Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering av 1998 års val, Dir. 1997:87
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1997-06-10
Dir. 1997:87
Beslut vid regeringssammanträde den 19 juni 1997.
Sammanfattning av uppdraget
Ett parlamentariskt sammansatt råd tillkallas med uppgift att utvärdera
reformen av det svenska valsystemet.
Bakgrund - det nya valsystemet
En ny vallag (1997:157) trädde i kraft den 1 juni 1997. Genom den nya
vallagen har reglerna om val till riksdagen, val till landstings- och
kommunfullmäktige samt val till Europaparlamentet samlats i en lag.
Reglerna i den nya vallagen bygger i stora delar på de lagar som
tidigare reglerade valförfarandet, men vissa väsentliga nyheter har
också införts. Man kan därför tala om att Sverige fått ett nytt
valsystem.
Väljarna ges enlighet regeringsformen möjlighet att inom partivalets ram
avge en särskild personröst. Förfarandet har tidigare prövats vid val
till kommunfullmäktige i sju kommuner. Personröstning användes också vid
Sveriges första val till Europaparlamentet år 1995.
Det genomslag som väljarnas personröster skall få i förhållande till
partiernas nomineringar avgörs bl.a. av den spärr som gäller för att de
särskilda personrösterna skall räknas för en kandidat. I vallagen har
spärren satts till åtta procent vid riksdagsval och till fem procent för
övriga val. Om inte ett tillräckligt antal kandidater kan utses på
grundval av personliga röster gäller i princip den ordning av namnen som
framgår av valsedeln.
Utgångspunkten för valet är alltjämt att en grupp väljare som ställer
upp under en gemensam beteckning vid valet är ett parti och att väljarna
fritt kan föra upp vilken kandidat de vill under en sådan
partibeteckning. Detta utgör kärnan i den s.k. fria nomineringsrätten.
Det införda momentet med personröstning kompletteras emellertid av en
möjlighet för partier som registrerat sin partibeteckning att också
anmäla samtliga sina kandidater. Då beaktas sedan vid mandatfördelningen
inte de namn som skrivits till på dessa valsedlar. Inte heller beaktas
strykningar av kandidatnamn, de beaktas inte på några valsedlar. De nu
beskrivna reglerna innebär en viss inskränkning av den fria
nomineringsrätten.
Också förfarandet vid framställning av röstlängder och röstkort
reformeras enligt den nya vallagen. Samtidigt med den nya vallagen
trädde nämligen lagen (1997:158) om röstlängdsregister i kraft. Det nya
förfarandet innebär att röstlängderna kommer att grunda sig på uppgifter
som inhämtas endast 30 dagar före valdagen.
Det behövs en utvärdering av 1998 års val
Konstitutionsutskottet underströk vid sin behandling av förslaget till
ny vallag (prop. 1996/97:70) behovet av en utvärdering av 1998 års val
och hemställde att riksdagen som sin mening skulle ge regeringen till
känna vad utskottet anfört i denna del (bet. 1996/97:KU16 s. 46 moment
3). Riksdagen beslutade i enlighet med utskottets hemställan (rskr.
1996/97:177).
Utskottet anförde att det första personvalet i full skala bör utvärderas
särskilt noga och i en form där det finns parlamentarisk representation.
De moment av det nya valsystemet som motiverar särskild utvärdering
angav utskottet enligt följande (s. 11, 14 och 17). Ett viktigt moment i
utvärderingen är att undersöka om personvalsinslaget i valsystemet fyllt
sitt tänkta syfte att ge väljarna bättre möjligheter att påverka vilka
som skall representera dem. Dessutom bör konstateras om
personvalsmomentet haft effekter på urvalet av kandidater vad beträffar
ålder och kön. Ytterligare skäl till en fördjupad uppföljning av 1998
års allmänna val är enligt utskottet 8-procentspärrens inverkan på
personvalets genomslag och frågan om ovidkommande ekonomiska faktorer
påverkat utfallet av valet.
