Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Behovet av en central kraftsamling i kampen mot den organiserade brottsligheten m.m, Dir. 1998:101
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1998-11-19
Dir. 1998:101
Beslut vid regeringssammanträde den 19 november 1998
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté med parlamentariskt inslag får i uppdrag att utreda polisens
organisation för att bekämpa den grova och organiserade brottsligheten.
Målet för utredningen är att säkerställa att sådan kriminalitet kan
bekämpas på ett effektivt sätt med hänsyn till det hot som inte minst
den grova internationella kriminaliteten utgör mot landet och
människorna. För att bekämpa denna typ av brottslighet behöver Sverige
en effektiv och dynamisk polisresurs med ett nationellt ansvar och goda
internationella kontakter. Kommittén skall bl.a. belysa
Rikskriminalpolisens och Säkerhetspolisens roller i sammanhanget och
pröva om gränsdragningen mellan dessa båda polisorgan bör förändras.
Därvid skall också frågan om den demokratiska insynen i och kontrollen
av den centrala polisverksamhetenbehandlas.
Utredningsarbetet skall redovisas senast den 31 december1999.
Säkerhetspolisens och Rikskriminalpolisens organisation
Säkerhetspolisen och Rikskriminalpolisen hör till Rikspolisstyrelsen,
som är central förvaltningsmyndighet för polisväsendet.
Rikspolisstyrelsen, som har en parlamentariskt förankrad
styrelse, leds av en verkschef, rikspolischefen. Inom myndigheten finns
såväl administrativa som operativa enheter. De operativa delarna inom
Rikspolisstyrelsen, det vill säga Säkerhetspolisen och
Rikskriminalpolisen, har under 1990-talet fått en alltmera självständig
ställning i förhållande till verksledningen. Rikskriminalpolisen är den
organisation inom vilken polisarbetet mot organiserad brottslighet
samordnas på nationell nivå. Rikskriminalpolisen svarar för spaning mot
och i vissa fall utredning av brottslighet som är av särskilt grov
beskaffenhet och har riksomfattande karaktär eller internationell
anknytning. Rikskriminalpolisen har också vissa andra uppgifter.
Rikskriminalpolisen, som under senare år reformerats med utgångspunkt
från RPS-utredningen (SOU 1993:92), består av ett sekretariat, en
huvudenhet för kriminalunderrättelsetjänst, en huvudenhet för spaning
och utredning samt en ordningspolisenhet. Verksamheten leds sedan 1994
av en rikskriminalchef.
Säkerhetspolisen har under senare år reformerats med utgångspunkt i
förslag från SÄPO-kommittén (prop. 1988/89:108, bet. 1988/89:JuU2l,
rskr.1988/89:287). Reformerna har gällt bl.a. verksamhetens ledning,
organisation, arbetsformer och demokratiska kontroll. Säkerhetspolisen
har till uppgift att förebygga och avslöja brott mot rikets säkerhet.
Säkerhetspolisen bedriver utöver denna uppgift terrorismbekämpning,
bevaknings- och säkerhetsarbete som avser den centrala statsledningen
eller har samband med statsbesök eller liknande händelser samt i viss
utsträckning annat personskydd. Säkerhetspolisen utför också vissa andra
uppgifter.
Verksamheten vid Säkerhetspolisen fullgörs inom grenarna säkerhetsskydd,
kontraspionage, kontraterrorism och författningsskydd. Till
säkerhetsskydd hör även personskydd. Säkerhetspolisen leds av en
generaldirektör (säkerhetspolischefen) som ansvarar i princip för den
löpande verksamheten vid Säkerhetspolisen och för de uppgifter i övrigt
som en myndighetschef har att utföra enligt verksförordningen
(1995:1322).
Gränsdragning mellan Rikskriminalpolisen och Säkerhetspolisen
Säkerhetspolisen och den öppna polisen, bl.a. Rikskriminalpolisen, men
även de lokala polismyndigheterna, har under senare år ökat sitt
samarbete. Det har bl.a. gällt åtgärder mot terroristverksamhet och mot
brott med anknytning till våldsbenägna och främlingsfientliga
extremistgrupper samt i viss mån annan grov organiserad brottslighet.
