Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förbud mot diskriminering i arbetslivet på grund av sexuell läggning, Dir. 1997:7
Departement: Arbetsmarknadsdepartementet
Beslut: 1997-02-06
Dir. 1997:7
Beslut vid regeringssammanträde den 6 februari 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall tillkallas med uppgift att
- kartlägga och analysera behovet av en lagstiftning till skydd mot
diskriminering i arbetslivet på grund av homosexualitet eller sexuell
läggning,
- kartlägga och redovisa andra länders lagstiftning och åtgärder i
övrigt i frågan,
- om utredaren finner det lämpligt, lägga fram ett förslag om hur en
lagstiftning med förbud mot diskriminering i arbetslivet på grund av
homosexualitet eller sexuell läggning bör vara utformad,
- överväga hur sådana förbudsregler i så fall ska förhålla sig till
motsvarande bestämmelser i jämställdhetslagen, lagen mot etnisk
diskriminering och en eventuell lagstiftning mot diskriminering i
arbetslivet av personer med funktionshinder, samt
- analysera om det finns behov av att inrätta en myndighet som har till
uppgift att tillvarata bl.a. de homosexuellas intressen eller om en
sådan uppgift skall handhas av redan i dag befintliga myndigheter,
ombudsmannafunktioner och nämnder.
Lagstiftning mot diskriminering i arbetslivet
Inom arbetslivet finns i dag två lagar om skydd mot diskriminering,
jämställdhetslagen (1991:433) och lagen (1994:134) mot etnisk
diskriminering. För tillsynen av dessa lagars efterlevnad finns en
jämställdhetsombudsman och en jämställdhetsnämnd samt en ombudsman mot
etnisk diskriminering och en nämnd mot etnisk diskriminering.
Förbuden mot otillåten könsdiskriminering och otillåten särbehandling på
grund av ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung eller
trosbekännelse (etnisk diskriminering) avser både arbetssökande och
arbetstagare.
Ett avtal som föreskriver eller medger könsdiskriminering eller etnisk
diskriminering är ogiltigt. En arbetsgivare som gör sig skyldig till
könsdiskriminering eller etnisk diskriminering är skyldig att betala
skadestånd till arbetssökanden eller arbetstagaren.
De båda lagarna skiljer sig åt framförallt på tre punkter.
Jämställdhetslagen, men inte lagen mot etnisk diskriminering, har regler
om aktiva åtgärder och förbjuder indirekt diskriminering. Vidare är
flertalet av jämställdhetslagens diskrimineringsförbud utformade som
s.k. presumtionsregler.
Under flera år har det förts en diskussion om inte flera grupper i
särskild lagstiftning bör skyddas mot diskriminering i arbetslivet.
Diskussionen har främst rört personer med funktionshinder och
homosexuella. Frågan om lagstiftning till förmån för personer med
funktionshinder behandlas i kommittédirektiven om förbud mot
diskriminering i arbetslivet av personer med funktionshinder (dir.
1997:8).
Behov av utredning
Den svenska arbetsrätten gäller lika för alla oavsett sexuell läggning.
Vissa rättsregler finns som särskilt syftar till att motverka
diskriminering. Enligt lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS) skall
uppsägning av anställning från en arbetsgivares sida vara sakligt
grundad. Homosexualitet eller sexuell läggning utgör i princip inte
saklig grund för uppsägning. Vidare gäller inom arbetsrätten att avtal -
även kollektivavtal - kan underkännas av domstol om de är otillbörliga
eller strider mot god ses på arbetsmarknaden, t.ex. genom att vara
diskriminerande.
Det saknas dock ett lagstadgat skydd mot diskriminering på grund av
homosexualitet eller sexuell läggning vid anställning på den privata
arbetsmarknaden. Skulle en arbetssökande bli utsatt för diskriminering
på grund av sin sexuella läggning finns idag inga lagregler som gör det
möjligt att ingripa rättsligt. En sådan person löper därmed risk att bli
förbigången som arbetssökande utan att få sina kvalifikationer och
förutsättningar för arbetet sakligt bedömda. Inom den statliga sektorn
finns det däremot i regeringsformen och lagen (1994:260) om offentlig
anställning krav på att vid anställning skall avseende fästas bara vid
sakliga grunder.
Regeringen tillsatte 1978 en kommitté med uppgift att undersöka de
homosexuellas situation i samhället och att föreslå åtgärder för att
undanröja kvarvarande diskriminering av homosexuella. Kommittén
redovisade sitt uppdrag i betänkandet Homosexuella och samhället (SOU
1984:63). Utredningen behandlade bl.a. frågan om en särskild
lagstiftning mot diskriminering av homosexuella på arbetsmarknaden.
Utredningen avvisade dock tanken på en sådan lagstiftning. I
propositionen om de homosexuellas situation i samhället (prop.
1986/87:124 s. 14) instämde föredragande statsrådet i den bedömningen.
Regeringen överförde 1992 det övergripande ansvaret för samordningen av
insatser för homosexuella från Socialstyrelsen till Folkhälsoinstitutet.
Folkhälsoinstitutet har till regeringen aktualiserat frågan om
institutet bör ansvara för att bevaka frågan om diskriminering eller ej.
