Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Arbetsgivarens åtgärds- och kostnadsansvar vid rehabilitering samt ut-
formningen av försäkringen mot kostnader för sjuklön
, Dir. 1997:90
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1997-06-26
Dir. 1997:90
Beslut vid regeringssammanträde den 26 juni 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att utreda arbetsgivarens
åtgärds- och kostnadsansvar vid rehabilitering. Utredaren skall bl.a.
föreslå vid vilken tidpunkt arbetsgivarens ansvar skall inträda och hur
långt ansvaret skall sträcka sig. Utredaren skall vidare belysa
arbetsgivares olika förutsättningar att fullgöra ett
rehabiliteringsansvar, bl.a. små och stora arbetsgivares skilda
förutsättningar. Förslagen skall även omfatta överväganden om
sanktionsmöjligheter mot en arbetsgivare som inte uppfyller sitt
rehabiliteringsansvar. Slutligen skall det utredas hur gränsen skall
dras mellan det rehabiliteringsansvar som åligger arbetsgivaren och det
som ankommer på i första hand försäkringskassan men även övriga berörda
aktörer.
Utredaren skall undersöka huruvida den nuvarande försäkringen mot
sjuklönekostnader motsvarar arbetsgivarnas behov av och intresse för
denna försäkring. Vidare skall möjliga alternativ till den nuvarande
försäkringen presenteras. Dessutom skall en kartläggning av privata
försäkringsalternativ genomföras.
Bakgrund
Arbetsgivarens åtgärds- och kostnadsansvar
Rehabilitering, inklusive arbetsanpassning, är ingen tydlig verksamhet
utan bedrivs i någon form av olika aktörer inom ramen för olika
myndigheters ansvarsområden; socialtjänsten, arbetsförmedlingen,
Arbetsmarknadsinstitutet, försäkringskassan och hälso- och sjukvården.
Vanligtvis behöver en person olika former av rehabilitering. Olika slag
av rehabiliterande insatser flyter därför ofta in i varandra och alla
delar måste fungera och samspela för ett lyckat resultat.
Den allmänna sjukförsäkringen har bl.a. det viktiga syftet att bidra
till att få till stånd tidiga, aktiva och samordnade
rehabiliteringsåtgärder. Ett annat syfte är att bidra till att
arbetsgivare bidriver ett effektivt förebyggande arbetsmiljöarbete.
Arbetsplatserna är därmed en viktig utgångspunkt för sjukförsäkringens
verksamhet. Arbetsgivarnas roll och ansvar har betydelse för hur
försäkringens syfte kan nås.
Sedan början av 1990-talet har många förändringar genomförts inom
rehabiliteringsområdet. Den s.k. rehabiliteringsreformen, som trädde i
kraft den 1 januari 1992, innebär bl.a. att arbetsgivaren har fått
förstahandsansvaret för att uppmärksamma och utreda behov av
arbetslivsinriktad rehabilitering hos de anställda, att se till att
åtgärderna kommer till stånd och finansiera dem. Ansvaret för
finansiering begränsas dock till åtgärder som kan vidtas inom eller i
anslutning till den egna verksamheten eller för att den anställde skall
kunna vara kvar inom verksamheten. Vad som är rimligt att kräva av
arbetsgivaren i fråga om åtgärder får avgöras efter en prövning av
omständigheterna i det enskilda fallet där såväl den anställdes som
arbetsgivarnas förutsättningar vägs in. Försäkringskassan har bl.a. fått
ansvar för att samordna den arbetslivsinriktade rehabiliteringen.
Viktiga inslag i rehabiliteringsreformen var att öka arbetsgivarens
ansvar för arbetsmiljön och rehabiliteringsinsatser och att ge
försäkringskassorna en tydligare och mer offensiv roll vid samverkan med
arbetsgivare och andra aktörer för att finna möjligheter för individen
att återgå i arbete. Reformen syftade till att arbetslinjen skulle
tillämpas också inom socialförsäkringen så att aktiva
arbetslivsinriktade rehabiliteringsinsatser skulle kunna ersätta passiv
sjukskrivning. Arbetsplatsen fick därmed en nyckelroll i
rehabiliteringsarbetet.
Oklar fördelning av rehabiliteringsansvaret
Enligt den kritik som har framförts från flera olika håll på senare tid
har rehabiliteringsreformens intentioner fått alltför litet genomslag.
