Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av lagen om svenskt medborgarskap, Dir. 1997:5
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1997-01-16
Dir. 1997:5
Beslut vid regeringssammanträde den 16 januari 1997
Sammanfattning av uppdraget
En kommitté tillkallas med uppgift att se över lagen (1950:382) om
svenskt medborgarskap samt utreda vissa speciella frågeställningar som
rör medborgarskapslagstiftningen. Kommittén skall också överväga
åtgärder som kan stärka medborgarskapets status.
Kommittén skall
- genomföra en allmän översyn av lagen om svenskt medborgarskap,
- överväga vilka åtgärder som kan vidtas för att stärka medborgarskapets
status,
- undersöka tillämpningen av kravet på att en person som söker
medborgarskap måste kunna styrka sin identitet samt överväga och föreslå
regeländringar för att komma till rätta med problemet att vissa
invandrare inte har möjlighet att uppfylla vad som normalt krävs i detta
avseende,
- analysera för- och nackdelar med att erbjuda svenskt medborgarskap för
barn som föds i Sverige om föräldrarna har permanent uppehållstillstånd,
- analysera systemet med s.k. villkorat medborgarskap och vid behov
föreslå ändring av reglerna,
- överväga om medborgarskapsärenden som i dag prövas av regeringen i
stället kan prövas av Statens invandrarverk, Utlänningsnämnden, domstol
eller någon annan myndighet,
- analysera medborgarskapslagstiftningen i ett nordiskt och europeiskt
perspektiv samt överväga vilka ändringar i medborgarskapslagstiftningen
som bör föranledas av det pågående arbetet inom Europarådet med en ny
konvention om medborgarskap.
Bakgrund
De svenska medborgarskapsreglerna finns i lagen (1950:382) om svenskt
medborgarskap (omtryckt 1984:682) och medborgarskapskungörelsen
(1969:235, omtryckt 1979:140). Lagen om svenskt medborgarskap har
hittills inte varit föremål för någon mer genomgripande översyn. Lagen
är därför i behov av en modernisering och anpassning till nya
förhållanden.
Huvudregler för förvärv och förlust av svenskt medborgarskap
Sveriges medborgarskapslagstiftning bygger på den s.k.
härstamningsprincipen, dvs. att föräldrarnas medborgarskap är
bestämmande för ett barns medborgarskap oavsett var det föds. En annan
viktig princip i lagstiftningen är att söka förhindra uppkomsten av
dubbelt medborgarskap.
Enligt lagen blir ett barn svensk medborgare vid födelsen om modern
eller, om föräldrarna är gifta, fadern är svensk medborgare. Om
föräldrarna inte är gifta med varandra vid barnets födelse och modern är
utländsk och fadern svensk medborgare, blir barnet svensk medborgare
genom legitimation om föräldrarna gifter sig med varandra innan barnet
fyller 18 år. En svensk man som är far till ett utländskt barn utom
äktenskap kan också under vissa förutsättningar ge barnet svenskt med-
borgarskap genom anmälan.
Den som fyllt 18 år och som sedan fem år, eller för nordiska medborgare
två år, har hemvist i Sverige och som har fört en hederlig vandel kan
bli svensk medborgare genom naturalisation. Som huvudregel gäller då att
utlänningen måste kunna styrka att han eller hon förlorar sitt utländska
medborgarskap.
Slutligen kan svenskt medborgarskap förvärvas genom anmälan av personer
som tidigare varit svenska medborgare eller av sådana utlänningar med en
ålder mellan 21 och 23 år som haft hemvist här från 16 års ålder och
dessförinnan i minst fem år. Den som inte är medborgare i någon stat
eller styrker att han eller hon skulle förlora sitt utländska
medborgarskap genom att förvärva svenskt medborgarskap kan dock göra
sådan anmälan redan vid 18 års ålder. För att återvinna ett tidigare
svenskt medborgarskap genom anmälan krävs alltid befrielse från det
utländska medborgarskapet.
När det gäller förlust av svenskt medborgarskap föreskrivs det i 2 kap.
