Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Formerna för stöd till utvecklandet av totalförsvarskoncept i Central-
och Östeuropa
, Dir. 1997:52
Departement: Försvarsdepartementet
Beslut: 1997-04-03
Dir. 1997:52
Beslut vid regeringssammanträde den 3 april 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall se över formerna för det stöd som ges av
myndigheter under Försvarsdepartementet till utvecklandet av
totalförsvarskoncept i Central- och Östeuropa. Utredaren skall
inledningsvis studera den totalförsvarsrådgivning på regeringsnivå som
Sverige ger till Lettland. Om motsvarande insatser kommer att göras i -
i första hand - övriga baltiska länder och Polen, skall även
totalförsvarsrådgivningen på regeringsnivå till dessa länder analyseras.
Inom ramen för uppdraget skall utredaren själv verka som rådgivare inom
totalförsvarsområdet till nyss nämnda länder, men även verka för
lämpliga rådgivningsinsatser från svenska myndigheter och
organisationer.
I ett andra steg skall utredaren se över hur övrigt stöd som ges av
svenska myndigheter under Försvarsdepartementet bidrar till utvecklandet
av totalförsvarskoncept i Central- och Östeuropa. Översynen skall syfta
till att ge underlag för att de svenska insatserna skall bli
långsiktiga, kostnadseffektiva och koncentrerade. Därvid skall utredaren
analysera om man kan finna effektivare sätt att utforma och samordna
insatserna än i dag. Analysen skall omfatta totalförsvarsuppbyggnaden
och därvid skall en helhetssyn på hot, risker och resursanvändning
anläggas
Uppdraget skall slutredovisas senast den 1 mars 1999.
Bakgrund
I 1996 års försvarsbeslut (prop. 1996/97:4, bet. 1996/97 FöU 1, rskr.
1996/97:109) uppmärksammas särskilt samarbetet i Östersjöområdet. Det är
ett starkt svenskt intresse att de baltiska ländernas självständighet,
som en del av Östersjöregionens säkerhet och utveckling, stärks i
samarbete med andra länder. De så kallade säkerhetsfrämjande insatserna
i området har hittills i hög grad inriktats på att stödja de baltiska
ländernas uppbyggnad av säkerhetsfunktioner som är normala för en
självständig stat. Detta sker både bilateralt och i samverkan mellan
flera länder. Ett centralt område är därvid uppbyggnaden av
totalförsvarsfunktioner som inkluderar militära organisationer under
demokratisk kontroll och med folklig förankring. Utbildnings- och
rådgivningsinsatser är en särskilt viktig komponent i detta stöd och har
efterfrågats från de baltiska länderna och Polen.
Även inom Partnerskap för fred (PFF) finns program för utvecklandet av
dels civil demokratisk kontroll av väpnade styrkor, dels
försvarsplanering. Rådgivning inom totalförsvarsområdet har sålunda en
PFF-dimension och ingår även i strävandena att stärka samarbetet inom
PFF.
Inom Försvarsdepartementets område är ett stort antal myndigheter aktiva
inom olika stödjande och kunskapsöverförande verksamheter. Många av
dessa aktiviteter ligger inom säkerhetsfrämjandets ram medan andra sker
som normala myndighetskontakter i olika former. Då disponibla medel för
insatser är begränsade, finns det anledning att se över i vad mån det är
möjligt att effektivisera och koncentrera de svenska insatserna.
De säkerhetsfrämjande insatserna finansieras i huvudsak inom
utgiftsområde 7 (Utrikesdepartementet). Insatserna bereds av
Utrikesdepartementet i samråd med främst Försvarsdepartementet. En
interdepartemental grupp under Utrikesdepartementets ordförandeskap
samordnar och bereder regeringens beslut och insatserna. Till denna
grupp finns en interdepartemental handläggargrupp som förbereder
ärendena. Regeringen beslutar i varje enskilt ärende. Denna
beredningsform är funktionell och omfattas inte av utredarens uppdrag.
Uppdraget
Utredarens första uppgift skall vara att närmare se över och föreslå hur
man genom svenska rådgivande insatser så effektivt som möjligt kan bistå
Lettlands regering i utvecklingen av ett totalförsvar utgående från
aktuella nationella säkerhets- och försvarskoncept. Successivt skall
utredarens analys ha en bredare inriktning omfattande möjligheten av
totalförsvarsrådgivning på regeringsnivå även till Estland, Litauen och
Polen. I arbetet med detta skall utredaren även verka som rådgivare samt
verka för att lämpliga rådgivningsinsatser görs från berörda myndigheter
och organisationer.
I ett andra steg och sedan erfarenheter erhållits vad gäller dels behov
och prioriteringar på baltisk sida, dels effekter av svenska insatser,
skall utredaren närmare analysera och föreslå hur övrigt pågående och
möjligt framtida svenskt bistånd av myndigheter under
Försvarsdepartementet till utvecklandet av totalförsvarskoncept bättre
kan utformas, samordnas och koncentreras. Syftet är att uppnå maximal
långsiktighet, koncentration och effektivitet, inte minst när det gäller
kostnader.
Analysen skall även beakta relevanta stödinsatser från andra länders
sida så att inte överlappande insatser genomförs.
Formerna för samordning av stödet skall utredas i samråd med
Regeringskansliet (Försvars- och Utrikesdepartementen) och berörda
myndigheter. Till utredningen skall knytas en referensgrupp bestående av
sakkunniga och experter från de närmast berörda
totalförsvarsmyndigheterna och organisationerna. Gruppens syfte skall
vara att ge råd, fungera som dialogforum samt följa utredningens
fortskridanden. Referensgruppen skall även säkerställa att erfarenheter
från tidigare och nu pågående insatser tillvaratas. Referensgruppen
skall sammankallas av utredaren minst tre gånger per år. Utredaren skall
även utnyttja biståndsteknisk expertis.
Grundtankarna bakom det svenska totalförsvarskonceptet skall vara
utgångspunkt för det här aktuella svenska stödet. En helhetssyn på hot,
risker och resursanvändning bör även anläggas. Detta innebär att
totalförsvarsresurser bör utformas för att också kunna stärka förmågan
att hantera svåra påfrestningar på samhället i fred. På samma sätt är
beredskapsaspekten en faktor i samhällsplaneringen så att förmågan att
möta kriser och krig grundas i fredssamhället. Folkförsvarstanken skall
utgöra ett annat element, där utvecklandet av såväl nationell
försvarsvilja som demokratisk kontroll av militära organisationer är
grundläggande.
Redovisning av uppdraget m.m.
Utredarens arbete skall inledas snarast möjligt och delrapportering ske
genom fortlöpande kontakter med Försvarsdepartementet. Minst två gånger
per år skall en mer genomgripande redovisning av arbetet och dess
inriktning göras för den så kallade Östsäk-gruppen under
Utrikesdepartementets ordförandeskap. Utredningen skall slutrapporteras
senast den 1 mars 1999 då en övergripande utvärdering av arbetet och en
inventering av kvarstående behov skall genomföras av
Försvarsdepartementet.
För uppdraget gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare angående redovisning av regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), om att pröva offentliga åtaganden (dir.
1994:23), om att redovisa konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49) och om att beakta
jämställdheten mellan könen (dir. 1994:124). Förslag som lämnas av den
särskilde utredaren skall belysas även ur ett samhällsekonomiskt och
statsfinansiellt perspektiv. Förslag som leder till ökade utgifter eller
minskade inkomster för staten skall åtföljas av förslag till
omprioriteringar eller andra finansieringsvägar.