Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Forskningsetik, Dir. 1997:68
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1997-05-22
Dir. 1997:68
Beslut vid regeringssammanträde den 22 maj 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté tillkallas för att utreda etiska frågor i forskningen.
Kommittén skall analysera etiska frågor som uppstår i
forskningsprocessen.
Kommittén skall vidare granska utformning och omfattning av utbildningen
i forskningsetik samt överväga andra åtgärder som kan öka medvetenheten
om etiska frågor i forskningen. Den problematik som avser vetenskaplig
oredlighet och fusk skall analyseras.
Kommittén skall se över det nuvarande systemet för forskningsetisk
granskning och översynen skall bl.a. omfatta de forskningsetiska
kommittéernas verksamhet, arbetssätt och sammansättning. Kommittén skall
också analysera hur avvägningar görs mellan kunskapsvinster och risker,
liksom behovet av offentlig insyn.
Kommittén skall, mot bakgrund av Datalagskommitténs förslag, undersöka
samt lägga förslag till utformning av forskningsetisk granskning av
sådana projekt som innefattar användning av personnummer.
Kommittén skall belysa utvecklingen i andra länder och beakta
konsekvenser för Sverige av internationella konventioner.
Kommittén skall överväga om någon form av författningsreglering behövs.
I förekommande fall skall kommittén föreslå regler och övriga
åtgärder.
Bakgrund
I ett samhälle med ett starkt och ökande beroende av vetenskap och
teknik är forskningsetiska frågor av stort allmänt intresse.
Vad forskningen inriktas på, vilka projekt som prioriteras och vilka
metoder som används avgörs till största delen av forskarna själva.
Samtidigt har dessa frågor, liksom frågor om hur resultaten används,
stor politisk räckvidd.
Forskning aktualiserar en rad frågor av etisk karaktär. Det kan vara
metoderna som är etiskt problematiska, därför att de innebär experiment
på människor eller djur eller bygger på att känsliga uppgifter om
enskilda människor ställs samman. Den hittillsvarande granskningen och
debatten har framför allt berört dessa frågor, men forskningsetiska
överväganden omfattar även andra frågor. T.ex. är objektivitet och
sakkunskap vid utvärdering av forskning och bedömning av samhällsproblem
också en viktig forskningsetisk fråga.
För att förtroendet för forskning i allmänhet och för forskarna själva
skall kunna bevaras och stärkas krävs det att forskningen bedrivs på ett
ansvarsfullt sätt. Forskarna måste öppet redovisa såväl positiva som
befarade negativa tillämpningar av forskningens resultat. Forskningens
konsekvenser bör också vara en del av den etiska debatten. Politikerna
har emellertid det yttersta ansvaret för beslut om forskningens
tillämpning.
Under de senaste 30 åren har ett system för forskningsetisk granskning
vuxit fram i Sverige. Riktlinjer har tillkommit för att de enskilda
forskarna ska bli medvetna om sitt ansvar. Vid flera universitet finns
det ett centrum eller forum för forskningsetik. Undervisning i
forskningsetik bedrivs inom såväl grundutbildning som forskarutbildning
vid vissa fakulteter, men är i regel inte obligatorisk.
Sedan mitten av 1960-talet finns det forskningsetiska kommittéer med
uppgift att bedöma biomedicinsk forskning som innefattar försök på
människor. De är knutna till de medicinska fakulteterna. Syftet med
verksamheten är bl.a. att bevaka att försökspersoner som deltar i
forskningen får behövligt skydd, samtidigt som möjlighet ges att
utveckla ny, värdefull kunskap. Medicinska forskningsrådet (MFR) har en
nämnd för forskningsetik. Den fungerar som samrådsorgan för de
medicinska fakulteternas kommittéer. De forskningsetiska kommittéerna är
dock enbart rådgivande och har inte i uppgift att följa upp projekten.
Humanistisk-samhällsvetenskapliga forskningsrådet (HSFR) och
Socialvetenskapliga forskningsrådet (SFR) har båda etikkommittéer som
granskar projektansökningar som är ställda till respektive råd och i
vissa fall också sådana som remitteras från andra forskningsfinansiärer.
