tillämpningen
av lagen (1992:1528) om offentlig upphandling (LOU) på hälso- och
sjukvårdstjänster där den enskilde vårdgivaren för att kunna bedriva
verksamheten med offentlig finansiering är hänvisad till att träffa
avtal med en sjukvårdshuvudman.
Utredaren skall
- redogöra för om det finns någon skillnad från upphandlingssynpunkt
mellan att teckna avtal för hälso- och sjukvårdstjänster och för andra
tjänster,
- analysera om vårdavtal respektive samverkansavtal (dvs. där
ersättningsformer och ersättningsnivåer styrs av lagen [1993:1651] om
läkarvårdsersättning och lagen [1993:1652] om ersättning för
sjukgymnastik samt tillhörande förordningar) med en enskild vårdgivare
skall föregås av upphandling genom ett anbudsförfarande i enlighet med
LOU,
- redogöra för om det finns någon skillnad från upphandlingssynpunkt
mellan att teckna vårdavtal respektive samverkansavtal,
- analysera tillämpningen av LOU när det gäller privata sjukhus och
sjukhem som är ideella stiftelser eller liknande och som drivs utan
vinstmotiv,
- analysera om vårdavtal enligt en ev. lag om etablering för enskilda
vårdgivare med vårdavtal inom hälso- och sjukvården, som föreslagits av
Samverkansdelegationen i deras slutbetänkande (SOU 1997:179), skall
upphandlas i enlighet med LOU.
Utredaren skall också inom ramen för gemenskapsrätten lämna förslag till
om och i så fall hur nuvarande lagstiftning bör förändras eller
kompletteras i fråga om upphandling av enskilda vårdgivare inom hälso-
och sjukvårdsområdet.
Bakgrund
Reglering av ersättning till enskilda vårdgivare och av omfattningen av
den vård som de tillhandahåller
Ersättning för och omfattningen av privat utförda hälso- och
sjukvårdstjänster regleras genom avtal mellan de enskilda vårdgivarna
och sjukvårdshuvudmannen. Företrädesvis skall detta ske genom s.k.
vårdavtal i vilka parterna kommer överens om verksamhetsinriktning,
åtaganden, omfattning, lokalisering, ersättningsfrågor m.m. Parterna har
dock även möjlighet att ingå s.k. samverkansavtal via de statligt
reglerade ersättningssystemen. Dessa ersättningssystem innebär att
ersättningsformer och ersättningsnivåer styrs av lagen (1993:1651) om
läkarvårdsersättning och lagen (1993:1652) om ersättning för
sjukgymnastik samt tillhörande förordningar. Det direkta
finansieringsansvaret ligger även i det senare fallet på
sjukvårdshuvudmannen. Ett samverkansavtal innebär i stort sett
att den enskilde vårdgivaren kommer överens med landstinget om att få
bedriva verksamhet med ersättning enligt nationellt fastställda
bestämmelser.
Om det inte bedöms finnas något behov av den enskilde vårdgivarens
insatser inom landstinget eller del av detta, kan landstinget vägra att
teckna vårdavtal eller samverkansavtal och därmed hindra att vårdgivaren
får bedriva verksamhet med offentlig finansiering.
Upphandling av hälso- och sjukvårdstjänster
Det övergripande regelverket för offentlig upphandling är lagen
(1992:1528) om offentlig upphandling (LOU). LOU har tillkommit som en
följd av Sveriges förpliktelser enligt EES-avtalet och ansluter i övrigt
till de direktiv om offentlig upphandling som antagits inom Europeiska
gemenskaperna (EG). Huvudregeln är att konkurrensmöjligheterna på
marknaden skall utnyttjas och att upphandlingen skall vara affärsmässig
och genomföras utan ovidkommande hänsyn. Lagen styr formerna för
anbudskonkurrens, tidsperioder och annonsering, val av anbudsgivare m.m.
Under hösten 1995 inkom det en förfrågan från Spri- Hälso- och
sjukvårdens utvecklingsinstitut till Nämnden för offentlig upphandling
(NOU) som gällde huruvida vårdavtal för privatläkarvård skall föregås av
upphandling genom anbudsförfarande i enlighet med lagen om offentlig
upphandling. Nämnden svarade att det närmast var att anse som en
upphandlingssituation att ingå vårdavtal vid nyetablering av
privatpraktiserande vårdgivare och att LOU därför skulle tillämpas.
Enligt nämnden är det som skall regleras i ett vårdavtal (åtagande,
ersättning, verksamhetsinriktning, former för rapportering, former för
kvalitetssäkring m.m.) typiska upphandlingsrekvisit. Om man därutöver
sluter vårdavtal för att knyta de privata vårdgivarna till en offentlig
jourorganisation m.m. innebär detta, enligt nämnden, att man sluter
avtal med någon för att utföra uppgifter som landstinget svarar för.
