Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av det gränsöverskridande miljö-, vattenrätts- coh fiskesamarbetet
i det finsk-svenska gränsälvsområdet
, Dir. 1997:79
Departement: Miljödepartementet
Beslut: 1997-05-22
Dir. 1997:79
Beslut vid regeringssammanträde den 22 maj 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utreda och lämna förslag om hur det
gränsöverskridande miljö-, vattenrätts- och fiskesamarbetet i det
finsk-svenska gränsälvsområdet i framtiden bör utformas.
I utredarens uppdrag ingår bl.a. att utreda och lämna förslag till
- den modernisering och revidering av 1971 års gränsälvsöverenskommelse
och därtill hörande bilagor som behövs för att överenskommelsen skall
uppfylla Sveriges internationella åtaganden och återspegla modern svensk
miljö-, vattenrätts- och fiskepolitik samt
- alternativa former för det gränsöverskridande miljö-, vattenrätts- och
fiskesamarbetet i det finsk-svenska gränsälvsområdet.
Bakgrund
Gränsälvsöverenskommelsens innehåll
Riksdagen godkände år 1971 en överenskommelse mellan Sverige och Finland
om gränsälvarna mellan de två länderna. Överenskommelsen som trädde i
kraft den 1 januari 1972 innehåller en utförlig materiell reglering i
fråga om byggande i vatten, vattenreglering och skydd mot vattenförorening
i Könkämä och Muonio älvar, den del av Torne älv och de sjöar i vilka
riksgränsen mellan Finland och Sverige löper (gränsälvarna), gränsälvarnas
tillflöden, sidoflöden och särskilda utflöden samt delar av skärgårdsområdet
utanför Torne älvs mynning. Regleringen i överenskommelsen omfattar också
fisket i gränsälvarna och dessa älvars sido- och utflöden samt i delar av
skärgårdsområdet. I överenskommelsen anges att de berörda vattenområdena
skall nyttjas så att båda länderna får tillgodonjuta fördelarna av
gränsvattendragen och gränsbygdens intressen främjas på bästa sätt.
Särskild vikt skall fästas vid naturvårdsintresset. Så långt möjligt
skall fiskbeståndet tryggas och förorening av vatten motverkas. Enligt
lagen (1971:850) med anledning av gränsälvs-överenskommelsen den 16
september 1971 mellan Sverige och Finland gäller överenskommelsen som
svensk lag. Till överenskommelsen finns tre bilagor, bilagorna A, B och
C, som inkorporerats i svensk rätt genom kungörelsen (1971:1016) om
tillämpning av stadgan för finsk-svenska gränsälvskommissionen,
kungörelsen (1971:1018) om tillämpning av stadgan för fisket inom Torne
älvs fiskeområde och kungörelsen (1971:1019) om tillämpning av stadgan
om prövnings- och anmälningsskyldighet för verksamhet som avses i kap. 6
art. 3 i gränsälvsöverenskommelsen mellan Sverige och
Finland.
Gränsälvskommissionen
Genom överenskommelsen inrättades en gemensam finsk-svensk
gränsälvskommission. Kommissionen svarar i fråga om
gränsvattendragen för de uppgifter som annars i Sverige vilar på
vattendomstolarna och i viss utsträckning, huvudsakligen i fråga om
fiske, de uppgifter som vilar på länsstyrelserna och Fiskeriverket.
Vidare prövar den sådana frågor om tillstånd till utsläpp till vatten
som annars i Sverige prövas av Koncessionsnämnden för miljöskydd eller
länsstyrelse. Den har vidare vissa tillsynsuppgifter. Kommissionen
består av sex medlemmar av vilka Finlands och Sveriges regeringar utser
vardera tre. En medlem från varje stat skall vara lagkunnig och erfaren
i domarvärv och en tekniskt sakkunnig. Den tredje, som för Sveriges del
utses efter förslag av länsstyrelsen i Norrbottens län, skall vara en
person förtrogen med gränsbygdens förhållanden. Kommissionen biträds av
en sekreterare och två kanslister. Dess kansli finns i Haparanda.
Översyn av gränsälvsöverenskommelsen
Vid en överläggning i Haparanda den 3 september 1993 mellan representanter
för Finland, Sverige och representanter för Gränsälvskommissionen kom
deltagarna bl.a. överens om att en översyn av gränsälvsöverenskommelsen
borde ske. Ett motiv för översynen var att överenskommelsen bör anpassas
till modern miljörätt och till Finlands och Sveriges internationella
åtaganden inom de områden som regleras i överenskommelsen. Översynen har
i Sverige inletts genom att Miljödepartementet genom ett remissförfarande
inhämtat vissa svenska myndigheters och kommuners uppfattning om önskvärda
ändringar i överenskommelsen. Synpunkter har sålunda inhämtats från
Fiskeriverket, Kammarkollegiet, Statens naturvårdsverk, Koncessionsnämnden
för
miljöskydd, Finsk-svenska gränsälvskommissionens svenska grupp och
Länsstyrelsen i Norrbottens län. Länsstyrelsen har till sitt
remissyttrande fogat synpunkter från Kiruna, Pajala, Övertorneå och
Haparanda kommuner.
