Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av arbetsskadeförsäkringen, Dir. 1997:91
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1997-06-26
Dir. 1997:91
Beslut vid regeringssammanträde den 26 juni 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att se över
arbetsskadeförsäkringen. Utredaren skall
- analysera de senaste årens förändringar i arbetsskadeförsäkringen i
syfte att se över frågan om försäkringen ger en tillfredsställande
trygghet för den som drabbas av en arbetsskada,
- se över grunderna för vad som skall betraktas som arbetsskada, i
första hand inom ramen för en offentlig försäkring,
- pröva om det finns anledning att ompröva ersättningsreglerna utifrån
principen att en skadad så långt som möjligt skall hållas ekonomiskt
skadelös,
- belysa vilka effekter förslagen kan få för kvinnor respektive män,
- pröva ett alternativ till nuvarande arbetsskadeförsäkring innebärande
att arbetsmarknadens parter tar över det organisatoriska och finansiella
ansvaret för en obligatorisk tilläggsförsäkring vid arbetsskada samt
- analysera de ekonomiska effekter för såväl försäkringen som
administrationen som kan vara förenade med de olika alternativen.
Utredaren skall lämna förslag på ett alternativ som ryms inom dagens
utgiftsnivå för arbetsskadeförsäkringen samt ytterligare alternativ som
utredaren finner motiverade. I de senare alternativen skall förslag till
finansiering vara utarbetade.
I uppdraget ingår också att
- se över vissa frågor vad gäller rätten till livränta,
- utreda om det är lämpligt att anpassa lagstiftningen till vissa
regelförändringar som skedde den 1 januari 1997 i sjukförsäkringen och
förtidspensioneringen,
- se över reglerna för samordning av arbetsskadelivränta och ersättning
enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring,
- se över arbetsskadeskyddet för studenter samt
- se över personskadeskyddet för totalförsvarspliktiga.
Vidare skall Sveriges åtaganden enligt internationella överenskommelser
på arbetsskadeområdet beaktas.
I sina överväganden kring ersättningssystemet bör utredaren beakta
vilken betydelse de avtalsbundna försäkringarna har i sammanhanget.
Konsekvenserna för dessa försäkringar av det system som väljs bör
analyseras och bedömas.
Uppdraget skall vara avslutat senast den 30 januari 1998.
Bakgrund
Utvecklingen
Lagen (1976:380) om arbetsskadeförsäkring (LAF) trädde i kraft den 1
juli 1977 och ersatte då lagen (1954:243) om yrkesskadeförsäkring. En av
de viktigaste nyheterna med LAF var införandet av ett generellt
arbetsskadebegrepp.
Den nya försäkringen och det utvidgade skadebegreppet ledde till att
antalet arbetsskadeanmälningar ökade. En ökande ärendemängd och
praxisutvecklingen ledde till att framför allt antalet godkända
arbetssjukdomar men även godkända olycksfall ökade under i stort sett
hela 1980-talet. Antalet arbetsskador som kom in för prövning ökade från
knappt 65 000 år 1985 till 118 600 år 1989. Antalet arbetsskadelivräntor
ökade närmast explosionsartat under slutet av 1980-talet. Antalet
livräntetagare ökade från 18 500 år 1987 till 101 100 år 1994.
Arbetsskadeförsäkringens utgifter steg följaktligen mycket kraftigt och
Arbetsskadefonden uppvisar sedan år 1987 ett underskott.
Mot denna bakgrund infördes skärpta regler år 1993 i syfte att
åstadkomma en tydligare gräns mellan arbetsrelaterade och icke
arbetsrelaterade skador. Den 1 januari 1993 höjdes kravet på skadlighet
hos en arbetsmiljöfaktor från sannolikhet till hög grad av sannolikhet.
Samtidigt skärptes kravet på orsakssamband mellan skadlig inverkan i
arbetet och den försäkrades skada på så sätt att det skall anses finnas
ett samband om övervägande skäl talar för det. Före den 1 januari 1993
skulle samband anses föreligga om inte betydligt starkare skäl talade
emot.
Genom en lagändring den 1 juli 1993 slopades den särskilda
arbetsskadesjukpenningen för den som var sjukförsäkrad enligt lagen
(1962:381) om allmän försäkring. Numera finns i princip rätt till
ersättning endast i form av livränta för den som ådrar sig en
arbetsskada och får en bestående nedsättning av arbetsförmågan.
