Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av arbetsmarknadspolitiken i förhållande till konstnärsyrket, Dir. 1997:58
Departement: Kulturdepartementet
Beslut: 1997-04-17
Dir.1997:58
Beslut vid regeringssammanträde den 17 april 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att kartlägga omfattningen
av konstnärernas arbetslöshet. Vidare skall utredaren analysera hur de
nuvarande aktiva arbetsmarknads-politiska insatserna för yrkesverksamma
konstnärer fungerar samt, om så erfordras, lämna förslag till hur de
arbetsmarknadspolitiska medel som redan i dag utgår till konstnärer
effektivare kan användas inom ramen för de arbetsmarknadspolitiska stöd-
och åtgärdssystemen. Utredaren skall också granska centrumbildningarnas
arbetsförmedlande roll samt lämna förslag till åtgärder som tydligare
kan avgränsa den mottagargrupp till vilken de arbetsmarknadspolitiska
insatserna inom kulturområdet riktas. Dessa förslag skall ha sin
utgångspunkt i de övergripande nationella målen för
arbetsmarknadspolitiken och kulturpolitiken.
Mål för arbetsmarknadspolitiken och kulturpolitiken
Riksdagen har ställt sig bakom regeringens förslag om övergripande mål
för den nationella arbetsmarknadspolitiken (prop. 1995/96:222, bet.
1996/97:FiU15, rskr. 1996/97:307). Dessa mål formuleras i tre punkter:
- vakanstiderna för de lediga platserna skall hållas nere,
- långtidsarbetslösheten skall minska,
- långa tider utan arbete skall motverkas.
Avsikten med arbetsmarknadspolitiken är i korthet att förmedla lediga
platser och att genom individuella insatser främja arbetskraftens
anpassning till den reguljära arbetsmarknadens behov.
Riksdagen har också beslutat om mål för den nationella kulturpolitiken
(prop. 1996/97:3, bet. 1996/97:KrU1, rskr. 1996/97:129). Kulturpolitiken
skall bl.a.
- värna yttrandefriheten och skapa reella förutsättningar för alla att
använda den,
- verka för att alla får möjlighet till delaktighet i kulturlivet och
till kulturupplevelser samt till eget skapande,
- främja kulturell mångfald, konstnärlig förnyelse och kvalitet och
därigenom motverka kommersialismens negativa verkningar.
Inriktningen på de framtida insatserna för konstnärerna skall enligt
propositionen om kulturpolitik bl.a. syfta till att skapa
förutsättningar för ett aktivt kulturliv som ger arbete och försörjning
åt konstnärerna och rika kulturupplevelser för medborgarna, skapa sådana
villkor för de professionella konstnärerna att de kan basera sin
försörjning på ersättning för utfört konstnärligt arbete, liksom att
anpassa regelverket på alla politikområden så att rimliga hänsyn tas
till konstnärernas speciella förhållanden.
Regeringen har såväl i propositionen (1995/96:222) om vissa åtgärder för
att halvera arbetslösheten som i propositionen (1996/97:3) om
kulturpolitik uttalat sin avsikt att se över det arbetsmarknadspolitiska
stöd- och bidragssystemet i förhållande till de villkor som gäller för
konstnärsyrket.
Konstnärernas villkor på arbetsmarknaden
Konstnärernas arbetsmarknad inom kultursektorn avviker från de
förutsättningar som arbetsmarknadspolitiken utgår ifrån. Arbetena är
oftast tillfälliga och säsongsbetonade, fasta anställningar är mindre
vanliga. Det finns också en långvarig obalans mellan utbud och
efterfrågan på arbetskraft. Intresset för konstnärliga utbildningar är
mycket stort liksom tillströmningen till kulturområdet. Koncentrationen
av konstnärer är vidare mycket framträdande i storstadsområdena.
Arbetslösheten inom kulturområdet ligger på dubbelt så hög nivå som för
genomsnittet på arbetsmarknaden. Den är hög både i låg- och
högkonjunktur.
Konstnärerna utgör ingen homogen grupp. Arbetsförhållanden och villkor
varierar både mellan de olika konstarterna och mellan de enskilda
konstnärerna.
Många konstnärer betecknas inte som arbetstagare. Till dessa hör framför
allt de egenföretagande upphovsmännen som författare, tonsättare och
bild- och formkonstnärer.
Fasta anställningar förekommer framför allt vid exempelvis teater- och
musikinstitutioner. Det vanliga är dock tidsbegränsade anställningar och
projektanställningar samt skilda typer av uppdrag.
En särskild grupp utgör dansarna, som vare sig de har haft fast
anställning eller ej, knappast kan ägna sig åt sin yrkesverksamhet efter
40 års ålder och ofta hänvisas till arbetslöshet.
Kostnaderna för det ekonomiska stödet vid arbetslöshet är betydligt
större än kostnaderna för de arbetsmarknadspolitiska åtgärderna. Det
ekonomiska stödet till arbetssökande inom kulturyrken och journalistik
(bild, media, scen och ton) uppskattades av Arbetsmarknadsstyrelsen
(AMS) vid 1990-talets mitt till drygt en halv miljard kronor på
årsbasis. De arbetsmarknadspolitiska insatserna för konstnärer under
motsvarande period uppgick till drygt 200 miljoner kronor. Från
Kulturdepartementets utgiftsområde utgår för år 1997 sammanlagt
10 291 000 kr till tio centrumbildningar inom olika konstområden.
Gemensamt för centrumbildningar är funktionen som samarbetsorgan,
informatör, opinionsbildare och kulturförmedlare. Vissa
arbetsförmedlande insatser bedrivs också inom ramen för
centrumbildningarnas verksamhet.