Institutets verksamhet är i övrigt i huvudsak inriktad på att främja
hälsa och att förebygga ohälsa i befolkningen eller i grupper av
befolkningen.
När betänkandet Förbud mot etnisk diskriminering i arbetslivet (SOU
1992:96) remissbehandlades framfördes att utredningens förslag borde
utsträckas till att även gälla diskriminering på grund av
homosexualitet. Vid riksdagsbehandlingen av lagförslaget mot etnisk
diskriminering i arbetslivet togs frågan åter upp om en
diskrimineringslagstiftning till skydd för homosexuella.
Arbetsmarknadsutskottet anförde att det synes föreligga ett behov av
lagstiftning mot diskriminering av homosexuella i arbetslivet, men att
man borde avvakta det beredningsarbete som pågick med anledning av
Partnerskapskommitténs förslag (bet. 1993/94:AU9, rskr. 1993/94: 182).
I samband med att Arbetsmarknadsutskottet i november 1995 behandlade
motioner väckta under den allmänna motionstiden 1995 gav utskottet till
känna (bet. 1995/96:AU3) att det stod fast vid vad som uttalades i
betänkandet från 1993/94. Utskottet anförde att det utgick från att
regeringen överväger lagstiftningsfrågan bl.a. mot bakgrund av
erfarenheterna av annan antidiskrimineringslagstiftning och att
regeringen återkommer till riksdagen med en redovisning av resultatet av
dessa överväganden. Vidare angav utskottet att det utgår från att även
den i sammanhanget väckta frågan om utvidgning av
Diskrimineringsombudsmannens mandat blir belyst. Riksdagen beslutade att
detta skulle ges regeringen till känna (rskr. 1995/96:3).
Tidigare utredningar och riksdagens behandling har rört gruppen
homosexuella. Regeringen anser dock att frågan om det finns ett
lagstadgat behov av skydd mot diskriminering i arbetslivet bör vidgas
till att avse diskriminering av personer på grund av deras sexuella
läggning.
Mot denna bakgrund bör därför en särskild utredare nu tillkallas för att
utreda om det finns skäl att införa lagstiftning med förbud mot
diskriminering i arbetslivet på grund av homosexualitet eller sexuell
läggning och hur i sådana fall en sådan lag bör vara utformad.
Uppdraget
* Utredaren skall kartlägga och analysera behovet av lagstiftning till
skydd mot diskriminering i arbetslivet på grund av homosexualitet eller
sexuell läggning.
* Utredaren skall kartlägga och redovisa andra länders lagstiftning och
åtgärder i övrigt i frågan.
* Om utredaren finner det lämpligt skall utredaren föreslå hur en lag
med förbud mot diskriminering i arbetslivet på grund av homosexualitet
eller sexuell läggning skall vara utformad. Om utredaren föreslår
lagstiftning kräver följande frågor särskild behandling:
- Utredaren skall definiera vilka som skall omfattas av ett skydd mot
diskriminering. Skyddet skulle kunna omfatta enbart homosexuella eller
en vidare grupp. Diskriminering skulle kunna vara otillåten på grund av
en persons sexuella läggning. Med en vidare personkrets uppkommer flera
gränsdragningsproblem och avvägningar om vad som är otillbörligt
handlande.
- Utredaren skall utreda hur ett eventuellt diskrimineringsförbud på
grund av sexuell läggning bör förhålla sig till motsvarande bestämmelser
i jämställdhetslagen, lagen mot etnisk diskriminering och en eventuell
lagstiftning mot diskriminering i arbetslivet av personer med
funktionshinder. I det sammanhanget skall också utredas hur
skadeståndspåföljden skall vara konstruerad om flera
diskrimineringsgrunder är aktuella i samma ärende.
- Utredaren skall i nära samråd med utredningen om förbud mot
diskriminering i arbetslivet av personer med funktionshinder och
utredningen om översyn av lagen mot etnisk diskriminering överväga hur
lagstiftningen bör vara utformad. Utredningarna skall särskilt samråda
dels i frågan om det är lämpligt att utforma diskrimineringsreglerna och
övriga bestämmelser på likartat sätt eller om det finns skäl att utforma
bestämmelserna till skydd för de olika grupperna på olika sätt, dels i
frågan om vad som skall gälla om flera olika diskrimineringsförbud är
tillämpliga.
* Utredaren skall därutöver överväga om det finns behov av att inrätta
en myndighet som har till uppgift att tillvarata bl.a. de homosexuellas
intressen eller om en sådan uppgift skall handhas av redan i dag
befintliga myndigheter, ombudsmannafunktioner och nämnder.
Samråd mm.
Utredaren skall samråda med utredningen om diskriminering i arbetslivet
av personer med funktionshinder (dir. 1997:8) och utredningen om översyn
av lagen mot etnisk diskriminering (dir. 1997:11)
Utredaren bör i sitt arbete samråda med arbetsmarknadens parter och
Folkhälsoinstitutet.
Ekonomiska och andra konsekvenser av förslagen skall redovisas.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden
(dir. 1994:23) och om att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir.
1992:50), jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt
konsekvenserna för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet
(dir. 1996:49).
Redovisning av uppdraget
Utredarens arbete skall vara redovisat senast den 1 oktober 1997.