Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av hyreslagstiftningen och systemet för prövning av hyres- och
arrendemål
, Dir. 1997:97
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1997-08-21
Dir. 1997:97
Beslut vid regeringssammanträde den 21 augusti 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att göra en översyn av vissa delar
av hyreslagstiftningen och systemet för prövning av hyres- och
arrendemål. Utredaren skall lämna förslag till de regler som behövs och
till de författningsändringar i övrigt som förslagen kan medföra.
Prövningen av hyres- och arrendemål
Utredaren skall utreda om hyres- och arrendenämnderna kan integreras
organisatoriskt med tingsrätterna och utforma de regler som krävs för
detta liksom för en enhetlig instansordning och ett mer enhetligt
förfarande för mål på det hyres- och arrenderättsliga området.
Förutsättningen för uppdraget i denna del är bl.a. att intresseledamöter
som huvudregel skall delta i prövningen och att nämndprocessens
principer om muntlighet och s.k. obligatorisk medling
(förlikningsverksamhet) skall behållas.
Hyreslagstiftningen
Utredaren skall överväga vissa frågor om
- lokalhyresgästers besittningsskydd,
- indexreglering av lokalhyra,
- förtida uppsägning av lokalhyresavtal vid dödsfall,
- hyresgästers ställning då lägenheter har förstörts genom
olyckshändelse m.m.,
- bostadshyresgästers besittningsskydd vid s.k. blockuthyrning,
- hyresgästinflytande vid ombyggnad,
- formerna för upphävande av förhandlingsordning,
- förhandlingsersättning till hyresgästorganisationer,
- majoritetskrav vid ombildning av hyresrätt till bostadsrätt,
- interimistiska beslut i hyrestvister, och
- handikappanpassning av bostadslägenheter.
Behovet av en översyn
Prövningen av hyres- och arrendemål
Processordningen inom det hyresrättsliga området är splittrad. Flertalet
hyrestvister prövas i dag i hyresnämnd med Svea hovrätt som över- och
slutinstans. Särskilda regler om förfarandet finns i lagen (1973:188) om
arrendenämnder och hyresnämnder (nämndlagen) och i lagen (1994:831) om
rättegången i vissa hyresmål i Svea hovrätt. Vissa mål inom det
hyresrättsliga området prövas emellertid som vanliga tvistemål enligt
rättegångsbalken av tingsrätt - hovrätt - Högsta domstolen (se exempel i
prop. 1993/94:200 s. 47 f.).
Även inom det arrenderättsliga området är processordningen splittrad;
vissa tvister prövas av arrendenämnd som första instans, medan andra
prövas av fastighetsdomstol som första instans. Systemet för
överprövning är inte bara krångligt och svåröverskådligt utan det
skiljer sig också från vad som gäller för hyresmål. Dessutom gäller att
flertalet arrendemål inte kan överklagas till Högsta domstolen, vilket
innebär att det saknas en renodlad prejudikatinstans på området.
Slutligen finns det systematiska brister när det gäller arrendetvister;
beslut från tolv arrendenämnder skall fullföljas till 27
fastighetsdomstolar. Antalet överprövningsinstanser är alltså mer
än dubbelt så stort som antalet underinstanser.
Av direktiven till utredningen om domstolsväsendets organisation
(Domstolskommittén; dir. 1995:102) framgår (s. 6 f.) att en
utgångspunkt för den utredningen skall vara att hyres- och
arrendenämndernas verksamhet kommer att integreras med tingsrätterna.
Frågan om detta skall ske genom rent administrativ samverkan mellan
nämnderna och tingsrätterna eller om integrationen skall drivas längre
skall enligt direktiven övervägas i annat sammanhang.
Regeringen anser att det nu är lämpligt att gå vidare i denna fråga.
Det kan därvid först konstateras att en enhetlig instansordning skapar
förutsättningar för att likartade tvister i större utsträckning kan
handläggas enligt enhetliga förfaranderegler. Ett mer enhetligt
prövningssystem ökar också möjligheten till gemensam handläggning av
frågor som har samband med varandra.
Den splittring i processordningen på området som innebär att likartade
tvister kan prövas av såväl hyresnämnd/arrendenämnd som
tingsrätt/fastighetsdomstol är svår att åtgärda med en enbart
administrativ samordning. En sådan samordning leder inte heller till
några större effektiviseringar. Starka skäl talar därför för att det
inte är tillräckligt att nämnderna samordnas administrativt med
tingsrätterna utan att samordningen måste drivas längre, dvs. att hyres-
och arrendenämnderna integreras organisatoriskt med tingsrätterna.
Intresset av ett sammanhållet domstolsväsende tillgodoses också om
nämnderna kan införlivas med tingsrätterna och upphöra att vara ett
mellanting mellan förvaltningsmyndighet och domstol.
