Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Förverka vinning av brott, Dir. 1997:48
Departement: Justitiedepartementet
Beslut: 1997-03-20
Dir. 1997:48
Beslut vid regeringssammanträde den 20 mars 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utreda frågor om att förverka
vinning av brott.
Utredaren skall, mot bakgrund av utvecklingen i fråga om ekonomisk och
annan grov och organiserad brottslighet, särskilt narkotikabrottslighet,
undersöka om dagens regler om att förverka vinning av brott är
tillräckliga för att kunna angripa denna brottslighet på ett effektivt
sätt.
Utredningen skall avse hela kedjan i förverkandeförfarandet, från
spaning och utredning till verkställande av beslut om förverkande. En
huvuduppgift är att överväga i vad mån utländska erfarenheter från
förverkandeområdet kan användas som en utgångspunkt för att göra den
svenska förverkandelagstiftningen effektivare.
Utredaren skall också överväga om häleribestämmelserna bör ändras för
att kriminalisera straffvärda men i dag ej brottsliga förfaranden i
fråga om tillgångar som tillkommit på ett brottsligt sätt. Ett exempel
kan vara att hjälpa någon annan med att omsätta pengar som utgör
undandragen skatt eller tull.
Också andra åtgärder än lagändringar skall övervägas, exempelvis
förbättringar i fråga om arbetsmetoder, myndighetssamarbete,
internationellt samarbete och kompetenshöjning.
Uppdraget skall redovisas före utgången av mars 1999.
Nuvarande regler om förverkande
Reglerna om förverkande finns i 36 kap. brottsbalken. Skilda regler
finns för att förverka utbyte (vinning) av brott respektive hjälpmedel
vid brott. När det gäller vinning innebär reglerna att förverkande skall
ske, om det inte är uppenbart oskäligt. Detsamma gäller i fråga om
sådant som någon har tagit emot som ersättning för kostnader i samband
med brott. Reglerna tar endast sikte på brott enligt brottsbalken.
Om brott begås i utövningen av näringsverksamhet och det uppkommer
fördelar för näringsidkaren, skall värdet därav förverkas, om det inte
är oskäligt.
Förverkande kan ske hos gärningsmannen eller andra i lagen särskilt
angivna personer, exempelvis annan som har medverkat till brottet, den i
vars ställe gärningsmannen eller annan medverkande var eller den som
beretts vinning genom brottet. Förverkande kan också ske hos den som
efter brottet förvärvat egendomen genom bodelning eller på grund av arv
eller testamente eller genom gåva eller som efter brottet förvärvat
egendomen på annat sätt och som därvid haft vetskap eller skälig
anledning att anta att egendomen hade samband med brottet.
Förverkande beslutas av domstol på talan av åklagare. Också åklagare och
polismyndighet kan under vissa förutsättningar besluta om förverkande.
Också inom specialstraffrätten finns regler om förverkande, som i många
fall hänvisar till reglerna i brottsbalken.
På det mellanstatliga planet kan erinras bl.a. om den konvention om
penningtvätt, efterforskning, beslag och förverkande av vinning av brott
(förverkandekonventionen), som antogs av Europarådet den 8 november
1990.
Behov av en översyn
Regeringens strategi mot ekonomisk brottslighet
Regeringen beslutade i april 1995 en strategi för samlade åtgärder mot
den ekonomiska brottsligheten. Strategin redovisades för riksdagen, som
inte hade någon erinran mot innehållet (skr. 1994/95:217, bet.
1994/95:JuU25, rskr, 1994/95:412).
Det i strategin uppställda målet är att påtagligt minska den ekonomiska
brottsligheten genom åtgärder som sammantaget innebär en kraftig ökning
av samhällets insatser mot sådan kriminalitet. En utveckling och
effektivisering skall ske bl.a. när det gäller att förebygga, upptäcka,
utreda och lagföra ekobrottslighet. Utvecklingen av den internationella
ekobrottsligheten gör det därvid mycket viktigt att lägga en betydligt
större tonvikt vid den internationella dimensionen i det
brottsbekämpande arbetet än hittills.
Vinning av brott
Att effektivisera förverkandet av vinning från den kvalificerade
brottsligheten har under senare år utvecklats till en av huvudfrågorna
inom det internationella kriminalpolitiska samarbetet.
En viktig aspekt i detta sammanhang är åtgärder mot penningtvätt. Den
frågan utgör en av huvudpunkterna i regeringens ekobrottsstrategi och
har även ägnats betydande ansträngningar i andra länder och i
internationella organisationer.
