Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förbud mot diskriminering i arbetslivet av personer med funktionshinder, Dir. 1997:8
Departement: Arbetsmarknadsdepartementet
Beslut: 1997-02-06
Dir. 1997:8
Beslut vid regeringssammanträde den 6 februari 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall tillkallas med uppgift att
- utreda och föreslå hur en lagstiftning med förbud mot diskriminering i
arbetslivet av personer med funktionshinder bör vara utformad,
- kartlägga och redovisa andra länders lagstiftning mot diskriminering
av personer med funktionshinder,
- överväga hur lagens förbudsregler ska förhålla sig till motsvarande
bestämmelser i jämställdhetslagen, lagen mot etnisk diskriminering och
en eventuell lagstiftning mot diskriminering i arbetslivet på grund av
homosexualitet eller sexuell läggning,
- utreda och lämna förslag på vilka förfaranderegler som skall vara
tillämpliga hos Handikappombudsmannen, samt
- analysera och ta ställning till om reglerna om anställningsfrämjande
åtgärder i främjandelagen helt kan utgå ur lagen eller om de behövs till
viss del i omarbetat skick och lämna förslag på förändringar.
Lagstiftning mot diskriminering i arbetslivet
Inom arbetslivet finns det i dag två lagar om skydd mot diskriminering,
jämställdhetslagen (1991:433) och lagen (1994:134) mot etnisk
diskriminering. För tillsynen av dessa lagars efterlevnad finns en
jämställdhetsombudsman och en jämställdhetsnämnd samt en ombudsman mot
etnisk diskriminering och en nämnd mot etnisk diskriminering.
Förbuden mot otillåten könsdiskriminering och otillåten särbehandling på
grund av ras, hudfärg, nationell eller etniskt ursprung eller
trosbekännelse (etnisk diskriminering) avser både arbetssökande och
arbetstagare.
Ett avtal som föreskriver eller medger könsdiskriminering eller etnisk
diskriminering är ogiltigt. En arbetsgivare som gör sig skyldig till
könsdiskriminering eller etnisk diskriminering är skyldig att betala
skadestånd till arbetssökanden eller arbetstagaren.
De båda lagarna skiljer sig åt framför allt på tre punkter.
Jämställdhetslagen, men inte lagen mot etnisk diskriminering, har regler
om aktiva åtgärder och den förbjuder indirekt diskriminering. Vidare är
flertalet av jämställdhetslagens diskrimineringsförbud utformade som
s.k. presumtionsregler.
Under flera år har det förts en diskussion om inte flera grupper i
särskild lagstiftning bör skyddas mot diskriminering i arbetslivet.
Diskussionen har främst rört funktionshindrade och homosexuella. Frågan
om lagstiftning till förmån för homosexuella behandlas i
kommittédirektiven om förbud mot diskriminering i arbetslivet på grund
av sexuell läggning (dir. 1997:7).
Funktionshindrades situation
Människor med funktionshinder möter svårigheter på arbetsmarknaden också
när konjunkturerna är goda och efterfrågan på arbetskraft är stor. Det
föreligger en stor risk för att arbetsgivarna bara ser till
funktionshindret och glömmer bort att se till de faktiska
kvalifikationerna. När arbetslösheten ökar så snabbt och så drastiskt
som under 1990-talet är risken stor att de funktionshindrades ställning
på arbetsmarknaden blir ännu mer utsatt. Särskilt utsatta blir då unga
personer med funktionshinder men även kvinnor med funktionshinder som
ofta är missgynnade i dubbel bemärkelse.
Samhället stöder och främjar möjligheten till arbete för personer med
funktionshinder på olika sätt. Det handlar dels om att underlätta för
arbetssökande att få arbete, dels om att motverka utslagning från
arbetsmarknaden.
För arbetssökande med funktionshinder har främst de
arbetsmarknadspolitiska åtgärderna och Arbetsmarknadsverkets insatser
stor betydelse. När det gäller möjligheter för människor att stanna kvar
i arbetslivet trots funktionshinder eller hälsoproblem finns
lagstiftning bl.a. om anställningsskydd och rehabilitering.
