Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Bekämpning av bedrägerier mot EU:s finansiella intressen, Dir. 1998:111
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1990-12-17
Dir. 1998:111
Beslut vid regeringssammanträde den 17 december 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En delegation, som antagit namnet EU-bedrägeridelegationen, tillkallades
vid regeringssammanträde den 11 april 1996 med uppdrag att utgöra ett
samverkansorgan för nationella åtgärder mot bedrägerier, missbruk och
annan oegentlig och ineffektiv hantering och användning av EU-relaterade
medel i Sverige. I direktiven uppdrogs delegationen att senast 1 juli
1998 inkomma med en utvärdering av verksamheten. Efter utvärdering som
utfördes av Statskontoret, anser regeringen att delegationen bör få ett
tilläggsuppdrag.
Bakgrund
Regeringen beslutade hösten 1994 om övergripande riktlinjer för hur
medel som betalas till eller från EU skall hanteras och kontrolleras i
Sverige (prop. 1994/95:40). Riksdagen delade regeringens uppfattning
(bet. 1994/95:FiU5, rskr. 1994/95:67). I propositionen slogs fast att
hög prioritet skall ges åt kontrollen av efterlevnaden av EU:s regelverk
i Sverige. Det är därför av stor vikt att de svenska insatserna för att
begränsa bedrägeri inom olika områden samordnas och följs upp på
nationell nivå. Med uppgift att främja nationella åtgärder för att
skydda gemenskapsmedel från bedrägerier och andra oegentligheter
tillsattes EU-bedrägeridelegationen i april 1996 (dir. 1996:29).
Delegationen är inte tidsbegränsad. Enligt kommittédirektiven fick
delegationen i uppdrag att senast den 1 juli 1998 lämna en utvärdering
av delegationens hittillsvarande verksamhet. Delegationen gav
Statskontoret i uppdrag att genomföra utvärderingen. Statskontoret
skriver i sin rapport (EU-bedrägeridelegationen En utvärdering,
Statskontoret 1998:14) att delegationens huvuduppgift är att vara ett
forum för samverkan och informations- och erfarenhetsutbyte mellan
berörda, ansvariga myndigheter och departement. Statskontoret skriver
vidare i sin rapport att delegationen varit framgångsrik i att främja
samarbetet mellan departement och myndigheter på central nivå och att
öka dessas uppmärksamhet på risker för oegentligheter och bedrägerier.
Delegationen har tagit initiativ till att kontaktpersoner har utsetts
hos länsstyrelser och länspolisen, vilket har uppfattats som positivt av
myndigheterna och kontaktpersonerna själva. Samarbetet på lokal nivå är
dock ännu inte fullt upparbetat. Statskontoret konstaterar att
EU-bedrägeridelegationen uppfyller sitt uppdrag och att delegationens
arbete sannolikt bidragit till att EU-medlen är bättre skyddade, men
konstaterar samtidigt att utvärderingen av effekterna av delegationens
arbete inte kan få särskilt stor räckvidd, eftersom en relativt kort tid
har förflutit sedan delegationen bildades. Vidare menar Statskontoret
att arbetssättet varit ändamålsenligt och att organisationsformen har
varit lämplig. Delegationens mandat och roll bör dock klargöras.
Statskontoret för vidare fram att EU-bedrägeridelegationen inte bör
permanentas och att delegationen bör få i uppdrag att analysera
hur arbetet kan föras vidare i ett längre perspektiv.
EU-bedrägeridelegationen har framfört att den delar Statskontorets
analys, samt att delegationen bör avvecklas så snart det går.
Uppdraget
EU-bedrägeridelegationen skall senast den 1 juli 1999 lämna en rapport
om hur den framtida nationella samordningen av bedrägerifrågor som rör
EU:s finansiella intressen bör se ut. Regeringen anser att EU-
bedrägeridelegationens verksamhet inte bör permanentas, utan avvecklas
så snart det går. Delegationen skall därför i rapporten föreslå lämpligt
slutdatum för EU-bedrägeridelegationen.