Högsta domstolens dom den 13 juni 1996
I kungörelsen (1971:1018) om tillämpning av stadgan för fisket inom
Torneälvs fiskeområde föreskrivs att stadgan skall gälla i Sverige så
länge gränsälvsöverenskommelsen är i kraft. Nya överenskommelser mellan
länderna har föranlett ändringar i kungörelsen åren 1979 och 1987.
Ändringen 1987 innebar bl.a. en utökad rätt för Gränsälvskommissionen
att besluta om föreskrifter för fisket.
Högsta domstolen har i en dom den 13 juni 1996, DB 118, konstaterat att
1987 års ändring av kungörelsen inneburit överlåtelse till mellanfolklig
organisation att meddela föreskrifter. Emellertid har, enligt domstolen,
den i regeringsformen föreskrivna ordningen för en sådan överlåtelse i
väsentligt hänseende åsidosatts genom kungörelseändringen. Domstolen har
därför i det aktuella brottmålet inte tillämpat en av
Gränsälvskommissionen med stöd av 1987 års kungörelseändring meddelad
fiskeföreskrift.
Proposition 1996/97:94 om fisket inom Torne älvs fiskeområde
I anledning av Högsta domstolens nämnda dom beslutade
regeringen den 20 mars 1997 proposition 1996/97:94 om fisket inom Torne
älvs fiskeområde. I propositionen föreslogs en lag som innebär att
regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer bemyndigas att
meddela fiskeföreskrifter för de delar av Torne älvs vattenområde och de
delar av älvens mynningsområde i Bottenhavet som regleras av
fiskeföreskrifterna i gränsälvsöverenskommelsen. Dessutom föreslogs att
regeringen skall kunna överlämna till Gränsälvskommissionen att besluta
i särskilda fall i fråga om fisket inom fiskeområdet. Riksdagen
har godkänt regeringens förslag (bet. 1996/97 JoU21, rskr. 1996/97:194).
Den beslutade ändringen gör det dock inte möjligt för
Gränsälvskommissionen att meddela föreskrifter om fisket inom
fiskeområdet i den utsträckning som förutsätts i
gränsälvsöverenskommelsen. I propositionen anför regeringen
därför att frågan om hur fisket inom Torne älvs fiskeområde långsiktigt
bör lösas bör ingå i den pågående översynen av överenskommelsen.
Särskilda skäl för översyn avgränsälvsöverenskommelsen
EU-medlemskapet
Sedan den 1 januari 1995 är både Sverige och Finland medlemmar av
Europeiska unionen. Detta innebär att EG:s direktiv och förordningar på
bl.a. miljö- och fiskeområdet skall tillämpas i båda länderna.
EG:s miljöskyddsregler finns huvudsakligen i form av direktiv. Enligt
Romfördraget skall medlemsstaterna genomföra ett direktiv genom sin
nationella lagstiftning. De miljöskyddsdirektiv som direkt har
anknytning till överenskommelsens tillämpningsområde är framför allt
ramdirektivet 76/464/EEG om förorening genom utsläpp av vissa farliga
ämnen i gemenskapens vattenmiljö med därtill hörande ämnesrelaterade
direktiv, direktiv 80/68/EEG om skydd för grundvatten mot förorening
genom vissa farliga ämnen samt direktiv 91/271/EEG om rening av
kommunalt avloppsvatten i tätbebyggelse.
Vidare finns regler för miljöprövning av vissa särskilt angivna
industriella verksamheter i direktiv 96/61/EG om samordnade åtgärder för
att förebygga och begränsa föroreningar. I direktivet föreskrivs bl.a.
att i samband med tillståndsgivning skall göras en samordnad prövning av
utsläppen till luft, vatten och mark.
Särskilt intressant i detta sammanhang är också direktivet 85/337/EEG om
bedömning av inverkan på miljön av vissa offentliga och privata projekt.
Enligt direktivet skall en medlemsstat som uppmärksammar att ett projekt
kan antas medföra en betydande inverkan på miljön i en annan medlemsstat
översända information till och samråda med den medlemsstaten.
EG-kommissionen har nyligen för rådet presenterat ett förslag till ett
ramdirektiv för gemenskapsåtgärder på området för vattenpolitik.
