Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ökade möjligheter till informationsutbyte och frågor om sekretess vid
bekämpning av ekonomisk brottslighet m.m.
, Dir. 1997:61
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1997-04-10
Dir. 1997:61
Beslut vid regeringssammanträde den 10 april 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utreda frågor om sekretess vid
bekämpning av ekonomisk brottslighet m.m.
Ett mål för utredningen skall vara att föreslå åtgärder i syfte att
effektivisera bekämpningen av ekonomisk brottslighet genom att göra det
möjligt för berörda myndigheter och andra organ att i ökad utsträckning
lämna information om sådant som har betydelse för att förebygga,
upptäcka eller utreda ekonomisk brottslighet. Inom utredningsuppdraget
faller bl.a. regler om informationsutbyte mellan myndigheter vid
planering av gemensamma kontrollaktioner mot ekonomisk brottslighet.
Uppdraget skall vara slutfört före utgången av oktober 1998.
Regeringens strategi mot ekonomisk brottslighet
Regeringen antog i april 1995 en strategi för samhällets samlade
åtgärder mot den ekonomiska brottsligheten. Strategin redovisades i en
skrivelse till riksdagen (skr. 1994/95:217, bet. 1994/95:JuU25, rskr.
1994/95:412).
Syftet med strategin är att påtagligt minska den ekonomiska
brottsligheten genom åtgärder som innebär en kraftig förstärkning av
samhällets samlade insatser mot sådan kriminalitet.
En av grundpelarna i strategin är att myndigheterna skall bli
effektivare när det gäller att förebygga, upptäcka, utreda och lagföra
ekonomisk brottslighet. En ökad tonvikt skall läggas vid det
förebyggande arbetet.
I strategin framhålls bl.a. vikten av att utveckla och fördjupa
samarbetet mellan berörda myndigheter när det gäller att förebygga eller
annars bekämpa ekonomisk brottslighet. Av stor betydelse är därvid att
det finns ett utvecklat informationsutbyte mellan myndigheterna. Det är
nödvändigt att ta till vara den moderna informationsteknikens
möjligheter till snabb och säker informationshantering. Mot denna
bakgrund förutskickas i strategin att en översyn skall göras av de
regler om sekretess och myndighetsregister som har betydelse för kampen
mot ekobrottsligheten.
Behovet av en översyn
Ekobrottsberedningens enkät
Regeringens ekobrottsberedning, som är ett samordningsorgan inom
Regeringskansliet, har gjort en enkät hos ett antal myndigheter rörande
erfarenheter av och synpunkter på frågor om sekretess och register i
ekobrottsbekämpningen. Berörda av enkäten har bl.a. varit Riksåklagaren,
Rikspolisstyrelsen, Riksskatteverket, Generaltullstyrelsen, Närings- och
teknikutvecklingsverket (NUTEK), Patent- och registreringsverket samt
Länsstyrelsen i Stockholms län.
Enkätsvaren innehåller en omfattande genomgång av frågor om sekretess-
och registerreglerna och deras tillämpning inom ekobrottsbekämpningen.
Genomgående har myndigheterna framhållit att reglerna inte är utformade
med hänsyn till de krav på ett fördjupat samarbete mellan berörda
myndigheter som följer av regeringens strategi. Inte minst har
myndigheterna anmält att reglernas nuvarande utformning lägger hinder i
vägen för ett fördjupat samarbete när det gäller det brottsförebyggande
arbetet.
I den samverkan som sker inom Riksenheten mot ekonomisk brottslighet har
förekommit sekretessproblem som är förknippade med att personer från
olika verksamhetsområden arbetar inom enheten.
I den följande framställningen redovisas viktigare frågor som
myndigheterna har tagit upp i samband med enkäten och som det kan finnas
skäl att utreda närmare vid en översyn av sekretesslagstiftningen och
registerlagstiftningen inom ekobrottsbekämpningens område.
Sekretess i samband med förundersökning m.m.
I 5 kap. 1 § sekretesslagen (1980:100) finns det regler om sekretess i
bl.a. förundersökning. Reglerna gäller i första hand för den
brottsbekämpande verksamheten, inklusive förebyggande arbete, vid
åklagarmyndigheter, polismyndigheter och tullmyndigheter samt inom
Kustbevakningen. Reglerna gäller också hos myndigheter som biträder de
angivna myndigheterna när det gäller att uppdaga, utreda eller beivra
brott.
I 9 kap. 17 och 18 §§ sekretesslagen finns regler om sekretess till
skydd för enskildas intressen under bl.a. förundersökning.
