Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av reglerna om fastighetstaxering, m.m., Dir. 1997:36
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1997-02-27
Dir. 1997:36
Beslut vid regeringssammanträde den 27 februari 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas för att utvärdera och se över
regelsystemet för fastighetstaxering. Uppdraget omfattar både
förfaranderegler och de materiella regler som skall tillämpas vid allmän
och särskild fastighetstaxering samt vid den årliga omräkningen.
Utredaren skall undersöka om de nuvarande reglerna på ett
tillfredsställande sätt leder fram till att taxeringsvärdena för
enskilda fastigheter återspeglar marknadsvärdena. Utredaren skall
föreslå de lagändringar som bedöms vara nödvändiga. Utredaren skall
vidare ta upp frågan om hur fastigheter som ägs av
bostadsrättsföreningar skall taxeras.
Uppdraget skall vara avslutat före utgången av år 1998. Om utredaren vid
sin inledande analys finner att någon fråga är så angelägen att den bör
och kan behandlas med förtur skall denna fråga dock om möjligt redovisas
separat i ett delbetänkande redan vid halvårsskiftet 1997.
Bakgrund
Allmänt om fastighetstaxering
Taxering av fastigheter syftar till att fastställa egendomens
marknadsvärde. Den enskilda fastighetens basvärde skall utgöra 75 % av
detta värde. Taxeringsförfarandet kan jämföras med fastighetsvärdering
av det slag som sker t.ex. i bank- och försäkringssammanhang. En
avgörande skillnad är emellertid den praktiska hanteringen eftersom
fastighetstaxeringen innebär att ett mycket stort antal fastigheter
skall värderas inom en förhållandevis begränsad tid. Det är därför
nödvändigt att förfarandet präglas av i vissa hänseenden långt driven
schablonisering. Förfarandet bygger vidare på uppgifter om den aktuella
fastigheten som lämnas av fastighetsägaren själv, men har i ökad
utsträckning baserats på uppgifter i olika register.
En fastighets taxeringsvärde kommer till användning i olika sammanhang.
Taxeringsvärdet ligger till grund för förmögenhetsskatt, fastighetsskatt
samt arvs- och gåvoskatt. I vissa fall kan taxeringsvärdet också
användas när det gäller att fastställa stämpelskatt. Taxeringsvärdet kan
vidare få betydelse vid reavinstbeskattningen, t.ex. vid delavyttringar
eller när det gäller att inför en vinstberäkning fördela köpeskillingen
mellan olika ägoslag inom en och samma taxeringsenhet. I en den 6
februari 1997 beslutad lagrådsremiss (Ju91/3750) om tomträttsavgäld har
vidare föreslagits att taxeringsvärdet på visst sätt skall ligga till
grund för avgäldens beräkning när det gäller tomträtter upplåtna för
småhusändamål.
I privaträttsliga sammanhang kan ett taxeringsvärde användas vid
värderingen inför ett fastighetslån eller ett försäkringsavtal. Vid all
fastighetsvärdering utnyttjas taxeringsvärden, inte minst för att avläsa
pristrender. Ett taxeringsvärde kan också tillmätas betydelse vid
bodelningar, arvsskiften och andra familjerättsliga situationer.
Statskontoret har i en rapport (1993:26, Användningen av taxeringsvärden
för fastigheter) pekat på den utbredda användningen av
taxeringsuppgifter.
Reglerna om fastighetstaxering
Regler om fastighetstaxering - häri inbegripet bestämmelserna om den
årliga omräkningen - finns i fastighetstaxeringslagen (1979:1152).
Bestämmelserna innebär sammanfattningsvis följande.
Fastighetstaxering sker vid allmän fastighetstaxering, särskild
fastighetstaxering och omräkning. Vid allmän och särskild
fastighetstaxering skall beslut fattas om fastighetens
skattepliktsförhållanden och indelning i taxeringsenheter. Vidare skall
typ av taxeringsenhet och basvärde bestämmas för varje taxeringsenhet.
Vid omräkning skall taxeringsvärde bestämmas för varje taxeringsenhet.
