Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Kommunal finansiell samverkan, Dir. 1997:93
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1997-08-28
Dir. 1997:93
Beslut vid regeringssammanträde den 28 augusti 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall analysera behovet av lagstiftning för att
reglera kommuners och landstings möjligheter att samverka inom det
finansiella området. I anslutning till detta skall utredaren utreda
behovet av ändringar i gällande regelverk och - om det
behövs - föreslå ändringar i detta.
Utredaren skall
- överväga en offentligrättslig form för finansiellt samarbete
mellan kommuner och landsting samt analysera hur ett sådant samarbete
skulle kunna vara uppbyggt,
- utifrån lagstiftningen på det finansiella området analysera
vilka krav som bör ställas på den föreslagna formen för samverkan,
- analysera hur den föreslagna formen för samverkan förhåller sig
till EG:s bestämmelser för kreditinstitut samt EG:s konkurrens- och
statsstödsregler,
- analysera offentlighetsprincipens tillämpning på kommunal
finansiell samverkan och överväga behovet av ytterligare
sekretessregler,
- överväga om det finns behov av och i så fall utforma förslag
till lagbestämmelser som underlättar för kommuner och landsting att i
den föreslagna formen för samverkan bedriva finansiellt samarbete med
utländska motsvarigheter,
- överväga om kommuners och landstings rätt att teckna solidarisk
proprieborgen bör lagfästas, samt
- analysera vilka konsekvenser olika förslag kan väntas få på
statens ekonomiska ställning.
Bakgrund
Den kommunala kompetensen
Sverige är indelat i kommuner och landsting. Dessa sköter på den
kommunala självstyrelsens grund de angelägenheter som anges i
kommunallagen (1991:900) eller i särskilda föreskrifter. I 2 kap. 1 §
finns den grundläggande bestämmelsen om kommunernas allmänna kompetens.
Denna innefattar den s.k. lokaliseringsprincipen som innebär att
kommuner och landsting själva får ha hand om sådana angelägenheter av
allmänt intresse som har anknytning till kommunens eller landstingets
område eller deras medlemmar och som inte skall handhas enbart av
staten, en annan kommun, ett annat landsting eller någon annan.
Kommuners finansieringsverksamhet
I 8 kap. kommunallagen finns bestämmelser om den ekonomiska
förvaltningen. Av 1 § framgår att kommuner och landsting skall ha en god
ekonomisk hushållning i sin verksamhet. I 2 § sägs att kommunerna och
landstingen skall förvalta sina medel pÅ ett sådant sätt att krav på god
avkastning och betryggande säkerhet kan tillgodoses. Enligt 3 § skall
fullmäktige meddela närmare föreskrifter om medelsförvaltningen.
En översyn över kommunallagens bestämmelser om medelsförvaltningen (SOU
1997:78) slutfördes i maj 1997.
Kommuner och landsting är självständiga juridiska personer och har en
automatisk rätt att avsätta medel till fonder, ta upp lån och ingå
borgen, om denna rätt inte har blivit inskränkt genom särskild
lagstiftning. Någon sådan inskränkning finns inte, men av kommunalrätten
följer att syftet med en åtgärd måste ligga inom den kommunala
kompetensen (prop. 1990/91:117).
Kommunalrättsliga aspekter på kommunal samverkan
Kommunerna fick genom 1991 års kommunallag rätt att organisera sig på
ett friare sätt än tidigare. En kommun kan välja mellan att bedriva viss
verksamhet själv eller lämna över den till ett kommunalt företag, t.ex.
ett aktiebolag eller en ekonomisk förening. Kommuner och landsting får
tillsammans bilda t.ex. aktiebolag.
Kommuner och landsting kan även samverka genom att bilda
kommunalförbund. Kommunalförbund är den enda offentligrättsliga formen
för samverkan mellan kommuner och landsting. När ett kommunalförbund har
bildats har det exklusiv kommunalrättslig kompetens att sköta den eller
de uppgifter som lagts över dit. Förbundet är i förhållande till sina
medlemmar en fristående juridisk person.
Några särskilda regler för kommunal samverkan på det finansiella området
finns inte. Under senare år har ett nittiotal kommuner och landsting
gått samman och bildat en ekonomisk förening, Kommuninvest Ekonomisk
Förening, som i sin tur äger ett kreditmarknadsbolag, Kommuninvest i
Sverige AB. Bolaget är ett samarbetsorgan i finansieringsfrågor som har
till syfte att effektivisera upplåningsverksamheten för kommunerna.