Liksom MFR:s etiknämnd har dessa etikkommittéer även policyskapande
uppgifter.
Statens medicinsk-etiska råd tillsattes år 1985 som ett rådgivande organ
till regeringen. En av rådets främsta uppgifter är att följa
utvecklingen inom sådan forskning och behandling som kan anses vara
känslig för den mänskliga integriteten eller påverka respekten för
människovärdet. Rådet tar dock inte ställning till enskilda
forskningsprojekt.
Gentekniknämnden inrättades år 1994 och har till uppgift att följa den
nationella och internationella utvecklingen på genteknikområdet, bevaka
etiska frågor och genom rådgivande verksamhet främja en etiskt
försvarbar och säker användning av gentekniken så att människors och
djurs hälsa samt miljön skyddas.
I den forskningsetiska utredningens betänkande Forskningsetisk prövning
(SOU 1989:74) föreslogs viss reglering av formerna för forskningsetisk
granskning och för utbildning i forskningsetik. Riksdagen beslutade
emellertid, i enlighet med förslagen i 1990 års forskningspolitiska
proposition (prop. 1989/90:90, bet. 1989/90:UbU25, rskr 328), att inte
ytterligare reglera verksamheten.
Regering och riksdag ansåg att det fanns goda erfarenheter av systemen
för forskningsetisk granskning och att det inom forskarsamhället fanns
en god medvetenhet om problemen. Samtidigt framhölls behovet av att de
etiska kommittérna arbetade vidare med information och rådgivning.
Ledamöterna i de forskningsetiska organen borde ges möjlighet till
utbildning i etik och etisk analys. Lekmannaledamöterna kunde dessutom
behöva viss utbildning i vetenskaplig metodik.
Forskningsetiska frågor diskuteras givetvis även i andra länder. Både i
Danmark och i Norge har etiska kommittéer för granskning av främst
biomedicinska projekt fått en tydlig, centralt sanktionerad ställning
med bred sammansättning. I England och Nya Zeeland har nya riktlinjer
för etiska kommittéer nyligen utarbetats.
På europeisk nivå har flera initiativ tagits inom detta område. Inom EU
finns ett förslag till direktiv, "Directive on the Implementation of
Good Clinical Practice and Clinical Trials", där frågan om etisk
granskning tas upp. För en kort tid sedan undertecknade Sverige den inom
Europarådet utarbetade "Konventionen om mänskliga rättigheter och
biomedicin". I denna regleras villkoren för forskning på människor. The
European Forum for Good Clinical Practice gav i juni 1995 ut riktlinjer
och rekommendationer för etiska kommittéer i Europa (Guidelines and
Recommendations for European Ethics Committees).
Lagstiftning avseende etisk granskning finns i vissa länder, ibland i
form av ramlagstiftning, i andra fall genom mer detaljerade direktiv. EG
har även utarbetat regler som relaterar till såväl registerforskning som
medicinsk forskning.
I propositionen Forskning och samhälle (prop 1996/97:5) aviserades att
en utredning skulle tillsättas för en allsidig belysning av
forskningsetiska frågor. Utredningen skulle tillsättas med hänsyn till
de forskningsetiska frågornas stora betydelse för forskning och
samhälle, den snabba utvecklingen inom vetenskapen, bl.a. inom det
biomedicinska området, och den tid som förflutit sedan den senaste
forskningsetiska utredningen avslutade sitt arbete. Frågan har
ytterligare aktualiserats genom den senaste tidens debatt i Sverige och
i andra länder om konsekvenserna av utvecklingen inom cell- och
molekylärbiologin.
Uppdraget
En kommitté tillkallas med följande uppgifter. Kommittén skall föreslå
åtgärder för att uppnå en tillfredsställande hantering av etiska frågor
i forskningen.
Forskningsetik är ett mångfasetterat begrepp. Det innefattar t.ex.
frågor om forskarnas personliga och samhälleliga ansvar, vad man väljer
att forska om och vilka metoder som används, hur man hanterar sina
resultat och hur det kollegiala samspelet i forskarsamhället fungerar.
