Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utformning av det reformerade ålderspensionssystemets premiereservdel, Dir. 1997:46
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1997-03-13
Dir. 1997:46
Beslut vid regeringssammanträde den 13 mars 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall lägga fram förslag om teknisk utformning av
den del av det reformerade ålderspensionssystemet som utgörs av
premiepension (premiereservsystemet). I uppdraget ingår att presentera
lagförslag rörande det nya premiereservsystemet och föreslå de ändringar
som är nödvändiga i nu gällande lagar.
Utredaren skall bl.a.
- föreslå en lägsta gräns för det årliga belopp som för den enskilde får
föras över för förvaltning i premiereservsystemet,
- överväga vilka konsekvenser förändringar av fastställd pensionsrätt
bör få i premiereservsystemet och föreslå hur sådana förändringar bör
hanteras,
- överväga om administrativa hänsyn eller kostnadsskäl talar mot att
premiepensionsrätt skall kunna tjänas in efter uttag av premiepension
och utan övre åldersgräns,
- överväga om överföring till kapitalförvaltare kan ske vid en tidigare
tidpunkt än efter det att pensionsrätt har fastställts,
- överväga hur kapitalförvaltningen skall arrangeras från uppbörd av
ålderspensionsavgift till fastställande av pensionsrätt eller den
tidigare tidpunkt som kan bli aktuell samt hur avkastningen på kapitalet
skall fördelas mellan dem som tjänat in pensionsrätt under det aktuella
året,
- överväga hur pensionsavgifter skall förvaltas tills
premiereservsystemet träder i kraft samt hur avkastningen från denna
förvaltning skall fördelas mellan individerna,
- analysera de ekonomiska konsekvenserna av den interimistiska förvalt-
ningen i olika hänseenden,
- redovisa alternativa utformningar av premiereservsystemet som minskar
belastningen på de offentliga finanserna,
- överväga en ordning som i första hand innebär att
försäkringsfunktionen handhas av en myndighet och, om myndighetsformen
väljs, lämna förslag på lämplig myndighet,
- överväga vilka regler som bör gälla för försäkringsrörelsen,
- lämna förslag på försäkringens innehåll,
- överväga en ordning som i första hand innebär att det rättsliga
förhållandet mellan försäkringsgivaren och den försäkrade regleras i
avtal,
- överväga hur försäkringsgivarens administration bör finansieras,
- överväga när och hur val av fond bör ske,
- överväga rörelseregler för kapitalförvaltningen,
- överväga frågor om information, samt
- överväga frågor såsom preskription, överklagande av beslut samt
tvistlösning.
Bakgrund
1 Riktlinjer för ett reformerat ålderspensionssystem
Riksdagen har den 8 juni 1994 antagit de riktlinjer som regeringen före-
slagit för ett framtida ålderspensionssystem (prop. 1993/94:250, bet.
1993/94:SfU24, rskr. 1993/94:439).
Riktlinjerna innebär i sina huvuddrag att ålderspensionssystemet skall
vara ett allmänt obligatoriskt system och att pensionsförmånerna skall
baseras på inkomsten under hela förvärvslivet. Det reformerade
pensionssystemet skall till skillnad från det nuvarande, förmånsbestämda
pensionssystemet vara ett avgiftsbestämt system.
Det reformerade systemet skall till huvuddelen vara uppbyggt enligt
fördelningsprincipen, vilket innebär att avgiftsintäkter löpande används
till utbetalning av pensioner under samma period. Det skall dock
kompletteras med ett premiereservsystem där medel avsätts på
individuella premiereservkonton, vilka skapar underlag för en
ålderspension som grundas på det sparande och den avkastning som finns
på kontot och beräknas enligt i huvudsak samma principer som för
frivilliga pensionsförsäkringar.
Enligt de av riksdagen antagna riktlinjerna skall två procentenheter av
den totala ålderspensionsavgiften om 18,5 procent på avgiftsunderlaget
avsättas till premiereservsystemet och ge pensionsrätt där. För personer
födda före år 1954 för vilka avsättning skall göras sker en kvoterad
avsättning. Enligt riktlinjerna skall för premiereservsystemet vidare
gälla följande.
Avsättningen av medel skall registreras på individuella konton. Avsätt-
ningen skall grunda ett enskilt pensionssparande innefattande
civilrättsligt bindande åtaganden. Pensionsrätt skall beräknas på
försäkringsmässiga grunder enligt i huvudsak de principer som gäller för
frivilliga, individuella pensionsförsäkringar. De årliga förmånerna
skall dock bestämmas på lika villkor för kvinnor och män. Inom
premiereservsystemet skall det finnas möjlighet att välja ett
efterlevandeskydd genom förmånstagarförordnande.
Från det att avgift betalats in till dess att den enskildes pensionsrätt
fastställs i samband med taxeringen året efter avgiftsåret skall de
avsatta medlen förvaltas i särskild ordning.
