Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Barnmisshandel och därmed sammanhängande frågor, Dir. 1998:105
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1998-12-10
Dir. 1998:105
Beslut vid regeringssammanträde den 10 december 1998.
Sammanfattning av uppdraget
En parlamentarisk kommitté tillkallas med uppdrag att utreda frågan om
barnmisshandel och därmed sammanhängande frågor.
Utredningen skall
- närmare definiera begreppet barnmisshandel
- beskriva utvecklingen av barnmisshandel och söka förklaringar till
denna
- sammanställa och redovisa kunskapsläget när det gäller möjligheterna
att känna igen orsaksmönster, såväl inom den enskilda familjen som i
samhället, som kan ligga bakom uppkomsten av barnmisshandel
- se över formerna, omfattningen och inriktningen av det förebyggande
arbetet och utforma strategier för att effektivisera och förbättra
arbetet med att förhindra barnmisshandel
- redovisa de behov av kunskaper och stöd som personal inom
förskoleverksamhet, skola och skolbarnsomsorg har i syfte att förbättra
deras arbete med barn som utsatts för eller misstänks vara utsatta för
misshandel
- beskriva och analysera hälso- och sjukvårdens roll i arbetet med barn
som misshandlas och föreslå lämpliga åtgärder för att förbättra detta
arbete i syfte att höja kvaliteten i stöd och behandling som erbjuds
barnen och deras familjer
- kartlägga polisens och åklagarnas handläggningstider och metoder för
arbetet med barnmisshandelsutredningar samt lämna förslag till åtgärder
som kan krävas för att arbetet skall effektiviseras och - om det behövs
- för att kvaliteten på utredningarna skall höjas.
- kartlägga den rehabilitering av förövare som förekommer inom
kriminalvården och vid behov lämna förslag till förbättringar av den
- överväga och föreslå olika insatser för att förbättra socialtjänstens
arbete med barn som utsatts för misshandel och med deras familjer
- särskilt uppmärksamma olika samverkansformer och föreslå åtgärder för
att avlägsna eventuella hinder för samverkan
- arbeta aktivt och utåtriktat i syfte att öka medvetenheten om
barnmisshandel hos allmänheten och hos dem som arbetar med barn i olika
verksamheter.
Bakgrund
Enligt artikel 19 i FN:s konvention om barnets rättigheter -
barnkonventionen - skall barnet skyddas mot alla former av fysiskt eller
psykiskt våld, skada eller övergrepp, vanvård eller försumlig
behandling, misshandel eller utnyttjande, innefattande sexuella
övergrepp, medan barnet är under föräldrarnas, vårdnadshavares eller
annan persons vård. När behov av skyddsåtgärder uppstår, får principen
om familjens privatliv ge efter för statens ingripande i syfte att
tillförsäkra barnet den bästa miljön för en harmonisk utveckling.
Artikeln innehåller en lista på åtgärder som staten är skyldig att
vidta. Dessa åtgärder kan vara av lagstiftande, administrativ, social
eller utbildande karaktär. Bestämmelsen är såväl förebyggande som
åtgärdande, vilket innebär att staten inte bara skall vidta åtgärder för
att förebygga övergrepp mot barn, utan också är skyldig att ingripa och
skydda barnet genom omhändertagande när barnet behöver samhällets skydd.
Barn får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande
behandling (se 6 kap. 1§ föräldrabalken). Det uttryckliga förbudet mot
aga infördes år 1979. Syftet var i första hand att klart visa att det
inte är tillåtet att kroppsligen bestraffa barn. Dessutom ville man
genom allmän upplysning och föräldrautbildning visa på vikten av att ge
barn en god omvårdnad och uppväxt, baserad på respekt för barnet.
