Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ersättning vid långvarigt nedsatt arbetsförmåga, Dir. 1997:9
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1997-01-16
Dir. 1997:9
Beslut vid regeringssammanträde den 16 januari 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utforma förslag till ett system för ekonomisk
ersättning vid långvarigt nedsatt arbetsförmåga. Detta system skall
ersätta dagens system med förtidspension och sjukbidrag. Utredaren skall
bl.a.
- lämna förslag till principer för förmånsberäkning med utgångspunkten
att ersättning skall baseras på den försäkrades tidigare inkomster,
- lämna förslag till grundnivå för dem som inte kvalificerat sig till en
inkomstbaserad ersättning eller till endast en låg sådan,
- ta ställning till hur ersättning vid långvarigt nedsatt arbetsförmåga
skall ansluta till reglerna i det reformerade ålderspensionssystemet.
Bakgrund
Utvecklingstendenser
Förtidspensionering har till syfte att ge den som blir varaktigt
arbetsoförmögen en långsiktig ekonomisk trygghet genom ersättning för
inkomstbortfall. Förtidspensioneringen omfattar också tidsbegränsade
sjukbidrag vilka utges till dem som får arbetsförmågan nedsatt för
avsevärd tid men inte varaktigt.
Under de senaste decennierna har förtidspensioneringen ökat i omfattning.
Antalet förtidspensionärer har ökat kontinuerligt sedan 1960-talet. År 1963
var ungefär 3 procent av befolkningen i förvärvsaktiv
ålder förtidspensionerade. År 1993 hade andelen stigit till drygt 7
procent. Samtidigt har antalet sysselsatta per förtidspensionär sjunkit
från 24,5 till 9,6 personer under samma period. Under åren 1992 och 1993
ökade antalet förtidspensionärer kraftigt. År 1993 nybeviljades drygt 62
000 förtidspensioner (30 000 män och 32 000 kvinnor), vilket är den
högsta årssiffran hittills. Under åren 1994 och 1995 har
volymutvecklingen stabiliserats. År 1995 nybeviljades 39 200
förtidspensioner (18 600 män och 20 600 kvinnor) och för första gången
sedan 1960-talet minskade det totala antalet förtidspensionärer. Den
demografiska utvecklingen och situationen på arbetsmarknaden kan
emellertid förväntas innebära en fortsatt press på förtidspensioneringen
i framtiden.
Under 1990-talet har regelförändringar genomförts som påverkar
utvecklingen inom förtidspensioneringen. Den 1 juli 1993 infördes två nya
nivåer inom förtidspensioneringen, en fjärdedels och tre fjärdedels
förmån. Nivån två tredjedels förmån upphörde, men finns kvar
övergångsvis. Sedan de nya nivåerna infördes har andelen partiella
förmåner bland de nybeviljade förtidspensionerna ökat. Samtidigt har
andelen pensionärer med hel förtidspension minskat. Den 1 oktober 1995
infördes nya regler med syfte att förbättra beslutsunderlagen vid beslut
om förtidspension. Den 1 januari 1997 har nya kriterier för rätt till
sjukpenning och förtidspension införts, vilka bl.a. innebär att
arbetsförmågans nedsättning skall bedömas utifrån mer renodlat
medicinska kriterier.
Det är ovanligt att personer som beviljats förtidspension eller
sjukbidrag återgår i arbete. De tidsbegränsade sjukbidragen övergår förr
eller senare i de allra flesta fall i en förtidspension. Följden blir
att fler människor permanent utestängs från arbetsmarknaden på grund av
ohälsa.
Antalet förtidspensionärer och försörjningsbördan för de förvärvsaktiva
riskerar att bli ett hot mot förtidspensionssystemet och dess
finansiering. Det är också viktigt för såväl samhället som individen,
att när så är möjligt underlätta en återgång i arbete.