Ytterligare ett skäl för en organisatorisk integrering av hyres- och
arrendenämnderna med tingsrätterna är att den nuvarande instansordningen
med Svea hovrätt som första och sista domstolsinstans i hyresmål strider
mot principerna bakom den instansordning som numera gäller för de
allmänna domstolarna och de allmänna förvaltningsdomstolarna. Numera
förekommer det endast undantagsvis att mål prövas av hovrätt eller
kammarrätt som första domstolsinstans. Ordningen med Svea hovrätt som
över- och slutinstans i hyrestvister infördes i samband med
Bostadsdomstolens avskaffande och var tänkt endast som ett provisorium
(se prop. 1993/94:200 s. 54 f.). Genom en ändrad instansordning som
innebär att målen prövas av tingsrätt skulle det också vara möjligt att
införa krav på prövningstillstånd i ledet tingsrätt - hovrätt. Den typen
av regler är svåra att införa med dagens system eftersom
hovrättsprövningen är den första domstolsprövningen.
Hyreslagstiftningen
Indirekt besittningsskydd vid lokalhyra
I 57 § hyreslagen finns huvudprinciperna för det s.k. indirekta
besittningsskyddet för lokalhyresgäster. Utgångspunkten är att
hyresförhållandet upphör om hyresvärden har sagt upp avtalet till
hyrestidens utgång och parterna inte senare kommer överens om
förlängning. Om hyresvärden säger upp avtalet och som villkor för
förlängning kräver hyresvillkor som inte är skäliga, exempelvis en hyra
som inte är skälig, blir hyresvärden emellertid skyldig att ersätta
hyresgästen dennes förlust på grund av hyresavtalets upplösning.
Detsamma gäller om hyresvärden utan befogad anledning vägrar att
förlänga hyresförhållandet.
Det indirekta besittningsskyddet gäller även när hyresgästen enligt
58 a § hyreslagen har sagt upp avtalet för villkorsändring. Hyresgästen
blir således tvungen att flytta om parterna inte kommer överens om de
fortsatta hyresvillkoren men kan bli berättigad till skadestånd om den
hyra som hyresvärden kräver inte är skälig.
Vid prövningen av om en begärd hyra är skälig tillämpas bestämmelserna i
57 a § hyreslagen. Enligt dessa skall en krävd hyra inte anses som
skälig, om den överstiger den hyra som lokalen vid hyrestidens utgång
kan antas ha på den öppna marknaden (marknadshyra). När marknadshyran
bestäms, skall man främst beakta hyran för närmast jämförliga lokaler på
orten. Enligt 12 a § lagen (1973:188) om arrendenämnder och hyresnämnder
(nämndlagen) kan hyresnämnden i samband med medling avge yttrande om
marknadshyran. Om det material som parterna har åberopat inte anses
jämförbart med prövningslägenheten, återstår det att bestämma
marknadshyran efter en allmän skälighetsbedömning.
När skadeståndets storlek bestäms gäller enligt 58 b § hyreslagen
följande. Hyresvärden skall alltid betala ersättning till hyresgästen
med ett belopp som motsvarar en årshyra för lokalen enligt det uppsagda
hyresavtalet, dock högst ett belopp som motsvarar fyra basbelopp. Om
hyresgästen på grund av att hyresförhållandet har upphört har
förorsakats en förlust som inte täcks av denna ersättning, skall
hyresvärden, frånsett vissa särskilda fall, i skälig omfattning ersätta
förlusten. En förutsättning för att hyresgästen skall få ersättning
enligt 58 b § hyreslagen är dock att hyresgästen inom viss tid från
uppsägningen hänskjuter tvisten till hyresnämnden för medling.
Som har framgått kan den reformerade hyresprocess som utredaren skall
pröva komma att medföra att vissa förfaranderegler, som sammanhänger med
bestämmelserna om lokalhyresgästens indirekta besittningsskydd, får en
ny utformning. Som exempel kan nämnas att det i fortsättningen kanske
inte blir möjligt att hänskjuta en tvist om uppsägning av ett
lokalhyresavtal till tingsrätten för medling. Inte heller kommer då ett
sådant yttrande som avses i 12 a § nämndlagen att kunna lämnas. Det
finns mot denna bakgrund anledning att se över också de materiella
bestämmelserna om lokalhyresgästs besittningsskydd.
Som nyss har framgått skall vid avgörandet av om en hyra är skälig en
jämförelse ske med marknadshyran. Det har från Sveriges Köpmannaförbund
och Sveriges Fastighetsägareförbund framförts kritik av hur denna
jämförelseprövning går till. Kritiken går ut på att prövningen i
allmänhet inte sker enligt huvudregeln, dvs. efter en direkt jämförelse
mellan likvärdiga lokaler, utan att marknadshyran oftast fastställs
efter en allmän skälighetsbedömning. Det finns anledning att undersöka
om kritiken har fog för sig och i så fall ta ställning till om reglerna
bör ändras.
Indexreglering av lokalhyra
Enligt huvudregeln i 19 § tredje stycket hyreslagen skall hyran för
lokaler i princip vara till beloppet bestämd. Under vissa
förutsättningar finns det emellertid möjlighet att avtala om rörlig
hyra.
Rörlig hyra får sålunda beräknas med utgångspunkt i hyresgästens
rörelseintäkter. Annan form av rörlig hyra får vidare bestämmas genom en
skriftlig överenskommelse mellan å ena sidan hyresvärden - eller
hyresvärden och en organisation av fastighetsägare i vilken hyresvärden
är medlem - och å andra sidan en organisation av hyresgäster. Om
hyresavtalet är träffat för bestämd tid och hyrestiden är minst tre år,
gäller dessutom att hyran kan utgå med belopp som bestäms enligt en
annan beräkningsgrund. Det innebär att man till sistnämnda typ av avtal
kan knyta en s.k. indexklausul.
