Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ett förstärkt förlikningsmannainstitut, Dir. 1997:66
Departement: Arbetsmarknadsdepartementet
Beslut: 1997-04-24
Dir. 1997:66B
Beslut vid regeringssammanträde den 24 april 1997.
Sammanfattning av uppdraget
I syfte att förbättra förutsättningarna för en väl fungerande
lönebildning skall en särskild utredare lämna förslag till ett förstärkt
förlikningsmannainstitut. Detta skall ges ökade möjligheter att främja
de övergripande samhällsintressena i avtalsförhandlingarna mellan
arbetsmarknadens parter.
Förutsättningarna för lönebildningen
Som regeringen vid flera tillfällen, senast i 1997 års ekonomiska
vårproposition (prop. 1996/97:150), framhållit är en väl fungerande
lönebildning en förutsättning för att arbetslösheten skall kunna
halveras. Under de senaste 20 åren har lönebildningen inte fungerat
tillfredsställande. Lönerna i Sverige har ökat för snabbt i förhållande
till lönerna i våra konkurrentländer.
Konsekvenserna av brister i lönebildningen är annorlunda nu mot förr. Om
lönekostnaderna steg mer i Sverige än i omvärlden under 1970- och 1980-
talen medförde det på kort sikt ökad inflation och först på längre sikt
försvagad konkurrenskraft och risk för arbetslöshet och devalvering.
Utvecklingen har visat att en beredvillighet att acceptera inflation
inte ger en hållbart låg arbetslöshet. Inflationsvägen är således
stängd. Om lönekostnaderna stiger mer i Sverige än i omvärlden i dagens
situation med stabilt låga pris- och löneökningar i vår omvärld,
internationellt integrerade kapital- och valutamarknader och en stängd
inflationsväg medför det stigande räntor och därmed även på kort sikt
ekonomisk åtstramning och stigande arbetslöshet. Förr var det under en
övergångstid möjligt att misslyckas och leva med konsekvenserna av
brister i lönebildningen. Det är det inte längre. Nu leder högre
löneökningar än i omvärlden till att massarbetslösheten biter sig fast.
Viktiga förutsättningar för lönebildningen bestäms av regeringens och
riksdagens beslut om den samlade ekonomiska politiken, dvs. skatte- och
transfereringssystemen, arbetsmarknads- och utbildningspolitiken samt
arbetsrätten inklusive lagstiftning om konflikter och medling. Men det
helt avgörande direkta inflytandet över lönebildningen ligger hos
arbetsmarknadens parter, som bestämmer de regler som styr
avtalsförhandlingar och avtalsinnehåll.
Regeringen gav i maj 1996 i uppdrag åt parterna på arbetsmarknaden att
fram till den 31 mars 1997 gemensamt formulera nödvändiga förändringar
av förhandlings- och lönebildningssystemet för att säkerställa en bättre
fungerande lönebildning. Detta uppdrag har resulterat i flera bidrag. Av
särskilt intresse är det samarbetsavtal som har ingåtts mellan parterna
inom industrin och det förslag som har arbetats fram inom LO:s s.k.
LISA-projekt. Regeringen välkomnade i vårpropositionen alla bidrag som
inkommit och aviserade att en utredning skall tillsättas för att arbeta
vidare med de konstruktiva förslag som framkommit.
En viktig utgångspunkt är att arbetsmarknadens parter också i
fortsättningen måste bära huvudansvaret för lönebildningen. Det nyligen
träffade samarbetsavtalet om industriell utveckling och lönebildning
mellan parterna inom industrin är ett konkret exempel på parternas vilja
att ta detta ansvar. Även inom andra avtalsområden har liknande
initiativ tagits som emellertid ännu inte lett till några konkreta
resultat. En påtaglig och permanent minskning av arbetslösheten
förutsätter dock att formerna för lönebildningen förbättras över hela
arbetsmarknaden.
En förstärkning av förlikningsmannainstitutet kan bidra till en sådan
förbättring. Flertalet av arbetsmarknadsparterna har också framhållit
att medlingsfunktionen kan behöva förstärkas. Härigenom kan de
övergripande samhällsekonomiska intressena i lönebildningen bättre tas
till vara samtidigt som parterna behåller huvudansvaret. En särskild
utredare bör därför tillkallas med uppgift att i första hand lämna
förslag till en sådan förstärkning.
Uppdraget
Utredningens utgångspunkt skall vara en förstärkning av
förlikningsmannainstitutet på två plan: institutet skall ges ökade
befogenheter och resurser och samtidigt ges ökade möjligheter att
kontinuerligt följa utvecklingen av kollektivavtalen på arbetsmarknaden.
Syftet med förstärkningen av förlikningsmannainstitutet skall vara att
främja en lönebildning som förbättrar förutsättningarna för ökad
sysselsättning och prisstabilitet och därmed även ökningar av
löntagarkollektivets reala disponibla inkomster.
Förlikningsmannainstitutet bör därför ges en mer aktiv roll både när det
gäller lönebildningen i stort och i de enskilda avtalsförhandlingarna.
Utredaren skall beakta de förslag till förstärkt förlikningsman som
parterna har fört fram i sina svar till regeringen. De lösningar som
återfinns i samarbetsavtalet mellan industrins parter, i huvudavtal inom
andra branscher eller i eventuellt kommande avtal mellan parterna, bör
särskilt uppmärksammas. Utredaren skall aktivt följa diskussionerna på
andra områden. Utvecklingen av liknande avtalslösningar är önskvärd.
Utredaren bör lämna förslag om medlarnas roll och befogenheter inom de
avtalsområden där parterna på egen hand inte förmår enas om förändrade
förhandlingsformer.
Förslagen skall utformas så att den samlade effekten av förslagen ger
ett väsentligt bidrag till en stabilisering av lönebildningen.
