Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Organisation och samordning av den interregionala persontrafiken, Dir. 1997:78
Departement: Kommunikationsdepartementet
Beslut: 1997-05-29
Dir. 1997:78
Beslut vid regeringssammanträde den 29 maj 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att utreda organisationen
och samordningen av den interregionala persontrafiken.
Utredaren skall redovisa konsekvenserna av att införa ett nationellt
basnät för interregional persontrafik. Även konsekvenserna av
inrättandet av en ny myndighetsfunktion, ett s.k. rikstrafikombud,
ansvarigt för bl.a. samordning och upphandling av trafik på basnätet
eller andra alternativa lösningar skall redovisas.
Bakgrund
Kommunikationskommittén (K 1995:01) föreslår i sitt slutbetänkande Ny
kurs i trafikpolitiken (SOU 1997:35) att ett nationellt basnät för
interregional persontrafik införs i syfte att upprätthålla en
tillfredsställande interregional transportförsörjning med god
tillgänglighet och för att bidra till en positiv regional utveckling.
Med interregional persontrafik avses i detta sammanhang i huvudsak resor
på avstånd över tio mil eller regionala resor som påbörjas och avslutas
i olika län.
Basnätet skall enligt kommitténs förslag omfatta samhälls-ekonomiskt och
regionalpolitiskt motiverad interregional persontrafik som upphandlas av
staten i samarbete med trafikhuvudmännen (THM). Upphandlingen skall ske
i konkurrens och samordnas med THM:s upphandling. Den upphandlade
trafiken på basnätet kan bestå av såväl tågtrafik som av annan trafik om
den senare bedöms som samhällsekonomiskt lönsam men företagsekonomiskt
olönsam.
Vidare föreslår kommittén att en från trafikverken fristående
myndighetsfunktion, ett s.k. rikstrafikombud, skall inrättas för att
tillsammans med THM, Banverket och SJ utforma det nationella basnätet
och upphandla trafiken. Kommitténs utgångspunkt är att 700 miljoner
kronor per år skall avsättas för upphandling av trafik i det nationella
basnätet.
Inriktningen av det nationella basnätet bör enligt kommitténs förslag
beslutas av riksdagen i samband med beslut om inriktning av
infrastrukturplaneringen. Därmed skapas förutsättningar för ökad
samordning mellan infrastruktur- och trafikplanering.
I EU-kommissionens grönbok Ett trafiknät för alla (EU K96/240/4) framgår
att kommissionens mål är att ett nät av kollektivtrafiksystem skall
skapas inom unionen. Detta bl.a. för att öka valfriheten för dem som
inte har tillgång till bil och för att göra det möjligt för dem som har
tillgång till bil att minska sin bilanvändning. Resenärer skall lätt
kunna byta mellan olika trafikslag, samt kunna kombinera kollektiva och
individuella färdmedel. Kollektivtrafiken skall vara öppen för alla. Med
fordon och infrastruktur som alla kan utnyttja, med färdtaxor som alla
har råd med och med tjänster som når alla. På det sättet kan man skapa
ett trafiknät för alla.
Basnätet skulle kunna vara en möjlighet att skapa snabba, frekventa och
bekväma förbindelser i ett stort antal trafikrelationer till ett rimligt
pris för resenärerna med bästa möjliga samhällsekonomiska effektivitet
och därför också vara ett led i skapandet av ett trafiknät för alla.
Huvuddelen av den interregionala kollektivtrafiken bedrivs rent
kommersiellt. I vissa fall har staten upphandlat interregional
järnvägstrafik av regionalpolitiska skäl. Flera av de upphandlade
linjerna kan dock sägas ha en mer regional funktion än en interregional.
När det gäller de övriga trafikslagen sker en statlig upphandling av
flygtrafik mellan Östersund och Umeå och av färjetrafiken till och från
Gotland.
Uppdraget
Utredaren skall redovisa konsekvenserna av att införa ett nationellt
basnät för interregional persontrafik. Även konsekvenserna av
inrättandet av en ny myndighetsfunktion, ett s.k. rikstrafikombud,
ansvarigt för bl.a. samordning och upphandling av trafik på basnätet
eller andra alternativa lösningar skall redovisas.Följande frågor bör
särskilt analyseras:
- principer för utformningen av ett nationellt basnät
- principer för utformningen av en samordnad nationell trafikplan för
basnätet
- rikstrafikombudets, eller motsvarande, roll och mandat med beaktande
av trafikverkens sektorsansvar.Utgångspunkten för utredningen skall vara
att ett nationellt basnät kompletterar dels den kommersiella
interregionala trafiken, oavsett trafikslag, dels den lokala och
regionala kollektivtrafiken i THM:s regi. Det förefaller dock troligt
att trafiken i det nationella basnätet delvis kommer att sammanfalla med
den kommersiella interregionala trafiken och THM:s trafik. Det bör
därför redovisas vilka konsekvenser detta kan få.