Reglerna synes i huvudsak fungera väl inom ramen för förundersökning. De
ger rimliga möjligheter för myndigheterna att utbyta uppgifter i samband
med förundersökning med stöd bl.a. av sekretessbrytande föreskrifter i
1 kap. 5 § och 14 kap. 2 och 3 §§ sekretesslagen. Polisen och övriga i
lagrummen uppräknade myndigheter kan å sin sida lämna uppgifter till
andra myndigheter som biträder i utredningen utan att sekretesskyddet
enligt 5 kap. 1 § går förlorat.
I vissa fall kan det i samband med en förundersökning förekomma
situationer när sekretessreglerna fungerar mindre väl. Dessutom har
regelverket gett upphov till problem i samband med uppgiftsutbyte mellan
berörda myndigheter i fasen omedelbart innan en förundersökning inleds.
Sådana fall berörs närmare längre fram. Huvuddelen av de problemfall som
kommer att beröras hänför sig däremot till myndighetsverksamhet som
ligger utanför förundersökning, exempelvis myndighetssamarbete inom det
brottsförebyggande fältet.
En viktig fråga i utredningar om ekonomisk brottslighet är vilken
sekretess som kvarstår om förundersökningen läggs ned.
Brottsförebyggande arbete och underrättelseverksamhet
Att myndigheter av olika slag skall fördjupa sitt samarbete bl.a. för
att tillsammans på ett effektivare sätt kunna förebygga ekonomisk
brottslighet är som framgått en av huvudpunkterna i regeringens strategi
mot ekonomisk brottslighet. Detta anslag ligger i linje med inriktningen
av den moderna kriminalpolitiken i allmänhet, där brottsförebyggande
åtgärder också intar en framskjuten plats.
Ett annat område som kräver ett fördjupat myndighetssamarbete är
underrättelseverksamheten. Med underrättelseverksamhet menas enkelt
uttryckt att ett visst område - inom ekobrottsbekämpningen exempelvis en
brottsutsatt bransch - eller en viss verksamhet kartläggs för att
slutsatser skall kunna dras om vilka kriminella aktiviteter som pågår
eller planeras samt hur myndigheterna bör inrikta sitt arbete för att
komma tillrätta med denna brottslighet. Underrättelseverksamhet anses
såväl i Sverige som i andra jämförbara länder vara ett instrument av
avgörande betydelse för att med framgång kunna angripa den kvalificerade
brottsligheten, inte minst den som har internationell anknytning.
En tredje samverkansform som är av stort intresse i detta sammanhang är
s.k. myndighetsgemensamma aktioner. Därmed avses här att ett antal
skilda myndigheter - exempelvis skattemyndighet, åklagare, polis,
tullmyndighet och kronofogdemyndighet - gemensamt planerar och genomför
kontroller och ingripanden inom ett visst område för att kontrollera
regelefterlevnaden, avslöja och lagföra brott, skaffa underlag för en
korrekt beskattning samt säkra fullgörandet av skatter, skadestånd m.m.
Ett exempel är den i alla län bedrivna Operation krogsanering, som
riktar sig mot ekonomisk brottslighet inom restaurangbranschen.
Myndighetssamverkan i mindre skala kan förekomma inom ramen för s.k.
preventiv ekonomisk kontroll. Verksamheten går ut på att skattemyndighet
och polis gemensamt identifierar näringsidkare som synes befinna sig i
riskzonen för att dras in i ekonomisk kriminalitet. Företrädare för
myndigheterna tar kontakt med näringsidkaren och försöker motivera och
stödja honom att hålla sig på rätt sida om lagens råmärken, bl.a. genom
att informera honom om innebörden av gällande regler inom området.
För att utveckla myndighetssamarbetet inom ekobrottsbekämpningens område
har regeringen beslutat om vissa organisatoriska reformer. Som exempel
på sådana åtgärder har det i varje län inrättats ett regionalt
samverkansorgan för bekämpning av ekonomisk brottslighet (jfr SFS
1995:736).
Dessa och andra slag av samarbete mellan myndigheter förutsätter
givetvis att myndigheterna kan utbyta information med varandra i rimlig
utsträckning. Inom ramen för ett sådant informationsutbyte är det
viktigt både att sekretessbelagda uppgifter får lämnas från en myndighet
till en annan och att känsliga uppgifter åtnjuter ett gott sekretesskydd
också hos den myndighet som tar emot uppgifterna.
