Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Verksamheten vid Riksförsäkringsverkets sjukhus, Dir. 1997:51
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1997-03-20
Dir: 1997:51
Beslut vid regeringssammanträde den 20 mars 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att utreda rollen för
Riksförsäkringsverkets sjukhus inom socialförsäkringssystemet. Utredaren
skall också ta ställning till huvudmannaskapet för sjukhusen. En
utgångspunkt för ställningstagandet skall vara på vilket sätt
försäkringskassornas rehabiliteringsarbete bäst kan stödjas.
Om utredaren finner att sjukhusen även fortsättningsvis bör bedriva
verksamhet inom socialförsäkringens ram skall förslag lämnas rörande
huvudmannaskap, finansiering och konkurrensneutralitet.
Utredaren skall beakta Riksrevisionsverkets rapport Riksförsäkringsverkets
sjukhus (RRV 1996:31).
Bakgrund
AB Kurortsverksamhet bedriver utrednings- och viss rehabiliteringsverksam-
het vid Riksförsäkringsverkets sjukhus i Nynäshamn. Bolaget förvaltas
i sin helhet av Riksförsäkringsverket (RFV) genom folkpensioneringsfonden.
Ett helägt dotterbolag AB Tranås Kuranstalt driver motsvarande
verksamhet i Tranås. De två sjukhusen svarar för utrednings- och viss
rehabiliteringsverksamhet, insatser inom forskning- och metodutveckling
samt försäkringsmedicinsk utbildning inom den allmänna försäkringens
ram.
I samband med att regeringen i proposition 1994/95:100 bil. 6 föreslog
en förändrad finansiering av kostnader för rehabiliteringsundersökningar
aktualiserades frågor om sjukhusens fortsatta verksamhetsinriktning och
finansiering. Socialförsäkringsutskottet föreslog i sitt betänkande
1994/95:SfU10 Socialförsäkring - inriktning och anslag ett tillkännagivande
om att regeringen borde utreda frågan beträffande den fortsatta
verksamhetsinriktningen för och finansieringen av RFV:s sjukhus. Enligt
utskottets mening borde en sådan utredning inte endast omfatta finanserings-
frågor och huvudmannaskap utan också sjukhusens roll inom socialförsäkrings-
systemet samt inriktningen av forsknings- och utvecklingsverksamheten.
Utskottet ansåg det viktigt att frågan om sjukhusens fortsatta verksamhets-
inriktning och finansiering fick en långsiktig lösning där även frågan om
konkurrensneutralitet skulle belysas. Riksdagen biföll utskottets
hemställan (rskr.1994/95:343).
Regeringen uppdrog därefter i regeringsbeslut den 2 november 1995 åt
Riksrevisionsverket (RRV) att i en första etapp kartlägga och analysera
frågan om sjukhusens fortsatta verksamhetsinriktning, huvudmannaskap,
finansieringsform och konkurrenssituation. RRV redovisade uppdraget den
28 mars 1996 i rapporten Riksförsäkringsverkets sjukhus (RRV 1996:31).
RRV anser att RFV:s sjukhus har en otydlig verksamhetsinriktning, där
uppgifts- och ansvarsgränserna framför allt mot landstingen är oklara.
RFV har inte preciserat sjukhusens roll i försäkringskassornas arbete
med rehabilitering. Finansieringsformen skapar inga krav på effektivt
uttnyttjande av sjukhusens resurser. Dessutom bidrar, enligt RRV,
finansieringsformen till en otydlig ansvarsfördelning mellan RFV:s
sjukhus och den allmänna hälso- och sjukvården. RFV:s sjukhus är inte
ett konkurrensneutralt alternativ för försäkringskassorna i förhållande
till landstingsdrivna och privata uppdragstagare.
Verksamheten och de problem RFV:s sjukhus står inför bör enligt RRV inte
ses isolerade. Sjukhusens verksamhet måste ses mot bakgrund av de krav
och behov som rehabiliteringsarbetet ställer på försäkringskassorna.