Reformerat ålderspensionssystem
Förtidspensioneringen är i dag en del av pensionssystemet och reglerna
för förmånsberäkning är i huvudsak knutna till vad som gäller för
ålderspensioneringen. Reformeringen av ålderspensionssystemet medför att
ålderspension kommer att beräknas enligt nya principer och att
ålderspensionssystemet såväl lagtekniskt som finansiellt kommer att
utgöra ett från andra socialförsäkringsgrenar avskilt system. Mot denna
bakgrund är det nödvändigt att se över reglerna för inkomstberäkning för
ersättning vid långvarigt nedsatt arbetsförmåga.
Sjuk- och arbetsskadekommitténs idéskiss om månadsersättning
Frågan om försäkringsskydd vid ohälsa har utretts av Sjuk- och arbets-
skadekommittén (S 1993:07) (tidigare Sjuk- och arbetsskadeberedningen).
Genom regeringsbeslut den 20 april 1995 fick kommittén nya direktiv
(dir. 1995:54). I direktiven angavs att beredningen, mot bakgrund av
reformeringen av ålderspensionsystemet, skulle överväga en ny ordning
för inkomstersättning vid långvarigt nedsatt arbetsförmåga. Slutbetänkandet
En allmän och aktiv försäkring vid sjukdom och rehabilitering (SOU 1996:113)
lämnades den 2 juli 1996. Betänkandet har remissbehandlats.
I slutbetänkandet föreslår kommittén i enlighet med direktiven att nuvarande
förtidspension och sjukbidrag integreras i en allmän ohälsoförsäkring.
Kommitténs arbetsnamn för den nya ersättningsformen är månadsersättning.
Kommittén föreslår att när en person under en period om 450 dagar haft
sjukperioder som omfattat sammanlagt 365 dagar skall en övergång ske
från sjukpenning till månadsersättning. Beslut om övergång och rätt till
månadsersättning skall i princip inte innehålla någon bedömning av
sjukfallets varaktighet som bygger på möjligheterna till rehabilitering. Av
administrativa skäl anser dock kommittén att frågan om sjukfallets
varaktighet ändå måste finnas med i bedömningen. Kommittén föreslår
därför att försäkringskassan, när den tar fram beslutsunderlag för
beräkning av månadsersättning, skall göra en bedömning av om den
försäkrade kommer att uppbära sjukpenning i ytterligare minst 60 dagar
efter perioden om 365 dagar.
Månadsersättning föreslås även kunna utges efter särskild ansökan.
Arbetsförmågan måste då bedömas vara nedsatt för ytterligare minst ett år.
Månadsersättningen skall enligt förslaget vara en inkomstrelaterad
förmån vars storlek beräknas på inkomstförhållanden under ett visst antal
år innan sjukfallet inträffade. Enligt huvudregeln skall
månadsersättning beräknas på medeltalet av förvärvsinkomsterna under
fyra av de sex senaste åren. Det år med högst och det år med lägst
inkomst skall inte beaktas. Kommittén föreslår också en alternativregel
där medeltalet av inkomsterna under alla år fr.o.m. 16 års ålder beräknas
men där en femtedel av åren inte beaktas. Den delen avser år med
ingen eller lägst inkomst. Alternativregeln förutsätter mer än sex års
förvärvsarbete. Det alternativ som är förmånligast för den försäkrade
skall utgöra grunden för beräkning av månadsersättning. Den
pensionsgrundande inkomsten (PGI) skall användas som beräkningsunderlag
men kunna kompletteras med mer aktuellt underlag från den försäkrade.
Perioder med sjukpenning, föräldrapenning, arbetslöshetsersättning
liksom vård av barn som inte fyllt två år och värnpliktstjänstgöring
skall enligt kommitténs förslag utelämnas vid beräkningen.
Kommittén föreslår vidare att kompensationsnivån i månadsersättningen
skall vara 65 procent.
För dem som inte kvalificerat sig för en inkomstbaserad ersättning föreslår
kommittén att det skall finnas en garantinivå motsvarande 2,1 basbelopp.
När det gäller den fortsatta rätten till månadsersättning föreslår
kommittén att ett aktivt och målinriktat rehabiliteringsarbete skall vara
grund för fortsatt rätt till månadsersättning och att beslutens
varaktighet prövas utifrån varje individs situation. Det är försäkrings-
administrationen som skall göra dessa bedömningar och kommittén
påpekar att det måste ställas ökade krav på försäkringsadministrationen
för detta. Den som återgått i arbete och sedan insjuknar igen skall
enligt kommitténs förslag ha månadsersättning, om inte 30 dagar eller
mer förflutit från det att en sjukperiod avslutats tills en ny
sjukperiod börjar.
