Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ny inriktning på tandvårdsförsäkringen, Dir. 1997:86
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1997-06-12
Dir. 1997:86
Beslut vid regeringssammanträde den 12 juni 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att lämna förslag till en ny
inriktning på tandvårdsförsäkringen. Regeringen har i 1997 års
ekonomiska vårproposition (prop. 1996/97:150) aviserat en ändrad
inriktning av tandvårdsförsäkringen fr.o.m. år 1999. Det gäller dels att
med utgångspunkt i förslagen i den nyligen avlämnade rapporten
Tandvårdsförsäkring i omvandling (Ds 1997:16) införa ett bättre
ekonomiskt stöd till vuxna personer som till följd av sjukdom eller
funktionshinder har särskilda tandvårdsbehov, dels att ge övriga vuxna
ett ekonomiskt stöd genom en mer tandhälsoinriktad utformning av
tandvårdsförsäkringen än nuvarande.
Bakgrund
Den nuvarande tandvårdsförsäkringen har i princip C bortsett från ett
betydande antal justeringar i arvodes- och subventionsbestämmelserna C
gällt sedan år 1974. Den tillkom i en tid med stora tandvårdsbehov och
hade syftet att göra det ekonomiskt möjligt för de flesta människor att
få tandvård. En tandvårdstaxa infördes med reglerade arvoden för angivna
åtgärder. Patientavgiften beräknades som en procentuell andel av det
utifrån en taxa sammanlagda arvodet för behandlingen.
Efter hand som tandhälsosituationen har förbättrats för flertalet vuxna
har behovet av ett annorlunda arvodes- och ersättningssystem än den
befintliga åtgärdstaxan kommit att framstå som allt mer angeläget.
Hösten 1992 tillsattes inom Socialdepartementet en arbetsgrupp för
översyn av tandvårdsförsäkringen (ÖTF). Översynen resulterade våren 1993
i principförslag om två parallella system, dels en åtgärdstaxa, dels ett
system med s.k. premietandvård med fri prissättning för vårdgivaren.
Patienten skulle ha fritt val mellan dessa system. En proposition med
förslag om riktlinjer för ett förändrat ersättningssystem, i stort
enligt ÖTF:s förslag, avlämnades i januari 1994 (prop. 1993/94:93) till
riksdagen som godkände förslagen. Ännu en proposition med förslag till
lagändringar m.m. (prop. 1993/94:119) avlämnades under våren 1994. Efter
en omfattande riksdagsbehandling avslogs propositionen och det tidigare
beslutet om riktlinjer återtogs. I beslutet ingick emellertid att
regeringen skulle återkomma med nytt förslag.
Ett sådant förslag avgavs till riksdagen i januari 1996. Förslaget
(prop. 1995/96:119) utgick från samma principiella parallellösning som
tidigare, men nu kunde även vårdgivarna välja mellan åtgärdstaxa och
premietandvård. I förslaget ingick även ett av lagrådet behandlat
förslag till lag om premietandvård vilket tillkommit för att minska den
otrygghet för patienten i ett premietandvårdsavtal som riksdagen
tidigare pekat på. Då det visade sig att att förslaget i den del som
avsåg premietandvård sannolikt inte skulle godtas av en majoritet i
riksdagen, återkallade regeringen propositionen.
Regeringen redovisade i 1996 års ekonomiska vårproposition (prop.
1995/96:150) att man avsåg att väsentligt begränsa och omstrukturera
tandvårdsförsäkringen fr.o.m. år 1998. Detta innebar att man avsåg att
slopa samtliga subventioner i försäkringen med undantag för ett
ekonomiskt stöd för vissa s.k. särskilda patientgrupper i samhället. För
det ändamålet avsattes en kostnadsram för år 1998 på högst 1 000
miljoner kronor. Regeringen beslutade i juni 1996 att det inom
Socialdepartementet skulle tillsättas en arbetsgrupp för att utarbeta
förslag med den nämnda inriktningen. Arbetsgruppen avslutade sitt arbete
i mars 1997 då rapporten Tandvårdsförsäkring i omvandling (Ds 1997:16)
överlämnades. Rapporten har remissbehandlats och arbetet med att
sammanställa remissvaren pågår.