Efter varje val genomför Riksskatteverket en utvärdering. Dessa
utvärderingar ligger sedan till grund för en analys av hur reglerna
fungerar. Uppföljningsarbete förekommer också i annan form. Ett exempel
på detta är de valundersökningar som utförs bl.a. vid Statsvetenskapliga
institutionen vid Göteborgs universitet. Här skall också uppmärksammas
att Nomineringsrätts- och valkretskommittén utvärderade de försök med
personval som genomfördes år 1994 i sju kommuner och det inslag av
personröstning som förekom vid valet till Europaparlamentet år 1995 (SOU
1996:66).
Regeringen delar riksdagens uppfattning att det är angeläget med en
fördjupad utvärdering av de allmänna valen år 1998. Vid utarbetandet av
propositionen till en ny vallag förutsattes också att valen skulle
följas av en grundlig utvärdering. Mot bakgrund av det anförda står det
klart att en utvärdering av 1998 års val skall genomföras. Enligt
regeringens mening bör en utvärdering göras i ett sammanhang så att en
helhetsbild av reformens utfall kan sammanställas. Detta bör ske i en
grupp där det finns parlamentarisk representation. Det bör därför
tillkallas ett råd med uppgift att utvärdera reformen av valsystemet.
Uppdraget
Ett särskilt tillkallat råd med parlamentarisk representation får i
uppdrag att utvärdera de tekniska, ekonomiska, organisatoriska och
praktiska effekterna av det nya valsystemet. Rådet skall ägna särskild
uppmärksamhet åt konsekvenserna av systemet ur ett demokratiskt
perspektiv. De delar av valsystemet som i detta sammanhang skall
undersökas är de som är nya i förhållande till äldre rätt. Särskilt
gäller detta följande frågor.
Den övergripande frågan och den som har störst betydelse för
valsystemets funktionsduglighet i demokratin är om personvalssystemet
leder till ökade kontakter mellan väljare och valda.
Tanken med personvalsreformen är att väljarna skall ges bättre
möjligheter att påverka vilka personer som skall representera dem. Ett
viktigt moment i samband härmed är vilka effekter det nya systemet med
personval har på frågan om vilka kandidater som besätter mandaten
jämfört med det äldre där partiernas listor i princip avgjorde vem som
utsågs.
Det som avgör väljarnas möjlighet att påverka vilken kandidat som utses
i förhållande till partiernas nominering är i första hand den spärr som
gäller för att personrösterna skall räknas för kandidaterna. I vallagen
infördes en spärr för att hindra att små grupper skulle styra urvalet av
de kandidater som blir valda på bekostnad av de väljare som kanske
överlåter valet till partiernas interna nomineringsförfaranden. Spärren
har satts till åtta procent vid riksdagsval och fem procent vid övriga
val. Utvärderingen bör ta sin utgångspunkt i om dessa nivåer är de
lämpligaste med hänsyn till syftet med spärrarna.
En aspekt som har lyfts fram vid diskussionerna kring införandet av
systemet med personval är dess betydelse för urvalet av kandidater vad
gäller kön. De synpunkter som har lyfts fram i denna fråga ger inte
tillräckligt underlag för en säker bedömning av hur personvalet påverkar
den parlamentariska jämställdheten mellan könen. Samma synsätt kan
anläggas på frågan om personvalet påverkar åldersfördelningen av de
valda. Mot bakgrund av de svårigheter som finns att på förhand
fastställa valsystemets verkningar i här berörda avseenden är det av
stort intresse att utvärdera just dessa aspekter efter det första
personvalet i full skala.
En fråga som fick särskild uppmärksamhet i riksdagen vid behandlingen av
den nya vallagen var om det nya valsystemet kunde leda till att
ovidkommande ekonomiska faktorer påverkat utfallet av valet.
Utvecklingen bör naturligtvis följas upp och om det visar sig att
utvecklingen går i en ogynnsam riktning skall rådet göra förnyade
överväganden om behovet av lagstiftning.
