Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Lämplighetsprövning av personal inom förskoleverksamhet, skola och skol-
barnsomsorg
, Dir. 1997:69
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1997-04-24
Dir. 1997:69
Beslut vid regeringssammanträde den 24 april 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att analysera om
arbetsgivare bör ges ökade möjligheter eller skyldighet att kontrollera
och pröva lämpligheten hos en person som skall anställas eller som redan
är anställd inom förskoleverksamhet, skola eller skolbarnsomsorg. Syftet
med en sådan lämplighetsprövning skall vara att stärka barns och
ungdomars skydd mot främst sexuella övergrepp. Finner utredaren att det
behövs förbättrade kontrollmöjligheter skall utredaren lämna förslag
till erforderliga författningsändringar.
Bakgrund
FN:s konvention om barnets rättigheter, allmänt kallad barnkonventionen,
utgår från följande grundprinciper:
- principen om barnets bästa,
- principen om rätt till liv och utveckling
- principen om rätten att framföra sina åsikter och få dem
respekterade, samt
- principen om rätten att skyddas mot övergrepp och diskriminering.
Artikel 34 i barnkonventionen ålägger konventionsstaterna att skydda
barnet mot alla former av sexuellt utnyttjande och sexuella övergrepp.
EU-rådet har den 12 december 1996 (12173/96) bl.a. förklarat följande.
"Alla barn har rätt till en trygg och kärleksfull barndom som ger dem
full möjlighet att utvecklas. Den senaste tidens tragiska händelser med
fysiska, psykiska och sexuella övergrepp mot barn står emellertid i
skarp kontrast med denna rätt." Rådet anser vidare att åtgärder måste
vidtas på ett antal områden på nationell, europeisk och internationell
nivå för att på ett effektivt sätt skydda barn mot sexuella övergrepp.
Utbildningsväsendet bör härvid fortsätta att sträva efter att
tillhandahålla en trygg miljö, där unga människor är skyddade och kan
växa upp till harmoniska människor som kan spela en aktiv roll i
samhällsutvecklingen.
Ger lagstiftningen ett tillräckligt effektivt skydd?
Det finns redan i dag en arbetsrättslig lagstiftning som
tillsammans med rådande kollektivavtal ger arbetsgivarna
möjlighet att agera mot en anställd som visar sig vara olämplig att
arbeta med barn. Frågan är emellertid om barn och ungdomar därmed har
ett tillräckligt effektivt skydd mot att utsättas för övergrepp av
personer som arbetar med barn eller som arbetar i miljöer där barn
vistas.
Det saknas i dag uppgifter om omfattningen av sexuella övergrepp på barn
av personal inom förskoleverksamhet, skola eller skolbarnsomsorg. Det är
dock väl dokumenterat att sexuella övergrepp får mycket allvarliga
negativa konsekvenser för varje enskilt barn.
Barnombudsmannen har i sin årsrapport 1997 bl.a. framhållit det
oacceptabla i att personer som är dömda för sexualbrott mot barn får
fortsätta att arbeta i verksamheter med barn och ungdomar.
Barnombudsmannen pekar bl.a. på att det i en rad andra yrken krävs
tillstånd, legitimation, registrering eller liknande för att man skall
ha kontroll över yrkesutövarnas levnadssätt. Barnombudsmannen hänvisar
också till Norge och USA där det redan finns lagstiftning på området. I
Norge är den som söker arbete vid ett daghem skyldig att visa upp en
s.k. politiattest, vilket kan sägas motsvara ett utdrag ur
polisregistret. I USA är man i varje verksamhet som bedrivs eller
beställs av staten på federal nivå skyldig att kontrollera personer som
arbetar med barn under arton år. Sexualbrott är därvid ett av de brott
som kan ligga till grund för att neka en arbetssökande anställning eller
att säga upp en person som redan är anställd.
I Sverige gäller att Socialstyrelsen skall underrättas om en legitimerad
yrkesutövare, som står under Socialstyrelsens tllsyn, under utövande av
sitt yrke gjort sig skyldig till vissa brott.
Utdrag ur polis- och kriminalregister
Hos Rikspolisstyrelsen förs olika polisregister. I det största av dessa,
person- och belastningsregistret (PBR), antecknas uppgifter om domar
m.m. i brottmål och om brottsmisstankar. För uppgifter i PBR gäller
sekretess. Om utlämnande av sådana uppgifter gäller enligt
sekretesslagen vad som är föreskrivet i de särskilda
polisregisterförfattningarna.
Enligt lagen (1965:94) om polisregister m.m. har vissa myndigheter
generell tillgång till uppgifter i PBR. Hit hör bl.a. JK, JO och allmän
åklagare. Andra myndigheter har rätt till utdrag ur PBR om och i den
utsträckning regeringen för vissa slag av ärenden eller för särskilda
fall ger tillstånd till det. Med stöd av detta bemyndigande har
regeringen i polisregisterkungörelsen (1969:38) bl.a. föreskrivit att
utdrag ur polisregister får lämnas ut om personer som söker anställning
inom psykiatrisk sjukvård, vård av utvecklingsstörda eller vård av barn
och ungdom. Utdragen får lämnas ut till statliga, kommunala eller
landstingskommunala myndigheter eller enskilda sammanslutningar eller
personer som beslutar om anställning av personal.
