Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Föräldrautbildning, Dir. 1997:45
Departement: Socialdepartementet
Beslut: 1997-03-06
Dir. 1997:45
Beslut vid regeringssammanträde den 6 mars 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att föreslå hur stödet till
föräldrar i form av föräldrautbildning och andra verksamheter för
föräldrar med barn i förskole- och skolåldern kan utvecklas och
stimuleras.
Uppdraget skall vara slutfört den 30 september 1997.
Bakgrund
Riksdagens socialutskott har påtalat vikten av att föräldrautbildning
kommer till stånd (bet. 1990/91:SoU2). Utskottet anser att det bör
skapas förutsättningar för en föräldrautbildning för föräldrar till barn
som passerat spädbarnstiden. En sådan föräldrautbildning bör vara
frivillig för föräldrarna men bör genomföras så att alla föräldrar får
praktiska möjligheter att delta. Utskottet anser vidare att utbildningen
bör bedrivas inom ramen för barnhälsovården, barnomsorgen och skolan
samt kompletteras med insatser från frivilligorganisationer, såsom barn-
och ungdomsorganisationer och studieförbund.
Enligt utskottet bör föräldrautbildningens syfte vara att dels ge ökade
kunskaper om barns utveckling, dels skapa möjlighet till kontakt och
gemenskap med andra föräldrar samt med barnomsorgs- och skolpersonal.
Enligt utskottet bör regeringen med utgångspunkt både i vad utskottet
skisserat och i resultaten från det pågående förnyelsearbetet med
föräldrautbildning föreslå hur en föräldrautbildning under barnens
förskole- och skolår kan utvecklas och stimuleras.
Riksdagen har gett regeringen till känna vad utskottet anfört (rskr.
1990/91:5). I sitt betänkande 1995/96:SoU4 Barn och ungdom, har social-
utskottet vidhållit sin tidigare inställning.
En särskild arbetsgrupp (1996:A) inom Socialdepartementet har under år
1996 haft till uppgift att kartlägga, beskriva och analysera
verksamheter med föräldrautbildning och föräldrastöd.
Denna arbetsgrupp har nyligen lämnat en rapport Stöd i föräldraskapet
(Ds 1997:6). Rapporten ger en bred beskrivning av hur föräldrautbildningen
och närliggande föräldrastödjande verksamheter bedrivs i dag.
Rapporten innehåller dock inte några förslag.
Den föräldrautbildning som ges genom mödra- och barnhälsovården är för
flertalet föräldrar det viktigaste momentet i föräldrautbildningen och
föräldrastödet. Mödra- och barnhälsovården har en betydelsefull
föräldrastödjande roll. Kunskaper om graviditet, förlossning och det
lilla barnets behov är givetvis grundläggande, men även kunskaper om
parrelationer, relationer och samspel i familjen är angelägna att
förmedla.
Barnen har behov av och rätt till kontakt med båda sina föräldrar. Det
är viktigt att stödja föräldrarna att ta ett gemensamt ansvar för sina
barn. Särskilda insatser behövs för att öka fäders deltagande i
föräldrautbildning.
Föräldrar till barn i förskoleåldern behöver kunskap och kontakter med
andra föräldrar. Frågor om föräldraskapet, barnuppfostran, gränssättning
och tydlighet, barns språkutveckling och TV-tittande är exempel på
frågor som engagerar många föräldrar. Barnomsorgen ger utrymme för
sådana diskussioner, men bara begränsat.
Den genomsnittliga åldern för alkoholdebuten har sänkts och missbruket
bland ungdomar har ökat under 1990-talet. Detta trots att det inte är
tillåtet att sälja, servera eller överlämna alkohol som gåva till
ungdomar under 18 år. Ungdomarna själva anger föräldrarnas beteende och
normer som centrala i förhållande till deras egen syn på alkohol.
Föräldrar till skolbarn känner allt tidigare en oro för barnens miljö
både inom och utom skolans värld. Många föräldrar är i dag oroliga för
att deras barn skall råka illa ut. Det kan gälla droger, kriminalitet
och risker för tidig social utslagning.
I föräldrautbildningen kan också barnuppfostran diskuteras i ett jämställd-
hetsperspektiv. Det gäller såväl i förhållande till små barn som
till tonåringar. Vad är berättigade skillnader i uppfostran av flickor
och pojkar och vad har sin grund i myter och fördomar?
Uppdrag
En särskild utredare tillkallas för att undersöka vilka åtgärder som
behöver vidtas för att utveckla och förbättra stödet till föräldrar i
form av föräldrautbildning och andra verksamheter som är avsedda att
stödja och stärka föräldrarna i deras föräldraroll.
Syftet är inte att samhället skall ta över barnets fostran utan tvärtom
att ge föräldrarna det stöd de kan behöva för att lättare klara av
föräldraskapet. Alla föräldrar behöver dock kunskap för att kunna
fungera som föräldrar och många föräldrar behöver stöd i sitt
föräldraskap.
Utredaren skall pröva om det är möjligt att erbjuda alla föräldrar
föräldrautbildning. Det gäller framför allt inom mödra- och
barnhälsovården, men även inom barnomsorgen och skolan. Inom mödra- och
barnhälsovården är det angeläget att förstagångsföräldrarna kan ges
plats i gruppverksamhet med inriktning på att föräldrarna skall få
kunskaper, kontakt och gemenskap. Intervjuundersökningar visar att
föräldrar önskar att barnavårdscentralerna skall ge föräldrautbildning
under hela förskoleperioden. I uppdraget ingår att pröva
förutsättningarna för en sådan försöksverksamhet.
