Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Ansvarsfördelning vid verkställighet av avvisnings- och utvisningsbeslut
samt inre utlänningskontroll
, Dir. 1997:6
Departement: Utrikesdepartementet
Beslut: 1997-01-16
Dir. 1997:6
Beslut vid regeringssammanträde den 16 januari 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppgift att föreslå hur ansvaret för
att verkställa beslut om avvisning och utvisning kan flyttas över från
polismyndigheterna till Statens invandrarverk. Besluten skall liksom
hittills verkställas på ett värdigt och effektivt sätt. Möjligheterna
att de humanitära frivilligorganisationerna därvid kan ges en roll skall
uppmärksammas. Förutsättningarna för att flytta över verksamheten med
utrikestransporter från Kriminalvårdens transporttjänst till
Invandrarverket skall undersökas. Förslag skall lämnas om vilken rätt
Invandrarverkets personal bör ges att efter en sådan ändring av
ansvarsfördelningen använda tvångsmedel.
Utredaren skall överväga om utlänningslagens regler om ny ansökan om
uppehållstillstånd endast skall kunna prövas i direkt anslutning till
att ett avvisnings- eller utvisningsbeslut skall verkställas och
utlänningen är tillgänglig för verkställighet.
Utredaren skall även undersöka om nya eller förändrade metoder för den
inre utlänningskontrollen behövs och om någon förändring bör ske i
fördelningen av ansvaret mellan myndigheterna.
Bakgrund
Verkställighet av avvisnings- och utvisningsbeslut
Enligt utlänningslagen (1989:529) skall ett av en polismyndighet fattat
avvisningsbeslut verkställas så snart som möjligt även om det inte har
vunnit laga kraft. Detsamma gäller beträffande Invandrarverkets beslut
om avvisning med förordnande om omedelbar verkställighet och domstols
dom eller beslut om utvisning. I andra fall skall en utlänning som
avvisats lämna landet inom två veckor och en utlänning som utvisas lämna
landet inom fyra veckor efter det beslutet vunnit laga kraft, om inte
annat bestämts. Om utlänningen inte självmant reser ut ur Sverige, skall
polismyndigheten i det polisdistrikt där utlänningen vistas verkställa
avvisnings- eller utvisningsbeslutet. I de flesta fall organiseras
utresan ur Sverige av Kriminalvårdens transporttjänst på uppdrag av den
ansvariga polismyndigheten.
Utredningen om verkställighet av beslut om avvisning eller utvisning
(Verkställighetsutredningen) har i sitt betänkande Ett samlat
verksamhetsansvar för asylärenden (SOU 1995:55) föreslagit ett antal
organisatoriska förändringar. Flyktingpolitiska kommittén har i sitt
betänkandet Svensk flyktingpolitik i globalt perspektiv (SOU 1995:75)
tillstyrkt förslagen. De innebär bl.a. att ansvaret för verkställighet
av avvisnings- och utvisningsbeslut förs över från polismyndigheterna
till Invandrarverket samt att Kriminalvårdens transporttjänst
organisatoriskt flyttas till Invandrarverket i den del som avser
utrikestransporter.
En ordningen där flera myndigheter samverkar vid verkställandet av
beslut, kan enligt Verkställighetsutredningen leda till bristande
effektivitet och svårigheter att följa upp myndigheternas verksamhet.
Respektive myndighet kan ha svårt att planera sin egen verksamhet då den
är beroende av åtgärder och prioriteringar som vidtas av andra
myndigheter. Exempelvis beror behovet av förläggningsplatser hos
Invandrarverket bl.a. på vilka prioriteringar som görs då
avvisningsbeslut verkställs.
Ett av de allvarligaste problemen då avvisnings- eller utvisningsbeslut
skall verkställas är emellertid helt oberoende av vilken
ansvarsfördelning som finns mellan svenska myndigheter, nämligen att
vissa länder vägrar låta de egna medborgarna återvända till hemlandet.
Ett annat allvarligt problem är att utlänningen håller sig undan och
därmed avsiktligt hindrar besluten från att verkställas.
Tvångsmedel
Det förslag som lämnats av Utredningen om verkställighet av beslut om
avvisning eller utvisning förutsätter att Invandrarverkets personal får
rätt att tillgripa tvångsmedel för att även kunna verkställa beslut i
fall där utlänningen vägrar lämna landet. Detta förutsätter såväl en
klar fördelning av ansvaret för tvångsanvändning mellan Invandrarverket
och polismyndigheterna som samverkan mellan berörda myndigheter. Det
förutsätter även att de tjänstemän hos Invandrarverket som ges sådana
befogenheter har lämplig utbildning.