RFV:s sjukhusverksamhet har behandlats i flera sammanhang under den
senaste tioårsperioden. I Rehabiliteringsberedningens betänkande Tidig
och samordnad rehabilitering - Samverkansmetoder och rehabiliterings-
inriktad ersättning m.m. (SOU 1988:41) konstaterades att det fanns ett
stort behov hos försäkringskassorna av sjukhusens utredande verksamhet.
Vidare menade man att RFV:s sjukhus aldrig ensamma skulle kunna
tillgodose detta behov. De skulle ses som en resurs vid sidan av övrig
sjukhusvård. Eftersom medicinsk rehabilitering skall ske så nära
individen som möjligt ansåg beredningen att rehabiliteringen skulle
byggas ut inom primärvården med stöd från medicinska rehabiliteringskliniker.
Den slutsats beredningen drog var att behovet av rehabiliteringsresurser vid
RFV:s sjukhus kunde ifrågasättas i takt med att de medicinska
rehabiliteringsklinikerna byggdes ut inom landstingen.
Socialstyrelsen genomförde på uppdrag av RFV under år 1995 en revision
av verksamheten på RFV:s sjukhus i Tranås. Socialstyrelsen framförde
härvid kritik mot sättet på vilket verksamheten bedrivs i ett antal
avseenden. Revisionen har lett till ett arbete med kvalitetsutveckling
vid RFV:s båda sjukhus.
Sjuk-och arbetsskadekommittén har i sitt slutbetänkande En allmän och
aktiv försäkring vid sjukdom och rehabilitering (SOU 1996:113) berört
RFV:s sjukhus. Kommittén bedömer att försäkringskassorna behöver ha
tillgång till speciella resurser av den typ som inte förväntas kunna
tillhandahållas av den reguljära hälso- och sjukvården. Tillgången till
dessa speciella resurser kan tillgodoses genom RFV:s sjukhus eller i
annan form.
Uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utreda rollen för Riksförsäk-
ringsverkets sjukhus inom socialförsäkringssystemet. Utredningen
skall också ta ställning till det framtida huvudmannaskapet för
sjukhusen.
Utgångspunkten skall vara att den allmänna hälso- och sjukvården i
princip har huvudansvaret för medicinsk vård, behandling och rehabilitering
samt de hälsomässiga utredningar och utlåtanden som behövs för att
socialförsäkringssystemet skall fungera på avsett sätt.
Utredaren skall analysera
- hur socialförsäkringens behov av medicinska utredningar och utlåtanden
tillgodoses av den allmänna hälso- och sjukvården och andra aktörer inom
området, bl.a. tillgången till resursenheter såsom diagnostiska centra
och liknande,
- sjukhusens betydelse för försäkringskassornas rehabiliteringsarbete,
dvs. om RFV:s sjukhus fyller en funktion som sjukförsäkringen behöver ha
tillgodosedd i denna form eller om behoven kan tillgodoses av den reguljära
hälso- och sjukvården och andra aktörer inom området,
- betydelsen av sjukhusens forsknings- och metodutvecklingsarbete.
För det fall utredaren finner att sjukhusen fyller en funktion som
behöver tillgodoses i sin nuvarande form, skall utredaren analysera om
verksamheten bör bedrivas i statlig regi eller i annan form.
Om utredaren finner att försäkringskassornas rehabiliteringsarbete bäst
gagnas genom fortsatt statligt bedriven verksamhet vid ifrågavarande
sjukhus, skall förslag lämnas om hur en fortsatt verksamhet vid
sjukhusen verksamhetsmässigt och finansiellt bör samordnas på ett
konkurrensneutralt sätt med de insatser som skall tillhandahållas av den
allmänna hälso- och sjukvården och andra aktörer inom området.
Utredaren skall i sitt arbete beakta RRV:s rapport Riksförsäkringsverkets
sjukhus (RRV 1996:31).
För utredningarbetet gäller regeringens generella direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredningar om redovisning av regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), om prövning av offentliga åtaganden (dir.
1994:23), om redovisning av jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124) och om att redovisa konsekvenserna för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag senast den 30 november 1997.