Ett antal riksdagsmotioner har under senare år behandlat frågor om
barnmisshandel. Socialutskottet anser i betänkandet (bet. 1996/97:SoU8)
Barnfrågor att det är angeläget att få en mer utförlig och genomlyst
bild av hur barn lever - dels för att lyfta fram omständigheter som kan
ge barn sämre chanser i livet, dels för att ta fram åtgärder för att
hejda en ogynnsam utveckling hos barn. Utskottet framhåller vikten av
att de kunskaper och erfarenheter som har framkommit i tidigare
utredningar och rapporter tas till vara och beaktas av personal inom
socialtjänsten, hälso- och sjukvården, skolan, barnomsorgen osv. i
arbetet med barn. Resultatet av pågående utredningar borde, enligt
utskottet, avvaktas och beaktas i det fortsatta arbetet med frågan. I
sitt betänkande (bet. 1997/98:SoU13) Barnfrågor uttalar socialutskottet
att det utgår från att regeringen noga följer utvecklingen när det
gäller barn som utsatts för misshandel och vidtar ytterligare åtgärder
om det visar sig nödvändigt.
Barnombudsmannen föreslog i sin rapport till regeringen Tänk om...
(Barnombudsmannen 1996) att det tillsätts en utredning med uppgift att
se över frågor om barn som misshandlas, vanvårdas eller utsätts för
övergrepp. Utredningen bör omfatta olika samhällsområden som till
exempel rättsväsendet, hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Den bör
kartlägga omfattningen av barn som utsätts för misshandel, vanvård och
övergrepp samt deras livssituation. Den bör även föreslå åtgärder som
griper in i de ovannämnda samhällsområdena. Utredningen bör vidare
behandla samhällets skyddsfunktioner och hur de kan utvecklas.
Genom ändringar i socialtjänstlagen (1980:620) den 1 januari 1998 har
barnets ställning stärkts inom socialtjänsten. Hänsyn till barnets bästa
skall tas, barnets inställning skall så långt möjligt klarläggas när
åtgärder rör barn och reglerna om socialtjänstens utredning gällande
barns förhållanden har tydliggjorts.
Flera uppgifter tyder på att barnmisshandeln ökat under senare år.
Statistik i olika rapporter som kommit under 1990-talet visar en ökning
av antalet polisanmälda fall av misshandel av underåriga. Barnens rätt i
samhället (BRIS) rapporterar en ökning av antalet samtal till Barnens
hjälptelefon som handlar om misshandel. Rädda Barnen har uppmärksammat
frågor om barnmisshandel under senare år och bl.a. i mars 1998 med stöd
från Allmänna arvsfonden genomfört satellitkonferensen Barnmisshandel -
allas ansvar.
Tidigare uppdrag och utredningar
På Socialdepartementets uppdrag genomförde Statistiska centralbyrån
(SCB) under åren 1994 och 1995 en undersökning om hur inställningen till
barnaga förändrats jämfört med hur den var innan förbudet infördes år
1979 (Demografiska rapporter 1996:1). Undersökningen visar att de flesta
högstadieelever, 70 procent, och drygt hälften av de vuxna, 56 procent,
är emot alla former av kroppslig bestraffning av barn. Jämfört med
tidigare undersökningar innebär detta att fler av de tillfrågade tar
avstånd från kroppslig bestraffning av barn. I en studie år 1965 ansåg
53 procent av svenska folket att kroppslig aga var ett omistligt redskap
i barnuppfostran. I början av 1970-talet uppgav drygt en tredjedel att
barnaga var en nödvändig del i barnuppfostran. År 1994 hade den gruppen
minskat ytterligare till 11 procent. Vi kan alltså konstatera att de
flesta i dag klart har tagit ställning mot barnaga.
Socialstyrelsen fick år 1991 regeringens uppdrag att utarbeta ett
åtgärdsprogram för att höja kompetensen och utveckla barnperspektivet i
arbetet med barn inom socialtjänstens individ- och familjeomsorg.
Projektet fick namnet Barn i fokus. Under projekttiden påbörjades en
utvecklingsprocess inom socialtjänsten bl.a. genom att ett antal projekt
fick stöd samt genom kompetenshöjande åtgärder. Uppdraget redovisades
till regeringen i oktober 1995. I slutrapporten föreslog Socialstyrelsen
bl.a. att regeringen tillsätter en särskild kommission om barn som offer
för eller vittne till våld och sexuella övergrepp.
Kvinnovåldskommissionen föreslog i sitt betänkande Kvinnofrid (SOU
1995:60) att villkoren för barn som växer upp i misshandelsmiljöer bör
bli föremål för utredning i särskild ordning. En sådan utredning bör ha
en bred ansats och, utifrån såväl flickors som pojkars perspektiv, ta
upp olika frågor som rör barnens livssituation.