Trots att rehabiliteringsarbetet länge inriktats mot att få till stånd
rehabiliteringsinsatser så tidigt som möjligt, har detta inte skett i
praktiken. En bidragande orsak till detta är att arbetsgivaransvaret
inte är tillräckligt preciserat. Vidare är ansvarsfördelningen mellan
arbetsgivare och försäkringskassa oklar, inte minst i fråga om
kostnaderna. Det finns inte någon klar gräns för när en arbetsgivare
skall anses ha fullgjort sina skyldigheter. Det har ansetts att så skett
när arbetsgivarens resurser bedöms vara uttömda, dvs. när arbetsgivaren
inte kan vidta ytterligare åtgärder. Arbetsgivaransvaret, såsom det är
formulerat, rymmer således olika tolkningsmöjligheter och tolkas i
praktiken också olika.
Den oklara ansvarsfördelningen vållar problem och intressekonflikter i
fråga om hur långt arbetsgivaransvaret skall sträcka sig och vilka
resurser som arbetsgivaren rimligen skall ställa till förfogande. Det
kan heller inte uteslutas att ett oklart ansvar kan motverka att
rehabiliteringsinsatserna kommer till stånd i ett tidigt skede.
Olika förutsättningar för stora och små företag
Ett annat problem som har uppmärksammats är att arbetsgivare har skilda
förutsättningar att uppfylla ett rehabiliteringsansvar. Gruppen
arbetsgivare är stor och heterogen samt verkar under olika förhållanden.
I diskussioner som rör samhällets stöd till eller krav på arbetsgivare
poängteras ofta stora och små företags olika behov och förutsättningar
att t.ex. uppfylla rehabiliteringsansvaret. De små företagen har i
allmänhet sämre förutsättningar, t.ex. när det gäller att bekosta
åtgärder på arbetsplatsen, kompetenser att göra
rehabiliteringsutredningar, kunskaper om sina skyldigheter i olika
avseenden, möjligheter att göra omplaceringar och personalekonomiska
kunskaper.
Ett förtydligande av arbetsgivarens åtgärds- och kostnadsansvar är en
förutsättning för en tidig, aktiv och samordnad rehabilitering även i
fortsättningen.
Försäkring mot kostnader för sjuklön
Lagen (1991:1047) om sjuklön infördes den 1 januari 1992. Syftet med
reglerna var att öka arbetsgivarens ansvar för de anställdas
arbetsmiljö och hälsa och att tillförsäkra de anställda en mer rättvis
kompensation för inkomstförluster till följd av sjukdom. Dessutom
skapades ett mer effektivt sätt att administrera den korta
sjukfrånvaron.
De uppföljningar som gjorts tyder på att införandet av sjuklöneperioden
har inneburit stora fördelar för såväl den enskilde och arbetsgivaren
som försäkringskassan. Emellertid verkar inte arbetsgivarens ansvar för
det förebyggande arbetsmiljöarbetet och rehabiliteringen ha förstärkts
på det sätt som var avsett. Riksdagen har, bl.a. i syfte att stärka
detta ansvar, beslutat om en förlängning av sjuklöneperioden från 14
till 28 dagar (prop. 1995/96:209, bet. 1996/97:SfU4, rskr. 1996/97:22).
I samband med införandet av sjuklöneperioden infördes också en
försäkring mot kostnader för sjuklön som är avsedd för företag med få
anställda. För närvarande kan företag som har en beräknad lönekostnad
(exklusive socialavgifter, allmän löneavgift och särskild löneskatt på
vissa förvärvsinkomster) som inte överstiger 130 basbelopp per år, dvs.
ca 4,7 miljoner kronor, försäkra sig hos försäkringskassan mot kostnader
för sjuklön. Bestämmelserna finns i 17 § lagen om sjuklön.
Försäkringsvillkoren framgår av förordningen (1991:1395) om försäkring
mot kostnader för sjuklön enligt 17 § lagen om sjuklön.
Problem med den nuvarande försäkringen
Avgiften för försäkringen utgörs av en viss procentandel av
arbetsgivarens beräknade sammanlagda lönekostnader. Under perioden 1992
C 1996 har avgiften varierat mellan 1,5 och 1,7 procent. Avgiften för år
1997 är 2,5 procent. Avgiften skall beräknas så att den sammantaget
täcker de utgifter försäkringen får och försäkringens
administrationskostnader.