Förslaget berör även gränsöverskridande vattendrag. Enligt förslaget
blir medlemsstaterna bl.a. skyldiga att definiera miljökvalitetsnormer
för vatten, upprätta åtgärdsprogram och planer för att uppnå dessa
miljökvalitetsnormer till år 2010, övervaka tillståndet i miljön och
rapportera till kommissionen med vissa intervaller.
Mot bakgrund av förslaget till ramdirektiv för vattenpolitik och de
möjligheter att definiera miljökvalitetsnormer och upprätta
åtgärdsprogram som nämns i förslaget till miljöbalk tillsatte regeringen
år 1996 en utredning om system för avrinningsområdesvis
vattenadministration (dir. 1996:57). Utredaren skall senast den 1 juni
1997 lämna förslag till hur ett sådant administrativt system praktiskt
skall kunna genomföras i Sverige.
Fisket i Östersjön och i större delen av Bottenhavet omfattas av EU:s
gemensamma fiskeripolitik och regleras av EG:s förordningar på området.
En förordning är enligt Romfördraget till alla delar bindande och direkt
tillämplig i varje medlemsstat. Delar av det skärgårdsområde utanför
Torne älvs mynning som ingår i Torne älvs fiskeområde omfattas av
regleringen i EG:s fiskeförordningar.
Mot bakgrund av EU-medlemskapet tillsatte regeringen i november 1996 en
utredning om översyn av fiskeri-administrationen m.m. (dir. 1996:97).
Utredaren skall dels göra en översyn av fiskeriadministrationen,
särskilt avseende Fiskeriverket, dels föreslå åtgärder för en
effektiviserad forsknings- och utvecklingsverksamhet på fiskets område.
Uppdraget skall redovisas senast den 15 november 1997.
Övriga internationella överenskommelser
Sedan gränsälvsöverenskommelsen kom till har både Finland
och Sverige genom att vara parter i internationella överenskommelser
folkrättsligt åtagit sig förpliktelser som även omfattar det
finsk-svenska gränsälvsområdet. Följande internationella
överenskommelser berör särskilt de rättsområden som regleras i
gränsälvsöverenskommelsen.
- Den nordiska miljöskyddskonventionen som syftar till att i nationell
lagstiftning likställa grannländernas miljöskydds-intressen med det egna
landets. Myndigheterna i de fyra nordiska länderna skall vid prövning av
tillåtligheten av miljöskadlig verksamhet likställa störningar som sådan
verksamhet medför eller kan medföra i någon annan föredragsslutande stat
med störningar i det egna landet.
- Konventionen om miljökonsekvensbeskrivningar i ett gränsöverskridande
sammanhang (Esbo-konventionen) Enligt konventionen skall parterna
informera varandra om planerade verksamheter samt vidta alla lämpliga
och effektiva åtgärder för att förebygga, minska och kontrollera
betydande skadlig gränsöverskridande miljöpåverkan från sådan
verksamhet. Parterna är skyldiga att genomföra miljökonsekvensbedömning
av planerad verksamhet med gränsöverskridande miljöpåverkan.
- Konventionen om skydd av Östersjöområdets marina
miljö (Helsingforskonventionen) antogs 1974. Konventionens syfte är att
förhindra och minska förorening samt att skydda och förbättra den marina
miljön i Östersjöområdet. Parterna skall var för sig eller gemensamt
vidta alla nödvändiga åtgärder för att skydda Östersjöområdets marina
miljö från föroreningar från olika källor. Utsläpp av vissa angivna
ämnen skall förbjudas och utsläpp av vissa andra ämnen skall
kontrolleras och begränsas. Konventionen har år 1992 moderniserats. Den
nya konventionen omfattar även vattenområdet närmast kusterna. Vidare
har det i den nya konventionen införts begrepp som
försiktighetsprincipen, bästa tillgängliga teknik och bästa
miljöpraxis.
- Konventionen om skydd och användning av gränsöverskridande vattendrag
och internationella sjöar. Enligt konventionen skall parterna vidta alla
lämpliga åtgärder för att förhindra, kontrollera och minska
gränsöverskridande påverkan. Vidare behandlas i konventionen bl.a.
övervakning av gränsöverskridande vattendrag, informationsutbyte,
samarbete och samråd mellan parter, ansvar, information till allmänheten
samt institutionella bestämmelser.
- Konventionen rörande fisket och bevarandet av de levande
tillgångarna i Östersjön och Bälten. I konventionen föreskrivs bl.a. att
de föredragsslutande parterna skall samarbeta nära i syfte att bevara
och föröka de levande tillgångarna i Östersjön och Bälten och att få en
optimal avkastning av dem. En enligt konventionen tillsatt kommission,
kan fastställa rekommendationer om sammanlagd tillåten fångstkvantitet.