Såväl Sveriges Köpmannaförbund som Sveriges Fastighetsägareförbund har
lämnat synpunkter på hyreslagens reglering av denna fråga.
Köpmannaförbundet har anfört att det bör införas ett förbud mot
indexklausuler eller att storleken av indexregleringen bör begränsas
till att avse högst 50 procent av en överenskommen bashyra.
Fastighetsägarförbundet däremot har framfört att förbudet mot rörlig
hyra i avtal som löper på kortare tid än tre år inte är motiverat och
därför bör upphävas.
Mot bakgrund av de olika synpunkterna finns det anledning att nu på nytt
se över förutsättningarna för att bestämma lokalhyra enligt annan
beräkningsgrund och att därvid se över den nuvarande treårsgränsen.
Förtida uppsägning av lokalhyresavtal vid dödsfall
I 4 § hyreslagen anges vilka uppsägningstider som gäller för hyresavtal.
Enligt första stycket upphör sålunda ett tillsvidareavtal som avser en
bostadslägenhet att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast
efter tre månader från uppsägningen. Ett tillsvidareavtal som avser en
lokal upphör att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast efter
nio månader från uppsägningen. Det finns också särskilda regler om
uppsägningstiderna vid avtal som har träffats för bestämd tid och som
skall sägas upp för att upphöra att gälla.
I 5 § hyreslagen finns vissa bestämmelser som gäller endast för
bostadslägenheter. Enligt andra stycket gäller att, om hyresgästen har
avlidit, dödsboet inom en månad från dödsfallet får säga upp avtalet att
upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad
från uppsägningen. Regeln om förtida uppsägningsrätt vid dödsfall har
motiverats med att det för ett dödsbo med liten behållning kan vara av
beaktansvärt ekonomiskt intresse att snarast bli fri från skyldigheten
att betala hyra.
Riksdagens bostadsutskott har berört frågan om motsvarande regel bör
gälla även vid lokalhyra (se bet. 1992/93:BoU24 s. 19 f.). Utskottet
pekade därvid på att särskilt småföretagares familjer kan drabbas hårt
om lokaler inte kan sägas upp vid dödsfall och verksamheten upphör.
Enligt utskottets mening finns det därför anledning att närmare överväga
om en regel motsvarande den som gäller för bostadshyresgäster vid
dödsfall borde införas för lokaler.
Regeringen anser att det nu är lämpligt att göra en översyn av detta
slag.
Hyresgästens ställning då lägenheten har förstörts genom en
olyckshändelse m.m.
Av 10 § första stycket hyreslagen framgår att hyresavtalet förfaller om
en hyreslägenhet före tillträdesdagen blir så förstörd att den inte kan
användas för det avsedda ändamålet. Om hyresvärden är vållande till
händelsen eller inte utan dröjsmål underrättar hyresgästen om vad som
inträffat, har hyresgästen rätt till ersättning för skada. Detsamma
gäller enligt 16 § första stycket, om lägenheten skadas under hyrestiden
utan att hyresgästen är ansvarig för skadan eller hinder eller men på
annat sätt uppstår i nyttjanderätten utan hyresgästens vållande.
Om en lägenhet förstörs och hyresavtalet till följd därav upphör att
gälla men hyresvärden inte har vållat förstörelsen, har däremot
hyresgästen inte någon rätt till ersättning för skada. Om lägenheten
restaureras, har hyresvärden inte heller någon skyldighet att erbjuda
lägenheten till den tidigare hyresgästen. Inte heller är hyresvärden
skyldig att om möjligt hyra ut en annan likvärdig lägenhet till
hyresgästen.
Sveriges Köpmannaförbund har i en skrivelse till regeringen kritiserat
denna ordning. Om en förstörd lokal återuppförs, kan den nyuppförda
lokalen hyras ut till en ny hyresgäst och ett av den tidigare
hyresgästen upparbetat kommersiellt läge kan utnyttjas av den nye
hyresgästen. Det vore enligt förbundet rimligare om hyresvärden i en
sådan situation var skyldig att erbjuda den tidigare hyresgästen lokalen
före andra intressenter.
Det finns mot denna bakgrund anledning att utvärdera de aktuella
bestämmelserna och överväga om den nuvarande regleringen är lämplig. Den
kritik som har framförts av Köpmannaförbundet avser bestämmelsernas
tillämpning vid lokalhyra. Reglerna gäller emellertid även vid
bostadshyra. För bostadslägenheter kan även sociala skäl tala för att
skyddet för hyresgästerna i nu berört hänseende bör förstärkas.
Besittningsskydd för bostadshyresgäster vid s.k. blockuthyrning
Det förekommer att en hyresgäst hyr flera bostadslägenheter av samma
hyresvärd i avsikt att sedan hyra ut lägenheterna i andra hand.
Förstahandshyresgästen kan vara ett företag som hyr ut till sina
anställda eller en studentbostadsstiftelse som hyr ut till studenter.
Denna företeelse benämns blockuthyrning.