En arbetsgrupp inom Utrikesdepartementet utarbetar för närvarande
förslag till sådana författningsändringar som aktualiseras av att
ansvaret för att hålla utlänningar i förvar enligt utlänningslagen avses
bli överflyttat från polismyndigheterna till Invandrarverket.
Arbetsgruppen skall redovisa sina förslag senast den 31 januari 1997.
Ny ansökan om uppehållstillstånd
Före införandet av 1989 års utlänningslag fanns en omfattande reglering
av möjligheterna att i samband med verkställighet av ett avvisnings-
eller utvisningsbeslut få till stånd en ny prövning av rätten att stanna
i Sverige. Polismyndigheterna hade bl.a. skyldighet att lämna över ett
verkställighetsärende till Invandrarverket när det åberopades nya
asylskäl som inte ansågs vara uppenbart oriktiga eller när det på grund
av andra orsaker än åberopade asylskäl uppstod hinder eller svårigheter
att verkställa ett beslut om avvisning eller utvisning eller om det var
tveksamt om eller hur beslutet skulle verkställas. Dessa bestämmelser
ersattes i nu gällande utlänningslag med en möjlighet för den enskilde
utlänningen att få en ny ansökan om uppehållstillstånd prövad, fastän
avlägsnandebeslutet vunnit laga kraft. Möjligheterna att få bifall till
en sådan ny ansökan begränsades emellertid. För att en ny ansökan skulle
kunna bifallas och ett tidigare meddelat avvisnings- eller
utvisningsbeslut upphävas krävdes att det fördes fram omständigheter som
inte prövats tidigare. En ytterligare förutsättning var att de
omständigheter som åberopats antingen innebar att utlänningen hade rätt
till asyl här eller innefattade synnerliga skäl av humanitär art.
Bestämmelserna om ny ansökan om uppehållstillstånd finns numera i 2 kap.
5 b § utlänningslagen och ändrades senast år 1997 (SFS 1996:1379).
Enligt den gällande lydelsen fordras förutom nya omständigheter att
utlänningen endera har rätt till uppehållstillstånd enligt 3 kap. 4 §
utlänningslagen eller att det skulle strida mot humanitetens krav att
verkställa avlägsnandebeslutet, för att en ny ansökan skall få bifallas.
Sedan den 1 juli 1994 prövar Utlänningsnämnden dessa ansökningar.
Antalet nya ansökningar om uppehållstillstånd är stort. De förefaller ha
kommit att alltmer utnyttjas som om de utgör ett led i det ordinarie
förfarandet i asylprocessen. Utlänningsnämnden har i skrivelse till
regeringen (A96/179/MP) föreslagit att en ny ansökan endast skall kunna
prövas i direkt anslutning till att ett avvisnings- eller
utvisningsbeslut skall verkställas och utlänningen är tillgänglig för
verkställighet. Det stora antalet nya ansökningar om uppehållstillstånd
är i sig ett problem såväl organisatioriskt som resursmässigt. Det bör
emellertid också ses som ett av flera symtom på de allmänna problemen
som rör verkställighet av avvisnings- och utvisningsbeslut. När det av
olika skäl går lång tid utan att ett beslut verkställs, ökar
sannolikheten för att det kommer till nya omständigheter som kan komma
att läggas till grund för en ny ansökan om uppehållstillstånd.
Inre utlänningskontroll
Utlänningar som vistas i Sverige är enligt utlänningslagen skyldiga att
på begäran av en polisman visa upp pass eller andra handlingar som visar
att de har rätt att uppehålla sig här. Utlänningar är också skyldiga att
på kallelse infinna sig hos Invandrarverket eller en polismyndighet för
att lämna uppgifter om sin vistelse här. Ansvaret för denna s.k. inre
utlänningskontroll ligger på polismyndigheterna. Flyktingpolitiska
kommittén har i sitt betänkande framhållit att denna kontroll bör
tillmätas en större betydelse än den synes ha för närvarande. Kommittén
finner det synnerligen angeläget att polisen ökar sina insatser i denna
del.