7 § regeringsformen att ingen medborgare som är eller har varit bosatt i
Sverige får berövas sitt medborgarskap i annat fall än då han eller hon
samtidigt, efter uttryckligt samtycke eller genom att inträda i allmän
tjänst, blir medborgare i en annan stat. Det får dock föreskrivas att
barn under 18 år i fråga om sitt medborgarskap skall följa föräldrarna
eller en av dem. Vidare får det föreskrivas att, i enlighet med
överenskommelse med annan stat, den som sedan födelsen är medborgare
även i den andra staten och är varaktigt bosatt där förlorar sitt
svenska medborgarskap vid 18 års ålder eller senare. Enligt lagen om
svenskt medborgarskap förlorar den som frivilligt förvärvar ett
utländskt medborgarskap efter ansökan eller uttryckligt samtycke sitt
svenska medborgarskap. Vidare förlorar den som är född utomlands och
aldrig haft hemvist eller liknande här sitt svenska medborgarskap, om
han eller hon inte före 22 års ålder ansöker om att få behålla det.
Ansökningar om medborgarskap prövas i första hand av Statens
invandrarverk. Invandrarverkets beslut kan överklagas till
Utlänningsnämnden. Invandrarverket eller Utlänningsnämnden får överlämna
ett naturalisationsärende till regeringen, bl.a. om ärendet bedöms ha
betydelse för rikets säkerhet eller annars för allmän säkerhet.
Anmälningsärenden prövas av Invandrarverket eller, i fråga om nordiska
medborgare, av länsstyrelsen. Beslut i sådana ärenden får överklagas hos
allmän förvaltningsdomstol.
Medborgarskapsregler i övriga nordiska länder
De svenska, danska och norska medborgarskapslagarna har tillkommit i
samarbete mellan de tre länderna. Även de ändringar som genomförts
därefter har föregåtts av överläggningar mellan staterna. De tre
ländernas regelsystem överensstämmer i sakligt hänseende med varandra.
Även medborgarskapslagarna i Finland och Island överensstämmer i stort
sett med de bestämmelser som gäller i de andra nordiska staterna. Det
nordiska samarbetet i medborgarskapsfrågor har också kommit till uttryck
i 1962 års samarbetsöverenskommelse mellan Danmark, Finland, Island,
Norge och Sverige (SÖ 1962:14). I överenskommelsen sägs bl.a. att de
fördragsslutande parterna skall underlätta för medborgare i ett nordiskt
land att förvärva medborgarskap i ett annat nordiskt land.
Behovet av en översyn
Lagen om svenskt medborgarskap har som tidigare sagts hittills inte
varit föremål för någon mer genomgripande översyn. Utredningar i vissa
avgränsade frågor har lett till en del ändringar, men som helhet är
lagen i behov av modernisering och anpassning till nya förhållanden.
Det finns också skäl att överväga åtgärder som kan stärka
medborgarskapets status, både bland nuvarande svenska medborgare och
blivande svenska medborgare. En invandrare som blir svensk medborgare
måste kunna känna att han eller hon därmed betraktas som svensk och
accepteras fullt ut av det svenska samhället. Andra länder har
exempelvis särskilda ceremonier vid erhållandet av medborgarskap.
Ceremonier för nyblivna svenska medborgare ordnas också av en del kommu-
ner, t.ex. Stockholm. Många deltar i dessa ceremonier och har uttryckt
sin uppskattning över dem. Åtgärder av detta slag är ett sätt att visa
att medborgarskapet innebär en rätt att på ett fullvärdigt sätt delta i
samhällets intressegemenskap.
Det har vidare hävdats att vissa kunskapskrav vad gäller det svenska
språket och det svenska samhället skulle stärka medborgarskapets status.
Krav på kunskaper i det svenska språket ställdes enligt regler som
gällde före tillkomsten av den nuvarande medborgarskapslagen. Även vid
tillkomsten av nuvarande lag uttalades att sökandens kunskaper i svenska
språ- ket borde tillmätas stor betydelse vid naturalisationsprövningen.