För bostadshyresgäster gäller att de i allmänhet har ett s.k. direkt
besittningsskydd. Det direkta besittningsskyddet innebär att, om
hyresvärden har sagt upp hyresavtalet till hyrestidens utgång,
hyresgästen har rätt till förlängning av hyresavtalet utom i de fall då
hyresvärden kan åberopa någon besittningsskyddsbrytande omständighet (46
§ hyreslagen). Vissa undantag gäller. Om hyresavtalet avser upplåtelse i
andra hand av en lägenhet i dess helhet och hyresförhållandet upphör
innan det har varat längre än två år i följd, saknar sålunda
andrahandshyresgästen besittningsskydd (45 § första stycket 1
hyreslagen). Om ett hyresavtal är förenat med rätt till förlängning,
finns det under vissa förutsättningar möjlighet för hyresvärden och
hyresgästen att avtala bort besittningsskyddet. I många fall kräver en
sådan överenskommelse hyresnämndens godkännande för att vara giltig (45
§ andra stycket hyreslagen).
Tidigare hade bostadshyresgäster besittningsskydd även vid kortvariga
andrahandsupplåtelser. Hyresnämnderna handlade ett stort antal ärenden
om godkännande av avtal om avstående av besittningsskydd vid kortvariga
andrahandsupplåtelser. Den 1 juli 1993 slopades förlängningsrätten vid
sådana upplåtelser. Det antogs att detta skulle medföra en minskning av
hyresnämndernas arbetsbörda utan att i praktiken innebära någon
beaktansvärd försämring för andrahandshyresgästerna (prop. 1992/93:115
s. 27 och bet. 1992/93:BoU24 s. 16). Genom utformningen av 45 § första
stycket 1 hyreslagen har emellertid det generella undantaget från
besittningsskyddet kommit att omfatta även fall där lägenheter hyrs ut
enligt bestämmelserna om blockuthyrning. Denna konsekvens synes inte ha
uppmärksammats i lagstiftningsärendet. Bestämmelsen bör därför ses över.
Hyresgästinflytande vid ombyggnad
Den 1 april 1997 infördes nya bestämmelser i hyreslagen om
hyresgästinflytande vid ombyggnad (18 d - 18 h §§ hyreslagen).
Samtidigt upphävdes bestämmelsen i 55 a § hyreslagen om att man vid en
bruksvärdesprövning av en lägenhet inte skulle beakta vissa
förbättringsarbeten som hade utförts i lägenheten.
Den nya ordningen innebär att en fastighetsägare får utföra en
standardhöjande åtgärd eller en åtgärd som medför en inte obetydlig
ändring av en lägenhet eller de gemensamma delarna av fastigheten endast
om åtgärden har godkänts av den berörda hyresgästen eller, om åtgärden
avser de gemensamma delarna av fastigheten, av en majoritet av
hyresgästerna i de berörda lägenheterna. Om samtycke inte erhålls, kan
hyresvärden ansöka vid hyresnämnden om tillstånd till åtgärden.
Hyresnämnden skall, på ansökan av en berörd hyresgäst, förbjuda en
fastighetsägare som har påbörjat en ombyggnadsåtgärd utan erforderligt
samtycke eller tillstånd att utföra åtgärden (förbudsföreläggande).
Förbudet kan förenas med vite.
En hyresvärd som avser att genomföra en större ombyggnad i ett hus har
möjlighet att säga upp hyresavtalen i huset inför ombyggnaden. Enligt
46 § första stycket 4 hyreslagen har en hyresgäst i så fall inte rätt
till förlängning av hyresavtalet, om det inte är uppenbart att
hyresgästen kan sitta kvar i lägenheten utan nämnvärd olägenhet för
genomförandet av ombyggnaden och det dessutom inte är oskäligt mot
hyresgästen att hyresförhållandet upphör.
I samband med riksdagsbehandlingen av lagförslaget om
hyresgästinflytande vid ombyggnad gjorde riksdagen två tillkännagivanden
(se bet. 1996/97:BoU5 s. 15 rskr. 1996/97:143).
Det ena tillkännagivandet avsåg påföljden för den hyresvärd som inte
följer reglerna om hyresgästinflytande. Bostadsutskottet, till vars
uttalande riksdagen anslöt sig, delade regeringens uppfattning att det
bör finnas en påföljd för den hyresvärd som inte följer reglerna och att
den valda formen, vite, var lämplig. Däremot ansåg utskottet att den
närmare utformningen av lagtexten kunde medföra vissa tillämpnings- och
effektivitetsproblem. Utskottet pekade därvid på att hyresnämnden inte
är behörig att pröva frågan om förbudsföreläggande förrän en åtgärd har
påbörjats och att nämnden skall meddela ett föreläggande då det gäller
en otillåten åtgärd. Utskottet tog också upp den situationen då en
otillåten åtgärd redan är utförd när nämnden meddelar sitt beslut.
Utskottet ansåg att regeringen borde återkomma till riksdagen med
förslag till behövliga ändringar. I detta sammanhang borde regeringen
också uppmärksamma frågan om hyressättningen för en lägenhet i vilken
otillåtna ändringsåtgärder blivit bestående.