En minoritet av nämndens ledamöter var av skiljaktig mening och anförde
bl.a. att tecknandet av vårdavtal oftast avviker från en vanlig
upphandlingssituation, där landstingen önskar få en viss tjänst utförd
av någon utanför den egna organisationen. Vid vårdavtal kommer ofta
initiativet utifrån samtidigt som landstinget föreslås stå för
finansieringen.
Landstingsförbundets synpunkter på upphandling av hälso- och
sjukvårdstjänster
Landstingsförbundet anser inte att vårdavtal med enskilda läkare och
sjukgymnaster skall behöva föregås av upphandling och har i en skrivelse
till Socialdepartementet menat att vårdavtal inte utgör sådana avtal om
tjänster till landsting eller kommuner som avses i EG:s
upphandlingsdirektiv. Vidare har Landstingsförbundet inför den av
regeringen tillsatta delegationen (S1995:10) för samverkan mellan privat
och offentlig hälso- och sjukvård (den s.k. Samverkansdelegationen)
hävdat att vårdavtal mellan landsting och privatpraktiserande läkare och
sjukgymnaster är att betrakta som en variant av samverkansavtal.
Landstingsförbundet har menat att vårdavtal för dessa vårdgivare inte
behöver omfattas av krav på upphandling eftersom samverkansavtal inte
behöver upphandlas. Enligt Landstingsförbundet skall dock
upphandlingsförfarande enligt LOU gälla såväl när vårdavtal tecknas med
juridiska personer, även om tjänsterna rör läkarvård och sjukgymnastik,
som när vårdavtal tecknas med andra enskilda vårdgivare än läkare och
sjukgymnaster.
Samverkansdelegationens synpunkter på upphandling av hälso- och
sjukvårdstjänster
Huvudresonemanget i NOU:s beslut om att vårdavtal i motsats till
samverkansavtal skall upphandlas är att det i vårdavtalet är möjligt att
frångå gällande nationella bestämmelser om ersättning för utförda
tjänster och att det därmed uppstår en konkurrenssituation om bland
annat pris och kvalitet. Enligt Samverkansdelegationens uppfattning kan
man lika väl hävda att det är möjligheten att få vara verksam som privat
vårdgivare med offentlig finansiering som är föremålet för konkurrens,
det vill säga huruvida landstinget i form av samverkansavtal beviljar en
etablering eller inte.
Ett annat motiv som enligt Samverkansdelegationen gör det svårt att ur
upphandlingssynpunkt betrakta vårdavtal och samverkansavtal på olika
sätt är att det i inledningen av en överläggning mellan berörda parter
kan vara oklart huruvida den önskvärda etableringen kommer att resultera
i ett vårdavtal eller ett samverkansavtal. Snarare förefaller det,
enligt delegationens mening, mycket sannolikt att man först under
förhandlingstidens gång kommer fram till om och i vilken utsträckning
man önskar göra avsteg från lagen om läkarvårdsersättning eller lagen om
ersättning för sjukgymnastik. I denna situation ter sig en upphandling
av en redan etablerad relation som onödig och krånglig enligt
Samverkansdelegationens mening, varför det sannolikt leder till att man
avstår från att teckna vårdavtal. Detta resonemang kan enligt
delegationens uppfattning leda till två olika slutsatser när det gäller
frågan om upphandling. Antingen skall såväl samverkansavtal som
vårdavtal upphandlas enligt LOU eller också skall med hänsyn till den
offentligrättsliga lagstiftningen varken samverkansavtal eller vårdavtal
behöva bli föremål för upphandling.
Samverkansdelegationen anser att eftersom det numer finns en möjlighet
att träffa samverkansavtal på begränsad tid och att rätten till en
permanent etablering ända till pensionsåldern därmed tagits bort, så
behöver tryggheten i de nya samverkansavtalen inte vara annorlunda än i
ett vårdavtal. Bland annat på grund härav försvagas enligt delegationens
uppfattning det offentligrättsliga argumentet för en särställning vad
gäller kravet på upphandling.
Samverkansdelegationen har på grund av ovanstående i sitt delbetänkande
Styrning och samverkan (SOU 1996:175) menat att det klart bör framgå av
kommentaren till lagstiftningen att samverkansavtal och därmed ett
medgivande till personlig etablering, i normalfallet skall gälla
tillsvidare och att det måste finnas särskilda skäl för att
samverkansavtal och etableringstillstånd skall tidsbegränsas om motivet
för särställning ur upphandlingssynpunkt skall kunna hävdas.
Delegationen har vidare ansett att en utredning bör tillsättas för att
klargöra om lagen om offentlig upphandling är tillämplig inom hälso- och
sjukvårdsområdet, eftersom det råder delade meningar i frågan.