Vissa medicinska kunskaper förefaller också allt viktigare att ge
föräldrarna. Astma, allergi och överkänslighet håller på att utvecklas till
folksjukdomar. Förebyggande arbete inom detta område kan sannolikt ge
besparingar i behandlingsarbetet. Också när det gäller barnolycksfall
och plötslig spädbarnsdöd är det angeläget att öka kunskaper och ge en
ökad medvetenhet. Utredaren bör undersöka vilka metoder som är
användbara när det gäller att förbättra föräldrarnas kunskaper inom
dessa områden.
Utredaren bör ta fram modeller för information till föräldrarna om det
skadliga för barnets hälsomässiga utveckling i att bruka alkohol,
narkotika och tobak under graviditeten.
Det är angeläget att föräldrar som sviktar i sin föräldraroll nås med
erbjudande om stöd och om föräldrautbildning. Inte minst viktigt är att
erbjuda föräldrarna hjälp att lösa och minska eventuella inbördes
konflikter. Modeller för föräldrautbildning för stöd till föräldrar som
sviktar i sin föräldraroll bör tas fram.
Barnomsorgen har en viktig föräldrastödjande roll. Utredaren skall pröva
på vilket sätt denna kan utvecklas. Barnomsorgen når dock inte alla
barnfamiljer. Utredaren skall därför särskilt se över möjligheterna att
förbättra den öppna förskolans verksamhet som stöd till föräldrar och
till barn som inte har plats inom den sedvanliga barnomsorgen.
Utredaren skall belysa vilka grupper som inte nås av erbjudande om den
organiserade föräldrautbildningen och föräldrastödet och vad som kan
göras för att nå dessa föräldrar. Det kan bl.a. bli fråga om uppsökande
verksamhet som riktas mot föräldrar med särskilda behov eller i
särskilda situationer. Som exempel kan nämnas vissa invandrar- och
flyktingföräldrar. Det kan också vara fråga om föräldrar till barn med
vissa funktionshinder eller barn med behov av annat särskilt stöd.
Ett särskilt område där föräldrar kan behöva stöd gäller tonårsbarnens
förhållande till alkohol, droger och tobak. Utredaren skall pröva vad
som kan göras inom barnomsorgen, skolan och på annat sätt för att hjälpa
föräldrarna i deras arbete med att ge sina barn en positiv inriktning på
sina liv.
För barnet är en nära och tidig kontakt med båda föräldrarna av ovärderlig
betydelse. Det är därför viktigt att nå både mammorna och papporna
med föräldrautbildning. Särskilda insatser för att uppmuntra pappor att
delta i föräldrautbildning har visat sig vara framgångsrika. Bl.a. har
fäder som deltagit i försöksverksamhet med pappautbildning varit
föräldralediga i större utsträckning än fäder som inte deltagit. Med
hänsyn härtill är det angeläget att utredningen medverkar till att
verksamheten med pappautbildning får en fast och generell form över hela
landet. Det är även viktigt att finna former för hur mammor och pappor
som inte bor tillsammans med sina barn kan få stöd i sitt föräldraskap.
Utredaren skall beakta FN:s konvention om barnets rättigheter. I samman-
hanget bör övervägas hur barnets rätt till skydd, integritet och deltagande
kan behandlas i föräldrautbildningen. Likaså bör prövas hur man kan
hjälpa föräldrarna att utveckla barnets förmåga till empati, dvs.
inlevelse i andra människors situation.
För området föräldrautbildning finns inga specifika lagregler. Utredaren
skall vara oförhindrad att fortlöpande under utredningsarbetet föreslå
sådana åtgärder av lagteknisk, finansiell och organisatorisk natur som
behövs dels för att uppnå förbättrade möjligheter till samordning och
samverkan mellan olika myndigheter och organisationer inom området, dels
för att medverka till att föräldrautbildning kan erbjudas föräldrar till
barn i olika åldrar.
Samråd
Många av de frågor som kommittén skall behandla ingår bl.a. i Social-
styrelsens, Folkhälsoinstitutets, Barnombudsmannens, Statens skolverks
och Ungdomsstyrelsens arbetsfält. Utredaren skall samråda med dessa
myndigheter så att kompetens och resurser inom kommittén respektive
berörda myndigheter tas till vara på bästa sätt. Utredaren skall även ha
kontakter med Barnpsykiatrikommittén (S 1995:06).
När det gäller utnyttjande av föräldrapenning bör samråd ske med
Riksförsäkringsverket. I detta sammanhang är försäkringskassornas
erfarenheter av särskilt intresse.
Utredaren skall även samråda med företrädare för kommuner och landsting.
Ramar för kommitténs arbete
Uppdraget skall vara slutfört senast den 30 september 1997.
För utredningsarbetet gäller regeringens direktiv till samtliga
kommittéer och särskilda utredare om redovisning av regionalpolitiska
konsekvenser (dir. 1992:50), om prövning av offentliga åtaganden (dir.
1994:23), om redovisning av jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir.
1994:124) och om redovisning av konsekvenser för brottsligheten och det
brottsförebyggande arbetet (1996:49).
Kommitténs förslag skall vara kostnadsneutrala såväl för den statliga
sektorn som för den samlade offentliga sektorn. Utredaren skall belysa
vad detta innebär vad gäller omfördelning av resurser.