Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Samordning av lagstiftning för radio, TV och televerksamhet, Dir. 1997:95
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 1997-07-03
Dir. 1997:95
Beslut vid regeringssammanträde den 3 juli 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utreda behovet av,
förutsättningarna för samt konsekvenserna av en samordning av
lagstiftningarna för ljudradio, television, övrig radiokommunikation och
televerksamhet, med utgångspunkt i att lagstiftningen bör underlätta
utvecklingen av elektroniska informationstjänster och ta tillvara
medborgarnas, näringslivets och samhällets olika behov med avseende på
sådana tjänster.
Utredaren skall också bedöma om det behövs ytterligare lagstiftning för
att säkerställa yttrandefrihet, tillgänglighet och mångfald inom området
för elektroniska informationstjänster samt för att motverka skadliga
konkurrensbegränsningar.
Utredaren skall lämna förslag till hur det fortsatta arbetet i dessa
frågor bör bedrivas.
Till grund för utredarens bedömningar skall ligga en beskrivning av hur
de elektroniska informationstjänsterna utvecklas samt en analys av i
vilken mån nuvarande lagstiftning för ljudradio, television, övriga
radiokommunikationer och televerksamhet är tillämplig på olika
elektroniska informationstjänster samt hur lagstiftningen påverkar
utformningen, användningen och distributionen av elektroniska
informationstjänster.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 oktober 1998.Bakgrund
Den tekniska utvecklingen har inneburit att olika slag av innehåll såsom
text, stillbilder, ljud och rörliga bilder kan hanteras samtidigt och
förmedlas genom olika slag av distributionssystem. Denna utveckling har
möjliggjorts genom digitaliseringen, dvs. omvandlingen av alla typer av
signaler till binära enheter ("ettor och nollor") samt att
överföringskapaciteten i distributionssystemen ökat dramatiskt.
Det finns flera olika sätt att distribuera en digital signal, t.ex.
genom särskilda nät för datakommunikation, telefonnät, kabel-TV-nät,
satellitutsändning eller teknik för marksänd television och radio.
Tjänster som tidigare har varit hänvisade till en viss
distributionsteknik kan därför nå sina konsumenter på olika vägar.
Tekniken gör det t.ex. möjligt att "tala i telefon" via Internet och att
"se på TV" via telefonnätet. Utvecklingen på IT-området kan även påverka
samhället inom andra områden, som t.ex. att man skickar och tar emot
elektronisk post som alternativ till vanliga brev eller sköter sina
bankaffärer över Internet som alternativ till att besöka ett bankkontor.
En allmän utbredning av elektronisk handel kan också komma att förändra
samhället.
En annan konsekvens av denna utveckling är att gränserna mellan olika
traditionella tjänster blir mer otydliga. Exempelvis kan skillnaden bli
mindre klar mellan de tjänster där innehållet sänds ut på initiativ av
ett sändarföretag, och individuellt beställda tjänster, där mottagaren
beordrar att ett visst innehåll skall sändas ut.
Som en illustration av två tjänster som i användarens ögon ter sig lika
men som faller på var sin sida av definitionsgränsen, kan s.k.
beställ-TV (video on demand) och s.k. falsk beställ-TV (near video on
demand) nämnas. Med beställ-TV betecknas en verksamhet där en kund kan
beordra att ett visst TV-program sänds till henne eller honom. En sådan
tjänst kan inte anses riktad till allmänheten eftersom den som sänder
inte utan särskild begäran från mottagarna riktar sändningen till dem.
Denna tjänst omfattas inte av radio- och TV-lagen (1996:844). "Falsk
beställ-TV" innebär att samma program sänds ut parallellt med t.ex. 10
minuters tidsförskjutning. Därmed kan en illusion skapas av att det är
beställaren som bestämmer när programmet skall börja. Denna tjänst torde
dock omfattas av radio- och TV-lagen (1996:844) eftersom det är den som
svarar för utsändningen som bestämmer att ett visst program skall sändas
ut till dem som väljer en viss sändningskanal (prop. 1995/96:160 s. 65).
Aktuella författningar
Det finns idag ett stort antal lagrum som på ett eller annat sätt
inverkar på tillhandahållandet av elektroniska informationstjänster.
Utöver yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen,
telelagen, lagen om radiokommunikation och radio- och TV-lagen påverkar
även annan lagstiftning, bl.a. på immaterialrättens, avtalsrättens och
konsumenträttens områden.
