Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av reglerna för beskattning av fåmansföretag och delägare m.fl.
i sådana företag
, Dir. 1997:70
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1997-04-24
Dir. 1997:70
Beslut vid regeringssammanträde den 24 april 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att se över de s.k. stoppreglerna,
dvs. det särskilda regelsystem som gäller för beskattning av
fåmansföretag och delägare i sådana företag. Utredaren skall överväga om
hela eller delar av lagstiftningen kan upphävas och beskattning
i stället ske enligt allmänna regler. Utredaren skall även se över
bestämmelserna om inkomstuppdelning inom familjeföretag.
Bestämmelserna i 3 § 12 mom. lagen (1947:576) om statlig inkomstskatt,
som har till syfte att förhindra att förvärvsinkomst tas ut som
kapitalinkomst, omfattas inte av utredningsuppdraget. De kan dock komma
att beröras av den översyn av definitionerna av fåmansföretag,
företagsledare, närstående etc. som följer av uppdraget.
Uppdraget skall vara avslutat senast den 31 augusti 1998.
Bakgrund
År 1976 infördes särskilda regler för beskattning av fåmansföretag samt
företagsledare och delägare i sådana företag (prop. 1975/76:79, bet.
1975/76:SkU28, SFS 1976:85-87). Reglerna gäller även för närstående till
företagsledare och delägare. Dessa regler - de s.k. stoppreglerna -
syftar till att hindra att bolagsformen används för att undgå eller
lindra beskattningen. Reglerna riktar sig mot olika transaktioner mellan
fåmansföretaget och dess företagsledare eller delägare. Stoppreglerna
behandlar sådant som att företaget anskaffar egendom för
företagsledarens privata bruk, köper eller säljer egendom, hyr lokal,
skriver ned lån eller ger lån med låg ränta. Bestämmelserna utformades
så att delägaren beskattas för förmånen som intäkt av tillfällig
förvärvsverksamhet (numera tjänst) samtidigt som företaget helt eller
delvis vägras avdrag för kostnaden. Samma år infördes även regler om den
skattemässiga behandlingen av förbjudna lån och tantiem samt
begränsningar i möjligheten att genom löneuttag fördela företagets
inkomster mellan företagsledaren och dennes make och barn. Reglerna
kompletterades med en utvidgad uppgiftsskyldighet för fåmansföretag och
delägare att lämna information till skattemyndigheterna om sina
ekonomiska mellanhavanden.
Lagstiftningen grundas på Företagsskatteberedningens betänkande
Fåmansbolag (SOU 1975:54). Utredningen hade vid undersökningar
konstaterat ett utbrett missbruk av beskattningsreglerna bland
fåmansföretagen med avsevärda skatte- och avgiftsbortfall för det
allmänna som följd. Utredningen ansåg sig kunna konstatera att ett stort
antal bolag bildats uteslutande för att uppnå skattelättnader i fråga om
inkomster som i realiteten inte var annat än arbetsinkomst för ägarna.
Missbruket ansågs ha sin grund i att något egentligt tvåpartsförhållande
inte fanns vid dessa slags transaktioner. Utredningen såg det inte som
möjligt att bekämpa detta missbruk enbart genom förbättrad kontroll. I
stället ansåg utredningen att det krävdes materiella bestämmelser i
skärpande riktning och en utvidgad uppgiftsskyldighet.
Vid 1990 års skattereform ansågs att reglerna alltjämt behövdes (prop.
1989/90:110 s. 596). Den nya indelningen av inkomstslag och
särbeskattningen av kapitalinkomster medförde att ersättningarna från
företaget numera beskattas i inkomstslaget tjänst (punkt 14 av
anvisningarna till 32 § kommunalskattelagen [1928:370], KL). Vissa
ändringar genomfördes också på grundval av Företagsskattekommitténs
betänkande Beskattning av fåmansföretag (SOU 1989:2). Bl.a. begränsades
reglernas räckvidd såvitt gäller fåmansägt handelsbolag.
Särbeskattningen av kapitalinkomster nödvändiggjorde också nya regler
enligt vilka utdelningar och reavinster i viss utsträckning beskattas
som inkomst av tjänst i stället för som kapitalinkomst (3 § 12 mom.
lagen om statlig inkomstskatt [1947:576], SIL, nedan kallade
3:12-reglerna).