Fram till början av 1980-talet ingick också ett språkintyg som
obligatorisk bilaga till ansökan om svenskt medborgarskap. Därefter har
sökandens språkkunskaper i praktiken kommit att helt sakna betydelse.
För att bli svensk medborgare fordras således i dag inga kunskaper i det
svenska språket eller om det svenska samhället. I dag förs dock en
diskussion om betydelsen av sådana kunskaper för att den enskilde skall
kunna förstå sina rättigheter och skyldigheter och för att underlätta
integrationsprocessen.
Ett problem som blivit alltmer tydligt under senare år orsakas av kravet
på styrkt identitet som villkor för att få svenskt medborgarskap. Vid
naturalisationstillfället skall det inte råda någon tveksamhet om den
sökandes identitet. Kravet hänger samman bl.a. med att ett svenskt
medborgarskap inte kan återkallas, inte ens om svenskt medborgarskap
förvärvats av någon som uppgett en felaktig identitet. Det i praxis
uppställda kravet på styrkt identitet har fått till följd att vissa
invandrare i dag inte kan få svenskt medborgarskap. Detta gäller
särskilt vissa flyktingar och invandrare som kommer från länder som
saknar en fungerande administration, t.ex. Somalia och Afghanistan.
Oklar identitet är den vanligaste avslagsgrunden i
naturalisationsärenden. Denna situation ger anledning att överväga om
det är rimligt att personer som inte kan styrka sin identitet för all
framtid skall vara utestängda från möjligheten att få svenskt
medborgarskap. I synnerhet för flyktingar som flytt från sitt hemland
utan identitetshandlingar kan det vara svårt att senare skaffa fram
sådana handlingar. Statens invandrarverk har i en skrivelse till
regeringen den 23 oktober 1996 pekat på detta problem. Invandrarverket
föreslår att det utreds om problemet kan lösas genom en längre
kvalifikationstid.
Ett annat problemområde är kravet på befrielse från tidigare
medborgarskap. Om en sökande med utländskt medborgarskap inte förlorar
det i och med sin naturalisation utan det för sådan verkan krävs
medgivande av den utländska statens regering eller någon annan
myndighet, kan det som villkor för svenskt medborgarskap anges att
sökanden hos Invandrarverket inom viss tid styrker att ett sådant
medgivande lämnats, s.k. villkorat medborgarskap. Undantag från ett
sådant villkor kan göras t.ex. för den som sökt men fått avslag på sin
befrielseansökan och den som överhuvudtaget inte får något svar från
hemlandets myndigheter. I det sistnämnda fallet läggs enligt praxis en
stor bevisbörda på den sökande. Han eller hon måste kunna styrka att en
fullständig ansökan lämnats in till hemlandets myndigheter. För vissa
grupper av utlänningar har detta varit ett högst påtagligt problem.
Barn som föds i Sverige vars föräldrar har utländskt medborgarskap får i
dag inte automatiskt svenskt medborgarskap. Detta gäller även om
föräldrarna har permanent uppehållstillstånd här. Det kan diskuteras
vilken signal samhället härmed förmedlar till dessa barn. Barnen räknas
som utlänningar trots att de är födda här och i många fall kommer att
leva resten av sitt liv här. Det kan visserligen hävdas att det är ett
val som föräldrarna gör i och med att de förblir utländska medborgare,
på samma sätt som de väljer åt sina barn om de bestämmer sig för att bli
svenska medborgare. Men barnen kanske skulle få en starkare känsla av
samhörighet med Sverige om de visste att de accepterades fullt ut, dvs.
att de erbjöds svenskt medborgarskap bortsett från föräldrarnas
medborgarskap. I en motion (1996/97:Sf608) som för närvarande behandlas
i riksdagen föreslås att barn som föds i Sverige och har en förälder med
permanent uppehållstillstånd skall erbjudas svenskt medborgarskap vid
födseln. Det finns mot den nu angivna bakgrunden skäl att närmare
analysera fördelar och nackdelar med att erbjuda svenskt medborgarskap i
sådana situationer. I detta sammanhang bör också nämnas att det i
artikel 7 i FN:s konvention om barnets rättigheter, som Sverige
ratificerat, bl.a. sägs att barn skall ha rätt från födelsen till ett
namn och rätt att förvärva ett medborgarskap.