Grundlagar
Till skydd för yttrandefriheten finns yttrandefrihetsgrundlagen, som
bl.a. tillförsäkrar medborgarna rätten gentemot det allmänna att i
ljudradio, television och vissa liknande överföringar offentligen
uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i
vilket ämne som helst. Även tryckfrihetsförordningen kan vara tillämplig
när innehållet i tryckta skrifter överförs på elektronisk väg.
Mediekommittén har nyligen avgivit betänkandet Grundlagsskydd för nya
medier (SOU 1997:49) som behandlar tryckfrihetsförordningens och
yttrandefrihetsgrundlagens tillämplighet för nya medier.
Allmän lagstiftning
Allmän lagstiftning, t.ex. brottsbalken, lagen (1960:729) om upphovsrätt
till litterära och konstnärliga verk (upphovsrättslagen),
marknadsföringslagen (1995:450) och konkurrenslagen (1993:20), är
tillämplig på olika former av elektroniska informationstjänster.
Radio- och TV-lagen
För radio- och TV-tjänster finns en omfattande reglering. I radio- och
TV-lagen (1996:844) finns föreskrifter om sändningar av ljudradio- och
TV-program som är riktade till allmänheten och avsedda att tas emot med
tekniska hjälpmedel. En sändning anses riktad till allmänheten endast om
den samtidigt och utan särskild begäran är tillgänglig för vem som helst
som vill ta emot den. Definitionen innebär bl.a. att kommunikationen
mellan enskilda utesluts. Radio- och TV-lagen innehåller regler för
innehållet i ljudradio- och TV-sändningar, bl.a. vad gäller demokratiska
värderingar, skydd för barn samt europeiska programkvoter.
Vidare finns regler om reklam och annan annonsering. Dessa regler avser
bl.a. mängden reklam i ljudradio- och TV-sändningar, hur reklam får
sättas in i TV-sändningar och förbud mot TV-reklam riktad till barn
under tolv år. Radio- och TV-lagen innehåller också regler om
tillståndsplikt för vissa trådlösa ljudradio- och TV-sändningar samt om
registreringsplikt för den som bedriver icke tillståndspliktig
sändningsverksamhet. För den lokala radion finns regler i
lokalradiolagen (1993:120).
För tjänster som inte omfattas av radio- och TV-lagen, t.ex. olika
former av teletjänster, finns inga regler för innehållet utöver vad som
följer av allmän lagstiftning.
Lagen om radiokommunikation
Den tekniska sidan av radiokommunikationen regleras i lagen (1993:599)
om radiokommunikation. Lagen innehåller bestämmelser om innehav och
användning av radioanläggningar och om användning av radiovågor för
kommunikation. Bestämmelserna syftar till att främja att möjligheterna
till radiokommunikationer och andra sätt att använda radiovågor
utnyttjas effektivt. Vid tillämpningen av lagen skall
radiokommunikationens betydelse för yttrandefriheten och
informationsfriheten beaktas särskilt.
Telelagstiftning
Bestämmelser om televerksamhet finns i telelagen (1993:597). Riksdagen
har under våren 1997 med anledning av propositionen (prop. 1996/97:61)
Översyn av telelagen (1993:597) m.m. antagit omfattande ändringar i
lagen. Huvudsyftet med ändringarna var dels att anpassa lagen till den
dynamiska utvecklingen på marknaden. Ändringarna avsåg bl.a. att
förtydliga de telepolitiska målen, att göra lagstiftningen mer
konkurrensneutral samt att anpassa regleringen till EG-regelverket. Med
televerksamhet avses i lagen, efter antagna ändringar, förmedling av
telemeddelanden via telenät eller tillhandahållande av nätkapacitet,
dock inte utsändning till allmänheten av program i ljudradio eller annat
som anges i 1 kap. 1 § tredje stycket första meningen
yttrandefrihetsgrundlagen. Telelagen innehåller också bestämmelser om
bl.a. anmälningsplikt och tillståndsplikt för olika slag av
televerksamhet, om teletaxor samt om samtrafikskyldighet.
