Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Vidgad försöksverksamhet med kommunal uppdragsverksamhet, Dir: 1997:96
Departement: Inrikesdepartementet
Beslut: 1997-08-21
Dir. 1997:96
Beslut vid regeringssammanträde den 21 augusti 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utarbeta förslag om en
utvidgning till andra verksamhetsområden av den försöksverksamhet med
kommunal uppdragsverksamhet som för närvarande bedrivs inom ramen för
lagen (1996:637) om försöksverksamhet med rätt för kommunala aktiebolag
att bedriva uppdragsverksamhet inom sådan trafik som avses i lagen
(1985:449) om rätt att driva viss linjetrafik.
Bakgrund
Riksdagen vill vidga försöksverksamheten med kommunal
uppdragsverksamhet
I propositionen Kommunal uppdragsverksamhet avseende kollektivtrafik
m.m. (prop. 1995/96:167) föreslog regeringen bl.a. att
uppdragsverksamhet på försök skulle få bedrivas av kommunala bolag inom
området för kollektivtrafik. För att få bedriva sådan verksamhet
ställdes vissa villkor. Konstitutionsutskottet delade regeringens
uppfattning och angav i betänkandet över propositionen att de kommunala
bolagen, när det gäller kollektivtrafiken, borde få tillåtas delta i
upphandlingar som anordnas av andra kommuner och landsting (bet.
1995/96:KU34). Riksdagen antog regeringens lagförslag och lagen
(1996:637) om försöksverksamhet med rätt för kommunala aktiebolag att
bedriva uppdragsverksamhet inom sådan trafik som avses i lagen
(1985:449) om rätt att driva viss linjetrafik trädde i kraft den 1 juli
1996 och gäller till utgången av år 2002.
Konstitutionsutskottet behandlade nyligen i sitt betänkande Kommunala
kompetensfrågor (bet. 1996/97:KU12) bl.a. frågan om en utvidgning av den
kommunala kompetensen beträffande näringsverksamhet. Utskottet angav då
bl.a. att det är värdefullt att de kommunala trafikföretagen har
möjlighet att försöksvis bedriva verksamhet i andra kommuner. För övrig
kommunal verksamhet pekade utskottet på att det enligt praxis finns
möjligheter att sälja tjänster utanför den egna kommunen. Utskottet
uttalade därvid att det finns skäl att vidga försöksverksamheten till
att även omfatta annan kommunal verksamhet och att regeringen därför
snarast bör lägga fram förslag för riksdagen med denna innebörd.
Utskottet hemställde därför att riksdagen som sin mening skulle ge
regeringen till känna vad utskottet anfört. Riksdagen biföll utskottets
hemställan.
Regeringen har i propositionen Mer tillgänglig kollektivtrafik (prop.
1996/97:115) bl.a. föreslagit att lagen (1978:438) om huvudmannaskap för
viss kollektiv persontrafik skall ersättas med en ny lag om ansvar för
viss kollektiv persontrafik. Detta föranleder en följdändring av lagen
(1996:637) om försöksverksamhet med rätt för kommunala aktiebolag att
bedriva uppdragsverksamhet inom sådan trafik som avses i lagen
(1985:449) om rätt att bedriva viss linjetrafik. Ändringen innebär att
en sådan trafikhuvudman, som kan ge någon ett uppdrag att bedriva
kollektivtrafik, kan vara ett landsting, en kommun, ett regionförbund,
ett kommunalförbund eller ett aktiebolag som bildats av kommuner och
landsting i ett län. Förslaget har ännu inte behandlats av riksdagen.
1995 års yrkestrafikutredning föreslog i sitt betänkande Ny
yrkestrafiklagstiftning (SOU 1996:93) bl.a. att vissa bestämmelser i
lagen (1985:449) om rätt att driva viss linjetrafik skall flyttas över
och inarbetas i den nya yrkestrafiklag som utredningen föreslår.
Regeringen avser att under hösten till riksdagen överlämna en
proposition om yrkestrafik där bl.a. denna fråga behandlas.Tidigare
behandling av frågan om uppdragsverksamhet
Frågan om förutsättningarna och gränserna för kommunal
uppdragsverksamhet har diskuterats under hela 90-talet.
Konkurrenskommittén föreslog i sitt betänkande Konkurrens inom den
kommunala sektorn (SOU 1991:104) att kommuner och landsting skulle
tillåtas att under vissa förutsättningar bedriva uppdragsverksamhet.
Förslaget ledde aldrig till någon lagstiftning.
Lokaldemokratikommittén föreslog i sitt delbetänkande Kommunal
uppdragsverksamhet (SOU 1992:128) en treårig försöksverksamhet under
vilken kommuner och landsting, utan hinder av den kommunala
lokaliseringsprincipen, skulle ges rätten att sälja sina tjänster både
till varandra och på den öppna marknaden. Förslaget omfattade alla
verksamheter. Inte heller denna gång ledde förslaget till några
lagstiftning.
I propositionen Lokal demokrati (prop. 1993/94:188) aviserade den
dåvarande regeringen att frågan om uppdragsverksamhet med hänsyn till
remissutfallet över betänkandet SOU 1992:128 skulle beredas vidare.
Konstitutionsutskottet angav i sitt betänkande över propositionen bl.a.
att den utgick från att regeringen skulle återkomma till riksdagen med
förslag till en reglering av kommunal uppdragsverksamhet (bet.
1993/94:KU40 s. 50).
Inom det dåvarande Civildepartementet inrättades en arbetsgrupp med
uppgift att bl.a. utreda förutsättningarna för kommuner och landsting
att bedriva uppdragsverksamhet åt varandra. Arbetsgruppen avlämnade
rapporten Kommunal uppdragsverksamhet och kommunal samverkan om
myndighetsutövning (Ds 1995:13). I rapporten föreslogs bl.a. att
kommunala aktiebolag, under vissa förutsättningar, skulle ges möjlighet
att bedriva uppdragsverksamhet inom den s.k. kollektivtrafiken. Som
nämnts tidigare föreslog regeringen i propositionen Kommunal
uppdragsverksamhet avseende kollektivtrafik m.m.
(prop. 1995/96:167) bl.a. att uppdragsverksamhet på försök skulle få
bedrivas av kommunala bolag inom området för kollektivtrafik på det sätt
som nu också sker.
Uppdraget
Utredaren skall med utgångspunkt i vad som sägs i
konstitutionsutskottets betänkande Kommunala kompetensfrågor (bet.
1996/97:KU12) och regleringen i lagen (1996:637) om försöksverksamhet
med rätt för kommunala aktiebolag att bedriva uppdragsverksamhet inom
sådan trafik som avses i lagen (1985:449) om rätt att driva viss
linjetrafik
- föreslå inom vilket eller vilka områden och på vilket sätt den
pågående försöksverksamheten kan utvidgas,
- beakta de konkurrens- och EU-aspekter som kan ha betydelse i detta
sammanhang, samt
- utarbeta de författningsförslag som anses erforderliga.
Förslaget om en utvidgning av försöksverksamheten skall ges en sådan
utformning att det inte inbjuder till otillbörlig skatteplanering,
subventionering eller på annat sätt medför att otillbörliga
konkurrensfördelar kan uppkomma.
Utredaren skall under arbetet samråda med företrädare för näringslivet.
För utredningsuppdraget gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och utredare att redovisa regionalpolitiska konsekvenser
(dir. 1992:50), att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att
redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt att
redovisa konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande
arbetet (dir. 1996:49).
Redovisning av uppdraget
Uppdraget skall redovisas till regeringen senast den 15 januari 1998.