Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till 1995 års domstolskommitté (1995:05), Dir. 1997:50
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1997-03-20
Dir. 1997:50
Beslut vid regeringssammanträde den 20 mars 1997
Sammanfattning av uppdraget
1995 års domstolskommitté (Ju 1995:05) har enligt sina ursprungliga
direktiv (dir. 1995:102) i uppgift att föreslå en ny
domstolsorganisation som kan uppfylla högt ställda krav på kvalitet,
effektivitet och kompetens i rättskipningen. Den nya organisationen
skall på sikt medföra avsevärt sänkta kostnader, dvs. en sänkning med
minst 200 miljoner kronor årligen.
Enligt tilläggsdirektiven står det kommittén även fritt att lämna
kompletterande förslag som tillgodoser de ökande kraven på kvalitet,
effektivitet och kompetens i rättskipningen som förutses i direktiven,
även om dessa förslag inte leder till så omfattande kostnadssänkningar
som angivits i direktiven. Utöver vad som sägs i de ursprungliga
direktiven om utveckling av samverkan mellan domstolar på samma nivå får
kommittén också i enlighet med sin hemställan överväga lösningar som
innebär en sammanläggning av tingsrätter och länsrätter.
Med hänsyn till arbetets omfattning och behovet av ett samlat förslag
skall utredningsarbetet, med ändring av vad som sägs i direktiven av den
29 juni 1995, redovisas i sin helhet senast den 3 april 1998.
Bakgrund
Regeringen gav den 29 juni 1995 en parlamentariskt sammansatt kommitté i
uppgift att göra en översyn av den organisatoriska strukturen inom
domstolsväsendet. Översynen skall göras med utgångspunkt i de ökande
kraven på domstolarnas - främst underrätternas - kompetens och förmåga
att handlägga allt svårare mål samt kraven på att verksamheten skall
bedrivas på ett effektivt sätt. Kommittén skall lämna förslag till en ny
organisation för domstolsväsendet som helhet. Den nya organisationen
skall på sikt medföra sänkta kostnader med minst 200 miljoner kronor
årligen.
En annan övergripande utgångspunkt för kommittén är bl.a. att samverkan
mellan domstolar på samma nivå skall utvecklas betydligt. I uppdraget
ingår därför att lämna förslag till hur ett mer långtgående
administrativt samarbete mellan tingsrätter och länsrätter, hovrätter
och kammarrätter samt Högsta domstolen och Regeringsrätten bör utformas.
När det gäller överrätterna får utredningen föreslå lösningar som går
längre än till enbart ett administrativt samarbete. Som exempel nämns en
sammanslagning av Högsta domstolen och Regeringsrätten till en domstol
och en motsvarande sammanläggning av hovrätter och kammarrätter (dir.
1995:102 s. 16-17).
I en skrivelse till Justitiedepartementet har 1995 års domstolskommitté
hemställt att regeringen utfärdar tilläggsdirektiv som innebär att
kommittén även får överväga förslag om en sammanslagning av tingsrätter
och länsrätter. Kommittén har vidare, mot bakgrund av uppdragets
komplexitet och behovet av att även Stockholms tingsrätt utreds och
omfattas av ett organisationsförslag, hemställt att tiden för den första
utredningsetappen förlängs till den 1 juli 1997.
Uppdraget
Den inriktning och de krav på en ny domstolsorganisation som anges
i direktiven av den 29 juni 1995 skall fortfarande utgöra utgångspunkten
för kommitténs arbete. Enligt vad regeringen upplysts om under hand har
flera olika modeller för en ny organisation förts fram och diskuterats i
kommittén. Några av dem avviker från de utgångspunkter som anges i
direktiven för ett nytt domstolsväsende, exempelvis att varken
Statskontorets förslag eller den s.k. organisationspromemorians slutliga
ståndpunkt går tillräckligt långt (dir. 1995:102 s. 13 - 14, bilaga till
dir. s. 1 - 3).