EG-reglering
Inom televisionen finns direktivet 89/552/EG om samordning av vissa
bestämmelser som fastställts i medlemsstaternas lagar och andra
författningar om utförandet av sändningsverksamhet för television ("TV
utan gränser"). Det omfattar inte kommunikationstjänster som
tillhandahåller data eller andra meddelanden som efterfrågas
individuellt såsom telefax, databaser och andra liknande tjänster. Som
exempel på ett nytt fenomen som emellertid faller in under direktivet
nämner kommissionen "near video on demand" (KOM [94]57 slutligt, s. 25).
Direktivets syfte är att främja den fria rörligheten av TV-sändningar
inom gemenskapen. Det sker genom att sändarländerna åläggs att iaktta
vissa minimiregler (artikel 3.2), samtidigt som mottagarländerna
förpliktigas att acceptera sändningar som uppfyller dessa minimikrav
(artikel 2.2). Medlemsländerna har emellertid rätt att tillämpa
strängare regler för de egna programföretagen (artikel 3.1). Direktivet
innehåller vidare regler om främjande av distribution och produktion av
europeiska TV-program, TV-reklam och sponsring, skydd för minderåriga
samt rätt till beriktigande.
Direktivets regler är införlivade i svensk lagstiftning genom bl.a.
radio- och TV-lagen. Ett reviderat direktiv med i stort sett samma
regler antogs av Europaparlamentet och rådet i juni 1997.
Vidare finns ett direktiv 95/47/EG om tillämpning av standarder för
sändning av televisionssignaler. Direktivets syfte är att främja
utvecklingen av avancerade televisionstjänster. Det innehåller
föreskrifter om tekniska standarder samt bestämmelser om hur olika
aktörer skall handla i förhållande till varandra. En
departementspromemoria om genomförande av EG:s direktiv om TV-standarder
(Ds 1997:21) har nyligen remissbehandlats.
Vad gäller televerksamheten har ett flertal rättsakter beslutats inom
ramen för den pågående liberaliserings- och harmoniseringsprocessen som
innebär att telemarknaderna inom EG skall vara liberaliserade senast den
1 januari 1998. I juni 1990 antogs två direktiv som är grundläggande för
denna process: Rådets direktiv 90/387/EEG av den 28 juni 1990 om
upprättandet av den inre marknaden för teletjänster genom att
tillhandahålla öppna nät, det s.k. ONP-ramdirektivet, och kommissionens
direktiv 90/388/EEG av den 28 juni 1990 om konkurrens på marknaderna för
teletjänster, det s.k. tjänstedirektivet.
Syftet med ONP-ramdirektivet är att genom harmoniserade principer och
villkor skapa en marknad för konkurrerande leverantörer av teletjänster.
Med ramdirektivet som grund har tre direktiv antagits: Rådets direktiv
92/44/EEG av den 5 juni 1992 om tillhandahållande av öppna nät för
förhyrda förbindelser och Europaparlamentets och rådets direktiv
95/62/EG av den 13 december 1995 om tillhandahållande av öppna nät (ONP)
för taltelefoni. Europaparlamentet och rådets väntas inom kort även anta
ett direktiv om samtrafik.
Direktivet om tillhandahållande av öppna nät för förhyrda förbindelser
fastställer att inga tekniska restriktioner får finnas för anslutning av
olika förhyrda förbindelser med varandra eller till ett allmänt
tillgängligt telenät. Syftet är att säkerställa att alla användare har
tillgång till förbindelser från åtminstone en operatör.
Syftet med taltelefonidirektivet är bl.a. att uppnå harmoniserade
villkor för tillhandahållande av taltelefoni inom gemenskapen.
Direktivet innehåller bl.a. bestämmelser för abonnemangsavtal, taxe- och
debiteringsprinciper, kostnadsredovisning, nummerupplysningstjänster,
telefonautomater och telefonkort.
Under år 1997 väntas dels Europaparlamentet och rådet anta ett direktiv
om ändringar i ONP-ramdirektivet och i direktivet om förhyrda
förbindelser, dels rådet anta en gemensam ståndpunkt om ett nytt
taltelefonidirektiv i syfte att anpassa direktiven till en liberaliserad
telemarknad fr.o.m. år 1998.
Det kommande direktivet om samtrafik, som även inkluderar principer för
finansiering av samhällsomfattande tjänster, preciserar de skyldigheter
som skall gälla för medlemsländerna att öppna de allmänt tillgängliga
telenäten för samtrafik med andra operatörer, såväl från det egna landet
som från andra medlemsländer. Principer anges för hur kostnader för
samtrafik skall beräknas samt hur eventuella kostnader för
samhällsomfattande tjänster skall fördelas.