Beslut om övergång till månadsersättning och beslut med anledning av
ansökan om månadsersättning skall, liksom beslut om fortsatt rätt till
ersättning, enligt kommitténs förslag fattas av
socialförsäkringsnämnden.
Den lägsta åldern för rätt till månadsersättning skall enligt kommitténs
förslag höjas från 16 till 18 år. Detta gäller endast rätten att efter
ansökan få rätt till månadsersättning. Ungdomar mellan 16 och 18 år som
förvärvsarbetar skall även fortsättningsvis omfattas av försäkringen.
Kommittén föreslår samtidigt att vårdbidrag skall kunna utges t.o.m. 17
år och handikappersättning fr.o.m. 18 år.
Kommittén föreslår vidare att en försäkrad som uppbär månadsersättning
skall kunna pröva ett arbete i rehabiliterande syfte. Kommittén föreslår
att nuvarande regler om vilande förtidspension anpassas och överförs
till månadsersättningen. För försäkrade med månadsersättning som under
vissa gynsamma förhållanden har möjlighet att arbeta i viss begränsad
utsträckning föreslår kommittén regler som gör det möjligt för dessa att
utnyttja denna arbetsförmåga. Månadsersättningen skall i dessa fall
minskas med en viss del av inkomsten från sådana tidsbegränsade eller
oregelbundet återkommande arbeten. Kommittén föreslår dock ett fribelopp
som innebär att förvärvsinkomster upp till ett halvt basbelopp skall
godtas utan att månadsersättningen minskas. 65 procent av
förvärvsinkomster som överstiger fribeloppet skall minska
månadsersättningen.
Behov av ytterligare utredningsinsatser
Sjuk- och arbetsskadekommitténs förslag om månadsersättning är inte
fullständigt och ytterligare utredning behövs därför. Det finns heller
inget förslag till lagstiftning i någon del av kommitténs förslag.
Uppdraget
Utgångspunkter för ett nytt system
Utredaren skall lämna förslag till utformning av ersättning vid
långvarigt nedsatt arbetsförmåga. Ersättningen skall ersätta dagens
system med förtidspension och sjukbidrag. Den princip om
månadsersättning som Sjuk- och arbetsskadekommittén skisserat med aktiv
rehabilitering som ger återkommande chanser till återgång i arbete och
regler för övergång från sjukpenning bör utgöra utgångspunkten vid
utformning av den nya ersättningen. Utredaren bör också överväga om
någon mer permanent ersättning skall utformas för försäkrade med mycket
allvarliga sjukdomar eller invalidiserande funktionsnedsättningar.
Principer för förmånsberäkning
Utredaren skall lämna förslag till principer för förmånsberäkning vid
långvarigt nedsatt arbetsförmåga. Ersättningen skall, liksom i dag, vara
en inkomstbortfallsförsäkring. Ersättning bör i dessa fall beräknas på
andra grunder än vid en mer temporär nedsättning av arbetsförmågan.
Utgångspunkten bör vara att ersättningen baseras på den försäkrades
tidigare inkomster. Det bör vara ett inkomstbegrepp som avspeglar
inkomstförhållanden under en längre tidsperiod som ligger till grund för
beräkningen. Härvid bör samråd ske med Socialdepartementet med anledning
av de aviserade förslagen i 1997 års budgetproposition (prop. 1996/97:1)
om ändrade regler för beräkning av antagandeinkomst i samband med beslut
om förtidspension.
Eftersom ersättning vid långvarigt nedsatt arbetsförmåga i många fall
utges under en lång följd av år skall utredaren föreslå hur indexeringen
av ersättningen skall utformas. Härvid bör behandlingen av
indexeringsfrågan för det reformerade ålderspensionssystemet beaktas.