Pengar som tvättas kan utgöra vinning både från ekonomisk brottslighet
och från annan kriminalitet, inte minst narkotikahandel. Oavsett
pengarnas ursprung faller dock åtgärder mot penningtvätt inom ramen för
strategin mot ekonomisk brottslighet. En särskild utredare har
tillkallats för att utarbeta förslag till effektivare regler mot
penningtvätt (Fi 1995:18, dir. 1995:132).
I strategin förutskickas en utredning för att överväga ytterligare
åtgärder för att finna vägar för att förverka de mycket stora vinsterna
från brott. Förverkande av vinning från brott kan ses som andra sidan av
samma mynt som åtgärderna mot penningtvätt. I bägge fallen handlar det
om att staten på olika sätt angriper den kvalificerade brottslighetens
blodomlopp, med andra ord strömmarna av pengar som har åtkommits på
brottsligt sätt eller som annars har samband med kriminalitet.
Från utredningen om penningtvätt har upplysts att man i betänkandet
kommer att behandla sambandet mellan en effektivisering av åtgärderna
mot penningtvätt och en skärpning av reglerna om att förverka vinning
från brott.
Regeringens ekobrottsberedning har under sitt arbete fått åtskilliga
indikationer på att frågan om vinning från brott är av stor och växande
betydelse såväl internationellt som i Sverige. Uppgifterna kommer från
polis, åklagare och tull samt från internationella organ. Den bild som
framtonat är följande.
Utvecklingen under senare år har inneburit att den kvalificerade
brottsligheten ger mycket stora vinster. Detta gäller inte minst i fråga
om organiserad brottslighet som bedrivs på internationell basis i form
av ekonomisk brottslighet, narkotikabrottslighet eller på annat sätt.
Men också ekonomisk brottslighet utan omfattande internationella
förgreningar kan generera betydande vinster.
De mycket stora vinsterna från brott tvättas ofta genom en serie snabba
transaktioner som gör dem mycket svåra att spåra i efterhand. Inte
sällan förs tillgångarna utanför myndigheternas räckvidd till ett
utländskt konto eller på annat sätt. Tillgångarna kan sedan användas på
skilda sätt. De kan exempelvis återinvesteras i nya brottsliga
aktiviteter. Allt vanligare synes det bli att vinning från brott
investeras i legal näringsverksamhet eller annars i verksamhet som i sig
inte är kriminell. Det uppges sålunda att vinning av brottslighet i
östeuropeiska länder förs till Västeuropa och här investeras i
näringsverksamhet, fastigheter m.m. I Sverige har polisen rapporterat
att fastigheter i ökande omfattning förvärvas av köpare i Västeuropa med
pengar vars ursprung är dunkelt.
På den internationella scenen drivs frågorna om åtgärder mot
penningtvätt och om förverkande av vinning från brott med stor kraft av
den s.k. Financial Action Task Force (FATF). Såväl Sverige som
åtskilliga andra länder medverkar i FATF. I sin årsrapport 1995/96 har
FATF starkt betonat vikten av att de nationella reglerna om förverkande
av vinning från brott är effektiva. FATF har därvid som sin mening
anfört att de svenska reglerna om vinningsförverkande bör ses över.
Frågan har inom EU också uppmärksammats av den s.k. högnivågruppen mot
organiserad brottslighet.
Lagstiftning i vissa andra länder
Vissa länder har, under intrycket av hoten från den kvalificerade
brottsligheten, flyttat fram sina positioner påtagligt när det gäller
lagstiftningen om att förverka vinning från brott. Det handlar bl.a. om
att öppna en möjlighet att förverka tillgångar från personer som dömts
för kvalificerad brottslighet, såvida de inte kan göra sannolikt att
tillgångarna har anskaffats på ett lagligt sätt. Detta kan uttryckas så
att de mest kvalificerade, dömda brottslingarna i samhället själva får
bära bevisbördan för hur de har skaffat sig fastigheter, värdepapper,
banktillgodohavanden och andra tillgångar.
I Tyskland infördes regler av denna innebörd i strafflagstiftningen år
1992. Reglerna innebär att förverkande av tillgångar skall ske om
omständigheterna berättigar till antagande att tillgångarna har varit
inblandade i eller har samband med en straffbar handling. Detta gäller
endast i fråga om vissa i lagstiftningen särskilt angivna gärningar
såsom penningtvätt, människohandel och narkotikabrott. Däremot krävs
inte att den tilltalade döms för de brott som har samband med den
egendom som förverkas. Det krävs heller inte att det anges vilken
konkret handling det handlar om, utan det räcker att omständigheterna
visar att tillgångarna härrör från straffbara aktiviteter.