Även på de administrativa och tekniska områdena har det utvecklats ett
samarbete. Det har t.ex. omfattat utbildning samt utveckling och
användning av viss teknisk utrustning.
På vissa områden svarar Säkerhetspolisen för underrättelseinhämtning
medan den öppna polisen svarar för operativa insatser och utredning av
brott. Så är i princip fallet när det gäller inhemsk extremism, t.ex.
högerextremism.
Inom den öppna polisen har man under senare år fått anledning att
utveckla arbetsmetoder som har beröringspunkter med arbetssätt som
utvecklats inom Säkerhetspolisen. Det gäller särskilt
kriminalunderrättelseverksamheten. Ett skäl är att den internationella
brottsligheten under senare år blivit allt mer välorganiserad och därför
kräver ett mycket kvalificerat polisarbete för att kunna bekämpas med
framgång.
Såväl den öppna polisen, främst Rikskriminalpolisen, som
Säkerhetspolisen har ett omfattande internationellt samarbete. Sådant
samarbete är en avgörande förutsättning för framgång i den operativa
verksamheten.Samarbetet sker dock i delvis olika strukturer. Såväl
Rikskriminalpolisen som Säkerhetspolisen deltar i egenskap av
polisorganisationer i det internationella polissamarbetet, t.ex. inom
Interpol. Det kommande Europolsamarbetet blir för båda en viktig del i
verksamheten.
Rikskriminalpolisens Interpolenhet är nationell kontaktpunkt för
Interpol i Sverige på samma sätt som Rikskriminalpolisen skall vara den
nationella adressen för Europol.
Rutinmässigt samarbete, även genom svenska och andra nordiska
polissambandsmän, sker också med utländska säkerhetstjänster samt till
exempel med amerikanska FBI och Drug Enforcement Administration (DEA)
samt brittiska Special Branch. Rikskriminalpolisen har även annan
internationell samverkan genom bl.a. polisflyget, inom den kommersiella
flygsäkerheten, inom området fotbollshuliganism och inom finanspolisens
område.
För Säkerhetspolisen är den viktigaste samarbetsstrukturen det
internationella samarbetet mellan icke militära säkerhets- och
underrättelsetjänster. I det samarbetet kan Säkerhetspolisen få tillgång
till informationer som polisorganisationer utan motsvarande uppgifter
inte förfogar över. Samarbetet bygger i vissa avseenden på särskilda
överenskommelser.
Aktuell hotbild
Under senare år har den hotbild som Rikskriminalpolisen och
Säkerhetspolisen har att ta i tu med förändrats väsentligt. Hotet från
den grova organiserade brottsligheten har vuxit. Denna brottslighet har
i allt större utsträckning fått riksomfattande och internationell
anknytning. Vissa delar av den organiserade brottsligheten innefattar
också hot mot samhällsföreträdare, rättssystemet och massmedierna. Så är
t.ex. fallet med den s.k. mc-brottsligheten. Det finns också
omständigheter som kan tyda på att korruption i dag kan vara ett inslag
i organiserad brottslighet.
Det kalla krigets slut har medfört att spioneri och annan
underrättelseverksamhet har ändrat karaktär och nu främst är inriktad på
andra mål än tidigare. Ekonomi, teknik och politik står numera i centrum
för intresset. Däremot har intresset för rent militära mål minskat. De
resurser som främmande makt totalt sett lägger ned på
underrättelseinhämtning i vårt land har, efter en tydlig minskning i
början på 1990-talet, återigen ökat. Dessutom är det i dag betydligt
fler länder än tidigare som har underrättelseresurser i Sverige. Den
underrättelseverksamhet som främmande makt bedriver i Sverige är dock
till stora delar öppen och legal. Endast en mindre del bedrivs numera
under konspirativa och olagliga former.
Samtidigt finns det anledning att varna för att den numera omfattande
användningen av informationsteknik har gjort det lättare för dem som
bedriver underrättelseverksamhet att skaffa sig de informationer som de
behöver. Skyddsvärd information är ofta dåligt skyddad i IT-systemen.