Inriktningen skall vara att främja tillkomsten av en lönebildning som
möjliggör en rejäl sänkning av arbetslösheten med bevarad låg inflation.
Det ligger i sakens natur att arbetet i det förstärkta
förlikningsmannainstitutet kommer att behöva bedrivas i nära samverkan
med arbetsmarknadens parter. Verksamheten kommer att bli mer omfattande
än den som dagens förlikningsmannaexpedition bedriver. Utredaren skall
därför även lämna förslag på hur det förstärkta
förlikningsmannainstitutet skall organiseras och ledas samt hur dess
verksamhet skall finansieras.
Uppgiften att följa utvecklingen på arbetsmarknaden i stort
Det förstärkta förlikningsmannainstitutet bör ges tillräckliga resurser
för att kunna följa och analysera utvecklingen inom lönebildningen.
Institutet skall ha en god överblick över regelverket på arbetsmarknaden
och de olika kollektivavtalen. Det skall ha tillgång till kvalificerade
ekonomiska utredningar och kompetens att sammanställa och tolka
statistik som är relevant för lönebildningen. En uppgift i det
sammanhanget skall vara att följa utvecklingen på den europeiska
arbetsmarknaden när det gäller utvecklingen av lönekostnad,
avtalskonstruktioner och förhandlingsformer. I
förlikningsmannainstitutets uppgifter bör även ligga att sammanställa
redan träffade avtal och hur dessa omsätts lokalt.
Utredaren skall ange hur dessa uppgifter skall kunna lösas av ett
förstärkt förlikningsmannainstitut. En möjlighet som bör prövas är att
inrätta fristående partssammansatta råd.
Utredaren skall även ange vilka åtgärder som krävs för att tillförsäkra
en god tillgång till kontinuerlig löne- och annan statistik som är
relevant för avtalsförhandlingarna och som är uppdelad på bland annat
avtalsområden och kön. I det sammanhanget skall utredaren ange hur
förlikningsmannainstitutet kan samverka med myndigheter, såsom
Statistiska centralbyrån, och med parterna.
Uppgifter och befogenheter för det förstärkta förlikningsmannainstitutet
Det är angeläget att parterna genomför förhandlingsarbetet på ett sådant
sätt att nytt avtal kan träffas innan det gamla har löpt ut. För att
främja detta bör förlikningsmannen ges befogenheter att, i samråd med
parterna, säkerställa att en sådan tidsplanering samt ordning för
förhandling och tvistelösning kommer till stånd mellan parterna. En
tidsplan kan även ge förlikningsmannen större möjligheter att i god tid
identifiera principiella tvistefrågor mellan parterna. Av intresse i
det sammanhanget är det nyligen träffade samarbetsavtalet inom
industrin, där parterna har fastställt sådana tidsplaner.
Det är av stor vikt att en löneutveckling på god europeisk nivå
vidmakthålls även efter det att målet att halvera arbetslösheten har
uppnåtts. Utredaren bör därför även pröva andra möjligheter att
förbättra lönebildningen. Utgångspunkten för detta arbete bör bl.a. tas
i de olika förslag som parterna framfört till regeringen.
Ett av de förslag som framförts avser olika former av ökad samordning av
avtalsprocessen. Sannolikt skulle redan en tidsmässigt mer sammanhållen
avtalsrörelse ge positiva effekter. Utredaren kan därför t.ex. överväga
om avtalsprocessen tidsmässigt kan samordnas bättre. Utredaren skall i
så fall lämna förslag på vilka regeländringar som bör göras för att
åstadkomma detta.
Utredaren kan dessutom, för att ta ett annat exempel, överväga om
förlikningsmannainstitutet bör kunna kräva att parterna fattar
samordnade beslut om att acceptera eller avvisa förslag till avtal. Ett
sådant krav skall i så fall framföras i nära samråd med parterna. En
förutsättning bör vara att förlikningsmannen i dessa fall ges vissa
möjligheter att skjuta på varslade konflikter under en begränsad tid.
Det skall naturligtvis inte innebära någon rätt för förlikningsmannen
att gripa in i redan träffade kollektivavtal. Om regeländringar föreslås
i detta sammanhang bör de endast avse förhandlingar mellan en
arbetsgivarorganisation och en central arbetstagarorganisation om nya
riksavtal om löner och allmänna anställningsvillkor.
Arbetsmarknadsparternas eget arbete med lönebildningsfrågorna fortgår.
Det är sannolikt att det under utredningens gång kommer fram nya
konstruktiva idéer och lösningar som kan vara värda att pröva. Utredaren
skall därför ha stor frihet att beakta och vidareutveckla dessa förslag.
Samråd med mera
Utredaren skall vid utformningen av förslagen ta hänsyn till parternas
eget arbete, till exempel det redan träffade samarbetsavtalet mellan
industrins parter. Utredaren skall beakta innehållet i regeringens
kommittédirektiv till samtliga kommittéer och särskilda utredare om
redovisning av regionalpolitiska konsekvenser (dir 1992:50), om att
pröva offentliga åtaganden (dir 1994:23), om att redovisa de
jämställdhetspolitiska konsekvenserna av sina förslag (dir 1994:124),
och om att redovisa konsekvenserna för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir 1996:49). Utredningen skall bedrivas i
nära samråd med arbetsmarknadens parter.
Redovisning av uppdraget
Utredningens arbete skall redovisas senast den 30 november 1998. När det
gäller frågorna om det nya förlikningsmannainstitutets organisation,
resurser och arbetsformer, samt när det gäller eventuellt andra frågor
som utredningen funnit lämpliga, t.ex. förslag om förbättrad
lönestatistik, skall förslagen redovisas snarast
möjligt.