Det är en allmän uppfattning bland berörda myndigheter att sekretessen i
många fall hindrar ett effektivt myndighetssamarbete inom
ekobrottsbekämpningens område. Ett problem är därvid att sekretessen
enligt 5 kap. 1 § och 9 kap. 17 § sekretesslagen gäller i
brottsförebyggande arbete endast för uppgifter som hänför sig till vissa
av de i lagtexten angivna myndigheterna som berörs av samarbetet.
Särskilt problematiskt har varit att sekretessen enligt de angivna
lagrummen i många fall inte gäller för skattemyndigheter eller
kronofogdemyndigheter. Det kan därför hända att uppgifter som skulle
vara sekretessbelagda exempelvis hos polisen är offentliga hos
skattemyndigheten eller kronofogdemyndigheten, något som kan äventyra
både myndigheternas verksamhet och den enskildes integritet.
Förutredning om brott
Innan åklagare beslutar om att inleda förundersökning om ekonomisk
brottslighet genomförs i många fall en s.k. förutredning som syftar till
att få fram ett underlag för beslut om förundersökning skall inledas
eller inte. Förutom åklagare och polis kan andra myndigheter beröras av
en sådan förutredning, exempelvis skattemyndighet och
kronofogdemyndighet. Också vissa former av spaning kan förekomma innan
förundersökning inleds.
Det förekommer att polisen har svårt att få tillgång till uppgifter hos
andra myndigheter som polisen och åklagaren behöver under
förutredningen. De sekretessbrytande regler som förekommer i olika
författningar förutsätter som regel antingen att förundersökning har
inletts eller att uppgifter lämnas i eller i samband med brottsanmälan
(se exempelvis 14 kap. 2 § sekretesslagen). Uppgifter som omfattas av
sekretess kan därför inte lämnas till polis och åklagare om dessa inte
initierat en förundersökning.
Regler om s.k. banksekretess finns i 1 kap. 10 § bankrörelselagen
(1987:617). I praxis har ansetts att banksekretessen inte hindrar att en
bank lämnar uppgifter till polis eller åklagare i en pågående
förundersökning. Däremot kan uppgifter inte lämnas exempelvis i samband
med en förutredning. Detta har från åklagarhåll framhållits som en stor
olägenhet med hänsyn till att en förutredning om ekonomisk brottslighet
kan vara mycket komplicerad och i förekommande fall kan vara svår att
genomföra på ett säkert sätt utan tillgång till vissa uppgifter om
finansiella transaktioner. Det kan leda till att en förundersökning
inleds som hade kunnat undvikas, om ytterligare material kunnat tas fram
redan under förutredningen. Hithörande frågor har i viss utsträckning
behandlats av Penningtvättutredningen (SOU 1997:36)
Exekutionsväsendet
I regeringens strategi mot ekobrott framhålls kronofogdemyndigheternas
betydelse inom ekobrottsbekämpningen. Det handlar inte bara om att driva
in belopp som undandragits beskattning eller som förverkats genom domar
rörande ekonomisk brottslighet. Det är också viktigt att i
myndighetssamarbetet ta till vara kronofogdemyndigheternas kompetens och
kännedom om personer, företag och föreeteelser med anknytning till
ekonomisk brottslighet.
Sekretessreglerna är inte fullt ut avpassade för en sådan aktiv roll
från kronofogdemyndigheternas sida inom ekobrottsbekämpningen. Känsliga
uppgifter av det slag som förekommer inom ekobrottsbekämpningen kan
sakna ett tillräckligt starkt sekretesskydd hos kronofogdemyndigheterna.
Det gör att känsliga uppgifter kan komma att lämnas ut till förfång både
för effektiviteten och för integritetsskyddet samt att andra myndigheter
kan avstå från att involvera kronofogdemyndigheterna i
myndighetssamarbetet mot ekobrott.
I några fall som kommit under Riksdagens ombudsmäns (JO) prövning har
det inte ansetts tillåtet för en polismyndighet att till en
kronofogdemyndighet lämna uppgifter som omfattas av
förundersökningssekretess. Fallen rörde polismyndigheter som informerat
kronofogdemyndigheten om egendom som tillhörde en brottsmisstänkt och
som polisen tagit i beslag eller fått kännedom om på annat sätt.
Kronofogdemyndigheten fick därigenom möjlighet att säkra betalning för
den misstänktes skulder genom att försäkra sig om egendomen. JO fann att
polisen inte haft rätt att utan författningsstöd lämna uppgift till
kronofogdemyndigheten om den aktuella egendomen (JO 1987/88 s. 93 och
1988/89 s.45).
