Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Effektivare statlig inköpssamordning, Dir. 1997:72
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1997-04-24
Dir. 1997:72
Beslut vid regeringssammanträde den 24 april 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall föreslå ett nytt system för statlig
inköpssamordning som innebär att den samlade statliga upphandlingen blir
effektivare än för närvarande. Inriktningen av den fortsatta
inköpssamordningen skall övervägas. Behovet av reglering samt frågor om
finansiering är några av de områden som skall belysas. Även
organisationen av samordningsfunktionen samt behovet av stöd för denna
funktion och för de upphandlande myndigheterna skall utredas.
Utredaren skall vidare pröva några frågor med anknytning till
inköpssamordningen. En sådan fråga är om och hur resultaten från
Toppledarforums projekt om elektronisk handel kan tillgodogöras
inköpssamordningen. Andra frågor är hur den föreslagna modellen för
inköpssamordning i framtiden kan tänkas klara förändringar i EG:s
upphandlingsregler och vad en utvidgning till de kommunala och
landstingskommunala områdena kan innebära.
Bakgrund
Den offentliga upphandlingen i Sverige styrs till största delen av lagen
(1992:1528) om offentlig upphandling, EG:s rättssystem på området samt
överenskommelsen om offentlig upphandling (Government Procurement
Agreement) inom ramen för WTO. För närvarande sker en omarbetning av
lagen. I framtiden kan det bli aktuellt med ytterligare anpassningar av
upphandlingsreglerna bl.a. med anledning av Europeiska kommissionens
grönbok på upphandlingsområdet och Svenska kyrkans konstitutionella
förändring.
I samband med att lagen om offentlig upphandling tillkom inrättades en
myndighet, Nämnden för offentlig upphandling (NOU). Myndigheten fick
bl.a. i uppgift att informera om lagen och att utöva tillsyn över den
offentliga upphandlingen inklusive inköpssamordningen. Man fick också i
uppdrag att verka för en effektivare offentlig upphandling. Regeringen
har för avsikt att inom den närmaste framtiden även se över behovet av
bl.a. information, rådgivning och tillsyn inom ramen för LOU och därmed
pröva NOU:s roll och uppgifter.
Den totala statliga inköpsvolymen uppgick under budgetåret 1994/95 till
ca 150 miljarder kronor. Hälften av inköpen var tjänster medan
investeringar och varuköp svarade för resten. Vissa inköp samordnades.
Därigenom uppnåddes fördelaktigare villkor dels för den upphandlan
de myndigheten, dels för staten som helhet. Samordningen går till så att
ett antal myndigheter med stora inköpsvolymer av vissa produkter eller
tjänster (s.k. funktionsansvariga myndigheter) träffar ramavtal om pris,
leveransvillkor m.m. med sina leverantörer. Andra myndigheter kan sedan
använda sig av dessa avtal vid sina inköp. Av den totala upphandlingen
på 150 miljarder kronor utgjorde 6 miljarder kronor upphandling genom
ramavtal. Därutöver förekommer viss samordning mellan statliga organ på
regional och lokal nivå samt mellan stat, kommuner och landsting.
En översyn av upphandlingsreglerna pågår inom
Branschsaneringsutredningen (Ju 1995:11). Utredningens syfte är att
bättre kunna förebygga ekonomisk brottslighet (tilläggsdirektiv
1997:29). Arbetet skall redovisas före utgången av juni 1997.
Problem med nuvarande system
Vissa myndigheter samordnar på eget initiativ sina inköp med andra
myndigheter. För att bättre kunna utnyttja de möjligheter samordnade
inköp ger krävs dock en central samordningsfunktion i staten.
Den centrala samordningen utförs för närvarande av Riksrevisionsverket
(RRV) med hjälp av de funktionsansvariga myndigheterna. Den ingår dock
inte längre bland RRV:s instruktionsenliga uppgifter. Verksamheten drivs
därför endast i begränsad omfattning. RRV lämnade 1994 en rapport till
regeringen med förslag till en effektivare inköpssamordning samt en
begäran att RRV:s uppgifter inom området skulle upphöra.