I det andra tillkännagivandet tog utskottet upp bestämmelserna om
hyresvärdens möjligheter att säga upp ett hyresavtal inför en större
ombyggnad. Dessa bestämmelser har ibland kritiserats. I prop. 1996/97:30
s. 77 övervägdes därför om rätten att säga upp ett hyresavtal inför en
ombyggnad skulle begränsas. Mot bakgrund av att vissa av de genomförda
ändringarna skulle medföra att en hyresvärd inte längre skulle ha någon
fördel av att säga upp ett hyresavtal inför en ombyggnad uttalade
regeringen att det för närvarande inte fanns skäl att ändra bestämmelsen
i 46 § första stycket 4 hyreslagen.
Regeringen anser att det nu är lämpligt att se över de frågor som
riksdagen har tagit upp.
Upphörande av förhandlingsordning
Samtidigt med att bestämmelserna om hyresgästinflytande vid ombyggnad
infördes genomfördes vissa ändringar av hyresförhandlingslagen. Bl.a.
återinfördes förbudet mot flera förhandlingsordningar för ett och samma
hus. Som en följd av detta återinfördes även möjligheten för
hyresnämnden att, i samband med att nämnden prövar frågan om införande
eller slopande av en förhandlingsklausul, bestämma att en
förhandlingsordning skall upphöra. Rätten för en hyresgäst att stå
utanför det kollektiva förhandlingssystemet behölls men förenades med
vissa inskränkningar.
I sitt av riksdagen godkända betänkande uttalade bostadsutskottet (bet.
1996/97:BoU5 s. 9) att hyresnämndens möjligheter att upphäva en
förhandlingsordning inte borde göras beroende av att en tvist om
införande eller slopande av en förhandlingsklausul hänsköts till
nämnden. Samtliga de hyresgäster som önskar bli företrädda av en annan
organisation än den som har en gällande förhandlingsordning kan ju redan
ha fått sina klausuler slopade. Även den hyresgäst som på avtalsmässig
grund fått sin förhandlingsklausul slopad borde enligt utskottet ges
möjlighet att få frågan om en förhandlingsordnings bestånd prövad.
Vad riksdagen har uttalat ger anledning att se över förutsättningarna
för att frågan om upphörande av förhandlingsordning skall kunna prövas.
Förhandlingsersättning
1995 års hyreslagstiftningsutredning föreslog i delbetänkandet Ändringar
i hyresförhandlingslagen Hyresgästinflytande vid ombyggnad m.m. (SOU
1995:119) att den hyresgästorganisation som har ingått
förhandlingsordning för ett hus skulle ha rätt att få
förhandlingsersättning av hyresvärden. Utredningens modell innebar att
förhandlingsersättningen inte skulle ses som en del av hyran utan som en
hyresvärdens kostnad för förvaltningen av huset.
I propositionen konstaterades att förslaget avstyrkts av flertalet
remissinstanser. Bland annat mot den bakgrunden och då regeringen
erfarit att det pågick diskussioner mellan hyresmarknadens parter om en
förändrad form av förhandlingsersättning ansågs det vid den tidpunkten
inte finnas skäl att ändra den nuvarande regleringen (prop. 1996/97:30
s. 59 f.).
Diskussionerna mellan hyresmarknadens parter har sedermera avbrutits. I
stället har Hyresgästernas Riksförbund och SABO i en skrivelse till
regeringen gemensamt presenterat ett förslag till hur rätten till
förhandlingsersättning kan utformas. Sveriges Fastighetsägareförbund har
förklarat att förbundet inte kan biträda detta förslag.
Mot denna bakgrund anser regeringen att det finns anledning att åter se
över frågan om förhandlingsersättning.
Ombildning av hyresrätt till bostadsrätt
En s.k. ombildning av hyresrätt till bostadsrätt sker genom att
hyresgästerna i en hyresfastighet bildar en bostadsrättsförening, som
därefter förvärvar fastigheten av ägaren och upplåter lägenheterna med
bostadsrätt till de hyresgäster som så önskar.
I 9 kap. 19 § bostadsrättslagen (1991:614) föreskrivs att en
bostadsrättsförenings beslut att förvärva ett hus för ombildning av
hyresrätt till bostadsrätt skall fattas på föreningsstämman. Ett sådant
beslut är giltigt, om hyresgästerna i mer än hälften av de uthyrda
lägenheter som omfattas av förvärvet har gått med på beslutet. Dessa
hyresgäster skall vara medlemmar i bostadsrättsföreningen.
Lagen (1982:352) om rätt till fastighetsförvärv för ombildning till
bostadsrätt, den s.k. ombildningslagen, ger hyresgästerna rätt att före
andra köpare förvärva den fastighet de bor i för ombildning till
bostadsrätt. En förutsättning för detta är att hyresgästerna bildar en
bostadsrättsförening och att föreningen gör en s.k. intresseanmälan till
inskrivningsmyndigheten för anteckning i inskrivningsregistret. En
intresseanmälan kan göras om hyresgästerna i mer än hälften av de
uthyrda lägenheterna skriftligen har förklarat sig intresserade av en
ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Så länge en sådan anmälan
gäller får en fastighetsägare som huvudregel inte överlåta fastigheten
till någon annan köpare, om inte föreningen genom ett hembud först har
erbjudits att förvärva fastigheten.