Partsinsyn
Den som är part i ett ärende hos en myndighet har rätt att få del av
material som har tillförts ärendet med stöd av reglerna om partsinsyn i
14 kap. 5 § sekretesslagen. Endast om det är av synnerlig vikt med
hänsyn till ett allmänt eller ett enskilt intresse kan myndigheten göra
avsteg från principen om partsinsyn.
I praxis synes en viss oklarhet råda om hur sekretesslagens regler om
partsinsyn förhåller sig till förundersökningsreglerna i
rättegångsbalken.
Reglerna om partsinsyn kan i vissa fall leda till att den som är
misstänkt för brott får insyn i polisens utredningsmaterial via en annan
myndighet på ett sätt som knappast varit avsett. Det kan exempelvis
inträffa om en person som i egenskap av gäldenär är part i ett ärende
hos kronofogdemyndigheten samtidigt är föremål för brottsutredning hos
polisen. Uppgifter som polisen lämnar till kronofogdemyndigheten inom
ramen för myndigheternas samarbete kan då av kronofogden komma att
lämnas vidare till gäldenären med stöd av reglerna om partsinsyn, till
förfång för polisutredningen.
Konkursförvaltare
Konkursförvaltare har en mycket viktig uppgift när det gäller bekämpning
av ekonomisk brottslighet. Det är inte sällan konkursförvaltare som
upptäcker och anmäler misstänkta fall av ekobrottslighet. Riksåklagaren
och Riksskatteverket har i den s.k. Rubicon-rapporten (Rubicon =
Rutiner, brottsutredningar i konkurs) redovisat förslag till hur
bekämpningen av ekobrottslighet i samband med konkurs kan effektiviseras
genom ett närmare samarbete mellan åklagare, polis, konkursförvaltare
och kronofogdemyndighet. Regeringen har i juni 1995 uppdragit åt
Riksåklagaren, Riksskatteverket och Rikspolisstyrelsen att effektivisera
rutinerna för brottsutredning vid konkurs med utgångspunkt från
förslagen i Rubicon-rapporten.
Konkursförvaltare är inga myndigheter utan enskilda organ med offentliga
förvaltningsuppgifter. För polisen och andra myndigheter innebär det att
uppgifter inte kan lämnas till en konkursförvaltare med stöd av den s.k.
generalklausulen i 14 kap. 3 § sekretesslagen eftersom den endast gäller
uppgiftslämnande mellan myndigheter. En annan konsekvens är att
konkursförvaltare inte hindras av sekretesslagen när det gäller att till
utomstående lämna ut uppgifter som de fått från exempelvis polisen.
Konkursförvaltarnas särställning i sekretesshänseende har i praktiken
gjort det svårt att involvera dem i den brottsbekämpande verksamheten på
ett sätt som från effektivitetssynpunkt vore önskvärt.
Varningssignaler i brottsförebyggande arbete
Från åklagarhåll har det framhållits att det är tveksamt om polisen får
varna företagare eller allmänheten för att göra affärer med vissa
personer eller företag som har visat sig benägna att begå ekonomiska
brott. Därmed kan inte myndigheternas kunskap om ekobrottslingar
utnyttjas fullt ut för att förebygga nya ekobrott.
En fråga som under senare tid har tilldragit sig ett ökande intresse är
hur man skall förhindra att bidrag av skilda slag beslutas och betalas
ut under felaktiga förutsättningar, exempelvis mot bakgrund av att den
sökande har lämnat felaktiga uppgifter i bidragsansökan. Det handlar om
bidrag både till näringslivet och till enskilda personer. Problemet har
fått ökad aktualitet genom Sveriges medlemskap i EU och de möjligheter
som därmed öppnas för mindre nogräknade att genom felaktiga uppgifter
skaffa sig bidrag av EU-medel.
I dag saknas generella möjligheter att bredda underlaget i
bidragsärenden med uppgifter från andra bidragsbeviljande organ eller
från exempelvis polis- eller kronofogdemyndighet. Från åklagarhåll har
framhållits bl.a. att det därmed kan vara svårt för en bidragsgivande
myndighet att kontrollera ett så grundläggande förhållande som att en
bidragstagare förlorat rätten till bidrag genom att lämna landet. Inte
heller är det generellt sett möjligt för en bidragsbeviljande myndighet
som har kunskap exempelvis om att en viss bidragssökande lämnat
felaktiga uppgifter att delge andra bidragsbeviljande organ dessa
uppgifter så att de kan öka sin vaksamhet mot personer som visat sig
otillförlitliga i bidragssammanhang.