Samverkansdelegationen har också i sitt slutbetänkande (SOU 1997:179)
uppmärksammat att många privata sjukhus och sjukhem är ideella
stiftelser som drivs utan vinstmotiv. Dessa stiftelser har en lång
tradition av samverkan med den offentligt bedrivna vården och betraktas
som en integrerad del av den samlade sjukvårdsproduktionen från
sjukvårdshuvudmännens sida. I dessa fall handlar det därför enligt
delegationen inte om entreprenader i vanlig mening, dvs. där en
entreprenör övertar en befintlig verksamhet som ofta tidigare bedrivits
i landstingets egen regi. Dessa ideella stiftelser driver i enlighet med
sina stadgar sjukvård sedan årtionden och äger sina fastigheter. Enligt
samverkansdelegationen är långsiktiga och stabila spelregler en
förutsättning för dessa institutioners överlevnad och en modifiering av
tillämpningen av LOU för dessa verksamheter bör därför övervägas.
Regeringens bedömning när det gäller upphandling av hälso- och
sjukvårdstjänster
I regeringens proposition (1996/97:123) om privata vårdgivare, som
antogs av riksdagen i juni 1997, gjorde regeringen bedömningen att en
utredning bör tillsättas för att analysera tillämpningen av lagen om
offentlig upphandling (LOU) när det gäller hälso- och sjukvårdstjänster
där man för att kunna bedriva verksamheten med offentlig finansiering är
hänvisad till att träffa avtal med ett landsting.
Uppdraget
En särskild utredare bör tillsättas för att analysera huruvida lagen
(1992:1528) om offentlig upphandling (LOU) är tillämplig vad avser
hälso- och sjukvårdstjänster där man för att kunna bedriva verksamheten
med offentlig finansiering är hänvisad till att träffa avtal med ett
landsting. Utredaren skall särskilt analysera huruvida ingående av
vårdavtal respektive samverkansavtal (dvs. ersättning enligt lagen
[1993:1651] om läkarvårdsersättning eller lagen [1993:1652] om
ersättning för sjukgymnastik) med enskilda vårdgivare skall föregås av
upphandling genom anbudsförfarande i enlighet med LOU. Härvid skall
således analyseras huruvida vårdavtal utgör sådana avtal om tjänster
till landsting eller kommuner som avses i EG:s upphandlingsdirektiv.
Utredaren skall även klarlägga eventuella skillnader i olika
upphandlingssituationer. Här skall särskild uppmärksamhet ägnas åt
eventuella skillnader från upphandlingssynpunkt vid tecknandet av avtal
för hälso- och sjukvårdstjänster och för andra tjänster. Vidare skall
särskild uppmärksamhet ägnas åt eventuella skillnader från
upphandlingssynpunkt mellan att teckna vårdavtal och samverkansavtal.
Vidare skall utredaren analysera om privata sjukhus och sjukhem som
drivs som ideella föreningar, stiftelser, kooperativ etc. utan
vinstmotiv föranleder en särställning från upphandlingssynpunkt.
Om utredaren kommer fram till att vårdavtal med enskilda vårdgivare
skall upphandlas enligt LOU, alternativt att både vårdavtal och
samverksansavtal skall upphandlas enligt LOU, skall utredaren inom ramen
för gemenskapsrätten lämna förslag till om och i så fall hur nuvarande
lagstiftning bör förändras. Om utredaren kommer fram till att varken
vårdavtal eller samverkansavtal skall upphandlas enligt LOU skall
förslag, inom ramen för gemenskapsrätten, lämnas till om och i så fall
hur den nuvarande lagstiftningen bör förtydligas eller kompletteras i
fråga om upphandling av enskilda vårdgivare inom hälso- och sjukvårdens
område. Vidare skall utredaren lämna förslag till eventuell särreglering
från upphandlingssynpunkt för privata sjukhus och sjukhem som drivs utan
vinstmotiv.
Samverkansdelegationen har i sitt slutbetänkande (SOU 1997:179)
föreslagit att nu gällande lagstiftning rörande villkoren för läkare och
sjukgymnaster, dvs. lagen (1993:1651) om läkarvårdsersättning och lagen
(1993:1652) om ersättning för sjukgymnastik, upphävs och ersätts med en
lag om etablering för enskilda vårdgivare med vårdavtal. Tanken med
denna lag är bl.a. att även andra vårdgivare än läkare och sjukgymnaster
skall ha samma möjlighet att bedriva verksamhet i alternativa
driftformer. Utredaren skall därför också analysera om vårdavtal enligt
en ev. sådan lag skall upphandlas i enlighet med LOU.
Utredaren är oförhindrad att ta upp andra frågor som kan bli aktuella
under utredningens gång.
Utredaren skall samråda med rådet för konkurrens på lika villkor mellan
offentlig och privat sektor (1997:145), Konkurrensverket, Nämnden för
offentlig upphandling, företrädare för privatpraktiserande vårdgivare
respektive sjukvårdshuvudmännen samt med andra berörda organ.
Vidare skall utredaren beakta regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden
(dir. 1994:23), att redovisa de regionalpolitiska konsekvenserna (dir.
1992:50), att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124) och att redovisa konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:124).
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag till regeringen senast den 15 mars
1999.