Ursprungligen krävdes för att en intresseanmälan skulle kunna göras att
minst två tredjedelar av hyresgästerna hade förklarat sig intresserade
av ett förvärv. För att föreningsstämmans beslut om ett förvärv skulle
vara giltigt krävdes att hyresgästerna i minst två tredjedelar av de
uthyrda lägenheterna som omfattades av förvärvet biträdde beslutet. Den
1 juli 1992 ändrades kraven på kvalificerad majoritet till enkel
majoritet. Ändringen gjordes för att underlätta ombildning av hyresrätt
till bostadsrätt.
Hyresgästernas Riksförbund har därefter i en skrivelse till regeringen
gjort gällande att sådana ombildningar kan vara förenade med problem.
Ett problem har sagts vara att motsättningar uppstår mellan hyresgäster
som vill delta i ombildningen och de som inte vill delta. Ett annat
problem är att de ombildande hyresgästerna, bostadsrättshavarna, kan få
svårigheter att finansiera förvärvet och förvaltningen av fastigheten,
om inte en större majoritet deltar i ombildningen. Detta kan i sin tur
resultera i att det sedvanliga underhållet i de lägenheter som upplåts
med hyresrätt blir eftersatt. En hyresgäst som vill byta bostad kan
också få svårigheter att finna en person som är villig att flytta in som
hyresgäst i ett hus som ägs av en hyresgästbildad bostadsrättsförening.
Mot bakgrund av vad som nu har redovisats finns anledning att se över de
ovan nämnda majoritetskraven.
Tidigare utredningsförslag
1989 års hyreslagskommitté behandlade frågan om eventuella
lagstiftningsåtgärder för att förhindra att tvister om ändring av hyra
genom förhalning från motparten drar ut så länge i tiden att
hyresvärdens likviditet äventyras. Kommittén övervägde införandet av en
ordning med interimistiska beslut i hyrestvister eller en
specialreglering av motsvarande slag i hyresförhandlingslagen (se SOU
1991:86 s. 152 - 156). Kommittén ansåg emellertid att det fall som hade
föranlett övervägandena var synnerligen ovanligt och att ytterligare
erfarenhet borde vinnas innan en eventuell lagändring genomfördes.
Regeringen anser att det nu, i samband med övervägande om ett nytt
system för prövning av hyrestvister, är lämpligt att förutsättningslöst
överväga om det finns ett behov av den aktualiserade lagändringen.
I Handikapputredningens slutbetänkande Ett samhälle för alla (SOU
1992:52) föreslogs att en hyresgäst skulle ges rätt att utan
hyresvärdens samtycke handikappanpassa en bostadslägenhet. Hyresvärdens
samtycke skulle emellertid behövas, om anpassningen var omfattande och
berörde planlösning eller gemensamma utrymmen. Förslaget har ännu inte
genomförts. Det finns enligt regeringens mening anledning att
ytterligare överväga förslaget.
Utredningsuppdraget
Prövningen av hyres- och arrendemål
Allmänt
Utredaren skall pröva om hyres- och arrendenämnderna organisatoriskt kan
föras samman med tingsrätterna. Utredaren skall lämna förslag till de
regler som därvid kan behövas. Utredaren skall också utforma de regler
som krävs för en enhetlig instansordning och mer enhetliga
förfaranderegler när det gäller hyres- och arrendemål.
Domstolsverket kommer att få i uppdrag att utreda de organisatoriska och
personella frågor som blir följden av det nya systemet.
Om nämnder och tingsrätter samordnas organisatoriskt, upphör nämnderna
att vara självständiga myndigheter och nämndernas verksamhet och
personal förs över till tingsrätterna. Tills vidare bör - i avvaktan på
resultatet av Domstolskommitténs arbete - den organisatoriska
samordningen bara beröra de tingsrätter inom vars domkrets de nuvarande
nämnderna är belägna. En sådan lösning har såväl praktiska som
personalmässiga fördelar. Utredaren skall överväga om den
organisatoriska samordningen bör föranleda ändring av övriga
tingsrätters behörighet att pröva hyres- och arrendetvister. Det
innebär således att utredaren skall ta ställning till om endast de
tingsrätter med vilka nämnderna samordnas skall vara behöriga att ta upp
hyres- och arrendetvister eller om även övriga tingsrätter skall vara
behöriga att ta upp sådana tvister.
Instansordning
En organisatorisk samordning mellan hyres- och arrendenämnder och
tingsrätter innebär att avgöranden i hyres- och arrendemål kan
överklagas från tingsrätt till den hovrätt under vilken tingsrätten hör.
Utredaren skall undersöka om den nuvarande regleringen när det gäller
förbud mot överklagande (jfr 12 kap. 70 § andra stycket och 8 kap. 31 §
andra stycket jordabalken) är väl avgränsad eller om vissa ärendetyper
bör läggas till eller tas bort. Utredaren skall också överväga i vad mån
krav på prövningstillstånd bör gälla i hovrätt för övriga ärendetyper.
För att prejudikatbildningsfunktionen skall bevaras bör målen kunna
överklagas till Högsta domstolen. Nackdelarna med den förlängda
instanskedjan kan motverkas genom regler om att hovrätts avgörande i
princip inte får överklagas till Högsta domstolen men att hovrätten, om
den anser att det finns en prejudikatfråga i målet, skall kunna ge
tillstånd till överklagande till Högsta domstolen (fullföljdsförbud med
ventil; jfr prop. 1988/89:78 s. 32 ff).
