Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Minskad statlig reglering av och effektivare tillsyn över kommunal
verksamhet
, Dir. 1997:81
Departement: Inrikesdepartementet
Beslut: 1997-05-29
Dir. 1997:81
Beslut vid regeringssammanträde den 29 maj 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att göra en översyn av den statliga
regleringen av och tillsynen över kommunal verksamhet. En utgångspunkt
bör vara hur staten får kunskap om hur de nationella målen nås i olika
verksamheter. Det finns sannolikt ett samband mellan omfattningen av
regelstyrningen och förmågan eller möjligheten att följa upp och
utvärdera resultat i och effekter av olika verksamheter i kommunerna. På
motsvarande sätt finns det också samband mellan omfattningen på och
inriktningen av regelbeståndet och formerna för den tillsyn som utövas.
Utredaren bör uppmärksamma dessa samband.
Utredaren skall mot denna bakgrund kartlägga och analysera omfattningen
av den statliga regleringen av kommunal verksamhet och myndigheternas
rutiner för att ompröva och förenkla regelbeståndet. Utredaren skall
vidare kartlägga och analysera formerna för statlig tillsyn över
kommunal verksamhet. Utredaren skall även kartlägga och analysera
statens, landstingens och kommunernas kostnader för den statliga
regleringen av och tillsynen över kommunal verksamhet. Utredaren skall
också kartlägga och analysera vilka rutiner som finns för att till
regeringen och riksdagen ge återkoppling på arbetet med tillsynsfrågor
och regelgivning och konsekvenserna av detta.
Utredaren skall vidare föreslå de generella åtgärder som kan anses
motiverade för att förbättra rutinerna för omprövning och förenkling av
regelbeståndet, effektiviteten i tillsynen, kvaliteten i myndigheternas
kostnads- och konsekvensanalyser samt återkopplingen till riksdagen och
regeringen av konsekvenserna av myndigheternas regelgivning och tillsyn.
Utredaren skall mot denna bakgrund föreslå de generella
författningsändringar i t.ex. verksförordningen (1995:1322) och
förordningen (1996:882) om årsredovisning och anslagsframställning som
kan anses motiverade.
Bakgrund
Det är viktigt att kommunal verksamhet bedrivs i enlighet med de
nationella mål som riksdagen lagt fast för respektive sakområde. Staten
kan främst genom sin regelgivning, olika former av ekonomiska styrmedel,
uppföljning, utvärdering och tillsyn styra och kontrollera att så sker.
I 1988 års kompletteringsproposition presenterades ett omfattande
program för att förändra styrformerna i den statliga verksamheten.
Syftet var att genom mål- och resultatstyrning åstadkomma en starkare
politisk styrning och en effektivare resurshushållning. Detta skulle ske
genom att riksdag och regering skulle ange mål för olika verksamheter
och kombineras med ett delegerat ansvar till de verksamhetsansvariga.
Ett led i mål- och resultatstyrningen är att den statliga
regelstyrningen i ökad omfattning successivt kompletteras eller ersätts
med en mer informativ styrning via uppföljning, utvärdering,
utvecklingsinsatser och tillsyn. De statliga styrformerna varierar också
i ökad utsträckning mellan olika verksamhetsområden, bl.a. mot bakgrund
av en nödvändig anpassning till verksamheternas särskilda behov och
betingelser.
Mål- och resultatstyrningen har medverkat till att den statliga uppfölj-
ningen och utvärderingen av samt olika former av stöd och
utvecklingsinsatser gentemot kommunerna kommit att uppmärksammas. Det
pågår sålunda ett kontinuerligt utvecklingsarbete hos ansvariga
sektorsmyndigheter i syfte att förbättra den sektorsvisa uppföljningen.
I de nyligen avlämnade rapporterna Utredningen om statens
uppgiftsinsamling från kommuner och landsting (SOU 1996:179) och
Utvecklad uppföljning av kommuner och landsting (Statskontoret 1997:5)
redovisas hur även den sektorsövergripande uppföljningen kan förbättras.