De medel som avsätts inom premiereservsystemet skall förvaltas av
särskilda kapitalförvaltare, privata eller statliga, som väljs av den
försäkrade. Förvaltarens uppdrag skall omfatta enbart
kapitalförvaltning. Försäkringsfunktionen skall handhas centralt av
Riksförsäkringsverket, som även skall ansvara för premieinbetalningar
till kapitalförvaltaren, beräkning av pensionsbelopp och utbetalning av
pension. Förvaltning av pensionsmedel får bedrivas endast efter
tillstånd som meddelas av Finansinspektionen. På kapitalförvaltarna
skall det ställas stora krav på att korrekt information ges till de
försäkrade. En eller flera statliga kapitalförvaltare skall inrättas för
förvaltning av medel från personer som vill välja en sådan lösning. För
dessa skall fullt ut gälla samma placeringsregler som för privata
kapitalförvaltare. De statliga kapitalförvaltarna skall verka på lika
villkor och i full konkurrens med de privata kapitalförvaltarna. För dem
som inte själva väljer någon kapitalförvaltare skall det finnas flera
andra statliga kapitalförvaltare. Mellan dessa kapitalförvaltare skall
en utjämning av skillnader i avkastning göras. Kapitalförvaltaren skall
årligen fastställa behållningen och avkastningen på respektive
försäkrads pensionskonto samt underrätta Riksförsäkringsverket om detta.
Förvaltade medel skall oberoende av om medlen förvaltas i privat eller
statlig regi behandlas lika i skattehänseende.
Till dess att det inrättats en ordning för förvaltningen av medlen inom
premiereservsystemet enligt de ovan föreslagna riktlinjerna skall
avsatta medel förvaltas gemensamt och på ett säkert sätt.
För Finansinspektionens tillstånd bör flera grundläggande krav kunna
ställas på kapitalförvaltarna såsom att de kan hantera de risker som är
förenade med kapitalförvaltningen. Den kompetens och erfarenhet av
omfattande kapitalförvaltning som finns inom AP-fondens organisation bör
tas till vara vid utformningen av den statliga kapitalförvaltningen för
personer som inte själva väljer kapitalförvaltare. För
kapitalförvaltningen bör placeringsreglerna utformas med förebild från
de regler som gäller för livförsäkringsbolagen. Placeringar i tillgångar
i utlandet eller utställda i utländsk valuta bör i den mån det är
förenligt med EES-avtalets regler begränsas. Premiereservsystemet bör
utformas på så sätt att enskilda kapitalförvaltare inte blir alltför
stora eller får ett betydande ägarinflytande i enskilda företag.
Ålderspension inom premiereservsystemet skall kunna tas ut tidigast
fr.o.m. den månad då den försäkrade fyller 61 år. Pensionen bör kunna
tas ut inte bara som hel pension utan även som partiell pension. Det bör
inte öppnas möjligheter att avbryta ett uttag av ålderspension från
premiereservsystemet eller en viss del därav som en gång börjat
utbetalas, till skillnad från vad som föreslås vara möjligt beträffande
ålderspension från fördelningssystemet. Den försäkrade skall således
inte kunna återkalla ett uttag av ålderspension från
premiereservsystemet. Den försäkrade skall kunna välja att ta ut
pensionen antingen livsvarigt eller under en begränsad tidsperiod om fem
eller tio år. Ett sådant val skall inte kunna ändras.
2 Premiereservutredningen
Genom beslut den 1 september 1994 bemyndigade regeringen det statsråd
som har till uppgift att föredra ärenden om allmän försäkring att
förordna en särskild utredare med uppdrag att, med utgångspunkt från vad
regeringen angett i propositionen 1993/94:250 Reformering av det
allmänna pensionssystemet, utreda frågor rörande ett premiereservsystem
inom den allmänna pensioneringens ram och lämna förslag på hur detta
system tekniskt bör utformas.
I direktiven till utredningsuppdraget anfördes inledningsvis följande.
"Utgångspunkten för förslagen skall vara ett premiereservsystem med en
central statlig försäkringsfunktion skild från kapitalförvaltningen. Den
försäkrade skall ha möjlighet att välja mellan privata och statliga
kapitalförvaltare. Ålderspension från premiereservsystemet skall beräk-
nas enligt i huvudsak försäkringsmässiga grunder och kunna kompletteras
med ett frivilligt efterlevandeskydd. En mångfald i kapitalförvaltningen
och långsiktigt hög kapitalavkastning bör eftersträvas samtidigt som
höga krav på säkerhet upprätthålls."
Direktiven baserades i huvudsak på de principer som redovisats ovan i
samband med redogörelsen för de av riksdagen antagna riktlinjerna för
premiereservsystemet, dock angavs att frågan om vilket statligt organ
som skall sköta den centrala försäkringsfunktionen skulle beredas inom
Regeringskansliet och att utredaren skulle hålla sig informerad om
resultatet av denna beredning. Vidare angavs att utredaren, förutom att
presentera lagförslag rörande det nya premiereservsystemet, skulle lämna
förslag på ändringar i nu gällande lagar som anses nödvändiga.
Den 21 december 1994 förordnades civilekonomen Lennart Låftman som
särskild utredare. Utredningen, som antog namnet Premiereservutred-
ningen, fann att vissa frågor var av mer principiellt slag och behövde
bli föremål för debatt innan alla mer tekniska detaljer och
författningsförslag utformades. Utredningen beslutade därför att
redovisa arbetet i etapper. Den 26 juni 1996 överlämnade utredningen
sitt delbetänkande Allmänt pensionssparande (SOU 1996:83).
I det följande redogörs i korthet för Premiereservutredningens förslag.
Utredningen anser att de överordnade målen för premiereservsystemet bör
vara valfrihet och långsiktigt hög kapitalavkastning. Dessutom bör
systemet vara enkelt, begripligt, säkert och förenat med låga kostnader.