Ett annat grundläggande direktiv för en liberaliserad telemarknad är
direktiv 97/13/EG om gemensamma ramar för tillståndsgivning inom
telekommunikationsområdet. Direktivet syftar till att skapa ett
övergripande regelverk för allmänna auktorisationer och individuella
tillstånd att bedriva televerksamhet.
I den mån audiovisuella informationstjänster tillhandahålls i
kommersiella former omfattas de av artiklarna 85 och 86 i Romfördraget.
I dessa regleras vilka samverkansformer som är förbjudna på grund av
deras konkurrenssnedvridande effekter respektive förbjuds missbruk av
dominerande ställning på den gemensamma marknaden.
De ovan angivna nya rättsakterna skall vara genomförda i
medlemsstaternas rättsordningar den 1 januari 1998.
Aktuella frågor
Statens roll
Regeringen har i propositionen om åtgärder för att bredda och utveckla
användningen av informationsteknik (prop. 1995/96:125)
IT-propositionen pekat ut Sveriges fortsatta väg in i informations- och
kunskapssamhället.
I IT-propositionen anges att kommunikationspolitiken skall inriktas på
att främja en god IT-användning genom att säkerställa att
infrastrukturen utvecklas till väl fungerande allmänna plattformar för
att stödja produktion, konsumtion, rekreation m.m. och utveckling av nya
tjänster. Målet är att skapa flexibilitet och frihet i tillämpningarna.
Staten har dock det slutliga och övergripande ansvaret för att den
fysiska infrastrukturen är effektiv, rikstäckande och allmänt
tillgänglig.
Statens roll på massmedieområdet är att stödja och stimulera mångfald
och reella yttrandefrihetsmöjligheter, garantera massmediernas oberoende
samt säkerställa tillgängligheten till massmedierna. Medierna är en av
de viktigaste kulturbärarna. De har därför stor betydelse för
förverkligandet av den nationella kulturpolitiken, som bl.a. har till
mål att värna yttrandefriheten och skapa reella förutsättningar för alla
att använda den.
De övergripande målen för den statliga telepolitiken är att enskilda och
myndigheter i landets olika delar skall ha tillgång till effektiva
telekommunikationer. Detta innebär att telekommunikationerna skall bidra
till regional balans, att de skall vara öppna och flexibla, att de skall
bidra till ett effektivt resursutnyttjande i samhället samt att de i sig
skall vara effektiva.
Den tekniska utvecklingen har inneburit att önskemålen att för andra
tjänster än rundradio att få tillgång till frekvenser som i dag används
för rundradio har ökat i omfattning.
Statens roll i informationssamhället måste fortlöpande ses över med
avseende på yttrandefrihets- och mångfaldsaspekterna samt de åtaganden
som staten har på kommunikationsområdet, men även på andra områden som
påverkas av utvecklingen. En ökad efterfrågan på elektroniska
informationstjänster som alternativ till mer traditionella tjänster kan
förändra inte bara situationen på kommunikationsområdet, utan även
omfattningen av statens ansvar och tilldelade resurser på andra områden.
Detta kan medföra såväl ett behov av förändring av vissa åtaganden som
att lagstiftningen på berörda områden behöver förändras.
De tekniska förutsättningarna för en integrerad tele- och radio- och TV-
verksamhet finns, som tidigare nämnts, redan i dag. I propositionen om
översyn av telelagen (1993:597) m.m. har regeringen aviserat att en
utredning skall tillsättas för att utreda behovet av och
förutsättningarna för en samordning av lagstiftningen för ljudradio,
television och televerksamhet. Det är dock inte bara dessa regelverk som
har betydelse för utvecklingen av elektroniska informationstjänster.
Utöver tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen påverkar
även annan lagstiftning, bl.a. på immaterialrättens, konsumenträttens
och avtalsrättens område, i hög grad villkoren för elektroniska
informationstjänster. Dessa måste således också tas i beaktande. En
aspekt som måste beaktas är skyddet för medborgarnas personliga
integritet.