Anställningsskyddslagen m.m.
Den svenska arbetsrätten gäller lika för alla oavsett funktionshinder.
Vissa rättsregler finns som särskilt syftar till att motverka
diskriminering. Enligt lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS) skall
uppsägning av anställning från en arbetsgivares sida vara sakligt
grundad. Funktionshinder har inte ansetts utgöra saklig grund för
uppsägning, annat än i de fall den anställde bedömts inte längre kunna
utföra arbete av någon betydelse. Arbetstagare som har nedsatt
arbetsförmåga och som på grund av detta beretts särskild sysselsättning
hos arbetsgivaren skall, om det kan ske utan allvarliga olägenheter, få
företräde till fortsatt arbete oberoende av turordningen vid uppsägning.
Vidare gäller inom arbetsrätten att avtal - även kollektivavtal - kan
underkännas av domstol om de är otillbörliga eller strider mot god sed
på arbetsmarknaden, t.ex. genom att vara diskriminerande.
Lagen om allmän försäkring och arbetsmiljölagen
Arbetsgivare har lagstadgat ansvar för arbetsanpassning och
rehabilitering av de anställda. Lagen (1962:381) om allmän försäkring
har tillförts bestämmelser som bl.a. innebär att en arbetsgivare skall
svara för att en anställds behov av rehabilitering klarläggs och att de
åtgärder vidtas som behövs för en effektiv rehabilitering. Också
arbetsmiljölagen (1977:1160) har tillförts bestämmelser om arbetsgivares
rehabiliteringsansvar. Arbetsgivare är skyldiga att se till att det i
deras verksamhet finns en på lämpligt sätt organiserad
arbetsanpassnings- och rehabiliteringsverksamhet. Personer med
funktionshinder eller deras arbetsgivare kan också beviljas bidrag till
arbetshjälpmedel eller till andra anpassningar av arbetsplatsen,
arbetsredskap m.m. som behövs för att den anställde skall kunna utföra
sitt arbete.
Främjandelagen
Lagen (1974:13) om vissa anställningsfrämjande åtgärder (främjandelagen)
innehåller bl.a. bestämmelser om åtgärder för att främja anställning av
äldre arbetstagare och arbetstagare med nedsatt arbetsförmåga. Enligt
lagen är arbetsgivare skyldiga att överlägga med länsarbetsnämnden om
åtgärder för att förbättra arbetsförhållandena för äldre arbetstagare
och arbetstagare med nedsatt arbetsförmåga och om åtgärder för att
trygga fortsatt anställning för dessa arbetstagare. Vidare skall
arbetsgivare överlägga med nämnden om nyanställning av äldre
arbetstagare och arbetstagare med nedsatt arbetsförmåga.
Länsarbetsnämnden och Arbetsmarknadsverket har även möjlighet att
meddela arbetsgivaren anvisningar om åtgärder som bör vidtas för att
bereda bättre sysselsättningsmöjligheter åt de aktuella arbetstagarna.
Tidigare överväganden
Handikapputredningen
1989 års handikapputredning lämnade i juni 1992 sitt slutbetänkande Ett
samhälle för alla (SOU 1992:52). I slutbetänkandet tog utredningen bl.a.
upp frågan om en lagstiftning om arbetslivets tillgänglighet för
människor med funktionshinder. Utredningen lade fram ett förslag till
lag med förbud mot diskriminering av funktionshindrade. Lagförslaget
hade jämställdhetslagen som förebild och innehöll både regler om s.k.
aktiva åtgärder och förbudsregler.
Handikappombudsmannen utsågs från och med den 1 juli 1994.
