Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utredning om samlokalisering och eventuell verksamhetsmässig integrering av
de konstnärliga högskolorna i Stockholm
, Dir. 1997:47
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1997-04-03
Dir. 1997:47
Beslut vid regeringssammanträde den 3 april 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare ges i uppdrag att i samråd med de konstnärliga
högskolorna i Stockholm, Kungl. Konsthögskolan undantagen, dels analysera
lokalbehovet och föreslå en lämplig samlokalisering av dessa högskolor,
dels överväga en eventuell verksamhetsmässig integrering av
utbildningarna. Utredaren skall, i samråd med berörda högskolor, upprätta
en plan för genomförandet av förslaget.
Bakgrund
Riksdagen beslutade med anledning av budgetpropositionen år 1978 att
inrätta åtta konstnärliga högskolor i Stockholm (prop. 1977/78:100,
1977/78:UbU22, rskr. 1977/78:338). De åtta högskolorna var Danshögskolan,
Dramatiska institutet, Grafiska institutet och institutet för högre
kommunikations- och reklamutbildning (GI/IHR), Konstfackskolan,
Konsthögskolan, Musikhögskolan i Stockholm, Operahögskolan i Stockholm
samt Teaterhögskolan i Stockholm. De konstnärliga högskolorna i Stockholm
förblev vid inträdet i högskolesystemet fristående enheter medan
motsvarande utbildningar i Göteborg och Malmö, liksom senare även de i
Umeå och Piteå, inordnades som institutioner i universiteten i Göteborg,
Lund, Umeå respektive högskolan i Luleå.
Hur den konstnärliga högskoleutbildningen i Stockholm bör vara
lokaliserad och organiserad har diskuterats i flera sammanhang sedan
början av 1970-talet. Diskussionerna har gällt samlokalisering men också
samverkan eller sammanslagningar av utbildningsorganisation och
administrativa stödfunktioner. Viktiga motiv för en ändrad organisation
och verksamhet har varit att en sammanslagning till en eller flera större
enheter skulle innebära fördelar bl.a. i form av utvidgat utbyte och
samarbete, rationaliseringsvinster, ökad administrativ och ekonomisk
kompetens samt ett effektivare utnyttjande av lokaler.
Utredningen om konstnärliga högskoleutbildningar föreslog i betänkandet
Konstnärlig högskoleutbildning (SOU 1992:12) vissa organisatoriska
förändringar och en administrativ samordning utbildningar emellan.
Antalet högskolor för konstnärlig utbildning i Stockholm skulle minskas
till fyra genom att Dramatiska institutet och Teaterhögskolan fördes
samman till en enhet och genom att Musikhögskolan, Operahögskolan och
Danshögskolan bildade en enhet. Konstfackskolan och Konsthögskolan
föreslogs kvarstå som separata enheter och Grafiska institutet och
institutet för högre kommunikations- och reklamutbildning föreslogs
inordnas i Universitetet i Stockholm.
I sina yttranden över förslaget var det stora flertalet remissinstanser
negativa till utredningens förslag. En rad instanser föreslog dock en
närmare bindning mellan samtliga konstnärliga högskolor i Stockholm än
vad utredningen hade föreslagit.
Efter förslag i regeringens proposition Högre utbildning för ökad
kompetens (prop. 1992/93:169, 1992/93:UbU14, rskr. 1992/93:363) finns i
dag sju fristående konstnärliga högskolor i Stockholm sedan Grafiska
institutet och institutet för högre kommunikations- och reklamutbildning
(GI/IHR) den 1 juli 1994 inordnades i Stockholms universitet. Med
anledning av uttalanden i propositionen gjordes inom Utbildnings-
departementet en översyn av frågan om administrativ samverkan mellan
de konstnärliga högskolorna i Stockholm.
1994 års Stockholmskommitté föreslog i delbetänkandet Kronan Spiran
Äpplet (SOU 1994:127) att en samlokalisering av de konstnärliga
högskolorna i Stockholm skulle ske och att arbetet med planeringen av
lokaler för de konstnärliga högskolorna därmed borde fortsätta i
samverkan med Lärarhögskolan i Stockholm.
Inom Utbildningsdepartementet sammanställde en arbetsgrupp ett
beredningsunderlag för en samlokalisering av de konstnärliga högskolorna
i Stockholm. I underlaget presenterades översiktligt åtta olika
lokaliseringsalternativ.