I 1996 års ekonomiska vårproposition redovisade regeringen även sin
avsikt att fr.o.m. oktober 1996 införa en reviderad åtgärdstaxa.
Riksförsäkringsverket utarbetade på regeringens uppdrag ett förslag till
taxa och en reviderad taxa trädde i kraft den 15 oktober 1996.
I 1997 års ekonomiska vårproposition ändrade regeringen sina planer vad
gäller slopandet av subventionerna i tandvårdsförsäkringen till
flertalet patienter fr.o.m. år 1998. Regeringens avsikt är nu att dels
betydligt begränsa den aviserade besparingen, dels fr.o.m. år 1999 göra
tandvårdsförsäkringen mer tandhälsoinriktad. Som grund för förslag till
ny inriktning skall ligga arbetsgruppens rapport om ett bättre
ekonomiskt stöd till personer som till följd av sjukdom eller
funktionshinder har särskilda tandvårdsbehov. När det gäller det mer
tandhälsoinriktade stödet framhåller regeringen att denna fråga behöver
utredas närmare innan ett förslag kan läggs fram för riksdagen.
Allmänna utgångspunkter
Förslagen i rapporten Tandvårdsförsäkring i omvandling om ett bättre
ekonomiskt stöd till personer som till följd av sjukdom eller
funktionshinder har särskilda tandvårdsbehov skall vara utgångspunkt för
den nya inriktningen på tandvårdsförsäkringen, även om denna del av
stödet C för att kunna kopplas samman med det övriga stödet C kan
behöva ändras i vissa avseenden. Det nya tandhälsoinriktade ekonomiska
stödet skall utformas så att det stimulerar till ökat ansvarstagande
från patienternas sida vad gäller tandhälsan och att tillkommande
disponibla medel används på ett sätt så att denna riktning främjas. Som
ett mål för den nya inriktningen bör gälla att i möjligaste mån
underlätta för patienten att få överkomliga tandvårdskostnader sett över
tiden och på lång sikt bör målet vara att åstadkomma en bättre
samordning av avgiftsreglerna för öppen sjukvård och tandvård.
Det nya ersättningssystemet bör inte grundas på en åtgärdstaxa av
nuvarande slag. Det skall vara så enkelt som möjligt från juridisk och
administrativ synpunkt. Det bör i möjligaste mån ge förutsättningar för
ett avskaffande av nuvarande detaljbestämmelser, t.ex. i fråga om
anslutning av vårdgivare och om arvoden. Patienterna skall fritt kunna
välja vårdgivare i det nya systemet. Konkurrensneutralitet bör så långt
det är möjligt råda mellan offenlig och privat tandvård. Det nya
tandhälsoinriktade ersättningssystemet bör utgå från en enhetlig
grundmodell för alla patienter även om graden av ekonomiskt stöd kan
komma att variera mellan olika patienter. Det är också angeläget att
utredningsförslagen utformas så att de främjar effektivitet i
tandvården, genom bl.a. utveckling av arbetssätt och kompetens och genom
stimulans till investeringar i verksamheten. Utredaren skall vid
utformningen av sina förslag beakta riksdagens ställningstagande våren
1994 i fråga om att av miljöskäl avveckla amalgam som
tandfyllningsmaterial.
Uppdraget
En särskild utredare skall lämna förslag om en tandvårdsförsäkring med
ny inriktning. Utredaren skall med utgångspunkt i rapporten
Tandvårdsförsäkring i omvandling (Ds 1997:16) och med beaktande av
remissutfallet lämna förslag om ett ekonomiskt stöd till vuxna personer
som till följd av sjukdom eller funktionshinder har särskilda
tandvårdsbehov. Utredaren skall samtidigt lämna förslag om ekonomiskt
stöd för övriga vuxna patienter. En förutsättning är att ett sådant stöd
blir mer tandhälsoinriktat än det nuvarande med ersättning per utförd
åtgärd enligt en prestationstaxa.
Uppdraget kan således sägas bestå av två delar, varav den ena redan är
utredd men behöver ses över och på lämpligt sätt samordnas med den
tillkommande delen av det nya ersättningssystemet.