Avsikten med detta utvecklingsarbete är bl.a. att ge regering och
riksdag bättre återkoppling om utvecklingen inom den kommunala sektorn.
En viktig utgångspunkt för den statliga regelgivningen och tillsynen bör
vara att reglerna och tillsynen behövs för att leva upp till nationella
mål. Det bör också vara möjligt att överblicka ekonomiska och andra
konsekvenser. För att kunna leva upp till detta krävs bl.a. rutiner för
omprövning och förenkling. Emellertid har bl.a. i dessa delar vissa
väsentliga problem uppmärksammats i den statliga regleringen av och
tillsynen över kommunal verksamhet.
Regeringen aviserade redan i kompletteringspropositionen år 1995
(1994/95:150 bil. 7 s. 76 och 77) sin avsikt att ta initiativ till en
genomgång av det statliga regelverk som berör kommunal verksamhet.
Syftet var då att mönstra ut sådana regler som är svåra att motivera med
hänsyn till det ansträngda ekonomiska läget i kommunerna och
landstingen. Bakgrunden var den kritik som kommunala företrädare riktat
mot de statliga reglernas omfattning, detaljeringsgrad och
kostnadshöjande verkan. Det har också hävdats att de statliga
myndigheterna inte kontinuerligt omprövar och förenklar sina regler. I
den överenskommelse som regeringen i mars 1996 slöt med Svenska
Kommunförbundet och Landstingsförbundet om den kommunala ekonomin har
regeringen bl.a. åtagit sig att genomföra avregleringar i syfte att
minska trycket på de kommunala kostnaderna. Även den
förvaltningspolitiska kommissionen har behandlat frågan om
myndigheternas föreskrifter. I sitt slutbetänkande (SOU 1997:57 s. 94)
anser kommissionen sammanfattningsvis bl.a. att tillväxten av
myndighetsföreskrifter är ett centralt förvaltningspolitiskt problem.
Riksdagens revisorer har i sin samlade bedömning av frågor som rör
statliga insatser för tillsyn (1994/95:RR9) framhållit att det finns
behov av förbättrad tillsyn och tydligare regler för sådan tillsyn.
Förvaltningspolitiska kommissionen förordar i sitt slutbetänkande (SOU
1997:57 s. 107) att frågor om statlig tillsyn blir föremål för en
översyn.
Regelbeståndet
Den statliga regelgivningen har kommit att karaktäriseras av
ändringslagar och användning av lagstiftningstekniken ramlagar vilka ges
sitt konkreta innehåll genom regeringens förordningar och de statliga
myndigheternas föreskrifter och allmänna råd. Avsikten är bl.a. att
genom dessa försöka förtydliga de nationella målen. Samtidigt gör dessa
föreskrifter och ett stort antal råd det svårare att överblicka
regelbeståndet. Riksrevisionsverket (RRV) har uppmärksammat förhållandet
i ett flertal rapporter. I strategistudien Förhållandet stat - kommun
(RRV 1996:28) bedömer RRV att det finns behov av en översyn.
Förvaltningspolitiska kommissionen anser i sitt slutbetänkande (SOU
1997:57 s. 94) att de av statsmakterna utfärdade reglerna i största
möjliga utsträckning skall kunna tillämpas av myndigheterna utan
tillämpningsföreskrifter. Detta kan ske genom tydligare lagstiftning och
förarbeten. Kompetenta myndigheter och tjänstemän får sedan ansvara för
enhetlig och konsekvent rättstillämpning och verkställighet inom givna
ramar. Bemyndiganden att utfärda föreskrifter bör ges bara efter
noggrann prövning.