Målet är att förse medlemmarna med så billiga och förmånliga krediter
som möjligt.
Regeringsrätten har i en dom som meddelades den 4 oktober 1994 (mål nr
5739-1993) funnit att en kommuns åtagande i form av medlemskap i
Kommuninvest Ekonomisk Förening inte strider mot kommunallagen.
Regeringsrätten har särskilt uttalat att föremålet för Kommuninvest i
Sverige AB:s verksamhet inte faller utanför ramen för den kommunala
kompetensen.
Kommunal borgen
Medlemmarna i Kommuninvest Ekonomisk Förening har tecknat en
solidarisk proprieborgen till förmån för Kommuninvest i Sverige AB.
Denna form av borgensåtagande valdes bl.a. eftersom en s.k. enkel
borgen inte accepteras på den internationella kreditmarknaden.
Borgensförbindelsen innebär att de kommuner och landsting som är
medlemmar i föreningen går i borgen för kreditmarknadsbolagets
förpliktelser såsom för egen skuld. Borgensåtagandet har kombinerats med
ett avtal mellan medlemmarna om regressrätt. Avtalet innebär att varje
medlem ansvarar för ett belopp som motsvarar vad denne i sin tur har
lånat via bolaget. Genom borgensåtagandet kan bolagets refinansiering
ske till goda villkor. Detta gottgörs medlemmarna i föreningen i form av
lägre räntenivåer på deras upplåning i bolaget.
Borgensåtagandets konstruktion har ifrågasatts. Det har hävdats att den
strider mot den kommunala kompetensen och då framförallt mot
lokaliseringsprincipen. I det tidigare nämnda avgörandet från
Regeringsrätten prövades också om en kommuns åtagande i form av
solidarisk proprieborgen för Kommuninvest i Sverige AB:s förpliktelser
stred mot den kommunala kompetensen. Domstolen ansåg att
borgensåtagandet innefattade ett visst ansvar för andra
föreningsmedlemmars skulder men att risktagandet dock var begränsat.
Regeringsrätten gjorde denna bedömning mot bakgrund av att det endast är
kommuner, landsting och kommunalförbund - och inga enskilda personer -
som kan vinna inträde i föreningen och att antalet medlemmar i
föreningen kan beräknas bli så stort att risken kommer att få
en omfattande spridning.
Det har hävdats att den solidariska proprieborgen ger Kommuninvest i
Sverige AB otillbörliga konkurrensfördelar på kreditmarknaden och att
borgensåtagandet skulle kunna utgöra sådant statsstöd som regleras i EG-
fördraget. Detta har behandlats av Europeiska kommissionen efter en
anmälan dit. Kommissionen anförde i en skrivelse till regeringen den 3
juli 1996 att den nuvarande verksamheten inom Kommuninvest Ekonomisk
Förening och Kommuninvest i Sverige AB inte berörs av reglerna om
statsstöd.
Uppdraget
Behovet av kommunal samverkan på finansieringsområdet
Under 1990-talet har den kommunala ekonomin utsatts för stora påfrestningar.
Behovet av att effektivisera den verksamhet som bedrivs av kommuner och
landsting har därmed ökat. Ett sätt att uppfylla detta behov är att
skapa förutsättningar för samverkan mellan kommuner och landsting.
Regeringen har därför i prop. 1996/97:105 föreslagit enklare regler för
kommunal samverkan. Dessa föreslås träda i kraft den 1 januari 1998.
Kommunernas och landstingens finansieringsverksamhet torde ytterligare
kunna effektiviseras genom att samverkan underlättas. Erfarenheterna
från verksamheten i Kommuninvest i Sverige AB talar för att kommuner och
landsting genom att samverka exempelvis kan erhålla billigare krediter.
De associationsformer som finns i dag är inte direkt anpassade för
kommunernas och landstingens finansieringsverksamhet. Den finansiella
lagstiftningen är inte heller utformad särskilt för kommunernas
finansieringsbehov. Regeringen anser därför att det finns skäl att
överväga en offentligrättslig form för samverkan inom det finansiella
området. I anslutning till detta skall utredaren utreda behovet av
ändringar i gällande regelverk och - om det behövs - föreslå ändringar i
detta.