För dem som inte kvalificerat sig för en inkomstrelaterad ersättning
eller till endast en låg sådan skall det finnas en grundnivå. Utredaren
skall överväga vad som är lämplig garanterad nivå för dem som inte har
kvalificerat sig för en inkomstbaserad ersättning satt i relation till
den lägsta garanterade nivån i ålderspensionssystemet. Utredaren skall
särskilt uppmärksamma situationen för funktionshindrade och andra
grupper, t.ex. nytillträdande på arbetsmarknaden, som kan förväntas
uppbära ersättning helt eller delvis under mycket lång tid.
Utgångspunkten skall vara att all ersättning vid långvarigt nedsatt
arbetsförmåga skall vara skattepliktig.
Bostadstillägg
Försäkrade som uppbär ersättning för långvarigt nedsatt arbetsförmåga
skall vara berättigade till bostadstillägg (BTP) på motsvarande sätt som
gäller för pensionärer enligt dagens regler. Eftersom förtidspension
ersätts av ett nytt system behöver även reglerna för BTP anpassas i
detta avseende. Utredaren skall lämna förslag på vilka ändringar i
reglerna för BTP som behöver göras. Utgångspunkten skall därvid vara att
nuvarande regler för BTP så långt som möjligt skall gälla.
Aktiv rehabilitering och uppföljning
Regler för ersättning vid långvarigt nedsatt arbetsförmåga skall
utformas så att de möjliggör en aktiv rehabilitering och uppmuntrar till
aktivitet. Härvid skall utredaren särskilt beakta arbete som medel i
rehabiliteringen. Utredaren skall även föreslå utformning av regler för
återkommande uppföljning under tid då ersättning vid långvarigt nedsatt
arbetsförmåga utges. Utredaren skall i dessa sammanhang uppmärksamma den
situation som uppstår när den försäkrade är bosatt utomlands när
ersättning utges.
Frågor med koppling till det reformerade ålderspensionssystemet, m.m.
Utredaren skall ta ställning till hur ersättningen vid långvarigt
nedsatt arbetsförmåga skall ansluta till reglerna i det reformerade
ålderspensionssystemet. Därvid skall övervägas hur och i vilken
omfattning ålderspensionsrätt skall tillgodoräknas den som uppbär sådan
ersättning. Konsekvenserna i form av ålderspensionens storlek för dem
som perioden innan ålderspensioneringen uppbär ersättning för långvarigt
nedsatt arbetsförmåga skall analyseras. En utgångspunkt för ett nytt
system bör vara att ersättningen inte resulterar i högre inkomstrelaterad
ålderspension än vad fortsatt yrkesarbete hade inneburit. Utredaren
skall dessutom bedöma vilken tidpunkt för övergång till ålderspension
som är lämplig.
Vidare skall utredaren utforma förslag om regler för hur ersättning vid
långvarigt nedsatt arbetsförmåga skall samordnas med arbetsskadeförsäkringen
och motsvarande äldre förmåner.
Utredaren skall också belysa hur förslagen kommer att förändra
förutsättningarna för gällande arbetsrättsliga lagstiftning och praxis
och föreslå anpassning av lagstiftningen till nya regler om ersättning
vid långvarigt nedsatt arbetsförmåga. Utredaren skall även belysa
förslagen i förhållande till kompletterande avtalsbaserade förmåner och
privata försäkringar.
Internationella konsekvenser
Utredaren skall analysera de internationella konsekvenserna av det
förslag till utformning av ersättning vid långvarigt nedsatt
arbetsförmåga som lämnas. Utredaren skall särskilt beakta dels reglerna
i den nordiska konventionen den 15 juni 1972 om social trygghet, dels
reglerna om export och samordning i rådets förordning (EEG) nr 1408/71
om tillämpningen av systemen för social trygghet när anställda,
egenföretagare eller deras familjemedlemmar flyttar inom gemenskapen och
därvid även analysera förordningens tillämpning på det lämnade förslaget.