Dessa önskemål uppnås bäst genom att regelverket så långt som möjligt
anknyter till rådande förhållanden på jämförbara områden.
* Utredningen föreslår att premiereservsystemet utformas som ett
renodlat sparande under förvärvsaktiv ålder (sparskedet). Den enskilde
pensionsspararen får vid valfri tidpunkt från det att han/hon fyller 61
år använda vad som sparats för att teckna pensionsförsäkring
(pensionsskedet). Utredningen föreslår att premiereservsystemet får
benämningen Allmänt pensionssparande (APS) med hänsyn till den
uppläggning som utredningens förslag har.
* Kapitalförvaltningen under den förvärvsaktiva tiden sker inom ett ren-
odlat sparsystem utan försäkring. Försäkringsfunktionen får därmed
betydelse för den enskilde först i samband med pensioneringen. Förvalt-
ningen av de sparade medlen sker i särskilda värdepappersfonder som
väljs av den enskilde spararen, fram till dess att denne går i pension.
Förvaltningen kräver Finansinspektionens tillstånd. Innan tillstånd att
förvalta APS-fonder meddelas skall fondbestämmelserna ha godkänts av
Finansinpektionen som också skall göra en lämplighetsprövning av det
sökande fondbolaget. Ett statligt fondbolag skall också bildas. Vid
pensioneringstidpunkten används innestående medel för tecknande av
pensionsförsäkring hos den statliga försäkringsgivaren.
* Det praktiska förfarandet föreslås i sammandrag bli följande.
Socialförsäkringsadministrationen (SFA) fastställer intjänad
pensionsrätt och det belopp som skall avsättas till APS. I samband med
beslutet om avsättningens storlek översänder SFA en blankett till den
enskilde för val av fond. Blanketten skickas av den enskilde direkt till
berört fondbolag utan medverkan av SFA.
* Efter det att medlen överförts till fonden sker kommunikationen mellan
fondbolaget och pensionsspararen utan SFA:s medverkan. Fondbolaget för
register över sina sparare och lämnar årliga besked till spararen om
bl.a. dennes behållning och avkastning.
* För den som inte väljer fond för sina pensionsmedel (ickeväljare) an-
svarar Riksförsäkringsverket för förvaltningen. Staten sköter registre-
ringen av dessa sparare med konto hos SFA och svarar för den årliga
informationen till dem.
* Fondernas placeringsregler skall i huvudsak utformas efter förebild
från vad som gäller för värdepappersfonder. Medlen skall placeras så att
en tillfredsställande riskspridning uppnås.
* Pensionssparare i APS skall ha möjlighet att sätta in förmånstagare
till sparkapitalet. Om förmånstagare inte har satts in eller ett
förmånstagarförordnande inte kan verkställas, ingår sparkapitalet i den
avlidne pensionsspararens kvarlåtenskap. Sparkapital efter en avliden
skall således inte återföras till kollektivet utan i stället tillfalla
den avlidnes efterlevande.
* Efter överförandet till pensionsförsäkring ombesörjer den statliga
försäkringsgivaren förvaltning av den enskildes pensionssparande, beräk-
ning av pensionsbelopp, utbetalning av pension och utfärdande av årliga
pensionsbesked. Utredningen anser att ett särskilt statligt försäk-
ringsaktiebolag bör inrättas för att sköta den centrala försäkringsfunk-
tionen.
* Pensionen skall vara fem eller tio år eller livsvarig. Försäkringen
skall kunna innehålla ett frivilligt efterlevandeskydd utformat som ett
s.k. återbetalningsskydd (dvs. återbetalning av pensionskapital
inklusive avkastning).
* APS-medlen skall varken under sparskedet eller pensionsskedet belastas
med någon kapital- eller förmögenhetsskatt.
Premiereservutredningens delbetänkande har remissbehandlats. Ett femtio-
tal remissinstanser har lämnat synpunkter på betänkandet.
Ungefär en femtedel av remissinstanserna avstyrker förslaget att dela
upp premiereservsystemet i ett sparskede och ett pensionsskede. Dessa
instanser framhåller att förslaget strider mot direktiven och att
premiereservsystemet skall vara försäkringsmässigt uppbyggt redan i
inledningsskedet.
Förslaget att den centrala försäkringsfunktionen inom APS bör skötas av
ett statligt försäkringsaktiebolag avstyrks av cirka en tredjedel av
remissinstanserna. Av dessa anser drygt hälften att även privata
försäkringsbolag skall släppas in på denna marknad medan övriga
instanser avstyrker med hänvisning till att en myndighet bör handha
denna funktion. Två remissinstanser tillstyrker utredningens förslag.
Många instanser påpekar att för ett väl fungerande premiereservsystem
måste det finnas ett mycket väl fungerande system för
informationsförmedling. Likaså menar många att det för den enskilde är
nödvändigt med ett samlat, årligt pensionsbehållningsbesked, vilket
innebär att ett centralt register bör inrättas.
Några remissinstanser, däribland Riksförsäkringsverket och Försäk-
ringsförbundet, har lämnat egna förslag till utformning av premiereserv-
systemet.
Uppdraget
1 Utgångspunkter för utformningen av ett premiereservsystem m.m.
Vid beredningen av Premiereservutredningens betänkande har regeringen
i samråd med de borgerliga partier som står bakom pensionsöverenskommel-
sen funnit att premiereservsystemet bör ha en annan inriktning än den
som Premiereservutredningen föreslagit. Enligt regeringens mening skall
premiereservsystemet vara uppbyggt enligt försäkringsmässiga principer
även under intjänandetiden.