När Utlänningsnämnden inrättades ansågs det lämpligt att regeringen även
i fortsättningen prövade vissa grupper av naturalisationsärenden, bl.a.
fall som innefattade vissa säkerhetsaspekter. Av förarbetena till de
ändringar som då gjordes i medborgarskapslagstiftningen framgår det
(prop. 1991/92:30 s. 29) att med hänsyn till den betydelse
säkerhetsaspekterna har i naturalisationsärenden bör överlämnande så
gott som undantagslöst ske när det i ett ärende framkommit uppgifter som
tyder på att ärendet kan röra rikets säkerhet eller allmän säkerhet och
omständigheterna inte är sådana att det står klart att ansökningen skall
avslås oberoende av dessa aspekter. Det finns anledning att överväga om
regeringens medverkan är nödvändig när det gäller en stor del av dessa
ärenden eller om de kan slutligt avgöras av domstol eller av någon annan
myndighet.
Inom Europarådet pågår för närvarande ett arbete med en ny europeisk
konvention om medborgarskap. Arbetet är nu inne i slutskedet. Syftet är
att lägga fast vissa grundläggande principer för medborgarskap och att
förhindra statslöshet. Det kan finnas anledning att se över svensk
medborgarskapslagstiftning på vissa punkter med anledning av
konventionsarbetet, även om svensk lag i huvudsak står i överensstämmel-
se med den preliminära konventionstext som föreligger.
Uppdraget
En parlamentarisk kommitté skall se över lagen (1950:382) om svenskt
medborgarskap samt utreda vissa speciella frågeställningar som rör
medborgarskapslagstiftningen. Kommittén skall också överväga åtgärder
som kan stärka medborgarskapets status.
Kommittén skall genomföra en allmän översyn av lagen om svenskt
medborgarskap med hänsyn till det behov av modernisering som finns samt
lämna förslag till ny lagstiftning på området.
Dubbelt medborgarskap och statslöshet bör undvikas
Den svenska medborgarskapslagstiftningen bör även fortsättningsvis bygga
på härstamningsprincipen. Dubbelt medborgarskap bör i princip undvikas.
Det kan dock tänkas att det finns ytterligare situationer än de som för
närvarande gäller där dubbelt medborgarskap bör accepteras. Kommittén
bör undersöka omfattningen av dubbelt medborgarskap i dag.
En annan viktig utgångspunkt är att undvika statslöshet. Kommittén bör
överväga om ytterligare åtgärder kan vidtas för att underlätta för
statslösa personer att bli svenska medborgare.
Medborgarskapets status bör stärkas
Kommittén skall utreda och överväga behovet av åtgärder som kan vidtas
för att stärka medborgarskapets status som ett led i
integrationsprocessen. Som en utgångspunkt bör en kartläggning göras av
vad ett svenskt medborgarskap innebär i olika avseenden. Kommittén bör
också studera andra länders lagstiftning och praxis på området. Mot
bakgrund av inhämtade kunskaper och gjorda överväganden skall kommittén
lägga fram de förslag som en fördjupad analys av frågan ger anledning
till. Ömsesidigheten i integrationsprocessen skall beaktas i samman-
hanget.
I samband med kommitténs utredning i fråga om olika åtgärder som kan
stärka medborgarskapets status skall kommittén även överväga om krav på
kunskaper i det svenska språket eller om det svenska samhället bör
ställas upp för beviljande av medborgarskap. Om kommittén kommer fram
till att sådana krav skulle stärka integrationsprocessen och
medborgarskapets status, skall kommittén föreslå de regler som bedöms
lämpliga.