Deltagandet i Schengensamarbetet innebär att Sverige medverkar i arbetet
att avskaffa passkontroller mellan de deltagande staterna. En minskad
kontroll vid dessa gränser förutsätter att kontrollåtgärder i stället
vidtas dels vid gränserna mot länder som inte deltar i samarbetet, dels
inne i respektive land. Detta är nödvändigt för att undvika att personer
reser in i och uppehåller sig utan tillstånd i Sverige och därmed
kringgår reglerna för invandring. Det förhållandet att utlänningar
vistas i landet under längre tid utan uppehållstillstånd utgör i många
länder ett stort socialt problem. Dessa problem har hittills varit små i
Sverige och övriga nordiska länder bl.a. på grund av att möjligheten att
klara sig undan upptäckt varit förhållandevis liten. Den fria
rörligheten av personer inom EU är av stort värde i många sammanhang.
Det finns emellertid en uppenbar risk att lättnader i kontrollen vid
gränserna mellan de länder som deltar i Schengensamarbetet utnyttjas för
illegal invandring. Tillämpningen av utlänningslagstiftningen har i
Sverige, liksom i andra medlemsländer i EU, hittills främst kommit att
inriktas på att pröva frågan om uppehållstillstånd för personer som är
skyddsbehövande eller som åberopar nära släktanknytning. Allt större
resurser satsas på att höja kvaliteten i utredningarna av enskilda
asylärenden. En person som vill invandra till Sverige och som bedömer
att hans eller hennes skäl inte är tillräckliga för att få
uppehållstillstånd kan därför välja mellan att resa in legalt, när
detta är möjligt, eller annars försöka resa in illegalt och efter
inresan undvika att kontakta myndigheterna.
Uppdrag
Under senare år har statsmakterna strävat efter en renodling av
myndigheternas ansvarsområden och en koncentration på det som uppfattas
som respektive myndighets kärnverksamhet. Detta medför behov av att
definiera varje myndighets uppgifter och att fastställa avgränsningarna
till andra myndigheters ansvarsområden. Frågan om vilken myndighet som
organisatoriskt skall svara för en verksamhet kan ses såväl i
förhållande till sakinnehållet i verksamheten som till myndighetens
totala roll i samhället.
När förändringar övervägs skall nuvarande rättssäkerhetsnivå bibehållas
och förslag till ändringar skall vara inriktade på åtgärder som innebär
minsta möjliga intrång i enskilda personers integritet så att besluten
såsom hittills kan verkställas och kontroller genomföras på ett värdigt
och humant sätt.
En särskild utredare tillsätts med uppdrag att, med utgångspunkt i de
förslag som lämnats av Verkställighetsutredningen, föreslå hur ansvaret
för verkställighet av avvisnings- och utvisningsbeslut som fattats av
regeringen, Invandrarverket eller Utlänningsnämnden kan flyttas över
från polismyndigheterna till Invandrarverket med förbättrad
effektivitet. Att överväga frågan om Invandrarverket även skall ges
ansvaret att verkställa avvisningar efter beslut av polismyndighet eller
utvisningar efter dom eller beslut av domstol ingår inte i utredarens
uppdrag. Utredaren skall däremot belysa förutsättningarna för att
utlänningar som befunnits sakna skäl för uppehållstillstånd i högre grad
frivilligt lämnar Sverige och, när detta inte sker, hur avvisnings- och
utvisningsbeslut skall kunna såsom hittills verkställas på ett effektivt
och värdigt sätt. Möjligheterna att därvid ge humanitära
frivilligorganisationer en roll skall uppmärksammas. Om utredaren finner
avgörande invändningar mot att flytta över ansvaret till Invandrarverket
bör en alternativ lösning undersökas.
Utredaren skall undersöka förutsättningarna att från Kriminalvårdens
transporttjänst till Invandrarverket flytta över verksamheten med
utrikestransporter och hur samverkan mellan inrikes- och
utrikestransporter i så fall skall organiseras.
Utredaren skall vidare föreslå vilken rätt Invandrarverkets personal,
vid en överflyttning av ansvaret, skall ges när det gäller att använda
tvångsmedel för att verkställa avvisnings- och utvisningsbeslut samt
vilka krav som bör ställas på utbildning av denna personal. Utredaren
skall utgå från att Invandrarverket inte skall ges rätt att använda
tvångsmedel annat än vid verkets anläggningar, vid gränsstationer, vid
transport mellan dessa platser samt i samband med transport ut ur
Sverige. Utredaren skall utgå från de förslag som redovisas av den
arbetsgrupp inom Utrikesdepartementet som skall lämna förslag till
författningsändringar vilka aktualiseras av att ansvaret för att hålla
utlänningar i förvar enligt utlänningslagen avses bli överflyttat från
polismyndigheterna till Invandrarverket.
