Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Distansutbildningskommittén (U 1995:07), Dir. 1997:49
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1997-03-20
Dir. 1997:49
Beslut vid regeringssammanträde den 20 mars 1997
Sammanfattning av uppdraget
Distansutbildningskommittén (U 1995:07) skall- i anslutning till sitt
ursprungliga uppdrag analysera möjligheterna att utveckla den
organisation, den pedagogik och de läromedel som universiteten och
högskolorna tillämpar respektive använder vid undervisning med hjälp av
IT. Uppdraget gäller såväl vanlig undervisning som undervisning på
distans.
Bakgrund
Regeringen behandlade i budgetpropositionen för år 1997 (prop.
1996/97:1, utgiftsområde 16) i avsnitt 5.8, Informationstekniken -
högskolans roll, den betydelse högskolan har för utvecklingen av
informationstekniken i samhället. Här betonades att IT i större
utsträckning bör användas av högskolans lärare som ett hjälpmedel för
att höja utbildningens kvalitet. Särskilda satsningar föreslogs inom
områdena lärarutbildning, pedagogisk användning av IT inom den högre
utbildningen samt forskning om IT-pedagogik. Vidare framhölls att
distansutbildningen ytterligare bör utvecklas med hjälp av den nya
informationstekniken. Regeringen har den 19 december 1996 gett
Högskoleverket i uppdrag att fördela sammanlagt 30 miljoner kronor till
projekt vid universitet och högskolor för utveckling av
informationsteknikanvändningen inom nämnda områden.
Uppdraget
Distansutbildningskommittén har enligt sina direktiv (dir.
1995:69) som "huvuduppgift att föreslå en strategi som långsiktigt
främjar utvecklingen i hela landet av de möjligheter till
distansutbildning som den moderna informationstekniken erbjuder".Genom
tilläggsdirektiv (dir. 1996:17) har utredningen även i uppdrag att lägga
fram förslag om vilken roll Sveriges Utbildningsradio skall spela inom
utbildnings- och folkbildningsområdet.
Kommittén skall i anslutning till sitt ursprungliga
uppdrag analysera möjligheterna att utveckla den organisation, den
pedagogik och de läromedel som universiteten och högskolorna tillämpar
respektive använder vid undervisning med hjälp av IT. Uppdraget gäller
såväl vanlig undervisning som undervisning på distans.I flera avseenden
bör de metoder som används vid distansundervisning med IT som
distributionsmedel med fördel kunna komma till användning också inom
övrig utbildning, inte minst vid universitet och högskolor.Fokuseringen
på de studerandes eget ansvar för lärandet och på möjligheterna att
välja den bästa studiemetoden är viktiga förutsättningar för en god
distansutbildning och kräver flexibilitet, individanpassning och
tillgänglighet från utbildningsanordnarens sida vid utformningen av
pedagogik och organisation. Samma krav gäller för den traditionella
högskoleutbildningen och bör i högre grad än hittills kunna tillgodoses
genom en ökad användning av IT.Allt större vikt bör därför läggas vid
att lärare vid universitet och högskolor stimuleras att utvidga och
fördjupa sitt pedagogiska kunnande om arbete med IT. Det är troligt att
distansutbildning och annan utbildning därvid kan närma sig varandra och
att pedagogik, organisation och läromedel i stor utsträckning kan
utvecklas gemensamt. Dessutom är det viktigt att blandformer kan
utvecklas. Det bör t.ex. i större utsträckning bli möjligt för en
student vid en högskola att studera ett ämne eller delar av ett ämne
på distans vid en annan högskola. En på detta sätt ökad flexibilitet
torde öka möjligheterna såväl att rekrytera nya grupper till högskolan
som att bedriva fortbildning och vidareutbildning där, något som är
viktigt för övergången till det livslånga lärandet.
Kommittén skall vid fullgörandet av uppdraget samråda med
Högskoleverket.
Utredningen skall redovisa denna del av uppdraget i samband med
slutredovisning av hela kommittéuppdraget i maj 1998.