Kravet på styrkt identitet
Kommittén skall skyndsamt undersöka tillämpningen av kravet på att en
person som söker medborgarskap måste kunna styrka sin identitet samt
överväga och föreslå regeländringar för att komma till rätta med
problemet att vissa invandrare inte har möjlighet att uppfylla vad som
normalt krävs i detta avseende och därmed riskerar att för all framtid
ställas utanför möjligheten att bli svenska medborgare. Den
grundläggande principen att man skall kunna styrka sin identitet vid
ansökan om svenskt medborgarskap måste dock ligga fast. Det förslag som
Invandrarverket lagt fram skall analyseras och övervägas, men även andra
lösningar skall kunna komma i fråga.
Barn som föds i Sverige
När det gäller barn som föds i Sverige vars föräldrar har utländskt
medborgarskap skall kommittén analysera för- och nackdelar med olika
alternativ till reglering som under vissa förutsättningar skulle erbjuda
möjlighet till svenskt medborgarskap. Analysen bör omfatta olika
lösningar som skulle underlätta för sådana barn att bli svenska
medborgare om föräldrarna har permanent uppehållstillstånd. Kommittén
skall i sina överväganden beakta de grundläggande principer som gäller
för den svenska medborgarskapslagstiftningen. Om kommitténs överväganden
föranleder det, skall förslag till lagregler läggas fram.
S.k. villkorat medborgarskap
Systemet med s.k. villkorat medborgarskap har som tidigare nämnts lett
till vissa problem för sökande som har svårigheter att få befrielse från
tidigare medborgarskap. Kommittén skall analysera dessa problem och vid
behov föreslå ändringar i reglerna.
Ärenden som prövas av regeringen
När Utlänningsnämnden inrättades ansågs det viktigt att regeringen även
i fortsättningen skulle pröva bl.a. medborgarskapsärenden som innefattar
olika säkerhetsaspekter. Kommittén skall analysera frågan om och i
vilken mån dessa medborgarskapsärenden verkligen behöver prövas av
regeringen samt överväga om de i stället kan prövas av Invandrarverket,
Utlänningsnämnden, domstol eller någon annan myndighet. En utgångspunkt
bör vara att regeringens prövning av ärenden i första instans skall
undvikas. Ett viktigt skäl att söka efter andra lösningar är att det
saknas möjlighet att överklaga regeringens beslut.
Nordiskt och europeiskt perspektiv
Kommittén skall analysera medborgarskapslagstiftningen i ett nordiskt
och europeiskt perspektiv samt följa arbetet inom Europarådet med en ny
europeisk konvention om medborgarskap. I den mån det behövs för att
svensk lagstiftning skall stå i överensstämmelse med konventionen, skall
kommittén överväga och föreslå ändringar i medborgarskapslagstiftningen.
Med hänsyn till det nordiska samarbete som hittills har kännetecknat
området skall kommittén inrikta sitt arbete på att även i fortsättningen
en i stort sett gemensam nordisk utgångspunkt för
medborgarskapslagstiftningen skall upprätthållas.
Övriga frågor
Kommittén får i utredningsarbetet ta upp även andra frågor som gäller
medborgarskapslagstiftningen än de som nu har berörts.
Uppläggningen av arbetet
Utredningsarbetet skall vara avslutat den 1 september 1998.
I den del som gäller kravet på styrkande av identitet skall kommitténs
överväganden och förslag redovisas senast den 1 december 1997.
Kommittén bör samråda med andra pågående utredningar på det
integrations- och migrationspolitiska området. Det gäller särskilt
utredningen om introduktion för nyanlända invandrare samt ny
myndighetsstruktur för det integrationspolitiska området (In 1997:03)
och en kommande utredning om ny instans- och processordning vid
tillämpning av utlännings- och medborgarskapslagstiftningen, m.m.
Under arbetets gång bör kommittén hålla kontakt med övriga nordiska
länder.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om redovisning av regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), om prövning av offentliga åtaganden (dir.
1994:23), om jämställdhetspolitiska aspekter (dir. 1994:124) samt om
redovisning av konsekvenser för brottsligheten (dir. 1996:49).