En särskild utredare skall lägga fram förslag om teknisk utformning av
det reformerade ålderspensionssystemets premiereservdel.
Utredaren skall i sitt arbete beakta de överväganden som hittills gjorts
i fråga om det reformerade ålderspensionssystemet. Utredaren skall
därför ta hänsyn till
- betänkandet Reformerat ålderspensionssystem (SOU 1994:20),
- propositionen 1993/94:250 Reformering av det allmänna pensionssyste-
met,
- Socialförsäkringsutskottets betänkande 1993/94:SfU24,
- Socialdepartementets promemoria Reformerat pensionssystem - lag om
inkomstgrundad ålderspension, m.m. (Ds 1995:41), samt
- Socialdepartementets promemoria Utvidgad avgiftsskyldighet vad avser
ålderspension, m.m. (Ds 1995:55).
Utredaren skall också beakta de ställningstaganden som görs inom ramen
för det breda politiska samrådet om ålderspensionsreformen.
Vidare skall utredarens förslag vara förenligt med Sveriges åtaganden
med anledning av medlemskapet i EU. De rättsakter som, vid sidan av Rom-
fördraget, främst är aktuella i detta sammanhang är
- första-tredje livförsäkringsdirektivet (79/267/EEG, 90/619/EEG och
92/96/EEG),
- direktivet för företag för kollektiva investeringar i överlåtbara
värdepapper (fondföretag), det s.k. UCITS-direktivet (85/611/EEG),
- direktivet om successivt genomförande av principen om likabehandling
av kvinnor och män i fråga om social trygghet (79/7/EEG),
- rådets förordning 1408/71/EEG om tillämpningen av systemen för social
trygghet när anställda, egenföretagare eller deras familjemedlemmar
flyttar inom gemenskapen, samt
- rådets förordning 259/68/EEG som intagits i artikel 11 bilaga VIII i
EU-institutionernas personalstatuter.
Frågan om den sistnämnda rättsakten skall kompletteras i svensk rätt
bereds för närvarande inom Regeringskansliet (se betänkandet Pensions-
samordning för svenskar i EU-tjänst [SOU 1996:57] av Utredningen om
pensionssamordning med EU-institutioner).
2 Pensionsrätt inom premiereservsystemet m.m.
För samtliga försäkrade i det reformerade ålderspensionssystemet skall
det varje år fastställas en pensionsrätt om 18,5 procent av
pensionsgrundande inkomster och andra pensionsgrundande belopp. Den
sålunda fastställda pensionsrätten delas upp i inkomstpensionsrätt och
premiepensionsrätt. Inkomstpensionsrätten utgör 16,5 procentenheter av
pensionsrätten och premiepensionsrätten återstående 2 procentenheter.
Ett belopp motsvarande summan av premiepensionsrätten och avkastningen
från den interimistiska kapitalförvaltningen avsätts till
premiereservsystemet. För personer födda åren 1935-1953 skall särskilda
regler gälla. Vissa undantag skall vidare gälla för den som inte
förvärvsarbetat i viss minsta omfattning.
Det bör av administrativa skäl finnas en lägsta gräns för det årliga be-
lopp som för den enskilde får föras över för förvaltning i premiereserv-
systemet. Utredaren skall lämna förslag på utformningen av en sådan
gräns. Olika konstruktioner är tänkbara. Ett alternativ är att om den
pensionsrätt för premiepension som skulle ha fastställts understiger ett
visst belopp, fastställs ingen pensionsrätt för premiepension utan
beloppet ger i stället pensionsrätt för inkomstpension. Ett annat
alternativ är att den lägsta gränsen avser det belopp som får föras över
till kapitalförvaltare. I det senare fallet bör de årliga belopp som
understiger denna gräns ackumuleras och föras över till
kapitalförvaltare när gränsen är uppnådd. En kombination av dessa
alternativ är också möjlig.
Ett beslut om fastställd pensionsrätt kan komma att ändras till följd av
omtaxering m.m. Utredaren skall överväga vilka konsekvenser sådana för-
ändringar av fastställd pensionsrätt bör ha på medel som redan avsatts
till premiereservsystemet eller förts över till kapitalförvaltare. Om en
sådan förändring innebär att medel skall återföras till staten, skall
utredaren överväga hur avkastning på dessa medel bör hanteras. Om
däremot en sådan förändring innebär att medel skall tillföras
premiereservsystemet, skall utredaren överväga om, och i så fall på
vilket sätt, den enskilde bör kompenseras för eventuellt bortfall av
avkastning. Vidare skall utredaren överväga vem som skall bära kostnaden
för sådana överföringar. Utredaren skall vid sina bedömningar beakta
regeringens kommande proposition om ett nytt system för
skattebetalningar.
Inom fördelningssystemet skall pensionsrätt kunna tjänas in utan övre
åldersgräns och utan hinder av pågående pensionsuttag. Detsamma bör vara
utgångspunkten när det gäller intjänande av premiepensionsrätt.
Utredaren bör dock överväga om administrativa hänsyn eller kostnadsskäl
kan tala för att pensionsrätt efter helt eller partiellt uttag av
premiepension eller efter viss ålder skall kunna tjänas in enbart inom
fördelningssystemet.