Också när det gäller den organiserade brottsligheten utgör det svaga
skyddet kring IT-systemen ett allvarligt problem. Därtill kommer att
IT-system används som brottsmedium, något som ställer nya och speciella
krav på de brottsuppdagande organen.
Det finns anledning att befara att skadlig underrättelseverksamhet i
inte obetydlig omfattning drabbar sådana delar av svenskt näringsliv som
inte hör till totalförsvaret. Sådan underrättelseverksamhet omfattas i
princip inte av Säkerhetspolisens ansvarsområde. Det är i stället den
öppna polisen som skall verka mot sådan verksamhet i den utsträckning
den är brottslig.
Den internationella terrorismen har under senare år kommit att beröra
Sverige i allt mindre grad. Det är i dag endast få personer i vårt land
som bedriver någon form av verksamhet som omfattar planläggning av eller
stöd åt internationell terrorism. Statsunderstödd terrorism berör
däremot alltjämt i någon utsträckning vårt land.
För Säkerhetspolisen har förändringarna inom underrättelseverksamheten
och terrorismen medfört att behovet av insatser på dessa områden minskat
något. Samtidigt händer det att personer som är intressanta från
kontraspionage eller kontraterrorismsynpunkt också är involverade i
eller har kopplingar till allmänkriminell verksamhet av grovt och
organiserat slag. Det gäller i synnerhet sådan brottslighet som har
internationell anknytning.
Också när det gäller sådan underrättelseverksamhet som riktas mot
näringslivet och inte faller in under Säkerhetspolisens ansvarsområde
kan det finnas kopplingar till organiserad brottslighet.
Inom Säkerhetspolisens verksamhetsområde är det i dag den inhemska
extremismen, särskilt högerextremismen, som kräver mer insatser än
tidigare. Det har uppmärksammats att personer ofta i ledande ställning
inom framför allt de högerextremistiska grupperna inte sällan har
koppling till eller själva har sysslat med grov allmänkriminell
verksamhet, ibland i organiserad form. Vissa av dessa har också sysslat
med terrorliknande verksamhet, t.ex. i form av brevbombshot. Denna
brottslighet kan emellertid i regel inte betraktas som ett hot mot
rikets säkerhet eller statsskick, utan tar sig snarare i allt väsentligt
samma uttryck som traditionell brottslighet.
Det kan vidare konstateras att inhemska extremistiska grupper i dag har
internationella kontakter med framför allt motsvarande extremistiska
organisationer i andra länder. Exempelvis har högerextremister i Sverige
kontakter med högerextremistiska grupper i bl.a. Storbritannien,
Tyskland och Österrike. Vidare finns kopplingar mellan inhemska
extremistgrupper å ena sidan och internationella terrororganisationer
och främmande stater å andra sidan.
Utredningsbehovet
Den förändrade hotbild som i dag framträder särskilt en växande grov
organiserad brottslighet med internationell anknytning gör
det angeläget att säkerställa att Sverige har en effektiv och
slagkraftig polisresurs med ett nationellt ansvar och goda
internationella samarbetskontakter. Den tidigare beskrivna
sammansmältningen av för riket säkerhetshotande verksamhet med
verksamhet av allmänkriminell karaktär gör det angeläget att samlat
kunna använda de polisiära resurser som har ett särskilt kunnande och
särskilda arbetssätt för att bekämpa dessa typer av
brottslighet. Frågan om vilka åtgärder som bör vidtas för att uppnå en
sådan kraftsamling behöver därför utredas.
Rikskriminalpolisens roll som en kvalificerad förstärkning till
polismyndigheterna har minskat i takt med att länskriminalavdelningar
har byggts upp. I stället har Rikskriminalpolisen fått en mera
specialiserad uppgift på nationell nivå. Rikskriminalpolisen har också
under senare år utvecklat spetskompetens inom olika områden, vilken
ställs till polismyndigheternas förfogande. Det är viktigt att
Rikskriminalpolisen även i fortsättningen har möjlighet att utveckla
sådan kompetens. Det finns även anledning att undersöka om
Rikskriminalpolisen fått en tillräckligt framträdande roll och
tillräckligt ansvar i kampen mot den organiserade brottsligheten. I
sammanhanget bör bl.a. analyseras om Rikskriminalpolisens befogenheter i
förhållande till övrig polis är tillräckliga för att en nationell
samordning skall kunna komma till stånd i fråga om organiserad
brottslighet.