I Nederländerna genomfördes år 1993 en omfattande strafflagsreform med
syfte att kunna förverka vinning från brott på ett effektivare sätt.
Bl.a. infördes regler som innebär att om en person döms för vissa slag
av allvarligare brottslighet, så kan domstolen under vissa
förutsättningar besluta att förverka vinning från annan allvarlig
brottslighet som det finns skäl att anta att den tilltalade har begått.
Till grund för sådant förverkande skall ligga en s.k. finansiell
utredning. Reglerna tar sikte främst på överträdelser av sådana
straffbestämmelser som riktar sig mot organiserad brottslighet.
Också i Storbritannien finns liknande regler om förverkande av vinning
från viss allvarlig brottslighet. När det gäller narkotikabrottslighet
fick reglerna sin nuvarande lydelse år 1994. Reglerna gör det möjligt
att förverka vinsten från alla narkotikabrott som domstolen finner att
den tilltalade har begått, inte endast det eller de brott som
vederbörande fälls till ansvar för. Vid bedömande av vinstens storlek
skall domstolen utgå från den tilltalades hela förmögenhet och de
tillgångar som vederbörande har tillförts eller förbrukat under de
senaste sex åren. Ett belopp motsvarande dessa tillgångar skall
förverkas, om inte den tilltalade visar att de inte härrör från
narkotikabrottslighet. Också utanför narkotikaområdet finns regler om
vinningsförverkande som skärpts i flera omgångar, senast år 1995.
Reglerna är dock inte lika långtgående som när det gäller
narkotikabrottslighet.
Också i andra länder, såsom Frankrike och USA, finns regler om
förverkande av vinning som härrör från organiserad brottslighet.
Aktuella nordiska förslag
I Norge har ett förslag i den angivna riktningen nyligen lagts fram. I
förverkandekommitténs betänkande från september 1996, Mer effektiv
inndragning av vinning, föreslås att de vanliga reglerna om förverkande
av vinning skall kompletteras med en regel som innebär att man i vissa
fall skall kunna göra undantag från kravet på konkretisering av den
straffbara handling som medfört vinningen. Denna möjlighet att förverka
avser endast personer som befunnits skyldiga till grövre straffbara
handlingar som är av en sådan karaktär att de kan ge betydande vinning.
Regeln tar sikte på fall där sannolikheten är stor för att hela den
berörda personens förmögenhet är förvärvad i samband med brottslig
verksamhet utan att man kan hänföra egendomen till någon konkret
straffbelagd gärning. Förverkande enligt den föreslagna regeln skall
inte omfatta medel som vederbörande har förvärvat på tillåtet sätt eller
med tillåtet förvärvade medel. Kommittén föreslår att det skall finnas
möjlighet att förverka all egendom som den berörda personen inte kan
göra sannolikt härrör från ett tillåtet förvärv.
Förverkandekommittén föreslår också att det införs processuella regler
för att säkerställa att de nya förverkandereglerna kan tillämpas
effektivt i praktiken. Reglerna handlar bl.a. om tillgång till en
effektiv insamling av finansiella upplysningar och om att verkställa
beslut om förverkande.
I Danmark beslutade regeringen i november 1996 om en proposition med
förslag till lag om ändring i strafflagen, rättegångsbalken och
vapenlagen. Propositionen ingår som ett led i den danska regeringens
handlingsplan mot organiserad brottslighet och s.k. rockerkriminalitet
(mc-kriminalitet). Bl.a. föreslås ändringar i strafflagen för att
möjliggöra förverkande av vinster från icke identifierbar kriminalitet.
I sistnämnda del bygger förslaget på det ovan nämnda norska
utredningsförslaget.
Synpunkter som framförts på behovet av en översyn
Från polis- och åklagarhåll har framhållits att de nuvarande reglerna om
förverkande av vinning från brott inte fungerar särskilt effektivt. Det
beror bl.a. på att det ofta är svårt att få fram full bevisning på
sambandet mellan en viss tillgång och brottslighet. Exempelvis kan det
inträffa att en grovt kriminellt belastad person har betydande
ekonomiska tillgångar som man på goda grunder kan misstänka härrör från
brottslig verksamhet men som inte går att härleda till visst eller vissa
brott.
Det har också framhållits att polisen inte har hållit jämna steg med
utvecklingen när det gäller kompetens och arbetsmetoder för att spåra
tillgångar som utgör vinning från brott.