Den nuvarande inriktningen och omfattningen av den centrala samordningen
medför vissa problem. Bland annat är det sannolikt så att de befintliga
ramavtalen inte täcker alla produkt- och tjänsteområden som kan vara
angelägna att inrymma inom en samordning. Den besparingspotential som
finns genom samordnade inköp blir därför inte utnyttjad i tillräcklig
utsträckning.
Utgångspunkter för uppdraget
Det övergripande målet för utredaren är att verka för att de statliga
inköpen effektiviseras. Detta skall i första hand ske genom att det
statliga systemet för inköpssamordning utvecklas. Därigenom kan den
befintliga besparingspotentialen tillgodogöras på ett bättre sätt än för
närvarande. Ramavtalen bör även i fortsättningen utgöra ett centralt
inslag i den statliga inköpssamordningen.
En utgångspunkt för arbetet är att samordningen skall vara frivillig och
att den i första hand skall finansieras genom avgifter. Uppdraget
omfattar primärt samordning av inköp i statlig verksamhet. Utredarens
överväganden skall göras mot bakgrund av att statens intressen som
helhet skall tillgodoses.
Uppdraget
Uppdraget består av två delar. Utredaren skall för det första föreslå en
modell för statlig inköpssamordning som möjliggör att en väsentligt
högre andel av den statliga upphandlingen kan samordnas jämfört med
dagens situation. I ett andra steg skall utredaren pröva ett antal
frågor förknippade med en samordnad statlig inköpsverksamhet.
En modell för den statliga inköpssamordningen
Utredaren skall analysera vilken typ av inköp som bör samordnas, dvs.
vilka grupper av varor och tjänster (inkl. entreprenadtjänster) som
lämpar sig för gemensam upphandling inom den statliga förvaltningen. För
att kunna åstadkomma detta måste utredaren också precisera vad som bör
avses med staten i detta sammanhang, dvs vilka upphandlande enheter
samordning skall omfatta - myndigheter, affärsverk, statliga bolag och
stifteler etc.
Hittills har ramavtalen främst avsett varor. Utredaren skall därför
särskilt bedöma möjligheterna att öka inköpssamordningen när det gäller
tjänster. Utredaren skall också belysa hur strävan efter ökade
miljöhänsyn vid upphandling av varor och tjänster kan underlättas av en
inköpssamordning.
Även om inköpssamordningen i princip skall vara frivillig kan det finnas
behov av att i något avseende reglera denna. Utredaren skall vid sina
överväganden om behovet av reglering även beakta konkurrens- och
miljöaspekter på den statliga upphandlingen. Om viss reglering föreslås
skall det belysas i vilken grad denna kan antas påverka samordningens
omfattning.
Numera styrs den offentliga upphandlingen till väsentlig del av EG:s
regelverk. Frågan om i vilken utsträckning dessa regler påverkar den
statliga inköpssamordningen skall därför analyseras.
Utredaren skall föreslå hur inköpssamordningen, dvs. såväl upphandlingen
av ramavtal som själva samordningsfunktionen, skall finansieras.
Inledningsvis kan det bli nödvändigt med viss anslagsfinansiering.
Utredaren bör överväga hur en sådan anslagsfinansiering skulle kunna
utformas. Efter uppbyggnadsstadiet är det meningen att
inköpssamordningen i sin helhet skall finansieras med avgifter från
leverantörer, myndigheter eller på något annat sätt. Utredaren skall
föreslå hur avgifterna skall beräknas samt hur betalningarna skall
hanteras tekniskt.
Utredaren skall lämna förslag till verksamhetsform och ny organisation
för den statliga inköpssamordningen. Utredaren skall vidare se över det
nuvarande systemet med funktionsansvariga myndigheter och, om det bedöms
vara ändamålsenligt även i framtiden, precisera vad detta ansvar bör
innebära. Detta innefattar förslag till fördelning av roller och
uppgifter mellan funktionsansvariga myndigheterna och den centrala
samordningsfunktionen och frågan om vilka myndigheter som bör få
funktionsansvar inom de olika verksamhetsområdena. Det är mycket viktigt
att finna väl fungerande samarbetsformer mellan myndigheter och den
centrala samordningsfunktionen för att uppnå en så stor anslutning till
systemet med inköpssamordning som möjligt.
