Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning av förutsättningarna för ett gemensamt radiosystem för polisen,
den kommunala räddningstjänsten samt hälso- och sjukvården m.fl.
, Dir. 1997:92
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1997-06-26
Dir. 1997:92
Beslut vid regeringssammanträde den 26 juni 1997.
Sammanfattning av uppdraget
De ekonomiska förutsättningarna för och konsekvenserna av ett gemensamt
radiosystem för polisväsendet, den kommunala räddningstjänsten samt
hälso- och sjukvården skall klargöras. En särskild utredare tillkallas
med uppgift att utreda och lämna förslag på teknisk lösning,
samverkansformer samt en lösning av ägarfrågorna. Utredaren skall också
föreslå lämplig huvudman för radiosystemet samt lämna förslag på
finansieringsformer. Utredaren skall slutligen lämna förslag på
eventuella andra organisationer som skulle kunna ingå i användar- och
ägarkretsen.
Bakgrund
Kommittén för radiosamordning (Komrads) har med skrivelser som inkommit
till regeringen den 25 augusti 1995 och den 24 november 1995 bl.a.
hemställt om att få regeringens uppdrag att ta fram underlag för
upphandling av en rikstäckande infrastruktur, baserad på s.k. TETRA-
standard. Regeringen ansåg det vid denna tidpunkt vara för tidigt att ta
ställning till om ett nytt rikstäckande radiosystem skulle upphandlas.
Den 14 mars 1996 gav regeringen därför Rikspolisstyrelsen i uppdrag att
efter hörande av Överstyrelsen för civil beredskap, Socialstyrelsen och
Statens räddningsverk, utarbeta en kravspecifikation som omfattar
samtliga verksamheters behov av ett nytt radiosystem inom polisväsendet,
den kommunala räddningstjänsten samt hälso- och sjukvården. Regeringen
mottog den 6 december 1996 Rikspolisstyrelsens rapport
Radiokommunikation för public safety.
Uppdraget
Regeringen anser med anledning av den tekniska utvecklingen att
alternativa tekniska lösningar bör jämföras med den i rapporten
Radiokommunikation för public safety föreslagna lösningen. Regeringen
anser vidare att bl.a. ägarfrågor och finansieringsformer måste utredas
innan en eventuell upphandling kan komma till stånd.
En särskild utredare bör därför utreda och lämna förslag på teknisk
lösning, samverkansformer samt en lösning av ägarfrågorna.
Teknik och kostnader
I uppdraget ingår att presentera ett förslag på fortsatt strategi och
handlingsplan för frågan om framtida radiokommunikation för
polisväsendet, den kommunala räddningstjänsten och hälso- och
sjukvården.
Utredaren skall utreda olika alternativa lösningar som finns för ett
gemensamt radiosystem för polisväsendet, den kommunala räddningstjänsten
samt hälso- och sjukvården och därmed särskilt beakta
teknikutvecklingen. Möjligheterna att utnyttja befintliga radiosystems
infrastruktur i ett framtida kommunikationsnät skall också beaktas.
Utredaren skall jämföra kostnaderna för de olika alternativa sätten att
lösa behovet av ett gemensamt radiosystem samt effekterna av de olika
alternativen.
Utredaren skall ta fram en utförlig kravspecifikation grundad på en
detaljerad behovsanalys. Vid framtagandet av kravspecifikationen skall
stor vikt läggas vid säkerhets- och sårbarhetsaspekter.
Utredaren skall utifrån den framtagna kravspecifikationen föreslå den
lämpligaste tekniska lösningen eller kombinationen av lösningar med
hänsyn till kostnad och teknisk utveckling och regionala skillnader.
Utredaren skall för den valda lösningen lämna förslag på lämplig
finansieringsform.
Utredaren skall vidare klargöra vilka organisationer som bör ingå i ett
gemensamt radiosystem och lämna förslag på eventuella andra
organisationer och sektorer som skulle kunna ingå i användar- och
ägarkretsen. Behovet av och möjligheterna till internationell samverkan
samt den internationella utvecklingen inom området skall därvid beaktas.
Utredaren skall inhämta information från Post- och telestyrelsen om
vilken övrig användning av TETRA-system som förväntas i Sverige.
Ägarfrågan
Ägarfrågor såväl i uppbyggnads- och investeringsfasen som i driftsfasen
bör särskilt analyseras.
Utredaren bör analysera effekterna av den fortsatta teknikutvecklingen
och dess eventuella inverkan på ägarförhållandena.
Utredaren skall föreslå en lämplig lösning på ägarfrågan samt lämna
förslag på lämplig huvudman.
Övrigt
Utredaren skall under arbetets gång inhämta synpunkter från
Rikspolisstyrelsen, Försvarsmakten, Överstyrelsen för civil beredskap,
Statens räddningsverk, Socialstyrelsen, Post- och telestyrelsen, Svenska
Kommunförbundet samt Landstingsförbundet.Utredaren skall beakta
regeringens direktiv till samtliga kommittéer och särskilda utredare om
att redovisa de regionalpolitiska konsekvenserna av framlagda förslag
(1992:50), om att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124) pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23) och om att redovisa
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49). Direktivet om att pröva offentliga åtaganden innebär bl.a. att
varje kommitté skall visa hur förslag som leder till utgiftsökningar
eller inkomstminskningar skall kunna finansieras inom ramen för totalt
sett minskade eller oförändrade resurser.Utredaren skall redovisa sitt
uppdrag senast den 1 december 1998.