Socialstyrelsen har i samband med regeringens proposition 1997/98:55
Kvinnofrid fått i uppdrag av regeringen att leda ett utvecklingsarbete i
frågor om våld mot kvinnor. Arbetet skall syfta till att främja och
stödja kompetensuppbyggnad och metodutveckling inom socialtjänsten och
hälso- och sjukvården. I uppdraget ingår även att initiera och stödja
samverkan mellan myndigheter, följa den internationella utvecklingen
samt sprida information. Socialstyrelsen planerar att i detta arbete
även beakta barnen och deras specifika behov när modern blir misshandlad
och barnen blir vittne till våld i familjen.
Ett seminarium med forskare och praktiker har genomförts och
dokumenterats i rapporten Barn och ungdomar i misshandelsmiljöer (SoS
1998, stencil). I rapporten konstateras bl.a. att mer samarbete behövs
för kunna nå barnen i misshandelsfamiljerna. Ökad information och mer
kunskap krävs dels om problemen, dels om anmälningsskyldigheten - inte
minst på ledningsnivå. Svårigheten ligger inte i att problemen i
misshandelsfamiljerna ofta är sammansatta, utan snarare i att samhällets
hjälpinsatser är organiserade på ett sätt som innebär att det är svårt
att se helheten i barnens och familjernas problem.
Under år 1997 har Socialstyrelsen haft regeringens uppdrag att följa upp
rapporten Barns villkor i förändringstider (SoS-rapport 1994:4). I mars
1998 lämnade Socialstyrelsen rapporten Anmälan, utredning, insats (SoS-
rapport 1998:4). Den bild som framträder i studien är såväl positiv som
negativ. Barnavårdsutredningarnas kvalitet har förbättrats och nya
öppenvårdsinsatser som riktar sig till familjer växer fram för att
stödja utsatta familjer och förhindra att barn måste omhändertas.
Samtidigt har antalet barnavårdsanmälningar och ansökningar ökat.
Kommunerna måste, enligt Socialstyrelsen, skaffa sig mer kunskap om
denna utveckling och dess orsaker. De måste också förbättra
kvalitetssäkringen i sitt arbete med barn som riskerar att fara illa.
I betänkandet Barnets bästa i främsta rummet (SOU 1997:196) föreslår
Barnkommittén att utvecklingen avseende barnmisshandel bör följas och
att Socialstyrelsen får i uppdrag att noggrant följa utvecklingen när
det gäller barnmisshandel och att lämna förslag till erforderliga
åtgärder.
Barnpsykiatrikommittén gör i sitt betänkande Det gäller livet - vård och
stöd till barn och ungdomar med psykiska problem (SOU 1998:31)
bedömningen att utvecklingen av socialtjänstens, hälso- och sjukvårdens
samt polisens arbete med barn som utsätts för övergrepp och misshandel
behöver samordnas nationellt och i regionala kunskapscentra.
Socialstyrelsen föreslås få i uppdrag att ta fram ett nationellt
utvecklingsprogram för hela området misshandel och sexuella övergrepp
mot barn. Socialstyrelsen bör undersöka möjligheten att stödja ett antal
regionala centra som arbetar utifrån socialtjänstens behov av
kompetensutveckling, konsultation och handledning. Dessa centra skulle
komplettera de regionala centra som arbetar med barn- och
ungdomspsykiatrin som bas. Uppbyggnaden kan ske etappvis och
Socialstyrelsen bör ges ansvar att fördela medel för detta.
Behovet av en utredning
Frågor om barnmisshandel har som framgår ovan under en längre tid varit
föremål för diskussion och har också behandlats i olika mindre
omfattande uppdrag och utredningar. Enligt regeringens bedömning är det
därför angeläget att nu göra en mer omfattande genomgång av problemet.
De olika punktinsatser som har genomförts har delvis bidragit till att
ge oss en bild av situationen i dag, men bilden behöver kompletteras och
analysen fördjupas.