Med anledning av förslagen från 1994 års Stockholmskommitté informerade
regeringen i propositionen Utbildning och forskning; kvalitet och
konkurrenskraft (prop. 1993/94:177, 1993/94:UbU12, rskr. 1993/94:399) om
två möjliga alternativ till samlokalisering samt begärde att regeringen
skulle få avvika från principen om myndigheternas ansvar för
lokalförsörjningen för att hanteringen av lokalfrågorna för de
konstnärliga högskolorna skulle bli ändamålsenlig.
Sammanfattningsvis har det under relativt lång tid funnits en övertygelse
i olika sammanhang om fördelarna med en samlokalisering av en eller flera
av de konstnärliga högskolorna i Stockholm. De konstnärliga högskolorna i
Stockholm, med undantag av Kungl. Konsthögskolan och Teaterhögskolan i
Stockholm, har också ställt sig positiva till en samlokalisering av
verksamheterna. Flera av högskolorna, bl.a. Kungl. Musikhögskolan i
Stockholm, har i olika sammanhang framhållit att deras lokalförsörjnings-
problem är omfattande och behöver en långsiktig lösning inom en
snar framtid. Trots en relativt stark övertygelse om fördelarna med en
samlokalisering har det dock ännu inte varit möjligt att finna formerna
för ett praktiskt genomförande.
De konstnärliga högskolorna i Stockholm har en verksamhet av unik bredd
som är av stor betydelse för kulturlivet i Sverige och för Sveriges
internationella position inom kulturområdet. Flera av de konstnärliga
högskolorna har emellertid lokalförsörjningsproblem vilka inverkar
negativt på verksamheten. En samlad lokalisering och eventuell
verksamhetsmässig integrering skulle kunna lösa de enskilda högskolornas
problem samtidigt som det skapar förutsättningar för ett nytt
konstnärligt kraftcentrum.
Utgångspunkter
Syftet med uppdraget är att genom en samlokalisering och eventuell
verksamhetsmässig integrering av de konstnärliga högskolorna i Stockholm
skapa förutsättningar för ett nytt konstnärligt centrum. För att skapa
tyngd åt ett sådant område är det av vikt att så många som möjligt av
berörda högskolor kan samlas till ett område. Med anledning av
högskolornas relativt omfattande publika verksamhet är det också av vikt
att lokaliseringen underlättar samverkan med andra kulturella
institutioner. Vidare är det viktigt att det finns goda kommunikationer
till den tilltänkta lokaliseringen.
En förutsättning för en samlokalisering och eventuell verksamhetsmässig
integrering av de konstnärliga högskolorna i Stockholm är att varje
utbildnings krav på funktionella lokaler och en stimulerande miljö kan
tillfredsställas.
Uppdraget
Utredarens huvuduppgifter är att i samråd med de konstnärliga högskolorna
i Stockholm, Kungl. Konsthögskolan undantagen, dels analysera
lokalbehovet och föreslå en lämplig samlokalisering, dels överväga en
eventuell verksamhetsmässig integrering. Utredaren skall, i samråd med
berörda högskolor, upprätta en plan för genomförandet av förslaget.
Utredaren skall överväga om en om- och tillbyggnad av nuvarande
Konstfackkvarteret (Kv. Tre Vapen 2) eller kringliggande områden är
lämplig eller om andra lokaliseringsalternativ ger bättre förutsättningar
för ett konstnärligt centrum.
De högskolor som kan vara aktuella för en samlokalisering och eventuell
verksamhetsmässig integrering är Danshögskolan, Dramatiska institutet,
Konstfack, Kungl. Musikhögskolan i Stockholm, Operahögskolan i Stockholm
samt Teaterhögskolan i Stockholm.
Den avsedda samlokaliseringen förutsätter inte någon ändring av
högskolornas ställning som självständiga högskolor. Om det bedöms
lämpligt av utredaren kan dock en sådan ändring föreslås.
Utredaren skall samarbeta och samråda med berörda högskolor. Samråd bör
också ske med Statens lokalförsörjningsverk och Riksrevisionsverket.
Arbetet förutsätter därtill kontakter med berörda kommunala organ.
Utredaren skall beräkna och närmare precisera samtliga kostnader för
förslaget. Även kostnader för en eventuell verksamhetsmässig integrering
bör inräknas. De kostnader för förslaget som avser lokaler bör inte
överstiga de kostnader för lokaler som högskolorna har för närvarande.
Eventuella merkostnader skall finansieras inom givna anslagsramar.
Ramar för utredarens arbete
Utredaren skall beakta regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare om att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir.
1992:50), om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om att
redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) och om att
redovisa konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande
arbetet (dir. 1996:49).
Uppdraget skall redovisas till regeringen senast den 1 november 1997.