Arbetslöshetsförsäkringen skall få en tydligare inriktning av
omställningsförsäkring. Regeringens ambition är att antalet personer som
går mellan arbetsmarknadspolitiska åtgärder och öppen arbetslöshet, s.k.
rundgång skall minska. Konstnärernas arbetsmarknad erbjuder i många fall
endast kortare perioder av reguljära anställningar.
Utredningen om ersättning vid arbetslöshet och omställning (dir.
1995:92) har nyligen lämnat sitt slutbetänkande (SOU 1996:150) En allmän
och sammanhållen arbetslöshetsförsäkring. Utredaren har bl.a. haft i
uppdrag att föreslå en integrering av kontant arbetsmarknadsstöd (KAS)
och arbetslöshetsförsäkringen liksom att reglerna skall utformas så att
de betonar försäkringens karaktär av omställningsförsäkring. Utredningen
konstaterar bl.a. att arbetslöshetsförsäkringen fungerar som en
yrkesförsäkring för frilansare. Regeringen har nyligen överlämnat
propositionen (1996/97:107) En allmän och sammanhållen
arbetslöshetsförsäkring till riksdagen.
Regeringen konstaterar i propositionen om kulturpolitik att frågan om
teaterns förnyelse är nära förbunden med frågan om anställningsformer
inom teatern. Det finns enligt propositionen en konflikt mellan
arbetsgivarnas behov av en rörlig teaterarbetarkår och de anställdas
behov av trygghet och rimliga arbetsförhållanden. Det sägs vidare i
propositionen att ansvaret för denna fråga ligger hos arbetsmarknadens
parter. Teatrarnas Riksförbund och Svenska Teaterförbundet har på
uppdrag av Statens kulturråd utfört en studie av anställningsformerna
för de statligt stödda teaterinstitutionernas konstnärliga personal.
Uppdraget
Utredaren skall kartlägga den nuvarande omfattningen av konstnärernas
arbetslöshet och omfattningen av det ekonomiska stödet till konstnärerna
uppdelat på passivt stöd och aktiva åtgärder och hur detta förhåller sig
till andra yrkesgrupper. Utredaren skall vidare analysera den långvariga
obalansen mellan utbud och efterfrågan på arbetskraft för konstnärer och
vilka orsaker som kan finnas till den höga arbetslösheten inom
kulturområdet. Utredaren skall också redovisa i vilken utsträckning
konstnärer får arbete och då i vilka former och inom vilka yrken efter
att ha deltagit i arbetsmarknadspolitiska åtgärder (frekvensen av
rundgång mellan arbete och åtgärder). Därvid skall utredaren beakta
jämställdhetsaspekten.
Hörnstenen i den svenska arbetsmarknadspolitiken är arbets- och
kompetenslinjen. Den innebär att en arbetslös person, som inte direkt
kan få ett arbete, i första hand skall erbjudas en utbildning eller en
annan lämplig åtgärd i syfte att personen skall få ett reguljärt arbete.
Platsförmedling, vägledning, yrkesinriktad rehabilitering och olika
aktiva åtgärdsprogram är de insatser som kommer i fråga för att
förverkliga den aktiva arbetsmarknadspolitiken. Detta innebär också att
en arbetslös i princip skall kunna vara tillgänglig för hela den övriga
arbetsmarknaden om det inte går att finna arbetsuppgifter inom det
ursprungliga yrket.
Utredaren skall visa på framgångsrika arbetsmarknadspolitiska program
som har lett till att konstnärer har fått en fastare förankring på den
reguljära arbetsmarknaden som helhet. Utredaren skall också kartlägga
vilka hinder som finns i det arbetsmarknadspolitiska åtgärdssystemet för
konstnärer och vid behov föreslå ändringar innebärande en effektivare
användning av de medel som redan i dag utgår till konstnärsgruppen inom
ramen för de arbetsmarknadspolitiska stöd- och åtgärdssystemen.
Utredaren skall även granska centrumbildningarnas arbetsförmedlande
verksamhet.
Utredaren skall även mot bakgrund av den ökande tillströmningen av
arbetssökande till kulturområdet föreslå hur den mottagargrupp som de
arbetsmarknadspolitiska insatserna inom kulturområdet riktas till
tydligare kan avgränsas.
Förslag från utredaren skall ha sin utgångspunkt i de övergripande
nationella målen för arbetsmarknadspolitiken och kulturpolitiken.
Ekonomiska ramar
I budgetpropositionen för år 1997 anges ramarna för statens insatser på
de arbetsmarknadspolitiska och kulturpolitiska områdena för perioden
1997-1999. Förslag som inte ryms inom dessa ramar skall åtföljas av
förslag till annan finansiering inom utgiftsområdena.
Arbetets bedrivande
Utredaren skall senast den 31 oktober 1997 lämna en slutlig rapport.
Under arbetets gång bör utredaren, i den omfattning som bedöms vara
lämplig, samråda med arbetsmarknadens parter, Statens kulturråd,
Konstnärsnämnden och Arbetsmarknadsstyrelsen. Konstnärliga och litterära
utövares samarbetsnämnd samt andra berörda organisationer inom konst-
närernas arbetsmarknad skall ges tillfälle att följa utredningsarbetet
och lämna synpunkter på detta.
I den mån det behövs skall utredaren samråda med Utredningen om
generellt stöd till konstnärliga och litterära egenföretagare (dir.
1996:80) och andra utredningar av betydelse för arbetet.
Utredaren skall beakta regeringens direktiv (dir. 1994:23) till samtliga
kommittéer och särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden.
Utredaren skall också följa regeringens direktiv till kommittéer och
särskilda utredare om att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir.
1992:50), jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt att
redovisa konsekvenserna för brottsligheten och det brottsförebyggande
arbetet (dir. 1996:49).