Utredningsuppdraget i den senare delen består i att lämna förslag om en
tandhälsoinriktad grundmodell C eller om så bedöms motiverat C två
alternativa grundmodeller. Utredaren skall i första hand överväga
möjligheten att utforma subventionerna från försäkringen i form av fasta
belopp vilka kan lämnas årligen eller med annat intervall till
vårdgivaren per behandlad patient. På motsvarande sätt bör patienterna
betala fasta avgifter till vårdgivaren som denne fastställer, såvida
inte utredningsarbetet leder fram till någon annan bedömning. Avgifterna
bör ligga på en nivå som utgår dels från patientens tandhälsosituation,
dels från ett kostnadseffektivt resursutnyttjande inom tand-vården.
Vidare ingår i utredningsarbetet att beräkna och lämna förslag till
storleken av subventionerna i det ersättningssystem som föreslås.
Utredaren skall ange vilka tandvårdsinsatser som skall omfattas av dessa
subventioner, förutom den undersökning och de förebyggande insatser som
förutsätts ingå. Det bör prövas om och i så fall i vilken utsträckning
t.ex. behandling av infektioner och inflammationer i munhålan bör vara
subventionerad. Ytterligare tandvårdsinsatser kan eventuellt omfattas av
subventionering beroende på det ekonomiska utrymmet i de alternativ
utredaren lägger fram.
Utredaren skall också ta ställning till om subventionerna bör
differentieras med hänsyn till patientens ålder eller på annat lämpligt
sätt samt lämna förslag till vilka tidsintervaller som bör tillämpas
mellan subventionerade besök.
Bedömningarna och beräkningarna skall grundas på att den totala
utgiftsramen för den nya tandvårdsförsäkringen uppgår till högst 1 400
miljoner kronor för år 1999.
Vidare ingår i uppdraget att bedöma om och i så fall på vilket sätt det
föreslagna ersättningssystemet kan kompletteras med regler om ersättning
för ytterligare behandlingsinsatser som patienter och vårdgivare kommer
överens om, insatser som således inte täcks av subventionerna i den
föreslagna grundmodellen. För att skydda patienterna mot oskäligt höga
avgifter är det angeläget att utredaren tar ställning till och redovisar
om även ett vårdåtagande utöver den subventionerade grundmodellen bör
kunna betalas av patienten genom ett system med fasta årliga avgifter
som varierar beroende på vilken eller vilka kompletterande vårdinsatser
som avses.
I utredningsuppdraget ingår också att föreslå hur administrationen av
det föreslagna ersättningssystemet skall utformas och göra en beräkning
av de administrativa kostnaderna jämfört med nuvarande förhållanden. En
viktig del i uppdraget C som måste beaktas i samband med utformningen av
systemet C är hur effektiviteten i det nya ersättningssystemet skall
följas upp vad gäller hälsoutveckling, vårdkvalitet och kostnader, inkl.
nivån på patientavgifterna.
Utredaren skall i anslutning till detta överväga behovet av en nationell
resurs för att stödja det lokala arbetet med att effektivisera
tandvården. En av uppgifterna för en sådan skall vara att utvärdera
befintlig och ny odontologisk metodik samt ange vilka åtgärder som
behöver genomföras för att denna kunskap skall komma till användning. En
annan viktig uppgift kan vara att bygga upp en kunskapsbank där
vårdgivarna kan hämta exempel på framgångsrika verksamhetsformer.
Ytterligare en uppgift skulle kunna vara att göra jämförande studier
över kostnadseffektiviteten hos olika vårdgivare. Utredaren skall pröva
var det från ett statsfinansiellt, verksamhetsmässigt och
resultatmässigt perspektiv är lämpligast att förlägga ovan nämnda
verksamheter. Utredaren skall vidare pröva möjligheten till ett
gemensamt finansieringsansvar för staten och landstingen för de
nya verksamheter utredaren finner relevanta att utföra.
Avslutningsvis är det angeläget att de juridiska effekterna av
redovisade förslag belyses med avseende på behov av lagändringar och
eventuell kompletterande lagstiftning liksom av författningsbehov i
övrigt.
Utredaren skall beakta direktiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (1992:50), pröva
offentliga åtaganden (dir. 1994:23), redovisa jämställdhetspolitiska
aspekter (dir. 1994:124) samt att redovisa konsekvenser för
brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Utredningsarbetet skall vara avslutat senast den 31 december 1997.