Brottsstatistiken visar att antalet anmälda fall av misshandel mot barn
under 15 år har ökat sedan 1980-talet. Den polisanmälda misshandeln mot
barn har mer än fyrdubblats sedan år 1981. I åldersgruppen 0-6 år har
antalet ökat från 196 år 1981 till 820 år 1997. Motsvarande siffror för
åldersgruppen 7-14 år är 758 år 1981 och 4 443 år 1997. Det är
emellertid inte helt klarlagt vad som ligger bakom de ökade siffrorna i
statistiken. Förklaringen kan ligga i att personal i skola och förskola
som möter barn har blivit mer uppmärksam på våldsproblematik och att
många skolor i dag har handlingsprogram för hur de skall handskas med
våld i skolmiljön, vilket kan innebära att våld mellan elever under
skoltid i högre grad numera anmäls till polisen. Personalen kan också i
högre utsträckning vara medveten om sin skyldighet att till
socialtjänsten anmäla misstanke om att barn behöver samhällets skydd. De
ökande anmälningarna till polisen om våld mot barn kan bero på en ökad
benägenhet att polisanmäla men också på ökad medvetenhet om hur våld
under uppväxttiden påverkar barns utveckling. Det finns dock troligen
ett stort mörkertal när det gäller barnmisshandel. Är det så att fler
barn blir slagna i hemmet? Misshandel av barn sker ofta i det fördolda
och uppmärksammas därför inte som den borde. Det krävs således en
förbättrad analys av de tillgängliga uppgifterna. Det är angeläget att
utveckla kunskapen om mörkertalets storlek samt också utveckla kunskap
om vilken typ av brott som blir polisanmäld.
I årsrapporten från BRIS för år 1997 redovisas att samtalen till Barnens
hjälptelefon om barnmisshandel har mer än fördubblats sedan år 1993.
Dessa samtal utgjorde 9,1 procent av samtliga samtal under år 1997.
Samtal till BRIS vuxentelefon om barn under år 1997 handlade i 14,7
procent av fallen om barn som uppgavs vara utsatta för fysisk och/eller
psykisk misshandel eller vanvård.
Hur stor ökningen av antalet anmälda fall av barnmisshandel är inom
socialtjänsten går inte att få fram ur den nationella statistiken,
eftersom det där saknas uppgifter om antalet anmälningar och vilket skäl
till anmälan som anges. Eftersom polisen är skyldig att anmäla till
socialtjänsten när barn är utsatta för misshandel eller själva begår
brott är det rimligt att anta att det skett en ökning av ärenden som rör
barnmisshandel även inom socialtjänsten. Här krävs såväl utveckling av
statistiken som en fördjupad analys av tillgängliga uppgifter.
Det finns ytterligare frågor som är relevanta i sammanhanget och som
behöver belysas på olika sätt: Hur förebyggs barnmisshandel på bästa
sätt? Hur upptäcks barn som misshandlas? Fungerar anmälningsskyldigheten
enligt 71 § socialtjänstlagen? Finns fungerande samrådsgrupper i
kommunerna? Fungerar samverkan mellan de berörda myndigheterna? I vilken
utsträckning polisanmäls barnmisshandel? Anmäler socialtjänsten
misstanke om brott mot underårig till polisen med stöd av 66 §
socialtjänstlagen? I vilka situationer avstår socialtjänsten från att
göra polisanmälan? Vad händer sedan inom rättsväsende, socialtjänst och
hälso- och sjukvård? Vilken hjälp finns att få för de drabbade barnen,
deras föräldrar och förövaren?
Socialtjänstens arbete med barn som av olika skäl behöver samhällets
skydd har diskuterats under hela 1990-talet. Olika grupper av barn har
lyfts fram vid olika tidpunkter. Ibland har fokus varit på barn som
utsatts för sexuella övergrepp, vid andra tillfällen har det handlat om
barn som misshandlas, barn till missbrukare eller psykiskt sjuka
föräldrar, barn som blir vittne till våld eller barn som försummas på
annat sätt. Oavsett skälet till att barn behöver samhällets skydd och
stöd genom framförallt socialtjänstens försorg är det angeläget att ha
en helhetssyn på barn som lever under olika missförhållanden. Det är
således inte karaktären av dessa missförhållanden som avgör barnets
behov av insatser utan det är allvaret i barnets totala livssituation.
Det är utifrån denna situation som prioriteringar när det gäller
samhällets insatser måste göras.