För vissa aspekter finns rekommenderade förhållningssätt angivna i
forskningsetiska regelsamlingar. Andra aspekter hanteras på en informell
nivå. Forskaren kan ställas inför etiska frågor i varje led av
forskningsprocessen, från uppslag till slutredovisning. Det kan krävas
etiska överväganden vid såväl insamling, bearbetning och förvaring av
material som vid presentation av resultat.
Uppdraget inbegriper inte frågor relaterade till djurförsök eller
djurförsöksetiska nämnder eftersom dessa kommer att behandlas av
utredningen "Alternativa metoder till djurförsök och
försöksdjursanvändningens omfattning i framtiden m.m." (dir.1997:43).
Översynen skall innefatta en genomgång av vad forskarsamhället och andra
har gjort för att möta delvis nya forskningsetiska frågor som den snabba
vetenskapliga utvecklingen medför. Kommittén skall särskilt granska
utformning och omfattning av utbildning i etik inom forskarutbildningen.
Behovet av forskning i ämnet forskningsetik bör också övervägas.
Kommittén skall belysa problematiken kring vetenskaplig oredlighet och
fusk. Företeelsens omfattning och former samt forskarsamhällets
hantering av den bör ingå i analysen. Kommittén skall överväga hur man
kan minska riskerna för vetenskaplig oredlighet och, om det behövs,
föreslå tydligare etiska regler för forskarnas egen granskning av
forskning och för allmänhetens insyn. Likaså bör forskarnas medvetenhet
om expertrollens begränsningar och förpliktelser, t.ex. vid utvärdering
av forskning och bedömning av samhällsproblem analyseras.
Den allmänt tillämpade s.k. peer-review-modellen innebär att forskare
bedömer kvaliteten i andra forskares arbete. Det är väsentligt att
forskare som granskar andras forskning inte tar ovidkommande hänsyn vid
bedömningen. Vänskapsförhållanden, beroendeställning, skolbildningar,
egna fördelar av vissa beslut eller personliga motsättningar kan påverka
bedömningarna. Objektivitet och sakkunskap vid utvärdering och bedömning
av forskning är därför en forskningsetisk fråga. Särskilda svårigheter
uppstår vid granskningen av forskning i ett land av Sveriges storlek där
en liten grupp av etablerade forskare har stort inflytande över många
beslut. Detta förhållande kan i viss mån kompenseras genom utnyttjande
av sakkunniga från andra länder eller genom separation av granskning och
beslut.
Kommittén skall analysera etiska frågor som kan uppstå när forskning
bedrivs eller finansieras i samverkan med industriella intressen eller
där andra intressen än förutsättningslöst kunskapsuppbyggande gör sig
gällande. Samhällsutvecklingen ställer allt högre krav på samverkan
mellan akademisk forskning och t.ex. industriellt utvecklingsarbete och
produktion. Denna i och för sig önskvärda ökning av forskningssamverkan
mellan industriella intressen och akademisk forskning kan emellertid
vara förknippad med etiska problem. Den kritiska granskningen av
forskningen kan komma att påverkas liksom forskarnas möjligheter att
delta i den offentliga diskussionen.
Kommittén skall överväga om den offentliga insynen behöver ökas och vid
behov lämna förslag till hur detta kan ske. Likaså bör allmänhetens
insyn i forskningsprocessen belysas. Det finns ett stort behov av öppna
informerade samtal där forskare och allmänheten kan föra en dialog om
forskningsetiska frågor. Öppenhet är en förutsättning för förtroendet
för forskningen och forskarna. Kommittén skall även undersöka och
föreslå åtgärder som avser hur information om nya principiella frågor
når berörda organ. Det kan gälla både forskning och tillämpning av
forskningsresultat. Som tidigare nämnts har Statens medicinsk-etiska råd
i uppgift att bevaka och rapportera om utvecklingen när det gäller sådan
forskning och tillämpning som kan vara känslig för den mänskliga
integriteten eller påverka respekten för människovärdet. En
förutsättning för att rådet skall kunna fullgöra sin uppgift är
emellertid att det finns rimliga möjligheter att i tid få information
om sådan typ av forskning och tillämpning.