Ett bättre företagsklimat
Ett grundläggande drag i regeringens ekonomiska politik är att förbättra
förutsättningarna för de små och medelstora företagen. En rad åtgärder
har redan gjorts och flera förändringar är att vänta. Bland de arbeten
som pågår kan nämnas Företagsskatteutredningens översyn av
skattereglerna vid omstruktureringar. Vidare pågår sedan en tid ett
arbete som syftar till att förenkla skattereglerna för enskilda
näringsidkare. Det finns också anledning att överväga vissa ändringar av
i huvudsak förenklande natur för små och medelstora företag som drivs i
bolagsform och deras ägare.
Huvudfrågan är stopplagstiftningen. Reglerna infördes för drygt tjugo år
sedan för att snabbt komma tillrätta med ett ökande missbruk av
dåvarande system för beskattning av fåmansföretag. Stoppreglerna är
komplicerade och till sin natur avvikande från systemet i övrigt. De har
också starkt kritiserats bl.a. för att på ett negativt sätt peka ut en
speciell företagskategori.
Mot bakgrund härav och av den förändring av skattesystemet som
påbörjades med 1990 års skattereform är det lämpligt att nu se över
stopplagstiftningen och anknutna regler för fåmansföretagen.
Utgångspunkten bör vara att slopa dessa regler. En förutsättning är att
en korrekt beskattning kan ske inom det vanliga systemets ram.
Stoppreglerna tog när de infördes över en praxis enligt vilken påvisade
dolda inkomst- och egendomsöverföringar till ägare och närstDende
beskattades som s.k. förtäckt utdelning eller reavinst i inkomstslagen
kapital resp. tillfällig förvärvsverksamhet eller, om överföringen sågs
som ett vederlag för en utförd prestation, som inkomst av tjänst. Likaså
vägrades bolaget avdrag om tillgången ansågs "rörelsefrämmande", dvs.
inte behövdes i den av bolaget bedrivna verksamheten. Dessa allmänna
regler gäller alltjämt i de fall särskilda regler saknas. Det finns
således ingen stoppregel avseende lån från delägare till bolaget med en
ränta som överstiger marknadsräntan. Enligt allmänna regler och
rättspraxis anses dock sådan överränta utgöra vinstutdelning eller
inkomst av tjänst. Om beskattningsresultatet blir korrekt vid
tillämpning av allmänna regler finns ingen anledning att behålla en
stoppregel såvida inte särskilda skäl talar för att regeln behålls.
Utredningsuppdraget
Utredaren skall utvärdera och se över de särskilda regler som gäller för
beskattning av fåmansföretag och delägare i sådana företag. Översynen
omfattar således bestämmelserna i punkt 14 av anvisningarna till 32 § KL
och de däremot svarande bestämmelserna för fåmansföretagen i 2 § 13 mom.
SIL men också andra bestämmelser såsom
- att delägares försäljning av hyresrätt, patent och andra immateriella
rättigheter beskattas som inkomst av näringsverksamhet (punkt 2 av
anvisningarna till 21 § KL)
- att dispens krävs för avdrag för avsättning till personalstiftelse om
fåmansföretaget sysselsätter färre än 30 årsarbetskrafter (punkt 20 a av
anvisningarna till 23 § KL)
- att dispens krävs för avdrag för tryggande av rätt till pension före
60 års ålder (punkt 20 e av anvisningarna till 23 § KL)
- att delägare undantas från skattefriheten för förmån av fri utbildning
vid personalavveckling (32 § 3 h mom. KL)
- att avdrag för tantiem endast får göras det år då ersättningen betalas
ut (2 § 13 mom. tredje stycket SIL).
Utgångspunkten för utredarens överväganden bör vara att skattesystemet
skall vara neutralt och att särlagstiftning för en viss kategori
näringsidkare eller ägargrupp om möjligt bör undvikas.
En grundläggande fråga är i vad mån stoppreglerna behövs. Utredaren
skall noga analysera effekterna av att en viss stoppregel avskaffas,
dvs. av att beskattning i stället tillåts ske enligt allmänna regler. I
vissa fall innebär detta beskattning i inkomstslaget tjänst (varvid
företaget regelmässigt får avdrag såsom för lönekostnad och även har att
betala arbetsgivaravgifter). I andra fall sker beskattning såsom för
utdelning eller reavinst i inkomstslaget kapital (varvid företaget inte
får avdrag och 3:12-reglerna kan bli tillämpliga). Ytterligare fall kan
tänkas där anskaffningen anses rörelsefrämmande och företaget därför
vägras avdrag för anskaffningskostnaden. Utredaren skall om så behövs
lämna förslag till ändringar och förtydliganden i övrig lagtext.