Generaltullstyrelsen har framhållit att det finns ett stort behov av att
förverka vinning av brott som hänför sig till varusmugglingslagens
område.
Det har vidare, från polis- och åklagarhåll, förts fram en del mera
detaljbetonade synpunkter på förverkandereglernas nuvarande utformning.
Bl.a. har sagts att rättsläget synes vara osäkert när det gäller
förverkande av vissa slag av tillbehör vid hantering av narkotika,
främst pipor som används för att röka hasch. Kritik har vidare förts
fram mot reglerna om hur man skall förfara med förverkad egendom.
Nuvarande regler har i vissa fall lett till att myndigheterna har sett
sig skyldiga att försälja förverkade knivar, en åtgärd som har uppfattas
som stötande och rentav inbjudande till farlig brottslighet. Det har
också påtalats att det finns behov av att se över förfarandereglerna mot
bakgrund av att det bolag som tidigare svarat för försäljningen av
förverkad egendom inte längre finns.
Vissa speciella frågor
Justitiekanslern (JK) har föreslagit regeringen att det i 36 kap. 17 §
brottsbalken införs en bestämmelse som innebär att om förverkad egendom
försäljs utan förbehåll för en bestående särskild rättighet, så svarar
staten för den skada som orsakats rättighetshavaren intill värdet av vad
som har tillfallit staten på grund av förverkandet. JK har i anslutning
härtill förordat vissa regeländringar som rör förfarandet i sådana fall.
JK har också uppmärksammat regeringen på bestämmelsen i 36 kap. 17 §
andra stycket brottsbalken, som innebär att om utbyte av brott som
svarar mot skada för enskild förklarats förverkad hos någon, svarar
staten i dennes ställe för ersättning åt den skadelidande intill värdet
av vad som tillfallit staten på grund av förverkandebeslutet.
Bestämmelsen är endast tillämplig på förverkande enligt brottsbalken. JK
menar att det finns skäl att överväga om inte staten borde träda in
också då förverkande av utbyte av brott sker med stöd av någon
bestämmelse i en specialförfattning.
Av intresse i sammanhanget är också brottsbalkens bestämmelser om
häleri. Häleribestämmelserna tar huvudsakligen sikte på egendom som är
frånhänd någon genom brott eller som på vissa andra sätt härrör från
brott. Utanför häleribestämmelserna faller däremot en del förfaranden
som, har det sagts, kan vara nog så straffvärda, såsom befattning med
medel som undandragits eller åtkommits genom skattebrott.
Förverkandekonventionen
I Europarådets förverkandekonvention av år 1990 finns regler om vidgat
internationellt samarbete vid brottsutredningar och vid förverkande av
brottsligt förvärvade tillgångar m.m. Sverige har tillträtt konventionen
med vissa förbehåll som hänger samman med att konventionen går längre än
svensk lagstiftning i vissa avseenden (prop. 1995/96:49, bet.
1995/96:JuU10, rskr. 1995/96:59). I propositionen framhölls därvid att
vid framtida överväganden av den svenska lagstiftningen bör
förverkandekonventionens bestämmleser tas i beaktande med syfte att
konventionens bestämmelser skall få en så vidsträckt tillämpning som
möjligt. Riksdagen godtog detta.
Utredningsuppdraget
En särskild utredare tillkallas för att se över frågor om att förverka
vinning av brott.
Utredaren skall, mot bakgrund av utvecklingen i fråga om ekonomisk och
annan grov och organiserad brottslighet, särskilt narkotikabrottslighet,
undersöka om dagens regler om att förverka vinning av brott är
tillräckliga för att kunna angripa denna brottslighet på ett effektivt
sätt.
Utredaren skall undersöka hur nuvarande regler fungerar i praktiken och
vilka rättsliga eller andra hinder som kan finnas för en effektivare
hantering. Därvid bör beaktas bl.a. möjligheten att styrka kopplingen
mellan tillgångar och brott samt det rättsstatliga intresset att
förhindra att stora förmögenheter kontrolleras av kriminella element.
Det är också viktigt att beakta den svårighet som kan ligga i att medel
förs mellan olika länder.
Vid bedömande av reformbehoven skall utredaren också väga in de
erfarenheter av den kvalificerade brottslighetens utveckling som finns i
Sverige och i andra jämförbara länder, exempelvis andra länder inom EU.
Utredaren skall därvid särskilt ta reda på erfarenheterna av den
långtgående lagstiftning på området som finns i vissa av dessa länder.