Uppgiftslämnande i bidragsärenden kan också försvåras eller hindras av
att det bidragsbeviljande organet inte är en myndighet utan ett enskilt
organ och därmed faller utanför reglerna om offentlighet och sekretess.
Skatteregister
En särskild utredare har tillkallats för att utreda vilka register en
kommande skattekriminal vid skatteförvaltningen kan ha behov av (Fi
1996:15, dir. 1996:89). Utredaren skall också se över vilka ändringar
som behövs i skatteregisterlagen (1980:343) med syfte att underlätta
arbetet med att utreda skattebrott m.m. Frågor som berör
skatteregisterlagen tas därför inte upp i detta sammanhang.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utreda frågor om sekretess vid
bekämpning av ekonomisk brottslighet m.m.
Ett mål för utredningen skall vara att effektivisera bekämpningen av
ekonomisk brottslighet genom att göra det möjligt för berörda
myndigheter och andra organ att i ökad utsträckning lämna information om
sådant som har betydelse för att förebygga, upptäcka eller utreda
ekonomisk brottslighet.
En förstahandsuppgift för utredaren är att föreslå regler som möjliggör
ett sådant ökat informationsutbyte i det myndighetssamarbete som faller
utanför konkreta förundersökningar. Det handlar bl.a. om samverkan som
syftar till att förebygga brott eller som har samband med
underrättelseverksamhet, planering av myndighetsgemensamma aktioner
eller dylikt. Till det primära området hör också reglerna för
informationsutbyte i fasen omedelbart innan förundersökning inleds.
Härutöver bör utredaren överväga i vad mån regeländringar behövs för att
lösa de problem i övrigt inom ekobrottsbekämpningen som berörts i
föregående avsnitt eller som utredaren annars uppmärksammar under sitt
arbete.
I första hand avser utredningen regler inom sekretesslagstiftningens
ram. Men också regler utanför sekretesslagen kan ha intresse i
sammanhanget. Det kan gälla exempelvis regler om myndigheters register
eller om myndigheters eller andras skyldighet att lämna uppgifter om
vissa förhållanden. Det står därvid utredaren fritt att lämna förslag
till nya lösningar när det gäller informationsutbyte i brottsbekämpande
syfte. I detta arbete skall utredaren beakta det s.k.
persondataskyddsdirektivet (95/46/EG) som behandlats av
Datalagskommittén (SOU 1997:39) och vad som kommer fram i den fortsatta
beredningen av frågan.
Även om intresset av att effektivisera ekobrottsbekämpningen väger
mycket tungt skall utredaren givetvis väga in intresset av partsinsyn
och ett rimligt skydd för personlig integritet, företagshemligheter m.m.
Dessa intressen behöver heller inte stå i motsatsförhållande till
varandra. Vid ett ökat informationsutbyte mellan myndigheterna bör
exempelvis integritetsintresset i många fall kunna tillgodoses genom att
uppgifterna har ett gott sekretesskydd hos de myndigheter som får
tillgång till uppgifterna.
I en del fall torde det vara svårt eller omotiverat att begränsa de nya
reglernas tillämpning till ekobrottsbekämpningens område. Utredaren är
därför fri att, där så är lämpligt, föreslå regler med en mera generell
tillämpning inom det brottsförebyggande eller annars brottsbekämpande
arbetet.
Redovisning av uppdraget m.m.
Utredaren skall samråda med Riksåklagaren, Rikspolisstyrelsen,
Finansinspektionen, Riksskatteverket, Generaltullstyrelsen samt Patent-
och registreringsverket. Samråd skall också ske med Riksbanken, NUTEK,
Statens Jordbruksverk, Sveriges advokatsamfund och med
Konkursförvaltarkollegiernas förening.
Vidare skall utredaren samråda med Branschsaneringsutredningen (Ju
1995:11) och Förverkandeutredningen (Ju 1997:02) Utredningen om
åtgärder mot vissa bulvanförhållanden m.m. (Ju 1996:06),
Skatteflyktskommittén (Fi 1995:11), Skattekontrollutredningen (Fi
1995:12) och Skattekriminalregisterutredningen (Fi 1996:15).
För utredaren gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
utredare om att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50),
om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (1994:124) och konsekvenser för
brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Uppdraget skall vara slutfört före utgången av oktober 1998.