Den metod för personröstning, dvs. den modifierade danska modellen, som
vallagen utgår från medför en möjlighet för väljarna att mer aktivt
påverka personvalet. Det är angeläget att reglerna om personval på
valdagen står helt klara för väljarna. Det är därför viktigt att
lagstiftningen är så enkel som möjligt. Ett led i dessa strävanden är
att personröstningen skall vara det enda sättet att påverka valet av
person. Strykningar av namn och tillskrivna namn påverkar därför i
princip inte vem som utses till ledamot eller ersättare. Utvärderingen
innefattar också överväganden om det finns behov av ytterligare
förenklingar av lagstiftningen.
Det just anförda om en enkel lagstiftning gäller även för frågor kring
den fria nomineringsrätten. I vallagen har väljarnas möjlighet att fritt
nominera kandidater inskränkts i de fall partierna registrerat
partibeteckning och anmält samtliga sina kandidater. Syftet med dessa
nya regler är att dels underlätta personröstningen genom att föra fram
kandidaterna på ett mer ordnat sätt, dels motverka missbruket av den
fria nomineringsrätten genom t.ex. användandet av piratlistor, dels
förenkla sammanräkningen av valet samt mandatfördelningen. I uppdraget
ingår att utvärdera hur de nya reglerna om anmälan av kandidater
fungerar och vilka effekter de får i första hand för väljarna men även
för partiarbetet.
Ett grundläggande krav som kan ställas på ett valsystem är att det skall
ge ett resultat på ett enkelt, snabbt och säkert sätt. Om systemet
uppfyller dessa krav visar sig ofta vid sammanräkningen av valet och den
därtill hörande mandatfördelningen. Många av de förändringar av reglerna
som gjordes i samband med den nya vallagen syftade till att göra
sammanräkningen enklare. Utvärderingen skall därför också omfatta frågan
om förenklingarna slår väl ut.
I uppdraget ligger givetvis också en utvärdering av andra nya delar av
valsystemet som t.ex. det nya förfarandet för framställning av
röstlängder och röstkort samt utfallet av informationsinsatserna inför
valet.
De frågor som här behandlats är de som rådet i första hand skall ägna
sin uppmärksamhet åt. Det står dock rådet fritt att ta upp också andra
närliggande frågor som har anknytning till rådets utvärderingsuppdrag.
Mot bakgrund av utvärderingen skall frågan om behovet av förändringar i
valsystemet övervägas. Det står rådet fritt att inom de nu angivna
ramarna lägga fram de författningsförslag som föranleds av
utvärderingens resultat. Därvid skall de grundprinciper som gäller för
det nya valsystemet tjäna som utgångspunkt.
Arbetets bedrivande
Arbetet med en utvärdering måste sättas i gång i god tid före valet
eftersom valet endast är slutpunkten på ett arbete som börjar långt
tidigare. Det råd som skall utvärdera 1998 års allmänna val tillkallas
därför redan nu. En del undersökningar kan det vara nödvändigt att rådet
självt initierar. Emellertid bör rådets arbete i första hand gå ut på
att sammanställa resultat av de undersökningar som regelmässigt sker
efter valen.
I ett inledande skede bör rådets arbete koncentreras på att konkretisera
vilka frågor som skall studeras och på vilket sätt detta lämpligen sker.
Vidare bör de experter som knyts till rådet få anvisningar om de uppdrag
som kan bli aktuella att genomföra vid sidan om rådets eget arbete.
Sedan detta inledande arbete genomförts krävs inga särskilda
överväganden förrän valet ägt rum. Rådets egentliga arbete tar sålunda
inte vid förrän valet har genomförts.
I de fall rådet finner det nödvändigt att föreslå förändringar i
lagstiftningen är det angeläget att rådet söker nå sådana lösningar på
de olika frågorna som samlar en bred politisk majoritet.
Arbetet med utvärderingen skall vara avslutat senast den 1 juli
1999.
Avslutande riktlinjer
För arbetet gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare om redovisning av regionalpolitiska konsekvenser
(dir. 1992:50), om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om att
redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt om att
redovisa konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande
arbetet (dir. 1996:49).