Ett problem är att arrendetvister klandras till fastighetsdomstol
samtidigt som de tingsrätter som skall samordnas med arrendenämnd med
ett undantag (tingrätten i Sundsvall) är fastighetsdomstol. Problemet
kan lösas genom att klanderinstitutet avskaffas så att målen får
överklagas till hovrätt i stället.
Vissa ärendetyper kan undvaras
Utredaren skall överväga om bestämmelserna att en nämnd kan medla och
fungera som skiljenämnd i hyres-, arrende- och bostadsrättstvister (jfr
1 § första stycket 1 och 4 samt 4 § första stycket 1 och 5 nämndlagen)
kan upphävas. Antalet sådana ärenden är så vitt känt litet och det är
således fråga om förfaranden som inte är så efterfrågade. När det gäller
medling beträffande lokal är antalet ärenden större eftersom medling är
obligatorisk i vissa fall enligt 58 och 58 a §§ hyreslagen. Den
obligatoriska medlingen beträffande lokal bör tas bort; parterna bör
kunna vända sig till domstol enbart när det verkligen behöver fattas ett
beslut, t.ex. vid uppskov med avflyttning (59 § hyreslagen). Utredaren
skall vidare undersöka om ytterligare någon eller några av de uppgifter
som i dag åligger nämnderna kan begränsas, undvaras eller föras över
till någon annan myndighet.
Förfarandet
Om nämnderna integreras fullständigt med tingsrätterna, skall de
positiva inslagen i nämndprocessen behållas. Det innebär att
intresseledamöter som huvudregel skall delta vid prövningen och att det
även i framtiden skall gälla vissa särskilda förfaranderegler för hyres-
och arrendemål. Regleringen bör således även i fortsättningen ha inslag
av obligatorisk muntlighet och medling (jfr 9 och 12 §§ nämndlagen).
Den nuvarande ordning som innebär att parterna står för sina egna
rättegångskostnader bör i princip bevaras. Det är också viktigt att den
snabbhet som kännetecknar nämndförfarandet bevaras. I övrigt kan en
utgångspunkt vara att lagen (1996:242) om domstolsärenden skall gälla
för de ärenden som i dag handläggs enligt nämndlagen. Utredaren skall
överväga om någon eller några ärendekategorier hanteras bättre enligt
rättegångsbalkens regler än enligt ärendelagens eller om de mål som i
dag handläggs enligt rättegångsbalken i stället bör prövas enligt
ärendelagens regler. Vidare skall utredaren undersöka om det behövs
specialregler av sådant slag som i lagen (1994:831) om rättegången i
vissa hyresmål i Svea hovrätt.
Hyreslagstiftningen
Indirekt besittningsskydd vid lokalhyra
Utredaren skall, med beaktande av den tidigare redovisade kritiken,
undersöka hur jämförelseprövningen enligt 57 a § hyreslagen i praktiken
går till. Om undersökningarna ger skäl för det, skall utredaren överväga
på vad sätt bestämmelsen bör ändras. Utredaren bör därvid beakta att
liknande bestämmelser om jämförelseprövning finns även beträffande
bostadshyra (55 § hyreslagen) och arrendeavgift vid anläggningsarrende
(11 kap. 5 a § jordabalken). Någon ändring av dessa bestämmelser bör
emellertid inte övervägas nu.
Utredaren skall i detta sammanhang också överväga om det finns
anledning att föreslå någon ändring i reglerna om storleken av den
ersättning som skall utgå i fall av förlängningsvägran enligt 58 b §
hyreslagen.
Under alla förhållanden skall utredaren lämna förslag till hur de
aktuella bestämmelserna skall ändras med hänsyn till den nya
hyresprocess som utredaren kan komma att föreslå.
Indexreglering av lokalhyra
Utredaren skall se över förutsättningarna för att vid tillämpningen av
19 § hyreslagen bestämma lokalhyra enligt "annan beräkningsgrund".
Utredaren skall undersöka om utvecklingen efter 1988, då treårsgränsen
infördes, ger anledning att nu ompröva denna gräns. I övrigt skall en
utgångspunkt vara att de möjligheter som enligt gällande rätt finns att
avtala om ersättning enligt bränsle-, va- och elklausuler eller att
avtala om s.k. omsättningshyra skall finnas kvar. Det finns inte heller
skäl att ändra förutsättningarna att få bestämma hyran genom en
skriftlig överenskommelse mellan å ena sidan hyresvärden eller
hyresvärden och en organisation av fastighetsägare i vilken hyresvärden
är medlem och å andra sidan en organisation av hyresgäster. Förtida
uppsägning av lokalhyresavtal vid dödsfall.
Utredaren skall undersöka behovet av en särskild regel om rätt till
förtida uppsägning av lokalhyresavtal på grund av hyresgästens dödsfall.
Om ett sådant behov konstateras, skall utredaren lämna förslag till ny
reglering.
Hyresgästens ställning då lägenheten har förstörts genom en
olyckshändelse m.m.
Utredaren skall se över reglerna om vad som gäller då en lägenhet har
förstörts genom en olyckshändelse m.m. Om utredaren finner att lokal-
eller bostadshyresgästernas ställning i den angivna situationen behöver
stärkas, skall olika tänkbara lösningar övervägas, t.ex. en
återflyttningsrätt för hyresgästen.