3 Interimistisk kapitalförvaltning
3.1 Förvaltning från uppbörd av ålderspensionsavgift till fastställande
av pensionsrätt m.m.
Två procentenheter av ålderspensionsavgiften skall, som nämnts, normalt
avsättas till premiereservsystemet och ge pensionsrätt där. Avsättningen
skall emellertid inte föras över till kapitalförvaltare i takt med att
avgifterna betalas in, utan först när intjänad pensionsrätt har
fastställts. Detta kan ske tidigast i samband med taxeringen året efter
det år som den pensionsgrundande inkomsten tjänas in respektive de
pensionsgrundande beloppen avser. Utredaren skall dock överväga om
överföring till kapitalförvaltare, åtminstone såvitt avser den del som
grundar sig på förvärvsinkomster, kan ske vid en tidigare tidpunkt än
den som nu angetts.
Av det anförda följer att den del av ålderspensionsavgiften som avser
premiereservsystemet måste förvaltas i särskild ordning från uppbörd
till fastställande av pensionsrätt eller den tidigare tidpunkt som kan
bli aktuell. Medlen skall förvaltas utan uppdelning per individ,
eftersom storleken på den avsättning till premiereservsystemet som skall
göras för varje individ ännu inte är känd.
Utredaren skall föreslå regler och lämplig organisation för denna för-
valtning. Vid utformningen av reglerna för placering av medlen skall ut-
redaren särskilt beakta att det kommer att ske ett ständigt tillflöde av
medel till förvaltaren. Utredaren skall också överväga hur avkastningen
på kapitalet skall fördelas mellan dem som tjänat in pensionsrätt under
det aktuella året.
Utredaren skall analysera om en samtidig överföring till
kapitalförvaltare av ett års samlade avsättningar kan få negativa
konsekvenser för de finansiella marknaderna.
3.2 Förvaltning av pensionsavgifter tills premiereservsystemet träder i
kraft
Avsättning av pensionsavgifter till ett framtida premiereservsystem
påbörjades år 1995. Sedan dess placeras elva procent av influtna
tilläggspensionsavgifter på ett räntebärande konto hos
Riksgäldskontoret. På kontot hos Riksgäldskontoret läggs de avsatta
medlen samman utan uppdelning på individer. Utredaren skall överväga om
denna lösning bör gälla fram till dess att premiereservsystemet har
trätt i kraft eller om en annan lösning bör väljas, exempelvis den
ordning som utredaren valt för förvaltning av ålderspensionsavgifter
från uppbörd till fastställande av pensionsrätt.
När premiereservsystemet har trätt i kraft skall pensionsrätt för
premiepension fastställas för förfluten tid. Pensionsrätt fastställs
inte för dem som avlidit före utgången av året före ikraftträdandet.
Avkastningen från den interimistiska förvaltningen under dessa år skall
läggas till den fastställda pensionsrätten. Utredaren skall överväga hur
denna avkastning skall fördelas mellan berörda individer.
Om pensionsrätt för premiepension skall fastställas för hela den retro-
aktiva tiden vid ett och samma tillfälle eller allt kapital från den
interimistiska förvaltningen skall föras över till kapitalförvaltare på
en och samma gång, kan detta få effekter såväl för statsfinanserna som
för de finansiella marknaderna. Utredaren skall analysera vilka
ekonomiska konsekvenser som kan uppstå och föreslå åtgärder som syftar
till att motverka eventuella negativa konsekvenser. En sådan åtgärd kan
vara att fastställa premiepensionsrätt eller föra över medel till
kapitalförvaltare successivt.
4 Premiereservsystemets huvuddrag
Premiereservsystemet skall vara försäkringsmässigt uppbyggt även under
intjänandetiden. Det skall utformas som ett fondförsäkringssystem (eng.
unit linked) med en försäkringsgivare. Försäkringsfunktionen skall vara
knuten till staten och i första hand handhas av en myndighet.
Kapitalförvaltningen skall ske i värdepappersfonder som administreras av
fristående fondbolag, också statliga sådana. Utländska fondföretag skall
kunna vara kapitalförvaltare. Det skall finnas möjlighet för den
enskilde att byta fond, dvs. att flytta kapital till en annan fond.
Premiereservsystemet kommer att påverka de offentliga finanserna till
följd av gällande principer för redovisning av offentligt sparande.
Utredaren skall därför redovisa alternativa utformningar som minskar
belastningen på de offentliga finanserna. Utredaren skall i detta
sammanhang särskilt uppmärksamma behandlingen av personer som inte
uttrycker något önskemål i fråga om premiereservsystemet (ickeväljare).
5 Försäkringsfunktionen
5.1 Försäkringsgivarens verksamhetsform
Inom premiereservsystemet skall försäkringsfunktionen vara knuten till
staten och handhas av ett organ. Utredaren skall därför i första hand
överväga en ordning som innebär att försäkringsfunktionen handhas av en
myndighet. Om myndighetsformen väljs skall utredaren lämna förslag på
lämplig myndighet. Endast om utredaren finner att myndighetsformen inte
är lämplig skall bolagsformen väljas.
Vid bedömningen av om försäkringsfunktionen skall handhas av en
myndighet eller ett statligt bolag kan EG:s regler ha viss betydelse.
EG:s livförsäkringsdirektiv gäller som huvudregel inte försäkring som
omfattas av ett lagfäst socialförsäkringssystem. Det finns dock vissa
undantag från huvudregeln, där bl.a. associationsformen har betydelse.
