Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
En ny energimyndighet, Dir. 1997:35
Departement: Närings- och handelsdepartementet
Beslut: 1997-03-20
Dir. 1997:35
Beslut vid regeringssammanträde den 20 mars 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare bör tillkallas för att lämna förslag till
organisation, uppgifter, bemanning, kompetens och arbetsformer för en
central myndighet för energifrågor och i övrigt förbereda inrättandet av
denna.
Bakgrund
Regeringen har i proposition 1996/97:84 En uthållig energiförsörjning
föreslagit att en ny central energimyndighet inrättas den 1 januari
1998.
Myndighetsfunktionen inom energiområdet bör tydliggöras och förstärkas.
I propositionen föreslås att merparten av myndighetsfunktionerna på
energiområdet förs över till den nya energimyndigheten. Myndigheten får
ansvaret för att verkställa huvuddelen av de omställningsåtgärder som
föreslås i propositionen och att samordna omställningsarbetet.
Utgångspunkter för energimyndighetens verksamhet
Den svenska energipolitikens mål är att på kort och lång sikt trygga
tillgången på el och annan energi på med omvärlden konkurrenskraftiga
villkor. Energipolitiken skall skapa villkoren för en effektiv
energianvändning och en kostnadseffektiv svensk energiförsörjning med
låg negativ påverkan på hälsa, miljö och klimat samt underlätta
omställningen till ett ekologiskt uthålligt samhälle. Härigenom främjas
en god ekonomisk och social utveckling i Sverige.
Energipolitiken skall bidra till att stabila förutsättningar skapas för
ett konkurrenskraftigt näringsliv och till en förnyelse och utveckling
av den svenska industrin. Energipolitiken skall också bidra till ett
breddat energi-, miljö- och klimatsamarbete i Östersjöregionen.
Energiförsörjningen är en viktig del av samhällets infrastruktur.
Energisektorns uppbyggnad och funktion bestäms av många långsiktiga
beslut. I såväl produktionen som distributionen och användningen av el
och annan energi krävs ofta stora och kapitalintensiva investeringar.
Utbyggnaden av det svenska energisystemet är ett resultat av ett
utvecklat samspel mellan staten, kommunerna, företagen och de enskilda.
Staten har ansvaret för att ange och upprätthålla de ramar inom vilka
övriga aktörer fattar sina beslut. Regelverket måste vara rationellt och
stabilt så att klara spelregler råder för dem som verkar inom
energisektorn. De förändringar och anpassningar till ändrade
förhållanden som ändå måste göras skall beslutas utifrån en väl
underbyggd energipolitik.
Det ökade internationella samarbetet och Sveriges medlemskap i EU har
inneburit delvis nya förutsättningar för energipolitiken. Sverige har
möjlighet att aktivt delta i utformningen av gemenskapens politik och
regelverk. I det europeiska samarbetet måste våra särskilda förutsätt-
ningar och behov hävdas med styrka. Det är också ett svenskt intresse
att aktivt delta i uppbyggnaden av ett nytt energisystem runt Östersjön
och att verka för en integrering av energisystemen i Norden,
Östersjöregionen och Europa.
All el- och värmeproduktion påverkar miljön. Effekterna varierar och
beror på bl.a. de energikällor som används och hur de utnyttjas.
Energipolitikens mål är att utveckla ett ekologiskt och ekonomiskt
uthålligt energisystem. De energipolitiska riktlinjerna skall omsättas i
praktisk tillämpning utifrån en allsidig kunskap om energisystemets
funktion.
Energipolitiken kan med tiden behöva anpassas och förändras med hänsyn
till den nationella och internationella utvecklingen i fråga om
tillförsel och energianvändning. För riksdagens och regeringens beslut
behövs en aktuell och relevant analys av energisystemets och
energimarknadernas funktionssätt. Beslutsunderlaget måste utformas i
nära samverkan mellan myndigheten och Regeringskansliet. För detta krävs
en myndighetsorganisation som är väl anpassad för uppgiften.
Den nya energimyndighetens uppgifter och organisation
Planering och utredningsverksamhet
Energimyndigheten skall bevaka energimarknadernas och energisystemets
utveckling och analysera sambanden mellan energiteknik, miljö och
ekonomisk tillväxt. Den skall ansvara för planeringsunderlaget inom
området och för att kunskaperna om energisystemet utvecklas genom
prognoser, systemstudier, utvärderingar och analyser. Den ökade inter-
nationaliseringen och medlemskapet i EU ställer särskilda krav på
myndighetens planerings- och utredningsverksamhet.
Myndigheten skall bevaka regelsystemet för energiområdet, analysera
utvecklingen och initiera nödvändiga förändringar av reglerna. Den skall
stödja den tillämpade energisystemforskningen och metodutvecklingen för
prognos- och utvärderingsverksamhet inom området. Myndigheten bör
bedriva ett eget utvecklingsarbete med detta syfte.
Myndigheten skall följa upp effekterna av de samlade energipolitiska
åtgärderna och utarbeta underlag för utvärderingar av de energipolitiska
programmen och för beslut om nödvändiga ändringar och kompletteringar av
åtgärderna.
Myndigheten skall ha beställaransvaret för officiell statistik om
tillförsel och användning av energi, energibalanser och prisutveckling
inom energiområdet.
Internationellt arbete
Energimyndigheten skall inom sitt verksamhetsområde följa den
internationella utvecklingen och stödja det svenska deltagandet i det
internationella samarbetet. Dess samverkan med utländska institutioner
och internationella organisationer skall bedrivas i enlighet med
gällande riktlinjer för energipolitiken och samordnas med regeringens
internationella politik i övrigt.