De statliga myndigheterna har redan i dag, var och en inom sitt område,
en skyldighet att se över och ompröva sina regler. Enligt 19 §
förordningen (1996:882) om myndigheters årsredovisning och anslags-
framställning skall de statliga myndigheterna pröva ändamålsenligheten i
de regler som styr verksamheten. I 7 § verksförordningen (1995:1322)
sägs bl.a. att myndigheterna fortlöpande skall följa upp och pröva
författningsföreskrifter som rör verksamheten samt vidta de åtgärder som
behövs. I 27 § anges att myndigheten innan den beslutar om föreskrifter
eller allmänna råd skall överväga om detta är den mest lämpliga
åtgärden. Myndigheten skall också utreda kostnadsmässiga och andra
konsekvenser samt begära regeringens medgivande om föreskrifterna eller
de allmänna råden leder till inte oväsentligt ökade kostnader för dem
som berörs.
RRV:s utvärderingar av de gjorda konsekvensanalyserna visar att
kvaliteten på myndigheternas analyser behöver förbättras. Risken är
annars att även den önskade begränsningen av omotiverade
kostnadsdrivande effekter av myndigheternas regelgivning uteblir.
Konstitutionsutskottet (KU) har med anledning av Riksdagens revisorers
samlade bedömning i rapporten 1994/95:RR9 uttalat att det är
betydelsefullt att regelbildningen är ändamålsenlig (bet. 1994/95:KU27,
s. 11). Detta förutsätter, såsom revisorerna framhållit, att riksdagen
får information om konsekvenserna av sin lagstiftning så att denna kan
bedömas och eventuella förändringar aktualiseras. Även
ändamålsenligheten behöver prövas.
KU har i det nämnda betänkandet betonat att det finns behov av ett
system för kontinuerlig uppföljning av regelbeståndet. Det skulle
sannolikt också förbättra möjligheterna till återkoppling vad avser
konsekvenserna av reglerna till regering och riksdag.
Tillsynen
Statlig tillsyn är ett av flera förvaltningspolitiska styrmedel och
bedrivs i olika omfattning av ett stort antal myndigheter på central,
regional och lokal nivå. En aktiv statlig tillsyn är ett kraftfullt
styrmedel för att kontrollera rättssäkerheten och lagligheten i de
kommunala åtagandena, men också för att uppnå en nationellt likvärdig
verksamhet i hela landet
Det har dock i flera sammanhang ifrågasatts om utformningen av den
statliga tillsynen av kommunerna verkligen tillgodoser de krav som bör
ställas på ett förvaltningspolitiskt styrmedel. Förvaltningspolitiska
kommissionen framhåller i sitt slutbetänkande (SOU 1997:57 s. 106 och s.
107) att de delar de slutsatser som redovisas i RRV:s rapport Statlig
tillsyn - ett förvaltningspolitiskt styrmedel (RRV 1996:10).
Kommissionen delar RRV:s slutsatser att tillsynsfrågorna inte har ägnats
tillräcklig uppmärksamhet, att tillsynens innebörd är otydlig, att det
i vissa delar saknas en genomtänkt syn på tillsynsfrågorna, att den
statliga tillsynsverksamheten är svåröverskådlig och att det är svårt
att bedöma tillsynsverksamhetens effektivitet. Kommissionen menar också
att dessa iakttagelser bekräftas i flera studier som Riksdagens
revisorer låtit genomföra (1994/95:RR4 och RR9).
Både RRV och Riksdagens revisorer har i olika sammanhang ifrågasatt om
det inte inom stat och kommun saknas kunskap om huruvida tillsynen är
rätt dimensionerad. I t.ex. Riksdagens revisorers samlade bedömning av
frågor som rör statliga insatser för tillsyn (1994/95:RR9 s. 9) föreslog
de att samtliga tillsynsmyndigheter borde ges i uppdrag att redovisa
omfattningen av sin aktiva tillsynsverksamhet.