Kommittén skall undersöka hur systemet för forskningsetisk granskning
fungerar i dag och föreslå de förändringar som bedöms nödvändiga. En av
utgångspunkterna skall vara att forskning som har människor som
forskningsobjekt, oavsett vem som är finansiär eller utförare av
forskningen, skall utsättas för etisk granskning.
De regionala och lokala forskningsetiska kommittéernas verksamhet och
arbetssätt skall granskas. Kommittén skall analysera hur avvägningar
görs mellan eventuella kunskapsvinster och risker för försökspersoner,
hur behovet av offentlig insyn kan tillgodoses liksom om de etiska
avvägningar som görs i kommittéerna och i det medicinska vardagsarbetet
skiljer sig åt. För närvarande ingår inte i de forskningsetiska
kommittéernas uppgift att följa upp de projekt som tillstyrkts.
Kommittén bör lämna förslag om hur en sådan uppföljning kan ske.
Kommittén skall också överväga om det bör finnas möjlighet till
överprövning av de forskningsetiska kommittéernas beslut.
De forskningsetiska kommittéerna har i dag en klar majoritet av
forskare. Dessa utses av de medicinska och odontologiska fakulteterna. I
kommittéerna brukar också finnas ett par lekmän, utsedda av landstingen.
Kommittén skall överväga och föreslå hur de forskningsetiska
kommittéerna bör vara sammansatta och därvid särskilt överväga en
förstärkning av lekmannainflytandet, om andra kompetenser bör tillföras
kommittéerna och om landstingen är bäst skickade att utse dessa
representanter. Likaså bör kommittén analysera behovet av en jämn
könsfördelning i kommittéerna.
Kommittén skall undersöka och föreslå utformningen av forskningsetisk
granskning av projekt som innefattar användning av personnummer. Enligt
datalagen granskar Datainspektionen (DI) registerforskningsprojekt från
integritetssynpunkt, men flertalet projekt granskas även av en
forskningsetisk kommitté. Datalagskommittén (Ju 1995:08) som sett över
datalagen har den 2 april 1997 överlämnat sitt betänkande Integritet,
Offentlighet, Informationsteknik (SOU 1997:39) till regeringen. Där
föreslås en förändrad roll för DI. Den nuvarande skyldigheten att i
förväg anmäla behandlingar till DI föreslås bli begränsad till ett
minimum. DI:s verksamhet skall i stället koncentreras till tillsyn,
information och rådgivning. Detta kan ställa ökade krav på de
forskningsetiska kommittéerna och kommittén bör därför undersöka och
föreslå åtgärder som avser den forskningsetiska granskningen av sådan
forskning. Det finns även ett behov av analys kring användning av
genetisk och annan medicinsk information i forskningssammanhang, t.ex.
DNA-analyser.
I flera länder pågår en diskussion om forskningsetik och den
forskningsetiska granskningens uppbyggnad. Kommittén skall därför belysa
den internationella debatten samt beakta erfarenheter och regelverk i
andra länder. I detta ligger även att beakta vilka konsekvenser
exempelvis Europarådets konvention om mänskliga rättigheter och
biomedicin kan få för det svenska granskningssystemet.
Kommittén skall samråda med den parlamentariska utredningen om forskning
(dir. 1997:67), med utredningen om djurförsök (dir. 1997:43) samt med
andra berörda utredningar, myndigheter och organ.
Kommittén skall överväga om någon form av författningsreglering behövs.
I förekommande fall skall kommittén föreslå regler och övriga åtgärder.
Om kommittén föreslår åtgärder som ger ekonomiska konsekvenser skall
finansiering av dessa föreslås.ÖvrigtFör utredningsarbetet gäller
regeringens direktiv till samtliga kommittéer och särskilda utredare
angående redovisning av regionalpolitiska konsekvenser (dir.1992:50), om
att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt om att redovisa
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49).Redovisning av uppdragetKommittén skall redovisa sitt uppdrag
senast den 1 februari 1999.