Besittningsskydd för bostadshyresgäster vid s.k. blockuthyrning
Utredaren skall pröva om det är lämpligt att en hyresgäst som i andra
hand hyr en bostadslägenhet genom s.k. blockuthyrning i förhållande till
sin hyresvärd omfattas av reglerna om besittningsskydd i samma
omfattning som en hyresgäst som hyr direkt av fastighetsägaren. Om
utredaren anser att ett sådant besittningsskydd skall finnas, skall
utredaren lämna förslag till nödvändiga lagändringar.
Hyresgästinflytande vid ombyggnad
Utredaren skall, med beaktande av de tillkännagivanden som riksdagen
gjorde i samband med de senaste ändringarna i hyreslagen (se bet.
1996/97:BoU5 och rskr. 1996/87:143), överväga den närmare utformningen
av de sanktioner som bör kunna riktas mot den hyresvärd som inte följer
reglerna om hyresgästinflytande vid förbättrings- och ändringsarbeten.
Utredaren skall därvid särskilt uppmärksamma de problem som
bostadsutskottet har pekat på. Utredaren skall också ta ställning till
om, och i så fall i vilken utsträckning, en otillåten ombyggnadsåtgärd
som blir bestående skall påverka hyran.
Utredaren skall också utvärdera hur bestämmelsen om uppsägning inför en
större ombyggnad (46 § första stycket 4 hyreslagen) har tillämpats i
praktiken. Därvid skall utredaren ägna särskild uppmärksamhet åt
eventuella skillnader i tillämpningen mellan tiden före och efter
ikraftträdandet av de nya reglerna om hyresgästinflytande vid ombyggnad.
Om utvärderingen ger anledning till det, skall utredaren lägga fram
förslag till reglering som begränsar hyresvärdens möjligheter att säga
upp hyresavtal med anledning av en större ombyggnad.
Upphörande av förhandlingsordning
Utredaren skall vidare lägga fram förslag till en lagreglering som gör
det möjligt att få en förhandlingsordnings bestånd prövad utan samband
med en tvist om införande eller slopande av en förhandlingsklausul.
Förhandlingsersättning
Frågan om införande av en rätt till förhandlingsersättning enligt
hyresförhandlingslagen för hyresgästorganisation skall på nytt prövas av
utredaren. Det bör därvid, mot bakgrund av regeringens tidigare
ställningstagande, vara en naturlig utgångspunkt att en eventuell rätt
till en sådan ersättning inte konstrueras i enlighet med det förslag som
1995 års hyreslagstiftningsutredning lade fram. Utredaren bör vid sina
överväganden, utöver vad som förts fram av hyresmarknadens parter,
särskilt beakta intresset av att hyresförhandlingssystemet även i
fortsättningen innehåller tillräckliga incitament för en
förhandlingsordnings parter att inom rimlig tid uppnå en
förhandlingsöverenskommelse. Om utredaren finner att en rätt till
förhandlingsersättning bör införas, skall utredarens förslag vara så
utformat att det blir en rimlig balans mellan förhandlingsordningens
parter när det gäller deras skyldigheter i ett sådant system. Ett
eventuellt förslag måste också innefatta garantier för de enskilda
hyresgästernas rättsskydd.Ombildning av hyresrätt till bostadsrätt
Utredaren skall utvärdera vilka effekter sänkningen av de tidigare
berörda majoritetskraven har fått i praktiken, dels för de hyresgäster
som inte deltar i en ombildning och dels för hyresmarknaden i allmänhet.
Om utvärderingen ger skäl för det, skall utredaren överväga ändringar i
de aktuella bestämmelserna.
Tidigare utredningsförslag
Utredaren skall mot bakgrund av 1989 års hyreslagskommittés överväganden
ta ställning till om det för särskilda fall finns behov av en ordning
med interimistiska beslut eller liknande när det gäller tvister om hyra.
Slutligen skall utredaren ta ställning till Handikapputredningens
förslag till en ny bestämmelse i hyreslagen om handikappanpassning av
lägenhet. Därvid skall utredaren beakta det utrymme som redan enligt
gällande rätt finns för en hyresgäst att utföra vissa ändringsåtgärder.
Om utredaren anser att en ny bestämmelse bör införas, skall utredaren
också överväga vilka möjligheter hyresgästen bör ges att vidta
ändringsåtgärder trots att hyresvärden motsätter sig det.
Att beakta i övrigt för utredaren
Utredaren skall i ett delbetänkande senast den 31 augusti 1998 redovisa
sina förslag när det gäller prövningen av hyres- och arrendemålen.
Uppdraget i övrigt skall redovisas senast den 31 augusti 1999. I den mån
uppdraget avseende hyreslagstiftningen berör frågor som har samband med
den nya ordningen för prövning av hyres- och arrendetvister, skall
utredarens förslag i dessa delar redovisas vid samma tidpunkt som
förslaget till nytt system för prövning av hyres- och arrendemål.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittér och särskilda utredare angående redovisning av
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga
åtaganden (dir. 1994:23), om att redovisa jämställdhetspolitiska
konsekvenser (dir. 1994:124) samt att redovisa konsekvenser för
brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Utredaren skall hålla sig underrättad om Bostadsrättsutredningens (Ju
1996:10) arbete.