Innehållsreglering
Som tidigare nämnts har den tekniska utvecklingen medfört att tjänster
som tidigare varit hänvisade till en viss distributionsteknik kan nå
sina konsumenter på olika vägar. Medan det för användarna saknar
betydelse vilken väg informationen distribueras, kan leverantörens val
påverkas av vilken lagstiftning som gäller för ett visst
distributionssätt. Detta kan skapa oönskade effekter bl.a. när det
gäller de skyddsintressen som ligger bakom de särskilda regler för
mediernas innehåll som vuxit fram. En utveckling som begränsar
flexibiliteten i tillämpningarna är heller inte önskvärd.
Som framgår av ovanstående översiktliga redogörelse finns det en
skillnad i fråga om lagstiftningen mellan radio- och TV-tjänster, där
det finns en reglering framför allt i fråga om innehåll och nyare
audiovisuella tjänster som är tillgängliga på individuell beställning.
För de sistnämnda tjänsterna finns inte någon särskild lagstiftning med
innehållsregler. För de tjänster som växer fram i gränslandet mellan
traditionella radio- och TV-tjänster och individuella tjänster kan det
vara oklart vilka regler som gäller.
Inom EU bedrivs på ett flertal områden arbete med frågor som rör medier
och kommunikation. Som ett exempel kan nämnas att EG-kommissionen hösten
1996 publicerade en grönbok om skyddet av minderåriga och den mänskliga
värdigheten inom de audiovisuella tjänsterna och informationstjänsterna.
Efter remissbehandling har Kulturdepartementet avgivit ett yttrande till
kommissionen den 6 mars 1997. En arbetsrapport från kommissionen
presenterades vid ett ministerrådsmöte den 30 juni 1997.
Informationsspridning
Den tekniska utvecklingen har medfört förändningar inom medie- och
informationsbranschen. I dag kan både enskilda och företag i egen regi
skapa, bearbeta, distribuera och presentera information. Ur ett
yttrande- och informationsfrihetsperspektiv är det angeläget att den som
vill sprida information har en möjlighet att nå allmänheten, liksom det
är viktigt att de som vill ta del av informationen har möjlighet till
detta, utan att hämmas genom skadliga konkurrensbegränsningar.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas med följande uppdrag.
Utredaren skall beskriva utvecklingen av elektroniska
informationstjänster med syfte att identifiera såväl befintliga som nya
sådana tjänster som på kort respektive lång sikt kan antas få betydande
inverkan på samhället och därmed påverka bedömningen av frågan om
samordning och eventuell harmonisering av här aktuell lagstiftning.
Utredaren skall kartlägga och analysera i vilken mån nuvarande
lagstiftning för ljudradio, television, övriga radiokommunikationer och
televerksamhet är tillämplig på olika elektroniska informationstjänster
samt hur lagstiftningen påverkar utformningen, användningen och
distributionen av elektroniska informationstjänster.
Utredaren skall utifrån analysen bedöma om det behövs en samordning av
lagstiftningen för ljudradio, television, övrig radiokommunikation och
televerksamhet samt utreda förutsättningarna för och konsekvenserna av
en sådan samordning. Detta skall ske med utgångspunkt i att
lagstiftningen bör underlätta utvecklingen av elektroniska
informationstjänster och ta tillvara medborgarnas, näringslivets och
samhällets olika behov med avseende på sådana tjänster.
Utredaren skall också bedöma om det behövs ytterligare lagstiftning för
att säkerställa yttrandefrihet, tillgänglighet och mångfald inom området
för elektroniska informationstjänster samt för att motverka skadliga
konkurrensbegränsningar.
Utredaren skall lämna förslag till hur det fortsatta arbetet i dessa
frågor bör bedrivas.
Arbetsformer
Utredaren skall samråda med representanter för organisationer och
företag inom berörda sektorer samt med berörda myndigheter, däribland
IT-kommissionen (SB 1995:01) och dess rättsliga observatorium. Utredaren
skall vidare samråda med Rådet för mångfald inom massmedierna (Ku
1995:01), Distansutbildningskommittén (U 95:07), Rådet (U 1990:03) mot
skadliga våldsskildringar samt Konkurrensverket.
Utredaren skall följa och beakta den fortsatta beredningen av
Mediekommitténs betänkande Grundlagsskydd för nya medier (SOU 1997:49).
Utredaren skall följa och beakta det pågående arbetet inom EU.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 31 oktober 1998.
För arbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:24) samt redovisa
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49).