5.2 Regler för försäkringsrörelsen
Utredaren skall överväga vilka regler som bör gälla för
försäkringsrörelsen.
Om försäkringsfunktionen skall handhas av en myndighet skall utredaren
överväga och lämna förslag på vilka offentligrättsliga regler som bör
gälla för försäkringsverksamheten. Om den statliga försäkringsgivaren i
stället skall vara ett bolag skall utredaren överväga om
försäkringsrörelselagstiftningen behöver kompletteras med särregler för
det bolaget.
5.3 Försäkringens innehåll
Utredaren skall lämna förslag på försäkringens innehåll med utgångspunkt
i följande.
Uttag av pension får ske tidigast från 61 års ålder och förutsätter en
ansökan från den försäkrade. Pension från premiereservsystemet behöver
inte tas ut samtidigt som pension från fördelningssystemet.
Premiepensionen skall vara livsvarig. Män och kvinnor skall tillhöra ett
och samma försäkringskollektiv. Vid beräkning av pension intjänad av
kvinnor respektive män skall eventuell skillnad i genomsnittlig
återstående livslängd mellan kvinnor och män inte beaktas.
De medel inom premiereservsystemet som frigörs när en försäkrad avlider
skall i princip fördelas inom försäkringskollektivet (arvsvinster).
Utredaren skall överväga om det behövs några riktlinjer för hanteringen
av arvsvinster.
Den försäkrade skall ha möjlighet att välja ett efterlevandeskydd.
Utredaren skall lämna förslag på utformningen av ett sådant frivilligt
efterlevandeskydd. Därvid skall utredaren överväga och lämna förslag på
dels hur ett sådant efterlevandeskydd skall påverka pensionen för den
som valt ett sådant skydd, dels kretsen av tillåtna förmånstagare och de
övriga villkor som bör gälla för utbetalning till efterlevande.
Utredaren skall också överväga om den försäkrade skall kunna föra över
fondmedlen till en konventionell livförsäkring hos försäkringsgivaren
vid uttag av pension, i stället för att ha kvar medlen i
värdepappersfonder även efter pensionsuttag.
Enligt den nämnda propositionen 1993/94:250 bör det inte öppnas möj-
ligheter att avbryta ett uttag av premiepension som en gång börjat
utbetalas. Utredaren skall överväga om en sådan begränsning bör gälla
för uttag av pension inom det premiereservsystem som nu skall utredas. I
detta sammanhang bör utredaren beakta bl.a. att det förutsattes när
propositionen skrevs att det skulle finnas en möjlighet också till
tidsbegränsat uttag av pension. Det föreslås numera att pensionsuttaget
endast skall kunna vara livsvarigt.
Pension från fördelningssystemet skall få tas ut partiellt som viss be-
stämd andel (tre fjärdedelar, halv eller en fjärdedel). Även inom
premiereservsystemet bör partiellt uttag av pension kunna förekomma.
Utredaren skall överväga och föreslå regler för hur uttagen skall få
ske. Skall de få göras endast som viss bestämd andel av tillgodohavandet
eller helt fritt enligt den försäkrades eget val? Utredaren skall pröva
om det av försäkringstekniska skäl behövs vissa begränsningar av
möjligheterna att variera den del av pensionen som lämnas outtagen och i
förekommande fall föreslå sådana begränsningar.
Det skall inte ställas upp några särskilda villkor om att uttag av
pension, även partiellt uttag, måste uppgå till ett visst minsta belopp.
Pensionsbeloppet måste emellertid överstiga de administrativa
kostnaderna för förvaltningen. Utredaren skall lämna förslag på
utformningen av en sådan lägsta gräns.
5.4 Det rättsliga förhållandet mellan försäkringsgivaren och den
försäkrade
Utgångspunkten för utredarens förslag till reglering av förhållandet
mellan försäkringsgivaren och den försäkrade skall vara tryggheten för
den försäkrade. Intjänad pensionsrätt för premiepension skall varken
direkt eller indirekt kunna påverkas av politiska beslut om
pensionssystemet som får retroaktiv verkan. Det anförda talar för att
förhållandet mellan försäkringsgivaren och den försäkrade skall regleras
i ett civilrättsligt avtal.
Mot detta skulle kunna hävdas att utrymmet för avtalsreglering i pre-
miereservsystemet är relativt begränsat och att gränsen mellan
offentlig-rättslig och civilrättslig reglering i praktiken är svår att
dra.
Övervägande skäl talar emellertid för att utgångspunkten för utredarens
förslag bör vara att försäkringsvillkoren skall regleras i avtal. Om
utredaren finner att en sådan reglering inte är ändamålsenlig, skall han
föreslå en ordning som innebär att försäkringsvillkoren regleras i lag.
Detta får dock inte medföra att de försäkrade i praktiken får en sämre
ställning än de skulle ha haft om försäkringsvillkoren hade reglerats i
avtal.
5.5 Administrationskostnader
Kostnaderna för de olika administrativa funktionerna inom premiereserv-
systemet skall enligt de riktlinjer som gäller täckas inom systemets
ram. Utredaren skall överväga hur det skall gå till.
6 Kapitalförvaltningen
6.1 Den närmare utformningen av kapitalförvaltningen
Kapitalet skall förvaltas i värdepappersfonder som väljs av den
enskilde.
Utredaren skall överväga och lämna förslag om när och hur valet av fond
skall ske.