En översiktlig bedömning av de samhällsekonomiska effekterna av ett
nationellt basnät för interregional persontrafik skall redovisas.
Bl.a. med tanke på de stora investeringar som gjorts och görs i
järnvägens infrastruktur bör järnvägen i enlighet med
Kommunikationskommitténs förslag utgöra grunden i ett nationellt basnät
så länge det är samhällsekonomiskt motiverat, eller motiverat av andra
skäl. Det är dock sannolikt att tågtrafiken måste kompletteras med annan
kollektivtrafik. Det skall därför vara möjligt för rikstrafikombudet
(eller motsvarande) att upphandla även annan trafik än tågtrafik om
detta är effektivare. Det är också tänkbart med ett system där flera
trafikslag trafikerar samma relation, t.ex. flyg på morgon och
eftermiddag och tåg/buss däremellan. Utredningen skall belysa
problem och möjligheter med olika kombinationer av trafikslag i en
upphandling och klargöra vilka kriterier som bör gälla vid upphandling
av trafik på basnätet.
Utredaren skall särskilt samråda med Statens institut för
kommunikationsanalys om en avreglering av den långväga busstrafiken är
förenlig med ett samhällsekonomiskt effektivt utnyttjande av det
nationella basnätet.
Frågan om i vilken utsträckning rikstrafikombudet (eller motsvarande)
skall planera och samordna den interregionala trafiken skall analyseras.
Här finns en stor spännvidd mellan möjliga lösningar. Utredningen skall
i detta sammanhang ta hänsyn till att lösningarna inte negativt påverkar
näringslivets godstransporter på järnväg. Om järnvägen, i enlighet med
Kommunikationskommitténs förslag, skall utgöra grunden i det nationella
basnätet skall utredningen särskilt överväga om det ur samhällsekonomisk
synvinkel eller av andra skäl, vore effektivt att samordna eller styra
all persontrafik på järnväg. Forskning om huruvida det finns
stordriftsfördelar inom järnvägssektorn pågår på flera håll, både i
Sverige och i utlandet. De senaste rönen på området skall beaktas i
arbetet.
I utredningsarbetet ingår att bedöma vilka kriterier som bör gälla för
trafiken på det nationella basnätet för att tillmötesgå krav från olika
trafikantgrupper. Särskild uppmärksamhet skall ägnas åt dem, som på
grund av handikapp av olika slag eller av andra skäl, i dag har svårt
att använda kollektivtrafiken.
Hänsyn skall också tas till operatörernas möjlighet att bedriva
rationell trafikproduktion.
Internationella exempel inom kollektivtrafikområdet som för utredningen
är relevanta bör studeras och en bedömning göras av om erfarenheter kan
dras som skulle kunna appliceras på svenska förhållanden.
De 700 miljoner kronor per år som föreslås av Kommunikationskommittén
skall beaktas som ett huvudalternativ när det gäller den ekonomiska
omfattningen av upphandlingen av trafik i det nationella basnätet.
Utifrån de i uppdraget redovisade principerna skall konsekvenserna av en
mindre eller större ram analyseras vad gäller möjligheter att kunna
erbjuda ett trafikutbud på basnätet med rimlig frekvens och god kvalitet
liksom konsekvenserna för den persontrafik på järnväg som i dag utförs
av THM på länsbanenätet.
Övrigt
Regeringen har under hand erfarit att vissa aktörer på
kollektivtrafikmarknaden redan, i pågående interna utredningar, studerat
alternativa utformningar av ett nationellt basnät såväl när det gäller
struktur som trafikering. I samråd med dessa aktörer skall ett eller
flera alternativ översiktligt presenteras i den mån det är möjligt inom
ramen för utredningstiden.
För arbetet gäller regeringens direktiv till kommittéer och särskilda
utredare om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om att
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt om att redovisa
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49). Utredaren skall också beakta regeringens beslut om systematisk
genomgång av företagsregler (N94/1214).
Uppdraget skall redovisas senast den 1 oktober 1997.