Ändringar i nationell lagstiftning
Sedan gränsälvsöverenskommelsen ingicks har miljö- och
vattenlagstiftningen genomgått omfattande förändringar både i Sverige
och Finland. Sverige har t.ex. i naturresurslagen (1987:12) förbjudit
vattenkraftsutbyggnad i Torneälven med tillhörande vattenområde. Sverige
är nu också i slutskedet med att inarbeta bland annat gällande
miljöskydds- och vattenlagstiftning i en miljöbalk. Detta innebär att en
utifrån miljöhänsyn skärpt lagstiftning på området skapas liksom ett
nytt prövningssystem som innefattar miljödomstolar. Vidare har en ny
fiskelag trätt i kraft i Sverige den 1 januari 1994 och en därtill
hörande förordning den 1 januari 1995. Enligt den nya
fiskelagstiftningen är det Fiskeriverket som centralt meddelar
fiskeföreskrifter för fiske i havet och längs kusterna till första
definitiva vandringshindret. Dessa bestämmelser gäller dock inte inom
Torne älvs fiskeområde. Den nyligen beslutade lagen om befogenhet att
besluta om fisket inom Torne älvs fiskeområde medför dock möjlighet att
överlämna motsvarande föreskriftsrätt till Fiskeriverket vad gäller
detta fiskeområde.
Även i Finland har miljörätts-, vattenrätts- och fiskelagstiftningen
ändrats. Sedan våren 1995 har också den regionala myndighetshanteringen
av miljöfrågor koncentrerats till en myndighet, ett miljöcentrum.
Övrigt
Det har sedan länge pågått en diskussion om Gränsälvskommissionens
sammansättning, bl.a. frågan om kommissionen skall utökas med en ledamot
som är sakkunnig på miljöområdet. Vidare har kritik riktats mot att
gränsälvsöverenskommelsen i de flesta fall inte medger att kommissionens
beslut överklagas.
Uppdraget
På flera områden som berörs av regleringen i gränsälvsöverenskommelsen
har omfattande förändringar skett sedan överenskommelsen ingicks år
1971. Inför förestående förhandlingar med Finland om en ändring av
överenskommelsen bör därför en särskild utredare tillkallas med uppgift
att utreda och lämna förslag om hur det gränsöverskridande miljö-,
vattenrätts- och fiskesamarbetet i det finsk-svenska gränsälvsområdet i
framtiden bör utformas.
Utredaren skall bl.a. utreda och lämna förslag till den modernisering
och revidering av 1971 års gränsälvsöverenskommelse och därtill hörande
bilagor som behövs för att överenskommelsen skall uppfylla Sveriges
internationella åtaganden och återspegla modern svensk miljö-,
vattenrätts- och fiskepolitik. Därvid skall även regeringens förslag
till miljöbalk samt huvuddragen i förslaget till ramdirektivet för
gemenskapsåtgärder på vattenpolitikområdet beaktas liksom det förslag
till avrinningsområdesvis vattenadministration som skall lämnas under
sommaren 1997. Vidare skall utredaren ha kontakt med den utredare som
tillkallats för att se över fiskeriadministrationen m.m. Utredaren skall
också se över och i förekommande fall lämna förslag till ändring av
gränsälvsöverenskommelsens regler om Gränsälvskommissionens
sammansättning och om överklagande av kommissionsbeslut.
Vidare skall utredaren utreda och lämna förslag till alternativa former
för det gränsöverskridande miljö-, vattenrätts- och fiskesamarbetet i
det finsk-svenska gränsälvsområdet. Därvid skall det särskilt övervägas
former för detta samarbete som innebär att föreskrifter och bindande
beslut meddelas av myndigheter och domstolar i Finland och Sverige.
Utredaren skall även beakta beslutssystemet i Finland.
En grundläggande utgångspunkt för utredningen skall vara att så långt
möjligt minska och förenkla regleringen.Om utredaren lämnar förslag med
kostnadskonsekvenser skall förslag till finansiering också lämnas.
Vid uppdragets genomförande skall utredaren samråda med Länsstyrelsen i
Norrbottens län samt med övriga närmast berörda svenska myndigheter och
kommuner. Vidare skall utredaren skaffa upplysningar och synpunkter från
Gränsälvskommissionens svenska grupp. För utredningsarbetet gäller
regeringens direktiv till samtliga kommittér och särskilda utredare om
redovisning av regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om
prövning av offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om
jämställdhetspolitiska aspekter (dir 1994:124) samt om redovisning av
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49).
Uppdraget skall redovisas senast den 31 december 1997.