För väljarna skall fonderna administreras av fristående fondbolag. Ut-
gångspunkten för utredarens förslag skall vara att det för förvaltning
av medel inom premiereservsystemet inte behöver inrättas särskilda
fonder som administreras av fondbolag som bildats för ändamålet.
Befintliga fonder och fondbolag bör alltså kunna ta emot medel för
förvaltning inom premiereservsystemet. Detta utesluter dock inte att det
bildas nya fonder och fondbolag, även sådana som väljer att enbart
förvalta medel inom premiereservsystemet. Utredaren skall i sammanhanget
också överväga behovet av att för väljarna inrätta särskilda för
ändamålet bildade statliga fondbolag. Det skall även vara tillåtet att
placera kapitalet i utländska fondföretag.
Utredaren skall överväga riktlinjer och föreslå regler för placeringen
av medlen för ickeväljarna. Utgångspunkten för förslaget bör vara att
dessa placeringar omfattas av regler som medför ett förhållandevis lågt
risktagande. Detta får å ena sidan till följd att ickeväljarna inte
alltid får en lika hög avkastning som de som väljer en placering med hög
risk. Å andra sidan blir normalt sett variationerna i avkastningen för
ickeväljarna begränsade.
Vidare skall utredaren överväga formerna för förvaltningen av medlen för
ickeväljarna. Tänkbara alternativ är att förvaltningen sker i värdepap-
persfonder som administreras av statliga eller privata fondbolag, i AP-
fonden eller i annan ordning. Vid bedömningen av de olika alternativen
skall utredaren värdera hur dessa påverkar de offentliga finanserna.
6.2 Krav för verksamhetstillstånd
För att utöva fondverksamhet inom ramen för premiereservsystemet det
krävas tillstånd. Utredaren skall överväga om det behövs ett särskilt
tillstånd för sådan fondverksamhet.
Enligt lagen (1990:1114) om värdepappersfonder får Finansinspektionen
lämna tillstånd till fondverksamhet till ett svenskt aktiebolag som inte
är olämpligt att utöva verksamheten och till ett utländskt fondföretag
som har sitt säte i ett land utom EES om företaget i sitt hemland driver
likartad verksamhet och där står under tillsyn av en myndighet eller
annat behörigt organ. Utredaren skall med utgångspunkt i dessa
bestämmelser överväga och lämna förslag på vilka krav som bör ställas på
den som skall förvalta medel inom premiereservsystemet.
Fondföretag som har sitt säte i ett annat land inom EES och som omfattas
av UCITS-direktivet får efter anmälan till inspektionen driva
fondverksamhet i Sverige med tillämpning av etablerings- och tjänstefri-
heten, om företaget i sitt hemland har tillstånd att driva
fondverksamhet. Ett tillstånd meddelat i ett annat EES-land måste alltså
godtas i Sverige. Inskränkningar i etablerings- och tjänstefriheten kan
emellertid göras genom nationella regler med hänvisning till principen
om skyddet av det allmänna bästa (eng. the general good). När det gäller
finansiella tjänster är syftet med sådana inskränkningar ofta skyddet
för konsumenter. Utredaren bör mot bakgrund av det anförda överväga om
några inskränkningar i etablerings- och tjänstefriheten bör förekomma
inom ramen för premiereservsystemet.
6.3 Rätt att byta fond
Den enskilde skall ha rätt att såväl fritt välja som fritt byta fond,
dvs. flytta sitt tillgodohavande från en fond till en annan. Den
enskilde skall kunna flytta såväl delar av som hela sitt
tillgodohavande. Utredaren skall lämna förslag på hur den praktiska
hanteringen i samband med byte, såsom informationsutbyte och
likvidhantering, bör gå till. Utredaren skall också överväga frågan om
vem som skall bära de kostnader som uppstår vid byte. Utgångspunkten för
utredaren bör därvid vara att kostnaderna skall bäras av den som byter
fond.
6.4 Garanterad avkastning
Inom fondförsäkring ligger normalt risken för fondandelarnas
värdeutveckling på den försäkrade. Utredaren skall överväga om det är
möjligt och lämpligt att försäkringsgivaren eller annan under vissa
förutsättningar bär risken för värdet på fondandelarna. Det kan dock
inte komma i fråga att staten skall stå som yttersta garant för
premiereservmedlens avkastning.
6.5 Placeringsregler
Som redan angetts skall premiereservmedlen förvaltas i värdepappersfon-
der.
Med hänsyn till detta är det naturligt att placeringsreglerna utformas
med utgångspunkt i de placeringsregler som gäller enligt lagen om värde-
pappersfonder. Utredaren skall dock överväga om det finns behov av
särskilda placeringsregler för fondverksamheten inom premiereservsyste-
met. Därvid skall utredaren överväga om sådana särregler även skall
gälla för utländska fondföretag. Dessa regler måste vara förenliga med
Sveriges internationella åtaganden.
Utredaren skall överväga riktlinjer och lämna förslag på regler för
placeringen av medlen för ickeväljarna. Som tidigare nämnts bör utgångs-
punkten för förslaget vara att dessa placeringar omfattas av regler som
medför ett förhållandevis lågt risktagande.
6.6 Avgifter
Det skall finnas ekonomiska drivkrafter att etablera sig som förvaltare
inom premiereservsystemet. Ett fondbolag skall alltså ha rätt att ta ut
avgifter för förvaltningen.