Utredningsuppdraget bör anförtros en kommitté inom kommittéväsendet med
parlamentariskt inslag.
Uppdraget
Målet för utredningen skall vara att säkerställa att den grova
och organiserade kriminaliteten, inte minst den internationella
brottsligheten, kan bekämpas på ett effektivt sätt med hänsyn till det
hot som sådan kriminalitet utgör mot landet och människorna.
I kommitténs uppgift ingår att analysera hoten och resurserna samt med
ledning därav föreslå de förändringar som behövs. En helhetssyn bör
anläggas på den aktuella brottsligheten med syfte att skapa en effektiv
polisverksamhet och en samlad erfarenhetsuppbyggnad på berörda områden.
Om det behövs även organisatoriska förändringar eller förändringar i
arbetsfördelningen skall kommittén lägga fram förslag om det. En
utgångspunkt bör vara att Sverige på central nivå skall disponera över
effektiva polisresurser med ett nationellt ansvar och goda
internationella kontakter.
Kommittén skall särskilt undersöka om de centrala polisresursernas
befogenheter i förhållande till övrig polis, särskilt vad gäller
kriminalunderrättelseverksamheten, behöver förstärkas i syfte att nå
nationell samordning av och ett kraftfullt agerande i kampen mot den
grövre brottsligheten, särskilt säkerhetshotande eller organiserad sådan
eller brottslighet med internationell anknytning.
Kommittén skall beakta att distinktionen mellan underrättelseinhämtning
och operativt arbete är viktig vid bedömningen av hur polisarbetet skall
organiseras och resurserna fördelas. Utgångspunkten skall därför vara
att den centrala nivån skall ha ett operativt ansvar endast när det är
särskilt motiverat. Vissa frågor, så som internationella kontakter och
polissamarbete över gränserna samt kriminalunderrättelseverksamheten,
motiverar dock en central samordningsfunktion.
En viktig del av uppdraget är att belysa Rikskriminalpolisens och
Säkerhetspolisens roller i sammanhanget samt gränsdragningen mellan
dessa båda polisorgan. En möjlighet som särskilt bör studeras är att
skapa en samlad nationell polisresurs genom ett samgående mellan
Rikskriminalpolisen och Säkerhetspolisen. För en sådan lösning kan tala
bl.a. att det kan underlätta för polisen att kraftsamla resurser mot de
kriminella hot mot landet och människorna som för tillfället är störst
samt att specialistkunskaper på central nivå inom polisen skulle kunna
utvecklas och användas på ett effektivare sätt.
En sådan lösning underlättas av att stora delar av Säkerhetspolisens
verksamhet i framtiden torde kunna inordnas under samma regler som
gäller för den öppna polisverksamheten, till exempel när det gäller
möjligheter till insyn.
Kontraspionaget är emellertid för sin verksamhet beroende av ett
särskilt insynsskydd. Om kommittén föreslår ett samgående mellan
Säkerhetspolisen och Rikskriminalpolisen, skall kommittén därför utgå
från att kontraspionaget skall utgöra en särskild, avskild del.
Ett alternativ till den nämnda organisationsförändringen är att en
ändrad och tydligare ansvarsfördelning görs mellan de olika
organisatoriska enheterna samtidigt som åtgärder vidtas för att
förstärka deras befogenheter i förhållande till övrig polis när det
gäller den ifrågavarande brottsligheten.
Det står emellertid kommittén fritt att överväga också andra åtgärder.
Utgångspunkten bör dock vara att Rikskriminalpolisens och
Säkerhetspolisens nuvarande verksamhet också i framtiden skall bedrivas
inom Rikspolisstyrelsen med i princip samma organisatoriska ställning
och möjligheter till övergripande samordning som finns i dag.