Allmän fastighetstaxering sker vartannat år enligt ett särskilt schema
som innebär att olika fastighetskategorier taxeras med sex års
mellanrum. Den senaste allmänna fastighetstaxeringen genomfördes år 1996
och avsåg småhus. År 1998 sker nästa allmänna fastighetstaxering och då
skall lantbruken taxeras.
Vid en allmän fastighetstaxering bestäms en fastighets basvärde. Härvid
beaktas såväl den enskilda fastighetens förhållanden såsom ålder,
storlek, standard, läge m.m. som den allmänna prisutvecklingen inom ett
begränsat geografiskt område, ett värdeområde. Målet är att fastställa
ett värde som motsvarar 75 % av fastighetens marknadsvärde.
Särskild fastighetstaxering sker varje år, dock inte sådant år när
allmän fastighetstaxering för den aktuella fastighetskategorin äger rum.
Vid särskild fastighetstaxering fastställs närmast föregående års
allmänna eller särskilda fastighetstaxering oförändrad om inte ny
taxering skall ske. Det sistnämnda är fallet om särskilt angivna
förändringar i fråga om fastigheten skett.
Från och med år 1996 sker en årlig omräkning av de vid den allmänna
fastighetstaxeringen fastställda basvärdena. Det omräknade basvärdet
utgör årets taxeringsvärde. Omräkningen omfattar alla fastighetstyper
utom industrifastigheter. Omräkningen baseras endast på den allmänna
prisutvecklingen inom ett prisutvecklingsområde och beaktar inte den
enskilda fastighetens egenskaper. Omräkningstalen skall bestämmas så att
taxeringsvärdena inom ett prisutvecklingsområde motsvarar 75 % av
marknadsvärdena inom detta.
Kritik mot gällande rätt
Kritiken mot dagens regler kan sammanfattningsvis sägas innebära att det
ifrågasätts om dessa leder fram till taxeringsvärden som återspeglar den
enskilda fastighetens marknadsvärde. I många fall görs det gällande att
taxeringsvärdena är för höga.
Innebörden i denna kritik är att de nuvarande reglerna om indelning i
värdeområden och om värdefaktorer inte är så utformade att
taxeringsresultatet stämmer överens med verkligheten. Vidare har det
gjorts gällande att det lokala lekmannainflytandet vid
taxeringsförfarandet är för litet. På motsvarande sätt skulle
omräkningsreglerna vara för trubbigt utformade. För vissa
fastighetstyper anses dessutom underlaget för köpeskillingsstatistiken
vara alltför bristfälligt.
Kritiken mot de nuvarande reglerna torde delvis ha sitt ursprung i den
ökade betydelse som taxeringsvärdena fått eftersom de ligger till grund
för bl.a. uttag av fastighetsskatt. Frågan om fastighetsskatten och
taxeringsvärdena berörs ytterligare i följande avsnitt.
Uppdraget
Allmänna utgångspunkter
Enligt gällande rätt skall taxeringsvärdet återspegla en fastighets
marknadsvärde. Denna grundläggande princip har i skilda sammanhang
ifrågasatts. Åtminstone när det gäller många småhusägare beror detta på
det nära sambandet mellan taxeringsvärde och fastighetsskatt.
För en småhusenhet utgör fastighetsskatten 1,7 % av taxeringsvärdet. För
många utgör denna skatt en betydande utgiftspost i den personliga
ekonomin. I attraktiva områden driver fritidsboende upp priserna vilket
betyder att taxeringsvärdena ökar. Detta leder i sin tur till att den
ekonomiska belastningen ökar för de fastboende. I sammanhanget har det
kommit fram särlösningar som tar sikte på taxeringsvärdena. Det har
t.ex. föreslagits att man vid taxeringen skulle ta hänsyn till att
fastigheten i fråga används för permanentboende. På motsvarande sätt har
det gjorts gällande att miljöinvesteringar som leder till att
marknadsvärdet stiger inte borde tillåtas slå igenom på taxeringsvärdet.
Annars skulle i och för sig önskvärda åtgärder skulle motverkas av den
högre fastighetsskatten.