Åldersgränsen och ersättning till funktionshindrade studerande
Vad beträffar ungdomar är det angeläget att i största möjliga
utsträckning undvika att dessa hamnar utanför arbetsmarknaden. Utredaren
skall därför ta ställning till om den nedre åldersgränsen för rätt till
ersättning vid långvarigt nedsatt arbetsförmåga skall höjas och därvid
analysera konsekvenserna av ett sådant förslag, dels för
funktionshindrade ungdomar, dels för ungdomar som börjar förvärvsarbeta
vid 16 års ålder. Utredaren skall i detta sammanhang föreslå nödvändiga
anpassningar av de övriga ersättningsformer som utgår till funktionshindrade.
Utredaren skall i detta sammanhang även se över situationen för
funktionshindrade studerande. Funktionshindrade ungdomar är i vissa fall
äldre än andra gymnasiestuderande när de börjar gymnasiet och deras
studier tar på grund av deras funktionshinder ofta längre tid. Vissa
ungdomar med funktionshinder, t.ex. de som studerar vid de s.k.
riksgymnasierna, kan därför ha uppnått 23 års ålder innan de slutfört
sina gymnasiestudier. Gymnasieelever med funktionshinder uppbär i vissa
fall såväl förtidspension/sjukbidrag som handikappersättning under den
tid de genomför sina gymnasiestudier. Därutöver är de berättigade till
studiebidrag på samma villkor som andra gymnasieelever. Utredaren skall
ta ställning till vilka regler som i framtiden skall gälla för rätt till
ersättning vid långvarigt nedsatt arbetsförmåga för funktionshindrade
studerande samt göra en analys av konsekvenserna av sina förslag.
Utgångspunkten för förslagen bör vara att eleverna skall ha ersättning för
de merkostnader som uppstår på grund av funktionshindret, men i övrigt
ha samma ekonomiska villkor som andra elever.
Regeringen gav i maj 1995 Riksförsäkringsverket och Centrala studiestöds-
nämnden i uppdrag att gemensamt kartlägga den ekonomiska situationen för
elever vid riksgymnasierna för döva, hörselskadade samt svårt
rörelsehindrade ungdomar. Myndigheterna lämnade i december 1995 en
redovisning av uppdraget. Redovisningen skall utgöra ett underlag för
utredaren.
I de delar som förslagen avser ungdomar skall utredaren senast den 1
april 1998 lämna en särskild redovisning till regeringen.
Finansiering
Ersättning vid långvarigt nedsatt arbetsförmåga bör finansieras på
likartat sätt som vid övrig försäkring på grund av sjukdom. Den
inkomstrelaterade delen bör vara avgiftsfinansierad medan grundskyddet
bör finansieras med skatter över statsbudgeten.
Utformningen av det nya systemet för ersättning vid långvarigt nedsatt
arbetsförmåga får inte leda till ökade utgifter för detta system eller
för det reformerade ålderspensionssystemet jämfört med nuvarande
förhållanden.
Övergångsregler
Utredaren skall lämna förslag till utformning av övergångsregler för den
nya ersättningsformen samt för delar av denna, både vad gäller personer
som uppbär förtidspension/sjukbidrag när den nya ersättningsformen
införs och nytillkomna, och därvid analysera effekten av olika lösningar
för såväl den enskilde individen som samhällsekonomin.
Arbetets uppläggning
Underlag för utredarens arbete bör vara den idéskiss till
månadsersättning som Sjuk- och arbetsskadekommittén redovisade i sitt
betänkande En allmän och aktiv försäkring vid sjukdom och rehabilitering
(SOU 1996:113) samt det förslag till reformerat förtidspensionssystem
som Pensionsarbetsgruppen redovisade i sitt betänkande Reformerat
pensionssystem (SOU 1994:20).
Utredaren skall bedriva sitt arbete i samråd med arbetsgruppen inom
Socialdepartementet för genomförandet av ålderspensionsreformen,
Utredningen om socialförsäkringens personkrets (S 1995:08), Utredningen om
översyn av systemet för efterlevandepension (S 1996:04) samt Utredningen
om översyn av inkomstbegreppen inom bidrags- och socialförsäkrings-
systemen (S 1996:06).
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) och att redovisa
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49).
Utredarens förslag skall redovisas den 31 oktober 1997. I de delar som
förslagen avser ungdomar skall utredaren senast den 1 april 1998 lämna
en särskild redovisning till regeringen.