Det var nödvändigt mot bakgrund av kostnadsutvecklingen under 1980-talet
att strama åt arbetsskadeförsäkringen. De senaste årens
regelförändringar har kraftigt reducerat utgifterna och
kostnadsutvecklingen är nu under kontroll. Arbetsskadesjukpenningen har
i princip slopats. Antalet ärenden som kommer in för prövning har
sjunkit. År 1989 var antalet som högst, 118 600. År 1995 hade antalet
sjunkit till ca 19 200 och fortsatte att sjunka under år 1996. Ökningen
av antalet livräntetagare har upphört, i december 1996 var antalet
alltjämt 101 100. Andelen godkända skador har minskat kontinuerligt
under 1990-talet. Godkännandefrekvensen är numera något lägre
än under början av 1980-talet.
Det nya arbetsskadebegreppet och samordningen med sjukförsäkringen har
lett till en stram arbetsskadeförsäkring. Det nya arbetsskadebegreppet
innebär främst att antalet godkända arbetssjukdomar har minskat. Det har
framförts kritik mot att detta bl.a. har inneburit att reglerna
missgynnar kvinnor eftersom arbetsutlösta besvär i t.ex. rörelse- och
stödjeorganen i högre utsträckning drabbar kvinnor, medan skador till
följd av olycksfall oftare drabbar män.
Försäkringens kostnader för de skador som inträffar i dag är
förhållandevis låga. Det löpande underskottet har finansierats över
statsbudgeten. Sedan budgetåret 1994/95 är dock utgifterna lägre än
inkomsterna. Det löpande överskottet uppgick till ca 3 400 miljoner
kronor år 1996 och det ackumulerade underskottet till ca 15 900 miljoner
kronor den 31 december 1996.
Sjuk- och arbetsskadekommittén
Sjuk- och arbetsskadekommittén hade i uppdrag att granska hur
försäkringsskyddet vid arbetsskada borde utformas och hur en sådan
försäkring skulle samordnas med ohälsoförsäkringen. Enligt direktiven
(dir. 1995:54) skulle försäkringen utformas som en tilläggsförsäkring
som finansieras och handhas av arbetsmarknadens parter. Skyldigheten att
teckna en tilläggsförsäkring skulle vara lagstadgad.
Av kommitténs delbetänkande Försäkringsskydd vid sjukdom (SOU 1995:149)
framgick att direktivens förstahandsalternativ om en obligatorisk
tilläggsförsäkring vid arbetsskada där det organisatoriska och
finansiella ansvaret låg på arbetsmarknadens parter inte var möjligt att
genomföra på grund av att samsyn inte kunde uppnås mellan parterna.
Kommitten prövade i stället i sitt slutbetänkande huruvida det särskilda
skyddet vid arbetsskada borde bibehållas som en av staten organiserad
försäkring, eller om en obligatorisk försäkring som tecknas av
arbetsgivare hos konkurrerande försäkringsgivare vore att föredra.
I slutbetänkandet En allmän och aktiv försäkring vid sjukdom och
rehabilitering (SOU 1996:113) framhöll kommittén att fördelarna med en
offentlig försäkring var så stora att man valde att inte lägga fram
något förslag om en obligatorisk försäkring som tecknas av arbetsgivare
hos konkurrerande försäkringsgivare. Kommittén föreslog i stället att en
arbetsskadesjukpenning som tillsammans med sjukpenningen motsvarar 98
procent av den förmånsgrundande inkomsten skulle införas vid skada till
följd av olycksfall. En samordningstid med sjukförsäkringen om 90 dagar
föreslogs.
Regeringen har emellertid inte varit beredd att följa Sjuk- och
arbetsskadekommitténs förslag om höjda ersättningsnivåer för
arbetsolycksfall. Detta beror bl.a. på att majoriteten av de
remissinstanser som yttrade sig över kommitténs förslag avstyrkte detta
med den huvudsakliga motiveringen att arbetsolycksfall och
arbetssjukdomar borde behandlas lika samt att förslaget inte var
könsneutralt. I regeringens proposition Samverkan, socialförsäkringens
ersättningsnivåer, administration, m.m. (prop. 1996/97:63) aviserade
regeringen därför en ny arbetsskadeutredning.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att analysera de senaste årens
förändringar i arbetsskadeförsäkringen i syfte att se över frågan om
försäkringen ger en tillfredsställande trygghet för den som drabbas av
en arbetsskada.
En offentlig försäkring
Utredaren skall, i första hand inom ramen för en offentlig försäkring,
se över grunderna för vad som skall betraktas som arbetsskada. Utredaren
skall pröva om det finns anledning att ompröva ersättningsreglerna
utifrån principen att en skadad så långt som möjligt skall hållas
ekonomiskt skadeslös. En sådan ordning minskar också de
skadeståndsrättsliga tvisterna. Vidare skall utredaren särskilt belysa
vilka effekter förslagen kan få för kvinnor respektive män.