Handikappombudsmannens uppgifter är främst bevakande, uppföljande och
opinionsbildande. Vid riksdagens behandling av propositionen
Handikappombudsman (prop. 1993/94:219) uttalade Socialutskottet att
"regeringen bör belysa förutsättningarna för att ge ombudsmannen en
processförande roll och ange de lagändringar ett sådant beslut skulle
föranleda samt återkomma till riksdagen" (bet. 1993/94:SoU27).
Departementspromemoria
En arbetsgrupp inom Arbetsmarknadsdepartementet har i september 1996
utarbetat en promemoria med förslag till lag mot diskriminering i
arbetslivet av personer med funktionshinder (Ds 1996:56). Promemorian
har remissbehandlats. Arbetsgruppens förslag till lag har haft lagen mot
etnisk diskriminering som förebild.
Behov av utredning
Som beskrivits tidigare finns det redan i dag flera lagregler till skydd
mot diskriminering i arbetslivet. Det saknas däremot lagstadgat skydd
mot diskriminering av personer med funktionshinder vid anställning på
den privata arbetsmarknaden. Skulle en arbetssökande på den privata
arbetsmarknaden bli utsatt för diskriminering på grund av
funktionshinder finns det i dag inga lagregler som gör det möjligt att
ingripa rättsligt. Personer med funktionshinder löper risk att bli
förbigångna som arbetssökande utan att få sina kvalifikationer och
förutsättningar för arbetet sakligt bedömda. Inom den statliga sektorn
finns det däremot i regeringsformen och lagen (1994:260) om offentlig
anställning krav på att vid anställning skall avseende fästas bara vid
sakliga grunder. En sådan saklig grund är intresset att bereda arbets-
handikappade sysselsättning (se prop. 1985/86:116 s. 8).
En lag mot diskriminering i arbetslivet av personer med funktionshinder
skulle, enligt regeringens uppfattning, tydliggöra samhällets normer och
värderingar på handikappområdet. En sådan lag skulle kunna ge människor
med funktionshinder ökade möjligheter till en jämlik och rättvis
behandling i arbetslivet.
Det förslag till lag mot diskriminering i arbetslivet av personer med
funktionshinder som har lagts fram i departementspromemorian har mött
kritik. Flertalet av remissinstanserna har avstyrkt eller har haft
invändningar mot förslaget antingen på den grunden att de anser att
regeringen i stället bör låta utreda möjligheten av en samlad
lagstiftning mot diskriminering i arbetslivet eller på den grunden att
lagen mot etnisk diskriminering i vart fall inte bör vara förebild.
Flera av remissinstanserna har förordat ett förbud mot indirekt
diskriminering och att förbudsreglerna utformas som presumtionsregler.
Departementspromemorians förslag har som nämnts lagen mot etnisk
diskriminering som förebild. Även den lagen har kritiserats. I flera
sammanhang har det framförts önskemål om en mer effektiv lagreglering
mot etnisk diskriminering. Regeringen har beslutat att tillsätta en
särskild utredare som har till uppgift att se över lagen mot etnisk
diskriminering (dir. 1997:11). Utredaren skall bl.a. analysera orsakerna
till att fall av påstådd etnisk diskriminering på arbetsmarknaden inte
förts till Arbetsdomstolen och föreslå lagändringar eller åtgärder i
övrigt som utredaren kan finna motiverade.
Remissutfallet och den nyligen beslutade översynen av lagen mot etnisk
diskriminering talar för att ytterligare utreda frågan om hur en
lagstiftning mot diskriminering av funktionshindrade skall vara
utformad.
Härutöver finns ännu ett viktigt skäl att ytterligare utreda
lagstiftningens utformning. De tillämpningsproblem som kan uppstå när
flera olika diskrimineringsförbud är tillämpliga är inte tillräckligt
belysta. Ju fler förbudsregler som införs avseende olika grupper desto
större blir risken för att det uppstår problem.