Både när det gäller problemen för fastboende i attraktiva områden och
när det gäller dem som gjort miljöinvesteringar innebär de nu nämnda
förslagen att taxeringsvärdena skulle ges andra funktioner än att
återspegla en fastighets marknadsvärde. Främst systematiska skäl talar
emot en sådan utveckling. Skulle det bedömas lämpligt att mildra
fastighetsskatten t.ex. för dem i skärgårdarna eller för dem som fått
höga taxeringsvärden på grund av miljöinvesteringar bör detta ske på
annat sätt.
En utgångspunkt för utredaren bör därför vara att taxeringsvärdena som
hittills skall avspegla marknadsvärdena. Ett sådant samband är inte
minst av betydelse när det gäller taxeringsvärdenas roll inom
kapitalbeskattningen. Frågan om taxeringsvärdenas roll som underlag för
olika skatter - i första hand fastighetsskatten - faller emellertid vid
sidan av utredningsuppdraget. Inte heller i övrigt bör utredningen ta
upp frågor med anknytning till de skatter som baseras på
taxeringsvärdena.
Frågan om underlaget för fastighetsskatt utreds internt inom
Finansdepartementet. Frågan har tidigare behandlats av
Fastighetsskatteutredningen i betänkandet, SOU 1992:11, Fastighetsskatt,
och det interna arbetet kommer att bygga vidare på det material som
redovisas i betänkandet.
Utredarens uppdrag är således begränsat till att undersöka om dagens
regler om fastighetstaxering på ett tillfredsställande sätt leder fram
till det avsedda förhållandet, nämligen att taxeringsvärdet skall
återspegla marknadsvärdet på den enskilda fastigheten. Mot bakgrund av
den roll taxeringsvärdena spelar är det av avgörande betydelse - inte
minst ur rättvisesynpunkt - att så sker. Utredaren skall föreslå de
förändringar som visar sig vara nödvändiga.
Utredaren bör inledningsvis utvärdera om principerna för att fastställa
basvärdet leder fram till ett önskvärt resultat, dvs. att detta värde
motsvarar 75 % av fastighetens marknadsvärde. Av särskilt intresse i
sammanhanget är förhållandet mellan tillgänglig prisstatistik och
indelningen i värdeområden. I detta sammanhang bör utredaren också
undersöka om det bland de överlåtelser som skett finns någon
signifikativ skillnad mellan permanent- och fritidsbostäder i jämförbara
lägen när det gäller överlåtelsepriser. En annan viktig fråga är vilken
relevans som olika s.k. värdefaktorer skall tillmätas och om nuvarande
uppsättning av värdefaktorer på ett tillfredsställande sätt fångar upp
förhållanden av betydelse för fastighetens marknadsvärde. Som ett
exempel kan nämnas följande. Det är inte ovanligt att i övrigt identiska
rad- eller kedjehus får olika taxeringsvärden till följd av att det i
ett av dem finns t.ex. en öppen spis eller en mer omfattande
köksutrustning. Det har hävdats att den typen av utrustning inte alls
påverkar priset på rad- eller kedjehus särskilt mycket. Det är inte
uteslutet att denna tendens är mera påtaglig när det gäller fastigheter
av detta slag. Det kan emellertid också vara på det sättet att
motsvarande också gäller friliggande villor. Den synpunkten har
framförts att sådana utrustningsdetaljer borde ges mindre tyngd vid
sammanvägningen av de olika värdefaktorerna.
På motsvarande sätt kan det ifrågasättas om det vedertagna sambandet
mellan en byggnads ålder och dess värde är riktigt samt hur stor
betydelse belägenhetsfaktorn har.
Utredaren bör särskilt undersöka hur omräkningsreglerna har fungerat.
Riksdagen beslöt under hösten 1996 att begränsa omräkningstalen för år
1997. För hyreshusens del var bakgrunden till detta följande. Vid
omräkningen - som ju är ett mycket schabloniserat förfarande - beaktas
inga värdefaktorer. Tillgänglig prisstatistik markerade en prisuppgång
men den omständigheten att avyttrade fastigheter endast utgjordes av
fastigheter med äldre byggnader kunde inte beaktas. Således föreslogs
att alla hyreshus - oavsett ålder - skulle behandlas på samma sätt och
det fanns inte lagliga förutsättningar att ta hänsyn till att
prisuppgången inte alls gällde nyare hyreshus, där andra omständigheter
verkat i prissänkande riktning.