En utgångspunkt skall vara att försäkringen vid arbetsskada skall vara
anpassad till såväl dagens som morgondagens arbetsmarknad. Reglerna
skall vara långsiktigt stabila. En försäkrad skall kunna förutse vad som
händer om han eller hon drabbas av en arbetsskada. Försäkringen måste
också vara finansiellt stabil.
Det är också viktigt att en försäkring vid arbetsskada stimulerar till
förebyggande arbete. Arbetsskadeförsäkringen och genom en till denna
kopplad statistik har betydelse för det förebyggande arbetsmiljöarbetet
och för möjligheterna att upptäcka nya arbetsmiljörisker. Utredaren
skall utreda på vilket sätt arbetsskadeförsäkringen kan stimulera till
arbetsmiljöförbättringar.
Utredaren är fri att även pröva ersättningsnivåerna. Utredaren skall
dock beakta att olycksfall och arbetssjukdomar bör behandlas lika.
Likaså skall utredaren beakta det som motiverade samordningen med
sjukförsäkringen, nämligen incitamenten för rehabilitering. Det är
viktigt att försäkringens kostnader inte ökar på samma sätt som under
1980-talet. Sjuk- och arbetsskadekommittén konstaterade att ett
generellt arbetsskadebegrepp i kombination med en arbetsskadesjukpenning
kan leda till en kostnadsutveckling som blir svår att kontrollera.
En obligatorisk tilläggsförsäkring
Utredaren skall pröva ett alternativ till nuvarande
arbetsskadeförsäkring innebärande att arbetsmarknadens parter tar över
det organisatoriska och finansiella ansvaret för en obligatorisk
tilläggsförsäkring vid arbetsskada. Vad som sagts i det föregående
beträffande en offentlig försäkring skall också iakttas i detta
alternativ.
Om utredaren finner det motiverat bör effekterna av förslaget belysas
utifrån olika branscher och olika storlek på företag.
Finansiering
Utredaren skall analysera de ekonomiska effekter för såväl försäkringen
som administrationen som kan vara förenade med de olika alternativen.
Utredaren skall lämna förslag på ett alternativ som ryms inom dagens
utgiftsnivå för arbetsskadeförsäkringen samt ytterligare alternativ som
utredaren finner motiverade. I de senare alternativen skall förslag till
finansiering utarbetas.
Rätten till livränta
Sedan den särskilda arbetsskadesjukpenningen slopades har det uppkommit
vissa oklarheter i fråga om rätten till ersättning från
arbetsskadeförsäkringen. Dessa oklarheter gäller bl.a. när ersättning
kan lämnas från arbetsskadeförsäkringen under såväl medicinsk som
arbetslivsinriktad rehabilitering samt frågan om vid vilken tidpunkt
rätt till livränta inträder. Genom att den särskilda
arbetsskadesjukpenningen slopades har livräntans betydelse som
ersättningsform kommit att öka. Eftersom den tidigare LAF-sjukpenningen
kompenserade inkomstbortfallet med 100 procent av den försäkrades
sjukpenninggrundande inkomst hade tidpunkten för övergång från
LAF-sjukpenning till LAF-livränta i flertalet fall då inte någon större
betydelse. Då den försäkrade numera uppbär ersättning enligt lagen om
allmän försäkring i form av sjukpenning, rehabiliteringsersättning
eller sjukbidrag under sjukdomstiden har tidpunkten för övergången
blivit av stor betydelse.
Sjuk- och arbetsskadekommittén föreslog vissa ändringar i lagtext för
att komma tillrätta med problemen. Då förslagen inte ansågs tillräckligt
klargörande var emellertid regeringen inte beredd att följa Sjuk- och
arbetsskadekommitténs förslag (prop. 1996/97:63).
Riksförsäkringsverket har i skrivelse 1997-06-17 till regeringen
redovisat konsekvenserna av en dom av Regeringsrätten angående rätten
till ersättning från arbetsskadeförsäkringen under rehabilitering.
Utredaren skall vid översynen av arbetsskadeförsäkringen analysera olika
lösningar och redovisa eventuella kostnadskonsekvenser.