Utredaren skall analysera hur en offentligrättslig form för finansiellt
samarbete mellan kommuner och landsting skulle kunna vara uppbyggd. I
anslutning till detta skall utredaren även överväga om kommunalförbund
kan vara en lämplig samverkansform. I det sammanhanget kan det vara
lämpligt att göra en jämförelse med det kommunala
finansieringssamarbetet i övriga nordiska länder.
Rörelse- och tillsynsbestämmelser m.m.
Den finansiella lagstiftningen innehåller regler om hur rörelsen i
finansiella företag skall bedrivas. Rörelsereglerna kompletteras med
tillsynsbestämmelser. Som ett exempel kan nämnas att den reglering som
finns för kreditmarknadsbolagen innehåller detaljerade bestämmelser om
krav på att företagen skall ha tillräckligt eget kapital för att skydda
mot eventuella förluster i den finansiella verksamheten.
Utredaren skall utifrån lagstiftningen på det finansiella området
analysera vilka krav som bör ställas på den föreslagna formen för
samverkan. Det kan exempelvis gälla särskilda rörelseregler för den
föreslagna samverkansformen och i vilken utsträckning tillsyn skall
utövas.
Kreditinstitut är även föremål för omfattande EG-rättslig reglering som
innehåller exempelvis regler om kapitaltäckning och stora exponeringar.
Utredaren skall analysera hur den föreslagna samverkansformen förhåller
sig till EG:s bestämmelser för kreditinstitut. I det sammanhanget skall
EG:s regler om statsstöd också beaktas. Utredaren skall också belysa hur
den föreslagna formen för samverkan förhåller sig till de
konkurrensrättsliga reglerna inom EU.
Offentlighet och sekretess
Enligt 1 kap. 9 § sekretesslagen (1980:100) gäller
tryckfrihetsförordningens bestämmelser om rätt att ta del av
handlingar hos myndighet i tillämpliga delar också handlingar hos
aktiebolag, handelsbolag, ekonomiska föreningar och stiftelser där
kommuner och landsting utövar ett bestämmande inflytande. Sådana bolag,
föreningar och stiftelser skall vid tillämpningen av sekretesslagen
jämställas med myndighet. De sekretessbestämmelser som här aktualiseras
innehåller skaderekvisit. I 1 kap. 5 § första stycket lagen (1992:1610)
om kreditmarknadsbolag sägs att enskildas förhållanden till
kreditmarknadsbolag inte obehörigen får röjas.
Utredaren skall analysera offentlighetsprincipens tillämpning på
kommunal finansiell samverkan, även den nuvarande formen, och överväga
behovet av ytterligare sekretessregler, med utgångspunkt från skyddet av
det allmänna. En utgångspunkt kan i detta sammanhang vara den skyddsnivå
för enskildas förhållanden som gäller i lagen om kreditmarknadsbolag.
Borgensförbindelser
Utredaren skall överväga om det finns behov av att i kommunallagen
förtydliga att kommuners och landstings åtagande att teckna
solidarisk proprieborgen är förenligt med den kommunala kompetensen
under de förutsättningar som angetts i regeringsrättens dom. Om
utredaren finner att det behövs ett sådant förtydligande skall förslag
till lagbestämmelser utformas.
Internationellt samarbete
De kommunfinansierade kreditinstituten utomlands har sedan lång tid
tillbaka ett informellt samarbete och erfarenhetsutbyte. Det råder
dock viss osäkerhet om sådant samarbete är möjligt inom ramen för
den kommunala kompetensen.
Utredaren skall överväga om det finns behov av och i så fall utforma
förslag till lagbestämmelser som underlättar för kommuner och landsting
att i den föreslagna samverkansformen bedriva finansiellt samarbete med
utländska motsvarigheter.
Ekonomiska konsekvenser
Utredaren skall analysera vilka konsekvenser olika förslag kan väntas få
på statens ekonomiska ställning.
Utredningsarbetet
Utredaren skall samråda med Banklagskommittén (Fi 1995:09, dir.
1995:86). Vid de överväganden som utredaren gör gäller regeringens
generella direktiv till kommittéer och särskilda utredare om redovisning
av regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva
offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt om att redovisa
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49).
Utredarens uppdrag skall vara slutfört den 1 april 1998.