Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvidgat regionalpolitiskt transportbidrag, Dir. 1997:40
Departement: Närings- och handelsdepartementet
Beslut: 1997-02-13
Dir. 1997:40
Beslut vid regeringssammanträde den 13 februari 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall kartlägga och analysera förutsättningarna för
och effekterna av en utvidgning av det regionalpolitiska
transportbidraget.
Bakgrund
Det regionalpolitiska transportstödet infördes den 1 januari 1971 med
syfte att bl.a. minska de kostnadsmässiga olägenheter som följer av de
långa avstånden och på så vis främja utvecklingen av näringslivet i
transportstödområdena.
Transportstödet, numera namnändrat till transportbidrag, lämnas i de
stödområden och med de bidragsnivåer (5-45%) som riksdagen beslutat om.
Stödet lämnas
- till uttransporter av varor, hel- eller halvfabrikat, som genomgått en
betydande bearbetning i transportstödområdet. Även transporter av vissa
jordbruksprodukter kan beviljasstöd.
- till intransporter av råvaror eller halvfabrikat, som skall genomgå en
betydande bearbetning i stödområdet.
Sjötransporter kan i dag inte få transportstöd. De har exkluderats bl.a.
därför att de i betydande grad omfattar transporter av massa- och
bulksågverksprodukter samt att staten anvisat medel till isbrytning som
ansetts vara ett större problem för sjötransporterna.
I syfte att åstadkomma en mer likvärdig valsituation mellan land- och
sjötransporter infördes 1986 det s.k. hamntransportstödet som kan lämnas
för transporter till hamnarna i Norrlandslänen samt vid Mälaren och
Vänern oavsett landtransportsträckans längd.
Transportstöd lämnades under åren 1986-1991 även för persontransporter
för att minska företagens kostnader för nödvändiga personkontakter med
södra och mellersta Sverige. Stödet slopades av besparingsskäl.
Stöd har även lämnats för datakommunikationskostnader. Stödet infördes
1986 men avskaffades av besparingsskäl 1991.
Utnyttjandet av stöden till datakommunikation och persontransporter var
tämligen lågt då stödet slopades. Den sammanlagda medelsåtgången var ca
11 miljoner kronor per år.
Informationstekniken har utvecklats betydligt sedan 1991 och är i dag en
viktig förutsättning för kompetensutveckling, sysselsättningsökningar
och ekonomisk tillväxt i stödområdena. Förutsättningarna för och
effekterna av att lämna transportstöd till telekommunikation bör därför
nu utredas närmare.
Företagens specialisering och den ökande integrationen inom näringslivet
ställer allt större krav på personkontakter mellan företag i och utanför
stödområdet. Frågan om att återinföra ett persontransportstöd skall
därför utredas.
Den Sjöfartspolitiska utredningen ansåg i sitt betänkande Svensk sjöfart
- näring för framtiden (SOU 1995:112) att Kommunikationskommittén (dir.
1995:01) bör överväga om transportstödet bör slopas med hänsyn till dess
begränsade effekter och förhållandevis stora belastning på
statsbudgeten. Vidare ansåg utredningen att stödet, om det ska behållas,
måste göras konkurrensneutralt mellan transportslagen.
För närvarande arbetar Kommunikationskommittén med en nationell plan för
kommunikationerna i Sverige och med ett underlag för ett nytt
trafikpolitiskt beslut.
Företagsstödsutredningen föreslog i sitt betänkande Kompetens och
kapital om statligt stöd till företag (SOU 1996:69) att transportstödet
av konkurrensskäl bör utvidgas till att omfatta även sjö- och flygtran-
sporter. Utredningen konstaterade att persontransporterna blir alltmer
viktiga för näringslivet. Vidare ansåg utredningen att stöd till IT-
kommunikation inte borde komma i fråga. I stället förordades att
samhällets stöd i första hand bör ske genom uppbyggnad av en god
infrastruktur.
EG-kommissionen godkände i princip det svenska transportstödet 1994
under förutsättning att vissa villkor är uppfyllda (EGT 94/ C 364/06).
Kommissionen prövar för närvarande stödet och beslut väntas under våren
1997.
Uppdraget
Det skall närmare utredas om transportbidraget bör utvidgas till andra
transportslag än de nu stödberättigade. Konkurrensförutsättningar och
integration mellan de olika transportsätten samt budgetkonsekvenserna av
förslagen skall analyseras.
En särskild utredare skall tillkallas för att
- kartlägga behovet av ett utvidgat transportbidrag till sjö-, flyg- och
persontransporter samt för telekommunikation,
- bedöma vilka andra förändringar som kan behöva genomföras till följd
av ett utvidgat transportbidrag,
- analysera budgetkonsekvenserna och andra effekter av ett utvidgat
transportbidrag,
- föreslå hur ett utvidgat transportbidrag kan finansieras i första hand
genom regelförändringar inom ramen för det anslag som föreslagits i
budgetpropositionen för år 1997. Som andrahandsalternativ bör finansiering
genom regionalpolitiskt motiverade omfördelningar inom utgiftsområde 19
Regional utjämning och utveckling analyseras.
Utredaren får även föreslå andra förändringar av stödet som inte har
direkt koppling till utvidgningen men som ändockanses angelägna.
Utredningsarbetet
Utredaren bör i sitt arbete ha kontakt med Kommunikationskommittén
(dir.1994:140) och Kommissionen (dir.1995:01) för att främja en bred
användning av informationsteknik.
Utredaren skall även beakta direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare att pröva offentliga åtaganden (dir.1994:23),
redovisa jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) och
ävenkonsekvenser för brottslighet och det brottsförebyggande arbetet
(dir.1996:49) samt regionalpolitiska konsekvenser (dir.1992:50) av förslagen.
Utredaren skall även beakta kommissionens beslut i transportbidragsärendet.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 maj 1997.