Enligt 29 § verksförordningen skall myndigheterna se till att de
kostnadsmässiga konsekvenserna begränsas när de begär in uppgifter eller
utövar tillsyn. Kostnaderna för tillsynen bör t.ex. vägas mot de
effekter som tillsynen avser att uppnå. Detta förutsätter naturligtvis
att kostnaderna redovisas. Bl.a. RRV och Svenska Kommunförbundet har vid
flera tillfällen uppmärksammat att det inte finns någon samlad uppgift
om vad tillsyn av kommunal verksamhet kostar. Detta uppges vara en orsak
till att de ekonomiska konsekvenserna av den statliga tillsynen gentemot
kommunerna är svåra att redovisa.
Riksdagens revisorer anser i sin samlade bedömning av frågor som rör
statliga insatser för tillsyn (1994/95:RR9 s. 15) att regeringen bör
följa upp tillsynens inriktning, omfattning och resultat. Det kan,
enligt Riksdagens revisorer, t.ex. ske inom ramen för den reguljära
budgetprocessen. Riksdagens revisorer anser vidare att riksdagen behöver
sådana uppgifter om konsekvenserna bl.a. av den lagstiftning som
kringgärdar tillsynen att dessa kan bedömas och förändringar vid behov
aktualiseras (s. 7).
Uppdraget
Utredaren skall göra en översyn av den statliga regleringen av och
tillsynen över kommunal verksamhet.
Utredaren skall kartlägga och analysera följande:
- Vilken omfattning den statliga regelgivningen har och vilka rutiner
myndigheterna har för att pröva ändamålsenligheten, utreda
kostnadsmässiga och andra konsekvenser samt för att ompröva och förenkla
regelbeståndet. Utredaren skall särskilt uppmärksamma de regler som
finns i verksförordningen (1995:1322) och förordningen (1996:882) om
årsredovisning och anslagsframställning.
- Vilka formerna för statlig tillsyn över kommunal verksamhet är.
Utredaren skall särskilt beskriva innehållet i den statliga tillsynen,
hur tillsynen avgränsas eller definieras samt vilka nationella mål som
motiverar tillsynen. Utredaren skall uppmärksamma reglerna i
verksförordningen om att en myndighet vid inhämtande av uppgifter och
utövande av tillsyn skall se till att de kostnadsmässiga konsekvenserna
begränsas.
- Hur stora statens, landstingens och kommunernas administrativa och
andra kostnader för statlig tillsyn och regelgivning gentemot kommunerna
är.
- Vilka rutiner som finns för att till regeringen och riksdagen ge
återkoppling på arbetet med tillsynsfrågor och regelgivning och
konsekvenserna av detta.
Utredaren skall på grundval av kartläggningen och analyserna föreslå de
generella åtgärder som behövs för att myndigheterna
- mer systematiskt och löpande skall ompröva och förenkla sina regler,
- skall förbättra effektiviteten i sin tillsyn,
- skall förbättra kvaliteten i sina kostnads- och konsekvensanalyser,
samt
- skall förbättra återkopplingen av konsekvenserna av regelgivning och
tillsyn till regeringen och riksdagen.
Utredaren skall i sammanhanget föreslå de generella författnings-
ändringar i t.ex. verksförordningen (1995:1322) och förordningen
(1996:882) om årsredovisning och anslagsframställning som anses
motiverade.
Utredaren skall även beakta i vilken mån och på vilket sätt EU:s regler
påverkar den statliga regleringen av och tillsynen över kommunal
verksamhet.
Samråd och andra regler för arbetet
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter, organisationer och
statliga kommittéer och utredare såsom Kommittén om hälso- och
sjukvårdens finansiering och organisation (dir. 1992:30), Kommittén för
översyn av organisationen inom plan-, bygg- och bostadsväsendet (dir.
1996:113), den särskilde utredare som har till uppgift att göra en
översyn av Räddningsverkets mål och medel (dir. 1996:114) samt Kommittén
för översyn av livsmedelstillsynen (dir. 1997:25).
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
utredare att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att redovisa
regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt att redovisa
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49).
Uppdraget omfattar inte de kyrkliga kommunerna.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall redovisa sitt arbete i en rapport till regeringen senast
den 1 maj 1998.