Om utredaren kommer fram till att en viss stoppregel alltjämt behövs
uppkommer frågan om dess tillämpning bör göras mer generell eller
begränsas i något avseende.
Om utredaren kommer fram till att stoppregeln avseende anskaffning av
egendom för företagsledarens privata bruk kan avskaffas, uppkommer
frågan om gällande regler i fråga om värdering av förmånen behöver
ändras eller kompletteras i något avseende.
Utredaren skall se över lagstiftningens definitioner och begrepp. Med
hänsyn till 3:12-reglerna blir en sådan översyn nödvändig även för det
fall utredaren skulle komma fram till att samtliga stoppregler kan
avskaffas. En fråga är därvid om begreppet fåmansföretag getts en
lämplig omfattning. En annan fråga är om närståendekretsen bör ändras i
något hänseende. I detta sammanhang kan nämnas att
Företagsskatteutredningen i betänkandet Fortsatt reformering av
företagsbeskattningen (SOU 1993:29) föreslog att syskon inte skall
behandlas som närstående till varandra vid tillämpning av 3:12-reglerna
eftersom syskon enligt utredningens uppfattning typiskt sett inte har
sammanfallande ekonomiska intressen.
En fråga är om reglerna över huvud taget bör omfatta en delägare som
inte är verksam i fåmansföretaget och som inte heller är närstående till
en delägare som är verksam i företaget. En annan fråga är utformningen
av företagsledarebegreppet och om detta närmare bör knyta an till den
personkrets som omfattas av 3:12-reglerna, dvs. delägare som är verksam
i betydande omfattning.
För fåmansföretag och dess ägare gäller en utvidgad uppgiftsskyldighet.
Utredaren skall även se över dessa regler och anpassa dem till de
materiella ändringar som föreslås. Därvid bör utgångspunkten vara att en
utvidgad uppgiftsskyldighet, oavsett förekomsten av stoppregler, kan
vara nödvändig även förtsättningsvis för att ge skattemyndigheterna en
rimlig möjlighet att kontrollera de transaktioner m.m. som företas
mellan ett fåmansföretag och dess ägare.
Utredningsuppdraget avser inte några ändringar av 3:12-reglerna annat än
vad som följer av översynen av definitionerna av fåmansföretag,
företagsledare, närstående etc.
Utredaren skall även analysera behovet av bestämmelsen om att
lånebeloppet vid förbjudna lån beskattas som intäkt av tjänst (punkt 15
av anvisningarna till 32 § KL). Behovet av denna regel, som inte enbart
gäller för fåmansföretag utan har generell tillämpning, kan ifrågasättas
mot bakgrund av att låneförbudet är straffsanktionerat i
aktiebolagslagen. Utredaren bör i denna fråga samråda med
Aktiebolagskommitén (Ju 1990:08).
I uppdraget ingår också en översyn av reglerna om lön till make och barn
(punkt 13 av anvisningarna till 32 § KL).
Utredaren skall i sammanhanget även se över motsvarande bestämmelser i
fråga om enskilda näringsidkare och delägare i handelsbolag, t.ex.
bestämmelserna om avdrag i näringsverksamheten för hyra av egen eller
närståendes lokal (punkt 27 av anvisningarna till 23 § och anvisningarna
till 52 § KL) och reglerna om inkomstfördelning i enskild
näringsverksamhet och handelsbolag. I sammanhanget kan erinras om att
Redovisningskommittén i sitt slutbetänkande Översyn av
redovisningslagstiftningen (SOU 1996:157) föreslagit att avdrag i
näringsverksamheten skall få göras för lön till näringsidkares make
respektive, i fråga om handelsbolag, för lön till delägare. Utredaren
bör följa beredningen av dessa förslag.
Budgetaspekter, m.m.
De förslag som utredaren lägger fram skall sammantaget vara
kostnadsmässigt neutrala för den offentliga sektorn. Innebär några
förslag minskade inkomster skall utredaren också ange
finansieringsförslag.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23),
redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), redovisa
jämställdhetsaspekter (dir. 1994:124), redovisa konsekvenser för
brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49) och
tilläggsdirektiven till vissa kommittéer och särskilda utredare om
företagens uppgiftslämnande (dir. 1994:73).
Utredningsuppdraget skall vara avslutat senast den 31 augusti 1998.