I lagen om värdepappersfonder finns inga bestämmelser om vilka eller hur
höga avgifter som fondbolagen skall eller får ta ut. Däremot föreskrivs
att det i fondbestämmelserna skall anges grunderna för beräkning av
fondbolagets och förvaringsinstitutets ersättning från fonden.
Fondbestämmelserna skall även innehålla uppgifter om fondbolagets
avgifter för försäljning, förvaltning och inlösen av andelar.
Finansinspektionen har också meddelat föreskrifter om vilka uppgifter om
avgifter m.m. som skall finnas i fondbestämmelserna eller fondens
informationsbroschyr (FFFS 1996:9). Enligt en rapport från inspektionen
den 27 november 1996 överväger inspektionen vissa tillägg till dessa
föreskrifter.
Utredaren skall överväga om det behövs särskilda regler för fondbolagens
avgiftsuttag inom premiereservsystemet i förhållande till vad som gäller
eller kommer att gälla inom ramen för lagen om värdepappersfonder.
6.7 Andelsägarinflytande
I fråga om andelsägarinflytande bör utgångspunkten för utredarens
förslag vara att den nuvarande ordningen för värdepappersfonder skall
gälla även inom premiereservsystemet, dvs. inget lagreglerat
andelsägarinflytande. Ett fondbolag kan dock frivilligt ta in sådana
regler i fondbestämmelserna. Om så sker skall andelsägarinflytandet
utövas av de personer på vilkas uppdrag fondandelar har förvärvats och
inte av den statliga försäkringsgivaren.
7 Information
Utredaren skall överväga och lämna förslag på vilken information som de
försäkrade skall få från försäkringsgivaren och hur denna information
skall vara utformad. En utgångspunkt är att de försäkrade skall få ett
samlat årligt pensionsbesked. Utredaren skall också överväga och lämna
förslag på vilket informationsutbyte i övrigt som behövs mellan
försäkringsgivaren och de försäkrade och hur detta skall ske.
Kapitalförvaltningen inom premiereservsystemet skall vara förenad med
ett betydande informationsansvar. Utredaren skall överväga och lämna
förslag på vilken information som kapitalförvaltarna skall lämna till
den statliga försäkringsgivaren och till de försäkrade, hur ofta
informationen skall lämnas och hur den skall vara utformad. Därvid skall
utredaren överväga och föreslå på vilket sätt information skall lämnas
samt arbets- och ansvarsfördelningen mellan den statliga
försäkringsgivaren och kapitalförvaltarna. I detta sammanhang bör
utredaren beakta bl.a. vad som angetts ovan om krav på ett samlat
årligt pensionsbesked till de försäkrade. Utredaren skall också överväga
frågan om kapitalförvaltarnas tillgång till försäkringsgivarens register
över försäkrade.
Om den statliga försäkringsgivaren blir någon annan är Riksförsäk-
ringsverket skall utredaren överväga och föreslå i vilken omfattning och
på vilket sätt informationsflödet mellan å ena sidan försäkringsgivaren
och kapitalförvaltarna och å andra sidan Riksförsäkringsverket skall
ske.
8 Preskription
Enligt förslaget till lag om inkomstgrundad ålderspension, m.m. (se Ds
1995:41) skall pension från det reformerade ålderspensionssystemet
betalas ut senast fr.o.m. 70 års ålder, om den försäkrade inte begär
annat. Pension skall dock betalas ut först efter ansökan.
Försäkringskassan skall i förekommande fall senast tre månader före den
månad då den försäkrade fyller 70 år utreda om den försäkrade vill
skjuta upp pensionsuttaget ytterligare eller inte. En person som har
flyttat från Sverige och inte längre är inskriven hos försäkringskassan
kommer emellertid inte att kontaktas av försäkringskassan i fråga om
utbetalning.
Inom premiereservsystemet kommer den enskilde att ha en fordran på
försäkringsgivaren. Utredaren skall med utgångspunkt i hur premiereserv-
systemet utformas överväga om någon preskriptionsregel bör gälla för
fordran på premiepension och i så fall hur den bör utformas.
9 Tvistlösning
När det gäller premiereservsystemet kan olika slags tvister uppstå. En
del av dem kan röra frågor som är gemensamma för hela det reformerade
ålderspensionssystemet, t.ex. överklagande av beslut om fastställd
pensionsrätt. Frågan om handläggningen av sådana tvister bereds i en
annan ordning och ingår inte i utredarens uppdrag. Andra frågor är dock
specifika för premiereservsystemet. Utredaren skall undersöka vilka
tvister som kan vara specifika för premiereservsystemet och om det finns
behov av särregler för behandlingen av sådana tvister. Utredaren skall
också överväga om och i så fall på vilket sätt beslut som enbart rör
premiereservsystemet bör kunna överklagas.
10 Övrigt
Utredaren är oförhindrad att ta upp även andra frågor som rör premie-
reservsystemet än de som angetts i det föregående.
Utredaren bör hålla kontakt med de personer som ingår i det breda poli-
tiska samrådet om ålderspensionsreformen och vid behov informera dessa
om utredningsarbetet.
Utredningsarbetet
Vid de överväganden som utredaren gör gäller regeringens generella
direktiv till kommittéer och särskilda utredare
- om regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50),
- om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23),
- om att redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124),
samt
- om att redovisa konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Utredarens uppdrag skall vara slutfört senast den 3 november 1997.