För att den statliga inköpssamordningen skall kunna utföras på ett
effektivt sätt behövs stöd av olika slag. Det kan gälla
informationsdatabaser över aktuella ramavtal eller system för att kunna
följa den faktiska upphandlingens inriktning och omfattning. Utredaren
skall överväga och lämna förslag till vilket tekniskt stöd som kan
bedömas komma att behövas.
Utredaren skall redovisa hur övervägandena och förslagen om en utbyggd
statlig inköpssamordning förhåller sig till de decentraliserade
styrprinciper som numera gäller inom statsförvaltningen.
Inköpssamordning inom statlig verksamhet förekommer även i andra länder.
Utredaren skall därför inhämta erfarenheter av utländska förhållanden på
området.
Utredaren skall uppskatta möjligheterna till besparing för staten som
helhet av de förslag som läggs fram. En uppskattning skall även göras av
hur stor del av de statliga inköpen som i praktiken kan förväntas ske
samordnat samt vilka besparingar som därvid kan uppnås. Utredaren skall
också undersöka inom vilka verksamhetsområden den största
besparingspotentialen förefaller finnas.
Övriga frågor att överväga i samband med inköpssamordningen
För närvarande drivs ett projekt om elektronisk handel inom ramen för
Toppledarforum. Avsikten med detta är att hela kommunikationsprocessen
mellan köpare och säljare i en framtid skall kunna hanteras
elektroniskt. Projektet involverar såväl de statliga myndigheterna som
kommuner och landsting. Utredaren skall undersöka i vilken mån
resultatet av detta projekt kan tillgodogöras den statliga
inköpssamordningen samt föreslå vilka eventuella åtgärder som bör
vidtas.
Den modell för inköpssamordning inom staten som utredaren skall föreslå
i uppdragets första del avser i allt väsentligt ett system med ramavtal.
I en framtid är det inte otänkbart att även andra former av samordnade
inköp kan bli av intresse, bl.a. beroende på utvecklingen av EG:s
regelverk. Exempel på detta är olika typer av direktupphandlingar,
lagerhållning hos leverantörer etc. Utredaren skall därför överväga
vilka andra typer av samordningsuppgifter som den föreslagna
samordningsfunktionen kan tänkas få i ett framtidsperspektiv.
En annan tänkbar utveckling av den statliga inköpsmodell som utredaren
skall föreslå är att även kommuner och landsting i en framtid deltar i
systemet. Utredaren skall belysa vilka konsekvenser detta skulle kunna
få och vilka anpassningar som skulle behöva göras. Frågan om vilka
konsekvenser den avsevärda ökningen av upphandlingsvolymen som en sådan
utveckling skulle innebära, bl.a. för små och medelstora företag, skall
särskilt belysas. En annan fråga i detta sammanhang som utredaren bör
fundera över är möjligheter till och konsekvenser av samordnade inköp
som även sträcker sig utanför landets gränser.
Inom ramen för pilotprojektet "Miljöledningssystem i statlig
förvaltning" har 25 myndigheter fått i uppdrag att införa
miljöledningssystem och att också redovisa frågor kring miljöanpassning
av sin upphandling. Pilotprojektet pågår under hela 1997. Utredaren bör
samla erfarenheter även från detta projekt.
Utredningsarbetet
Senast den 1 oktober 1997 skall utredaren redovisa en principlösning för
den statliga inköpssamordningen. Vid samma tidpunkt skall utredaren
lämna antingen färdiga lösningar på de övriga frågor som uppdraget
innehåller eller, i den mån detta inte visat sig möjligt, redovisa hur
dessa problem bör hanteras vidare.
Eftersom inköpssamordningen även i fortsättningen i huvudsak skall ske
på frivillig väg bör utredaren samråda med funktionsansvariga
myndigheter och även med andra myndigheter som har centrala uppgifter på
området. Utredaren bör även samråda med Branschsaneringsutredningen (Ju
1995:11).
Utredaren skall beakta direktiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om
redovisning av regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om att
redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:123) samt om att
redovisa konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande
arbetet (dir. 1996:49).