Uppdraget
Mot den angivna bakgrunden tillkallas en utredning med parlamentarisk
sammansättning för att utreda frågan om barnmisshandel och därmed
sammanhängande frågor. Den långsiktiga målsättningen är att skapa bättre
förutsättningar för att förhindra att barn misshandlas, för en bättre
samverkan mellan de verksamheter som skall utreda och åtgärda
barnmisshandel, för förbättrad kunskap hos berörda yrkesgrupper och för
bättre möjligheter till stöd och hjälp till berörda.
Utredningen skall ha ett barnperspektiv och i sitt arbete utgå från
intentionerna och tillämpliga artiklar i FN:s konvention om barnets
rättigheter. I barnperspektivet bör ingå att se om det finns några
mönster i hur pojkar respektive flickor drabbas av övergrepp. Också när
utredningen behandlar barn och ungdomar som förövare av misshandel bör
ett könsperspektiv finnas med.
Utredningen skall i sitt arbete utgå från den kunskap som är tillgänglig
från tidigare utredningar, uppdrag och rapporter. Utredningen skall
samverka med Socialstyrelsen, Barnombudsmannen, Brottsförebyggande rådet
och länsstyrelserna, vilka samtliga har kunskaper och erfarenheter som
skall ligga till grund för och användas aktivt i utredningens arbete.
Även frivilligorganisationernas kunskaper och erfarenheter skall tas
till vara av utredningen. Kunskaper och erfarenheter ur såväl ett
internationellt som kulturellt perspektiv bör tas till vara.
Definition och utveckling
Barnmisshandel används ofta som ett samlingsbegrepp för såväl fysisk som
psykisk misshandel och sexuella övergrepp. Uttrycken "utsatta barn"
eller "barn som far illa" används också för att benämna de barn som
misshandlas. De olika begreppen skapar ibland oklarhet om vad som skall
förstås med barnmisshandel och hur stor omfattningen av barnmisshandel
är i Sverige. En utgångspunkt för utredningen är att begreppet
barnmisshandel bör innefatta de fall när ett barn utsätts för fysiskt
och psykiskt våld. Frågan om barn som mobbas eller utsätts för sexuella
övergrepp behandlas redan i andra sammanhang, varför dessa frågor inte
bör övervägas av utredningen. Utifrån denna avgränsning skall
utredningen närmare definiera begreppet barnmisshandel. Den faktiska
utvecklingen av barnmisshandel i Sverige skall beskrivas och
förklaringar till denna utveckling sökas. Vid Brottsförebyggande rådet
(BRÅ) planeras för närvarande ett forskningsprojekt för att fördjupa
kunskaper om barnmisshandel genom sammanställningar av olika typer av
statistik och beskrivande studier av polisanmälda fall. Utredningen
skall ta till vara de erfarenheter som BRÅ gör i detta arbete.
Orsakssammanhang och förebyggande arbete
Utredningen skall göra en sammanställning av kunskapsutvecklingen när
det gäller möjligheterna att känna igen mönster såväl inom den enskilda
familjen som i samhället som kan orsaka barnmisshandel och som redovisas
i olika forskningsrapporter. Utredningen skall se över formerna,
omfattningen och inriktningen av det förebyggande arbete mot
barnmisshandel som förekommer i dag. Utredningen skall beskriva de
skador som kan uppstå i samband med barnmisshandel. Mot bakgrund av
detta skall strategier utformas för att effektivisera och förbättra
arbetet med att förhindra barnmisshandel.
Förskoleverksamhet, skola och skolbarnsomsorg
Personal inom förskola, skola och skolbarnsomsorg har daglig kontakt med
i stort sett alla barn och har därigenom särskilda möjligheter att
upptäcka barnmisshandel. Utredningen skall redovisa de svårigheter som
de olika personalgrupperna möter och ta reda på vilka kunskaper och
vilket stöd de behöver för att de på ett adekvat sätt skall kunna
hantera en situation då barnmisshandel misstänks eller upptäcks.