Anpassning av lagstiftningen
Under senare år har det skett en del regelförändringar i
sjukförsäkringen och förtidspensioneringen som skulle ha påverkat även
arbetsskadeförsäkringen, men där denna har undantagits. Här avses den
förändring som skedde den 1 januari 1997 av beräkningen av den
sjukpenninggrundande inkomsten vad gäller semesterlön och
semesterersättning samt skattepliktiga förmåner och
kostnadsersättningar. Vid förändringen anförde regeringen att förslaget
inte skulle påverka storleken av livräntan i avvaktan på Sjuk- och
arbetsskadekommitténs förslag. Sedan den 1 januari 1997 gäller vidare
nya kriterier för rätt till sjukpenning och förtidspension. Utrymmet för
att beakta andra faktorer än rent medicinska vid bedömningen av
arbetsförmågans nedsättning har minskat. Syftet med denna förändring är
att renodla försäkringssystemen. Inte heller denna förändring har
påverkat rätten till livränta. Den särskilda utredaren skall vid
översynen av arbetsskadeförsäkringen utreda om det är lämpligt
att anpassa lagstiftningen till de förändringar som skett i
sjukförsäkringen och förtidspensioneringen samt beskriva konsekvenserna
av en sådan anpassning.
Samordning av arbetsskadelivränta och ersättning enligt lagen om allmän
försäkring
Riksförsäkringsverket har i skrivelse 1996-06-18 till
Socialdepartementet föreslagit en komplettering av samordningsreglerna i
lagen om arbetsskadeförsäkring och i lagen om allmän försäkring. Det
gäller dels samordning mellan livränta och förtidspension/sjukbidrag,
dels livränta och tidigare utbetald sjukpenning. Utredaren skall vid
översynen av arbetsskadeförsäkringen se över reglerna för samordning av
arbetsskadelivränta och ersättning enligt lagen om allmän försäkring.
Arbetsskadeskyddet för studenter
Kammarkollegiet har i skrivelse 1997-02-25 till Finansdepartementet,
Utbildningsdepartementet och Socialdepartementet pekat på att skyddet
för studenter allmänt sett är bristfälligt i förhållande till andra
grupper i samhället. Utredaren skall därför också se över studenternas
arbetsskadeskydd.
Ersättning enligt lagen (1977:265) om statligt personskadeskydd till
totalförsvarspliktiga
De flesta totalförsvarpliktiga som rycker in till grundutbildning har
ännu inte kommit in på arbetsmarknaden. Vid personskador som inträffar
under grundutbildningen beräknas sjukpenningunderlaget enligt
bestämmelserna i lagen (1976:380) om arbetsskadeförsäkring. För de
totalförsvarpliktiga som således saknar sjukpenninggrundande inkomst
lämnas särskild sjukpenning, vilket medför att de endast får en lägre
ersättning. Detta har uppmärksammats bl.a. i betänkandet
Totalförsvarpliktiga m 95 (SOU 1996:18) och i Försvarmaktens skrivelse
1997-06-13 till regeringen samt i skrivelse 1997-06-12 till
Försvarsdepartementet från Överstyrelsen för civilberedskap. Utredaren
skall därför också närmare se över personskadeskyddet för de
totalförsvarspliktiga.
Övrigt
Sveriges åtaganden enligt internationella överenskommelser på
arbetsskadeområdet skall beaktas.
I sina överväganden kring ersättningssystemet bör utredaren beakta
vilken betydelse de avtalsbundna försäkringarna har i sammanhanget.
Konsekvenserna för dessa försäkringar av det system som väljs bör
analyseras och bedömas.
I uppdraget ingår att föreslå nödvändiga ändringar i de lagar och
förordningar som omfattas av uppgiften. Utredaren skall också pröva
behovet av att anpassa lagstiftning som anknyter till lagen om
arbetsskadeförsäkring, t.ex. lagen (1977:265) om statligt
personskadeskydd.
Utredaren skall också om detta är möjligt ange konsekvenserna för
förvaltningsdomstolarna av förslagen.
Regeringen (Justitiedepartementet) avser att under hösten 1997 tillsätta
en utredning som får i uppgift att utifrån principiella utgångspunkter
överväga ersättningsansvaret vid personskador, särskilt den slutliga
fördelningen av ansvaret mellan skadevållaren, privata försäkringsgivare
och offentliga trygghetssystem.
Utredaren skall bedriva sitt arbete i samråd med Utredningen (S 1997:03)
om ersättning vid långvarigt nedsatt arbetsförmåga, Utredningen (Dir.
1997:90) om arbetsgivarens åtgärds- och kostnadsansvar vid
rehabilitering samt utformningen av försäkringen mot kostnader för
sjuklön. Utredaren skall också samråda med Riksförsäkringsverket och
Arbetarskyddsstyrelsen.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) och att redovisa
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49).
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 30 januari 1998.