Mot denna bakgrund bör alltså en särskild utredare tillkallas för att
utreda hur en lagstiftning med förbud mot diskriminering i arbetslivet
av personer med funktionshinder bör vara utformad och hur dessa
förbudsregler bör förhålla sig till motsvarande bestämmelser i
jämställdhetslagen, lagen mot etnisk diskriminering och en eventuell
lagstiftning mot diskriminering i arbetslivet på grund av homosexualitet
eller sexuell läggning.
Uppdraget
Förbud mot diskriminering
* Utredaren skall kartlägga och redovisa den diskrimineringslagstiftning
till skydd för personer med funktionshinder som flera länder har.
Utredaren skall vidare kartlägga och redovisa Sveriges internationella
åtaganden inom området samt hålla sig underrättad om den resolution som
förbereds inom EU om lika möjligheter för personer med funktionshinder
och beakta den i sitt arbete.
* Utredaren skall utreda och föreslå hur en lag med förbud mot
diskriminering i arbetslivet av personer med funktionshinder skall vara
utformad. I detta arbete skall utredaren beakta de förslag som
Handikapputredningen och en arbetsgrupp inom Arbetsmarknadsdepartementet
var för sig har utarbetat och vad remissinstanserna framfört. Följande
frågor kräver särskild behandling:
- Utredaren skall definiera vilka som skall omfattas av skyddet mot
diskriminering. I departementspromemorian föreslås att lagen skall
omfatta den som har ett varaktigt fysiskt eller psykiskt
funktionshinder, om detta innebär betydande begränsningar i den dagliga
livsföringen. Mot denna definition av personkretsen har vissa av
remissinstanserna framfört invändningar.
- Utredaren skall analysera och definiera begreppet indirekt
diskriminering samt överväga om det är möjligt och lämpligt att även
indirekt diskriminering omfattas av lagen samt vilka konsekvenserna blir
för arbetsmarknaden om ett sådan förbud införs. Handikapputredningens
förslag avser både direkt och indirekt diskriminering. I det förslaget
analyseras dock inte vad som avses med indirekt diskriminering av
funktionshindrade. I departementspromemorian föreslås att förbuden
endast skall riktas mot avsiktliga, otillbörliga förfaranden, dvs. att
indirekt diskriminering inte skall omfattas av förbuden. Indirekt
diskriminering kan t.ex. ske genom att en arbetsplats inte är
handikappanpassad. Den kanske saknar hörselslinga eller hiss. En
arbetsgivare kan således indirekt utestänga vissa funktionshindrade från
arbetsplatsen genom att inte vidta anpassningsåtgärder. Fråga är om
detta skall betraktas som diskriminering som medför
skadeståndsskyldighet eller om denna typ av indirekt särbehandling skall
angripas på något annat sätt, t.ex. genom olika stimulansåtgärder. Det
kan således diskuteras om ett förbud mot indirekt diskriminering är en
lämplig väg att anpassa våra arbetsplatser för personer med
funktionshinder.
- Utredaren skall undersöka om det behövs en uttrycklig bevisbörderegel
och i så fall lämna förslag på en sådan regel. Vilka bevisbörderegler
som gäller i ett mål om diskriminering är av största betydelse för den
som anser sig diskriminerad. I diskrimineringsmål är det vanligt att
tillämpa någon form av delad bevisbörda. Jämställdhetslagen har både
s.k. presumtionsregler och regler om delad bevisbörda där bevisbördan
går över till arbetsgivaren när den som anser sig diskriminerad har
gjort sannolikt att arbetsgivaren har haft ett diskriminerande syfte med
sin åtgärd.
- Utredaren skall utreda hur förbudsreglerna till förmån för
funktionshindrade bör förhålla sig till motsvarande bestämmelser i
jämställdhetslagen, lagen mot etnisk diskriminering och en eventuell
lagstiftning mot diskriminering i arbetslivet på grund av homosexualitet
eller sexuell läggning. I det sammanhanget skall också utredas hur
skadeståndspåföljden skall vara konstruerad om flera
diskrimineringsgrunder är aktuella i samma ärende.