Sedan år 1996 bedriver Sverige tillsammans med samtliga länder kring
Östersjön en ny form av internationellt samarbete i kampen mot den
organiserade brottsligheten. Verksamheten bedrivs i en aktionsgrupp,
"Task-Force on Organized Crime in the Baltic Sea Region", i vilken bl.a.
polis, tull, åklagare och kustbevakning ingår. Aktionsgruppens arbete
har redan givit mycket goda resultat. Kommittén bör vid sitt arbete
beakta att erfarenheterna från aktionsgruppens arbete kan vara av
värde för de förslag som kommittén lägger.
Kommittén bör genomlysa den viktiga frågan om demokratisk insyn i och
kontroll av den centrala polisverksamheten samt föreslå de förbättringar
av denna insyn och kontroll som kan behövas med anledning av de
organisatoriska och andra förändringar som föreslås.
Kommittén skall vid utformningen av sina förslag utgå från att
regeringen även fortsättningsvis skall styra och inrikta verksamheten i
frågor som rör rikets säkerhet. Det bör således även i framtiden ankomma
på regeringen att, som sker i dag, utforma parlamentariskt förankrade
särskilda riktlinjer för denna verksamhet (se prop. 1988/89:108 s. 15).
Särskilt om Säkerhetspolisen
Även om en strävan skall vara största möjliga öppenhet, är det
ofrånkomligen så att den svenska polisiära säkerhetstjänstens verksamhet
kräver en hög grad av sekretess. I dag råder i det avseendet goda
förhållanden inom Säkerhetspolisen. Det är angeläget att dessa
förhållanden kan bestå. Kommittén skall därför särskilt överväga
hur detta skall säkerställas, om kommittén föreslår förändringar som
berör Säkerhetspolisens verksamhet eller organisation.
Såväl Säkerhetspolisen som Rikskriminalpolisen är för sitt arbete
beroende av sina internationella kontakter. Till skillnad från den öppna
polisen har Säkerhetspolisens ställning som en särskild säkerhetstjänst
medfört att Säkerhetspolisen har fått tillgång till ett värdefullt
samarbete med andra länders underrättelse- och säkerhetstjänster. Det
bör beaktas att flertalet av dessa utländska tjänster inte är
polisorganisationer. Som villkor för samarbetet kräver dessa utländska
tjänster regelmässigt att de överlämnade informationerna behandlas på
visst sätt. Vidare ser de utländska tjänsterna på sina håll helst att
samarbetspartnern också är en säkerhets- eller underrättelsetjänst.
Kommittén skall därför noggrant belysa betydelsen av den information
som lämnas från utländska säkerhetstjänster och vid utformningen av sina
förslag beakta vilka konsekvenser förslagen kan få när det gäller det
internationella samarbetet.
Cirka hälften av Säkerhetspolisens resurser används i dag för
säkerhetsskyddsverksamheten. En utgångspunkt är att denna verksamhet
även i fortsättningen prioriteras. Vidare måste beaktas att det finns
ett nära samband mellan säkerhetsskyddsverksamheten och övrig
verksamhet. De hotbilder som konstateras inom kontraspionaget,
kontraterrorismen och författningsskyddet ligger till grund för de
åtgärder som vidtas inom säkerhetsskyddet, inte minst vad gäller
personskyddsverksamheten. Kommittén skall därför vid utformningen av
sina förslag beakta behovet av ett nära samband mellan
säkerhetsskyddsverksamheten och övrig verksamhet.
Säkerhetspolisen samverkar med ett stort antal myndigheter inom och
utanförtotalförsvaret. Av särskild betydelse är samverkan med den
militära underrättelse- och säkerhetstjänsten. Kommittén skall därför
beakta de förslag som under år 1998 läggs fram av Underrättelsekommittén
(Fö 1996:08).
Övrigt
Kommittén skall under arbetet samråda med Rikspolisstyrelsen och
Registernämnden. Företrädare för personalen inom polisen bör ges
tillfälle att lämna synpunkter. Utredningsarbetet skall redovisas senast
den 31 december 1999.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23), att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50),
att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) och om
att redovisa konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande
arbetet (dir. 1996:49).