Allmänt kriminalregister innehåller uppgifter om dem som fällts till
ansvar för brott och dömts till fängelse, villkorlig dom eller
skyddstillsyn och vissa andra påföljder, jämför lagen (1963:197) om
allmänt kriminalregister 2 - 6 §§. En enskild har rätt att utan kostnad
få utdrag ur registret om sig själv. Utdrag ur registret får, efter
framställan, lämnas till bl.a. domstol, allmän åklagare, JK, JO,
Rikspolisstyrelsen eller Datainspektionen. Till andra myndigheter skall
utdrag ur registret lämnas om regeringen för ett visst slag av ärenden
eller för ett särskilt fall har lämnat tillstånd till det.
På uppdrag av regeringen (dir. 1995:38 och 1996:22) har en utredning
(registerutredningen) bl.a. arbetat med att lägga fram förslag till en
rättslig reglering av ett nytt brottsregister och ett nytt
misstankeregister. Utredningens slutbetänkande väntas avges den 29 april
1997.
Justitiekanslern
Justitiekanslern (JK) har i ett beslut den 14 juli 1995, dnr 2861-91-40,
lämnat några synpunkter på frågor om myndigheters arbete med ärenden
rörande misstanke om sexuella övergrepp mot barn och till förebyggande
av sådana brott. JK anser bl.a. att en ordning enligt följande bör tas
under övervägande. Om en person, som kan utgöra en riskfaktor på grund
av sitt avvikande sexuella beteende riktat mot barn, flyttar till och
söker arbete inom barnomsorgen etc. i en annan kommun, bör
socialnämnden, i den kommun personen hittills varit bosatt, ges
möjlighet att föra vidare objektivt grundad information om den
arbetssökande personen ifråga till den nya kommunen. En sådan ordning
skulle enligt JK kunna få en betydelsefull roll för att motverka risk
för sexuella övergrepp mot barn inom familjehem, barnomsorg, skola och
föreningsliv. JK anser dock att frågan fordrar en rättslig
analys.
Uppdraget
Utredaren skall bedöma vilka möjligheter den gällande arbetsrättsliga
regleringen ger en arbetsgivare att agera mot personal som visat sig
olämplig i aktuellt hänseende samt göra en bedömning av eventuella
brister i denna reglering.
Utredaren skall analysera på vilket sätt en ökad kontroll av personal
inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnsomsorg kan medverka till att
utöka skyddet för barn mot sexuella övergrepp. Frågan om hur långt upp i
åldrarna barnen kan behöva ett extra skydd i form av en ökad kontroll av
anställda bör också beröras.
Utredaren skall utifrån integritetsskyddsaspekter analysera för- och
nackdelar med att låta införa en möjlighet eller skyldighet för
arbetsgivare att begära belastningsuppgifter eller uppgifter om
misstankar om brott avseende en person som kommer i fråga för
anställning inom förskola, skola eller skolbarnsomsorg. Utredaren skall
också behandla frågan om möjligheter till en sådan kontroll även efter
det att en person anställts.
Om utredaren finner anledning att lägga fram ett förslag om utökade
kontrollmöjligheter skall det klart framgå hur sådana bestämmelser skall
utformas och avgränsas. Det gäller t.ex. om registerutdragen skall
begränsas till att omfatta endast vissa typer av brott och hur
arbetsgivaren skall hantera uppgifterna, dvs. hur sekretessreglerna och
reglerna om tystnadsplikt ser ut och hur uppgifterna skall förvaras före
och efter ett beslut i anställningsfrågan.
Utredaren skall vidare ta ställning till om såväl kommunal som enskild
förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg, respektive offentlig och
fristående skola skall omfattas av reglerna.
Inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnsomsorg arbetar ett flertal
olika personalkategorier. Om utredaren väljer att föreslå utökade
kontrollmöjligheter skall det framgå om reglerna bör gälla samtliga
personalkategorier.
Finner utredaren att det finns tillvägagångssätt som bättre tjänar sitt
syfte än exempelvis ett utökat bruk av upplysningar om kriminalitet vid
anställningsförfaranden skall detta redovisas.
Uppdraget inbegriper genom sin avgränsning inte annan ordnad verksamhet
som riktar sig mot barn, exempelvis fritidsverksamhet i mer frivilliga
former. Utredaren bör belysa konsekvenserna av denna avgränsning. Det
står därvid utredaren fritt att redovisa sin bedömning av behovet av
åtgärder av motsvarande eller mindre ingripande slag för andra
angränsande områden. Det måste dock betonas att integritetsaspekterna
gör sig särskilt starkt gällande beträffande verksamhet där inte det
allmänna har ansvar för tillsyn och kontroll.
Det är viktigt att eventuella förslag kan infogas i lagstiftningen på
ett sätt som är förenligt med svensk rättstradition. I det sammanhanget
skall utredaren belysa förslagets konsekvenser för möjligheterna till
återanpassning till samhället för personer som straffats för sexuella
övergrepp mot barn. Utredaren skall även belysa förslagets inverkan på
skyddet för den personliga integriteten.
Övrigt
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer
och särskilda utredare om att redovisa regionalpolitiska konsekvenser
(dir. 1992:50) om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23) om att
redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) och om att
redovisa konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande
arbetet (dir. 1996:49).
Utredningen skall samråda med berörda myndigheter och organisationer.
Uppdraget skall redovisas till regeringen senast den 30 april 1998.