Utredaren bör särskilt uppmärksamma frågan om omräkningsreglernas
schablonartade utformning i sig kan leda till oönskade resultat. Om det
visar sig att dagens omräkningsregler bör göras om - t.ex. på det sättet
att vissa värdefaktorer skall kunna beaktas - kommer ytterligare en
fråga att aktualiseras. Ju mindre schablonartat omräkningsförfarandet är
ju mer likt en vanlig taxering blir det. Frågan måste då ställas om
omräkningsreglerna skulle, bl.a. mot bakgrund av den ökade tillgången
till registerdata samt ianspråktagandet av modern teknik, kunna ersättas
med en mindre omfattande, men oftare genomförd, allmän
fastighetstaxering. Även andra kombinationer kan tänkas.
Utredarens uppdrag omfattar reglerna för taxering av samtliga
fastighetstyper. Som ett exempel kan nämnas att det framkommit
synpunkter på den värderingsmetod som används vid taxeringen av vissa
typer av industrifastigheter. Utredaren är oförhindrad att lämna förslag
även i andra frågor som kan uppkomma i detta sammanhang.
Utredaren bör också undersöka om ett förstärkt lekmannainflytande kan
leda till ett förbättrat taxeringsarbete samt lämna förslag till hur ett
sådant inflytande kan utformas.
Det ankommer på utredaren att under arbetets gång genom hearingar eller
på annat lämpligt sätt inhämta synpunkter från
fastighetsägarorganisationer och andra berörda.
Hus som ägs av bostadsrättsföreningar
Bostadsrättsvärderingskommittén har i sitt betänkande, SOU 1992:8,
Fastighetstaxering m.m. - Bostadsrätter, föreslagit nya regler om
taxering av hyreshus som ägs av bostadsrättsföreningar. Ett motsvarande
förslag finns i Fastighetsbeskattningsutredningens betänkande, SOU
1994:57, Beskattning av fastigheter II.
Förslagen innebär att taxeringsvärdet på ett hyreshus som ägs av en
bostadsrättsförening skall bestämmas utifrån marknadsvärdet på de
bostadsrättslägenheter som finns i huset. Gällande regler leder oftast
till att taxeringsvärdet på ett hyreshus av här avsett slag blir lägre
än 75 % av bostadsrättslägenheternas sammanlagda marknadsvärde.
Förslagen är avsett att öka rättvisan mellan den som investerat i ett
småhus och den som investerar samma belopp i en bostadsrättslägenhet.
Bostadspolitiska utredningen har i sitt betänkande, SOU 1996:156,
Bostadspolitik 2000 - som ett led i en omläggning av statens stöd till
boendet - bl.a. föreslagit att reglerna om taxering av hyreshus som ägs
av bostadsrättsföreningar ses över i enlighet med de båda nämnda
utredningarnas förslag. Bostadspolitiska utredningens förslag bereds för
närvarande.
Utredaren bör på nytt pröva hur en på detta sätt ändrad taxering av
hyreshus ägda av bostadsrättsföreningar kan genomföras och hur regler om
detta skall anpassas till de förslag utredaren i övrigt lägger fram.
Utredaren bör också redovisa ett motsvarande förslag till regler när det
gäller taxeringen av småhus som ägs av bostadsrättsföreningar.
Budgetaspekter, m.m.
De förslag som utredaren lägger fram skall sammantagna vara
kostnadsmässigt neutrala för den offentliga sektorn. Innebär några
förslag minskade inkomster skall utredaren också ange
finansieringsförslag. Utredaren skall också redovisa de administrativa
konsekvenserna av sitt förslag.
För utredaren skall gälla regeringens direktiv till samtliga kommittéer
och särskilda utredare om att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23),
redovisa regionalpolitiska konsevenser (dir. 1992:50), redovisa
jämställdhetsaspekter (dir. 1994:124) och redovisa konsekvenser för
brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir. 1996:49).
Utredningsuppdraget skall vara avslutat före utgången av år
1998.