Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Nyhetsförmedlingen till vissa särskilt drabbade i samband med brandkatastrofen i Göteborg, Dir. 1998:103
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 1998-11-09
Dir. 1998:103
Beslut vid regeringssammanträde den 9 november 1998
Sammanfattning av uppdraget
Den brand som inträffade natten till den 30 oktober 1998 under en fest i
en föreningslokal i Göteborg och som hittills har krävt 63 ungdomars liv
är den svåraste brandkatastrofen i Sverige i modern tid. De flesta
dödade och skadade har invandrarbakgrund.
En särskild utredare får i uppdrag att undersöka hur nyhetsförmedlingen
och informationen om branden har fungerat för de av de närmast berörda
som har en icke svenskspråkig bakgrund.
Utredaren skall kartlägga hur information om branden och dess följder
har förmedlats genom massmedier och andra informationskanaler. Utredaren
skall också kartlägga vilka informationsmedier som utnyttjas av
människor med en icke svenskspråkig bakgrund och belysa möjligheterna
för olika sådana grupper att få information om händelserna. Därvid skall
situationen för människor med olika språklig bakgrund belysas.
En fråga som skall undersökas är hur arbetsförhållandena har varit för
de massmedier som särskilt vänder sig till invandrare, t.ex. vissa
närradiosändningar och program i lokal kabel-TV, liksom för
internationella medier, främst sådana som är verksamma i länder från
vilka många av dem som särskilt drabbats av katastrofen ursprungligen
kommer. I sammanhanget skall särskilt möjligheten att få information
från myndigheterna uppmärksammas.
Utredaren bör lägga fram de förslag eller rekommendationer som
kartläggningen ger anledning till.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 maj 1999.Bakgrund
Natten till den 30 oktober 1998 inträffade en våldsam brand under en
fest i Makedoniska föreningens lokaler i Backa på Hisingen i Göteborg.
Hittills har 63 människor omkommit vid branden eller avlidit av skador
som de ådrog sig då. Många fördes till sjukhus med svåra eller lättare
skador. De döda och skadade är ungdomar, de flesta med
invandrarbakgrund.
En så omfattande brandkatastrof har inte tidigare ägt rum i Sverige i
modern tid. Branden har varit en skakande upplevelse för alla som på
något sätt har varit nära berörda av det som hände, men också för alla
som i massmedierna har följt rapporteringen om olyckan.
Branden har gett anledning till omfattande diskussioner. De gäller
givetvis i hög grad sådant som hur räddningsarbetet och polisutredningen
har skötts och hur säkerheten vid offentliga tillställningar kan
förbättras. Händelserna har emellertid också aktualiserat samhällsfrågor
i vidare mening, t.ex. hur ungdomars behov tillgodoses och hur
förhållandet ser ut mellan stora grupper av människor invandrarbakgrund
och det övriga svenska samhället. Debatten speglar till en del behovet
hos människor i sorg och förtvivlan att rikta anklagelser mot någon som
kan betraktas som ytterst ansvarig för att ett barn, ett syskon eller en
kamrat har dött en onödig och oförskylld död. Men den är också uttryck
för misstro mot myndigheterna.
Efter en svår olycka som denna är det nödvändigt att myndigheter, liksom
andra som har ansvar, kritiskt granskas för sitt sätt att uppfylla detta
ansvar. Polisens utredningsarbete syftar till att klarlägga hur branden
har uppstått och om någon har begått fel eller försummelser i samband
med branden. Ansvariga myndigheter kommer att analysera brandförloppet
och räddningsarbetet för att dra slutsatser om hur säkerhetsbestämmelser
och rutiner bör utvecklas.
Det finns farhågor för att debatten om händelserna i samband med branden
öppnar eller fördjupar en klyfta mellan vissa grupper av människor med
invandrarbakgrund och samhället i övrigt. Denna risk framstår som större
om olika grupper i betydande omfattning använder sig av skilda
informationskanaler.
Det finns därför anledning att undersöka hur nyhetsförmedlingen och
informationen om branden har fungerat för de närmast berörda grupperna
av människor med icke svenskspråkig bakgrund. Ett syfte med
undersökningen är att den skall ge kunskaper som skall kunna användas
för att förbättra myndigheternas informationsberedskap inför framtida
allvarliga olyckor.
Uppdraget bör anförtros åt en särskild utredare.
Uppdraget
Den särskilde utredaren skall kartlägga hur information om branden och
dess följder har förmedlats genom massmedier och andra
informationskanaler. Utredaren skall också kartlägga vilka
informationsmedier som utnyttjas av människor med en icke svenskspråkig
bakgrund och belysa möjligheterna för olika sådana grupper att få
information om händelserna. Därvid skall situationen för människor med
olika språklig bakgrund belysas.
En fråga som skall undersökas är hur arbetsförhållandena har varit för
de massmedier som särskilt vänder sig till invandrare, t.ex. vissa
närradiosändningar och program i lokal kabel-TV, liksom för
internationella medier, främst sådana som är verksamma i länder från
vilka många av dem som särskilt drabbats av katastrofen ursprungligen
kommer. I sammanhanget skall särskilt möjligheten att få information
från myndigheterna uppmärksammas. Därvid skall givetvis det
grundlagsfästa meddelarskyddet respekteras.
Utredaren bör lägga fram de förslag eller rekommendationer som
kartläggningen ger anledning till. Om förslagen eller rekommendationerna
leder till ökade kostnader skall utredaren föreslå och redovisa en
finansiering av dessa. Om förslagen eller rekommendationerna berör
statliga myndigheter skall utredaren i första hand föreslå en
omprioritering inom nuvarande resurser.
Utredaren skall ta del av de studier och utredningar som har gjorts i
samband med tidigare allvarliga händelser i Sverige. Utredaren skall
samråda med de myndigheter, organisationer, företag och branschorgan som
är berörda, däribland med Styrelsen för psykologiskt försvar, som
genomför ett forskningsprojekt kring händelsen, och med Länsstyrelsen i
Västra Götalands län, som har i uppdrag att bl.a. samordna informationen
till anhöriga till omkomna och skadade samt andra drabbade i samband med
branden och att skapa ett forum för diskussion mellan dessa och
myndigheter. Ett fortlöpande samråd med företrädare för de särskilt
drabbade som berörs av utredarens uppdrag är särskilt angeläget.
Det är i sammanhanget viktigt att framhålla att den särskilde utredarens
uppdrag inte påverkar de uppgifter som olika myndigheter har inom sina
respektive ansvarsområden.
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas senast den 31 maj 1999.