Hälso- och sjukvården
Hälso- och sjukvården kommer vid olika tillfällen i kontakt med barn som
misshandlas och deras familjer. Den har en betydelsefull och ofta
grannlaga uppgift när det gäller att, med utgångspunkt i en definition
av begreppet barnmisshandel, upptäcka, identifiera och behandla skador
som kan ha uppstått genom misshandel. Utredningen skall beskriva och
analysera hälso- och sjukvårdens roll och svårigheter i detta sammanhang
för att kunna föreslå lämpliga åtgärder för att förbättra möjligheterna
för dessa barn och deras familjer att kunna få adekvat stöd och
behandling.
Rättsväsendet
Rättsväsendet har viktiga uppgifter när det gäller att komma till rätta
med barnmisshandel och förhindra att barnmisshandel fortsätter.
Misstankar som gäller misshandel av barn är av många skäl ofta svåra att
utreda. Ett problem som ibland förs fram är att ärenden som rör
barnmisshandel tar tid. En uppgift för utredningen är att kartlägga
handläggningstider och polisens och åklagarnas metoder för arbetet med
sådana utredningar. Utredningen skall lämna förslag till de åtgärder som
kan krävas för att arbetet skall effektiviseras och - om det behövs -
för att kvaliteten på utredningarna skall höjas. Uppdraget skall i denna
del redovisas senast före utgången av år 1999.
I de fall förövare döms har kriminalvården viktiga rehabiliterande
uppgifter. Utredningen skall kartlägga den rehabilitering som i dag
förekommer inom kriminalvården, vid behov lämna förslag till
förändringar av den och beskriva hur erfarenheterna inom detta område
kan användas för att förebygga barnmisshandel.
Socialtjänsten
Socialtjänsten har det yttersta ansvaret för att barn som behöver
samhällets skydd får skydd, stöd och hjälp. Socialtjänsten kritiseras
ofta för sitt sätt att arbeta med dessa barn. Mycket utvecklingsarbete
har genomförts under senare år för att höja kvaliteten inom
socialtjänsten. Utredningen skall med utgångspunkt från barnets bästa
överväga och föreslå olika insatser för att förbättra socialtjänstens
arbete - utredning, insatser, behandling - med barn som utsatts för
misshandel och deras familjer.
Samverkan
En förutsättning för att arbetet med och mot barnmisshandel skall
fungera väl är att samverkan mellan alla olika inblandade verksamheter
är god. Sedan ett antal år finns i många kommuner en etablerad samverkan
mellan socialtjänsten, rättsväsendet och hälso- och sjukvården, s.k.
samrådsgrupper. Dessa grupper arbetar både på lokal och regional nivå
och behandlar såväl enskilda ärenden som mer generella frågor.
Utredningen bör lägga särskild vikt vid samverkan mellan berörda
verksamheter och hur denna samverkan kan underlättas, ytterligare
utvecklas och förbättras samt vid behov föreslå åtgärder för att
avlägsna de hinder för samverkan som kan finnas.
Arbetsformer
Utredningens arbete skall vara brett upplagt. Den skall arbeta aktivt
och utåtriktat med att sprida information och anordna seminarier i syfte
att öka medvetenheten om barnmisshandel hos såväl allmänheten som hos
dem som arbetar med barn i olika verksamheter. Utredningen skall arbeta
i nära kontakt med myndigheter, kommuner och organisationer och pröva
och förankra sina överväganden och förslag i seminarier, offentliga
utfrågningar och liknande. Vid behov skall utredningen ta initiativ till
nödvändigt utvecklingsarbete.
Övrigt
Det skall stå utredningen fritt att också ta upp andra närliggande
frågor som kan bidra till att förhindra att barn utsätts för misshandel.
Om utredningens överväganden innebär att författningsreglering bör ske
skall förslag till sådan lämnas. Konsekvenserna av förslagen skall
redovisas och om de innebär ökade kostnader skall en finansiering av
förslagen anvisas. Utredningen skall i sitt arbete beakta vad som sägs i
de generella direktiven till kommittéer och särskilda utredare om att
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), att pröva
offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att redovisa konsekvenser för
brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49) samt
att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124).
Redovisning av uppdraget
Uppdraget i frågan om polisens och åklagarnas handläggningstider och
utredningar skall redovisas senast före utgången av år 1999. Uppdraget i
övrigt skall redovisas senast den 31 mars 2001. Om kommittén finner det
lämpligt kan uppdraget redovisas fortlöpande i
delbetänkanden.