Det är en huvuduppgift för utredaren att överväga i vad mån de utländska
exemplen bör användas som utgångspunkt för de skärpningar som kan
behövas i fråga om den svenska förverkandelagstiftningen.
I uppdraget ligger inte bara att i förekommande fall föreslå behövliga
skärpningar i fråga om själva förverkandereglerna. Också angränsande
regler kan behöva ändras för att förverkandereglerna skall få genomslag.
Det gäller särskilt reglerna om utredning och om förfarandet vid
förverkande, således de straffprocessuella reglerna i vid mening. En
viktig fråga är därvid om dagens regelverk ger tillräckliga möjligheter
att ingripa med tvångsmedel för att säkerställa utredning och
verkställighet i sammanhanget.
En annan fråga som bör behandlas är kopplingen mellan
vinningsförverkande och brottmålshantering i övrigt, med andra ord i vad
mån förverkandefrågan bör kunna behandlas för sig utan att nödvändigtvis
ingå i ett förfarande som leder fram till att någon döms för brott.
Utredaren skall ta reda på utvecklingen i fråga om det internationella
samarbetet när det gäller förverkande. I detta ligger också att
analysera behovet av sådant samarbete samt behovet av att
förverkandereglerna i de olika ländernas rättssystem korresponderar för
att samarbetet skall fungera väl. Utredaren skall i det sammanhanget
undersöka behovet av att ytterligare utveckla det internationella
samarbetet, exempelvis genom att utveckla internationella avtal på
området. Vid behov skall utredaren utarbeta förslag till lagändringar
eller andra åtgärder som behövs för att effektivisera detta samarbete.
Även om huvudändamålet med utredningen är att effektivisera förverkande
i mera kvalificerade brottsliga sammanhang, skall utredaren också
undersöka behovet av regeländringar inom mera speciella områden,
exempelvis sådana frågor om förverkande av narkotikatillbehör,
försäljning av förverkad egendom m.m. som berörts ovan.
Utredaren skall också överväga om häleribestämmelserna bör ändras för
att kriminalisera straffvärda men i dag ej brottsliga förfaranden i
fråga om tillgångar som på ett eller annat brottsligt har en brottslig
anknytning. Ett exempel på sådant förfarande kan vara att hjälpa någon
annan med att omsätta pengar som utgör undandragen skatt, tull eller
avgift. Utredaren bör således ur ett vidare perspektiv bedöma vilka
brottstyper som skall kunna medföra en kriminalisering av en
efterföljande befattning med egendom från brott.
Det är viktigt att polisen och andra berörda myndigheter har effektiva
rättsliga instrument och arbetsmetoder samt en adekvat kompetens för att
kunna spåra upp tillgångar som kan utgöra vinning från brott. Efter
beslut om förverkande är det viktigt att beslutet kan verkställas på ett
effektivt sätt. Utredaren bör därför undersöka reformbehovet i fråga om
hela kedjan i förverkandeproceduren, från spaning till verkställighet.
Det kan därvid bli aktuellt att överväga inte bara lagändringar utan
också åtgärder av annat slag, såsom arbetsmetoder, former för
myndighetssamarbete, internationellt samarbete och kompetenshöjning.
Bestämmelserna i Europarådets förverkandekonvention skall beaktas med
ambitionen att dennas tillämpningsområde kan göras så vidsträckt som
möjligt (jämför bet. 1995/96:JuU10 s.5).
Övrigt
Utredaren skall samråda med Riksåklagaren, Rikspolisstyrelsen,
Riksskatteverket, Generaltullstyrelsen och Finansinspektionen.
I 1997 års budgetproposition aviseras att en ny myndighet,
Ekobrottsmyndigheten, skall inrättas under år 1997 (prop. 1996/97:1).
Utredaren skall samråda även med den myndigheten. Utredaren skall också
samråda med den arbetsgrupp inom Justitiedepartementet, som tillsatts i
oktober 1996 med uppgift att kartlägga hotbilder och
utvecklingstendenser i fråga om den internationella ekobrottsligheten
och att utarbeta förslag till inriktningen av det kriminalpolitiska
reformarbetet inom det området (Internationella ekobrottsgruppen).
I utredningsarbetet skall beaktas vad som kommit fram i
Penningtvättutredningens (Fi 1995:18) arbete.
För utredningen gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare, rörande bl.a. prövning av offentliga åtaganden samt
redovisning av konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet.
Arbetet skall slutredovisas före utgången av mars 1999.