En utgångspunkt för kommittén skall vara att domstolarna
skall vara sammansatta på det sätt som bäst tillgodoser de ökande kraven
på kvalitet, effektivitet och kompetens i syfte att öka rättssäkerheten
och rättstryggheten i samhället. När det gäller domstolarnas antal,
storlek och placering kan dock ibland särskilda hänsyn behöva tas
beroende på geografiska och demografiska förhållanden, behoven av
samhällsservice m.m.
Kommittén skall redovisa förslag enligt det ursprungliga uppdraget i
direktiven (dir. 1995:102 s. 13 - 18). Detta innebär förslag som är
mycket långtgående och som leder till en i grunden ny
domstolsorganisation med moderna arbetsformer och modern teknik.
Det står emellertid kommittén fritt att även lämna kompletterande
förslag som tillgodoser de ökande kraven på kvalitet, effektivitet och
kompetens i rättskipningen som förutses i direktiven, även om dessa
förslag inte leder till så omfattande kostnadssänkningar som angivits i
direktiven.
Enligt de ursprungliga direktiven skall samverkan mellan olika
slag av domstolar på samma nivå utvecklas betydligt. I likhet med vad
som gäller för överrätterna bör kommittén därför nu i enlighet med sin
hemställan vara fri att också överväga lösningar som innebär en
sammanslagning av tingsrätter och länsrätter. I detta sammanhang skall
kommittén analysera och redovisa de processuella och administrativa för-
och nackdelar som kan finnas med en sammanslagen domstolsorganisation.
De utgångspunkter som gäller för en ny domstolsorganisation måste
naturligtvis tillgodoses även vid en sammanläggning av domstolsslagen,
dvs. de ökande kraven på kvalitet och effektivitet i rättskipningen. Det
måste säkerställas att det t.ex. finns ett tillräckligt stort antal mål,
exempelvis skattemål, för att detta skall vara möjligt. Överhuvudtaget
är det givetvis viktigt att se till att kompetensen och kvaliteten
bibehålls i förvaltningsdömandet. Oavsett vilken lösning som väljs på
sikt när det gäller en sammanslagen domstolsorganisation måste man räkna
med att arbetet under en övergångstid kan behöva bedrivas med skilda
arbetsenheter för förvaltningsmål och andra mål.
Kommittén skall redovisa de ekonomiska och praktiska konsekvenserna av
samtliga organisationsförslag som diskuteras i betänkandet. Därutöver
skall kommittén lämna förslag till olika sätt att organisera
domstolarnas arbete (beredningsorganisation), där t.ex. nuvarande
rotelstruktur och bemanning frångås. En sådan beredningsorganisation
behöver inte vara utformad på samma sätt vare sig i alla instanser eller
i alla domstolar och den bör kunna anpassas efter olika måltyper.
Om kommittén finner att kvaliteten och kompetensen i domstolarnas arbete
kan förbättras med en del av de resurser som frigörs genom en förändrad
domstolsorganisation, är kommittén fri att lämna sådana förslag.
Regeringen har den 13 februari 1997 givit Riksrevisionsverket (RRV)
i uppdrag att granska fördelningen av resurser inom domstolsväsendet.
RRV skall vidare med utgångspunkt i nuvarande organisation och
arbetsformer identifiera väsentliga hinder för ett effektivt
resursutnyttjande inom domstolsväsendet. Uppdraget skall redovisas
senast den 15 oktober 1997. Resultatet av RRV:s uppdrag skall beaktas av
kommittén vid utformningen av en ny domstolsorganisation.
I de ursprungliga direktiven anges att kommittén i en första etapp skall
lämna förslag om var i landet domstolarna skall vara belägna och om
samordning av domstolsslagen. Vidare anges att utredningen också får,
för att möjliggöra förändringar av organisationen, lämna förslag om
beredningsorganisation, notarie- och domarutbildningen, befordrade
domaranställningar utan chefsansvar m.m. (dir. 1995:102 s. 13 -
18).
Under utredningens arbete har det visat sig att dessa frågor har ett
så nära samband med hur man väljer att organisera domstolsväsendet att
det är nödvändigt att redovisa samtliga frågor i ett sammanhang. Med
hänsyn till detta och RRV:s uppdrag behöver utredningstiden förlängas.
Utredningsarbetet skall därför redovisas i sin helhet senast den 3
april 1998.