Utredaren skall överväga om utlänningslagens regler om ny ansökan om
uppehållstillstånd kan ändras så att en sådan ansökan endast skall kunna
prövas i direkt anslutning till att ett avvisnings- eller
utvisningsbeslut skall verkställas och utlänningen är tillgänglig för
verkställighet. Om en sådan lösning inte kan anses vara ändamålsenligt
eller är olämplig av annan anledning, skall utredaren överväga om det
finns andra vägar att undvika att utlänningar håller sig undan när ett
avvisnings- eller utvisningsbeslut skall verkställas.
Utredaren skall beskriva i vilken grad utlänningar uppehåller sig i
landet utan nödvändiga uppehållstillstånd och undersöka
förutsättningarna för att utveckla fortsatt effektiva, humana och
värdiga metoder för kontroll av utlänningar som vistas i landet.
Sveriges deltagande i Schengensamarbetet skapar delvis en ny situation.
De problem som kan uppkomma torde dock inte vara av annan natur än att
de kan och bör hanteras inom ramen för vad som kan anses utgöra
sedvanlig polisiär verksamhet. Utredningen skall belysa vilka
förändringar av nuvarande metoder eller nya metoder som kan behövas för
att kunskaper skall kunna hämtas in och för att erforderlig kontroll
skall kunna ske. Därvid skall uppmärksammas hur den inre
utlänningskontrollen bör utformas i anslutning till gränsövergångar
mot andra länder som deltar i Schengensamarbetet. Det är angeläget att
metoderna inte kränker enskildas berättigade anspråk på integritet.
Utredningen skall belysa också sådana aspekter på olika tänkbara
metoder.
Dessa skall uppfylla högt ställda krav på rättssäkerhet. Den inre
utlänningskontrollen är nära knuten till polisens verksamhet. Utredaren
skall emellertid utifrån sina överväganden i övrigt, såväl i fråga om
ansvaret för verkställigheten av avvisnings- och utvisningsbeslut som i
fråga om metoderna för den inre utlänningskontrollen, även överväga om
någon förändring bör ske i fördelningen mellan polismyndigheterna och
Invandrarverket av ansvaret för den inre utlänningskontrollen. Med
hänsyn till den inre utlänningskontrollens i stora delar nära samband
med polisiär verksamhet bör utgångspunkten vara att ansvaret i huvudsak
även i framtiden ligger på polismyndigheterna.
Hänsyn skall tas till de internationella förpliktelser Sverige åtagit
sig genom medlemskapet i EU och deltagandet i Schengensamarbetet.
Uppmärksamhet skall riktas mot de förändringar den fria rörligheten inom
EU kan medföra varvid reglerna i Dublinkonventionen och inom
Schengensamarbetet rörande bl.a. återtagandefrågor särskilt skall
beaktas.
En utgångspunkt för utredningen skall vara att kostnaderna inte får
överskrida nuvarande kostnader för jämförbar verksamhet och volym inom
utgiftsområdena 4 Rättsväsendet och 8 Invandrare och flyktingar.
Utredaren skall redovisa de ekonomiska konsekvenserna av förslagen samt
ange finansieringen i den mån några förslag skulle innebära
utgiftsökningar. Utredaren skall därvid ange vilka kostnader som är
initiala och vilka som är mer långsiktiga. Utredaren skall även redovisa
de effektivitetsvinster som kan uppnås genom förslagen. Konsekvenserna
för polismyndigheternas och Invandrarverkets övriga verksamhet skall
också redovisas. Utredaren skall lämna förslag på de
författningsändringar som förslagen föranleder.
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter och organisationer och
med andra utredningar som berör Invandrarverkets verksamhet. För arbetet
gäller kommittédirektiven till samtliga kommittéer och särskilda
utredare angående redovisning av regionalpolitiska konsekvenser (dir.
1992:50), att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) och att redovisa
konsekvenserna för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet
(dir. 1996:49).
Uppdraget skall redovisas senast den 30 juni 1997.