Antalet företag som tecknat försäkringen har minskat från ca 13 300 i
juni 1992 till ca 8 400 i juni 1996. I juni 1997 hade antalet minskat
ytterligare till 7 465 anslutna företag. Den genomsnittliga lönesumman
för de försäkrade arbetsgivarna har under perioden juni 1992 till juni
1996 sjunkit från ca 530 000 kr till ca 450 000 kr, dvs. det är de
mindre företagen som tecknar försäkringen. Uppgift om den genomsnittliga
lönesumman för juni 1997 kan ännu inte erhållas men det kan antas att
den sjunkande trenden håller i sig.
Avgiften för försäkringen är lika stor för alla företag oavsett vilken
nivå sjukfrånvaron normalt ligger på. Försäkringens nuvarande omfattning
tyder på att det främst är företag som har en förhållandevis hög
sjukfrånvaro som bedömer sig ha behov av försäkringen och avgiften måste
således sättas tämligen högt. Det är möjligt att många företag i dag
anser att avgiften är alltför hög.
Om trenden fortsätter och antalet anslutna företag kontinuerligt minskar
kommer troligtvis endast de företag som har en mycket hög frånvaro att
teckna försäkringen. Avgiften måste då successivt höjas vilket kan
medföra att än fler företag lämnar försäkringen. En sådan utveckling
riskerar att leda till att underlaget slutligen är för litet för att det
skall vara möjligt att fortsätta att erbjuda försäkringen.
En översyn av försäkringen mot kostnader för sjuklön i syfte att
förbättra den är därför påkallad. Konsekvenserna av den förlängda
sjuklöneperioden för framför allt de mindre företagen bör också bedömas
i detta sammanhang.
Uppdraget
En särskild utredare ges i uppdrag att utreda arbetsgivarens åtgärds-
och kostnadsansvar vid rehabilitering. Utredaren skall därvid bl.a.
föreslå när arbetsgivarens ansvar skall inträda och hur långt det skall
sträcka sig. Det gäller såväl tidsmässigt som i fråga om åtgärdernas
art, inriktning och kostnader. Utredaren skall belysa arbetsgivares
förutsättningar att fullgöra ett rehabiliteringsansvar, bl.a. små och
stora arbetsgivares skilda förutsättningar. Utredaren skall även
överväga frågan om sanktionsmöjligheter mot en arbetsgivare som inte
uppfyller sitt rehabiliteringsansvar. Slutligen skall utredas hur
gränsen skall dras mellan det rehabiliteringsansvar som åligger
arbetsgivaren och det som ankommer på i första hand försäkringskassan
men även övriga berörda aktörer.
Utredaren skall utgå från dels en inriktning på tidig, aktiv och
samordnad rehabilitering, dels att den enskilde är försäkrad i det
tillstånd som han eller hon befinner sig i.
Utredaren skall vidare undersöka huruvida den nuvarande försäkringen mot
sjuklönekostnader motsvarar arbetsgivarens behov av och intresse för
denna försäkring. Vidare skall alternativ till den nuvarande
försäkringen presenteras. Konsekvenserna av den förlängda
sjuklöneperioden för framför allt de mindre företagen bör också bedömas
i detta sammanhang. Dessutom skall en kartläggning av privata
försäkringsalternativ genomföras.
Förslagen skall innehålla sådana åtgärder som anses motiverade.
Kostnaderna för dessa åtgärder skall preciseras. Om utredaren finner att
nuvarande lagstiftning behöver ändras eller kompletteras skall utredaren
lämna sådana förslag.
Utredaren skall bedriva sitt arbete i samråd med Utredningen (S 1997:03)
om ersättning vid långvarigt nedsatt arbetsförmåga, Utredningen (dir.
1997:91) om översyn av arbetsskadeförsäkringen och
Småföretagsdelegationen (N 1996:04).
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) och att redovisa
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49).
Utredarens förslag skall redovisas senast den 30 januari 1998. I de
delar som förslagen avser försäkringen mot kostnader för sjuklön skall
utredaren senast den 30 september 1997 redovisa sitt
uppdrag.