- Utredaren skall i nära samråd med utredningen om förbud mot
diskriminering i arbetslivet på grund av sexuell läggning och
utredningen om översyn av lagen mot etnisk diskriminering överväga hur
lagstiftningen bör vara utformad. Utredningarna skall särskilt samråda
dels i frågan om det är lämpligt att utforma diskrimineringsreglerna och
övriga bestämmelser på likartat sätt eller om det finns skäl att utforma
bestämmelserna till skydd för de olika grupperna på olika sätt, dels i
frågan om vad som skall gälla om flera olika diskrimineringsförbud är
tillämpliga.
* Utredaren skall därutöver utreda och lämna förslag på vilka
förfaranderegler som skall vara tillämpliga hos Handikappombudsmannen.
* Utredaren skall också utreda om det finns behov av en nämnd mot
diskriminering av personer med funktionshinder motsvarande
Jämställdhetsnämnden eller Nämnden mot etnisk diskriminering eller om
eventuella uppgifter för en sådan nämnd kan utföras av redan befintliga
myndigheter eller domstolar.
Främjandelagen
Utredaren skall analysera och ta ställning till om reglerna om
anställningsfrämjande åtgärder i främjandelagen helt kan utgå ur lagen
eller om de behövs till viss del i omarbetat skick och lämna förslag på
förändringar i lagstiftningen. Effekten av detta arbete kan bli att
utredaren också skall utarbeta ett förslag till en separat varsellag.
1992 års arbetsrättskommitté behandlade främjandelagen i sitt betänkande
Arbetsrättsliga utredningar (SOU 1994:141 kap.15). I syfte att få en
uppfattning om den praktiska tillämpningen av främjandelagens regler
genomförde kommittén en enkätundersökning bland länsarbetsnämnderna och
Arbetsmarknadsstyrelsen. Enligt kommittén framgår av svaren bl.a. att
myndigheterna är kritiska mot utformningen av lagen och att den bör
kunna utformas bättre och anpassas till annan lagstiftning så att
reglerna kompletterar varandra.
Främjandelagens bestämmelser om skyldighet för arbetsgivare att
överlägga med Arbetsmarknadsverket om åtgärder för att förbättra
arbetsförhållandena för redan anställda äldre arbetstagare och
arbetstagare med nedsatt arbetsförmåga innebär i betydande mån en dubbel
reglering. Bestämmelser om arbetsmiljöns beskaffenhet och om anpassning
av arbetsförhållandena till arbetstagarens särskilda förutsättningar
finns nämligen också i arbetsmiljölagen. Det förhållandet att
Arbetsmarknadsverket således enligt främjandelagen har ett ansvar för
äldre och handikappade anställda kan innebära en risk för att
arbetsgivarens ansvar enligt annan lagstiftning urholkas. Den
lagstiftning som införts om arbetsgivares ansvar för rehabilitering av
anställda och skyldighet att ha en på lämpligt sätt organiserad
anpassnings- och rehabiliteringsverksamhet kan alltså vara skäl att
avskaffa vissa bestämmelser i främjandelagen.
Mot bakgrund av vad som redovisats kan det ifrågasättas om främjande-
lagens bestämmelser på området behövs. Erfarenheterna av främjandelagen
är dessutom att lagen har haft mycket liten betydelse för sysselsättnings-
möjligheterna för personer med funktionshinder.
Samråd m.m.
Utredaren skall samråda med utredningen om diskriminering i arbetslivet
på grund av sexuell läggning (dir. 1997:7) och utredningen om översyn av
lagen mot etnisk diskriminering (dir. 1997:11).
Utredaren bör i sitt arbete samråda med arbetsmarknadens parter och
Handikappombudsmannen.
Ekonomiska och andra konsekvenser av förslagen skall redovisas.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden
(dir. 1994:23) och om att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir.
1992:50), jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt
konsekvenserna för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet
(dir. 1996:49).
Redovisning av uppdraget
Utredarens arbete skall vara redovisat senast den 1 oktober 1997.