Myndigheten skall svara för att ta fram det underlag som behövs för
Sveriges medverkan i det internationella samarbetet på energiområdet.
Detta gäller underlag för nordiskt samarbete, utökad Östersjösamverkan,
arbetet i EU:s rådsstruktur och under kommissionen samt för samarbetet i
andra internationella organisationer. Den skall biträda regeringen med
faktaunderlag och expertkunnande i form av underlagsrapporter och
personella resurser i det energipolitiska förhandlingsarbetet. Formerna
för samarbetet mellan myndigheten och Regeringskansliet skall utformas
så att kraven på snabbhet och flexibilitet kan tillgodoses.
Myndighetsuppgifter
Den centrala energimyndigheten har myndighetsuppgifter inom tillförsel-
och distributionsområdet, energiberedskapen och den kommunala energi-
planeringen samt i anknytning till naturresursplaneringen.
Energimyndigheten skall vara nätmyndighet enligt ellagen (1902:71 s.1)
och skall även ansvara för de myndighetsuppgifter som följer av lagen
(1994:618) om handel med el, m.m.
Myndigheten skall vara tillsynsmyndighet när det gäller frågor om
koncessioner enligt rörledningslagen (1978:160) och om allmänförklaring
av fjärrvärmeanläggningar och naturgasnät enligt lagen (1981:1354) om
allmänna värmesystem.
Myndigheten skall ha det övergripande ansvaret för funktionen
Energiförsörjning inom totalförsvarets civila del och för de uppgifter
som följer med detta. Myndigheten skall ansvara för delfunktionen
Bränsle- och drivmedelsförsörjning. Affärsverket svenska kraftnät
ansvarar för delfunktionen Elförsörjning. Vid en kris eller
krigssituation skall den nya myndigheten ha det övergripande
samordningsansvaret för landets energiförsörjning. I uppgiften ingår
bl.a. ansvaret för ransoneringar på energiområdet.
Myndigheten skall vara tillsynsmyndighet enligt lagen (1984:1049) om
beredskapslagring av olja och kol och enligt lagen (1985:635) om
försörjningsberedskap på naturgasområdet.
Myndigheten skall ha tillsynsansvaret för den kommunala energi-
planeringen enligt lagen (1977:439) om kommunal energiplanering.
Myndigheten skall som central förvaltningsmyndighet inom sitt
verksamhetsområde ha uppsikt över hushållningen med naturresurser enligt
lagen (1987:12) om hushållning med naturresurser m.m. Myndigheten skall
tillhandahålla underlag till länsstyrelserna för tillämpning av
bestämmelserna om riksintressen för energiproduktions- och
energidistributionsanläggningar.
Utredningen om dammsäkerhet och höga flöden föreslår i betänkandet
Älvsäkerhet (SOU 1995:40) att ett centralt organ inrättas för
myndighetsuppgifter avseende dammsäkerhet och åtgärder mot
översvämningar. Energimyndigheten bör vara tillsynsmyndighet för sådana
frågor.
Elsäkerhetsarbetet skall som hittills vara organiserat inom en särskild
elsäkerhetsmyndighet.
Forskning, utveckling och demonstration
Ett långsiktigt program för forskning, utveckling och demonstration av
ekologiskt och ekonomiskt uthållig energiteknik är en central del av
energipolitiken. Energimyndigheten skall ha ansvaret för att utforma och
genomföra programmet.
Ett ökat samarbete mellan Östersjöländerna rörande forskning och
utveckling inom energiområdet är angeläget. Myndigheten skall verka för
att ett sådant samarbete utvecklas.
Myndigheten skall utveckla formerna och inriktningen för ett brett
utvecklingssamarbete med näringslivet. Av väsentlig betydelse är att
särskilda utvecklingskontrakt skapas mellan industrin, forskarsamhället
och andra berörda aktörer.
Energisystemforskningen och prognos- och utvärderingsmetoder på
energiområdet skall utvecklas. Detta kräver en samordnad tillämpning av
naturvetenskaplig, teknisk och samhällsvetenskaplig forskning.
Myndigheten skall ta initiativ till och stödja samarbete inom forskning
och industriell utveckling, främja kontakter mellan FoU-stödjande
myndigheter, näringsliv, universitet och högskolor samt andra
forskningsinstitutioner i Sverige och utlandet.
Marknadsintroduktion av ny teknik
Myndigheten skall främja den långsiktiga utvecklingen av energisystemet
genom att stödja marknadsintroduktion av ny och miljövänlig
energiteknik. Myndigheten skall fördela det statliga stödet för detta
ändamål.
Upphandling av ny elproduktion och energieffektiv teknik är viktiga
energipolitiska medel. Myndigheten skall utveckla rutinerna för
teknikupphandling. Upphandlingen av energieffektiv teknik bör samordnas
med annan verksamhet för energieffektivisering.
Den vetenskapliga, tekniska och ekonomiska kompetens som byggs upp inom
myndigheten genom bl.a. FoU-verksamheten skall stödja verksamheten med
teknikupphandling.
Information, utbildning m.m.
Myndigheten skall ha ett samordnande ansvar för informationen på energi-
området. En viktig uppgift är att sammanställa och sprida information om
energimarknaderna, energisystemet och om sambanden mellan energi, miljö
och ekonomisk tillväxt.
Energimyndigheten skall stödja den verksamhet för effektiv
energianvändning och ett ekologiskt uthålligt samhälle som bedrivs på
regional och lokal nivå. Den har ett särskilt ansvar att stödja den
kommunala energirådgivningen.
Miljöfrågor
Energisystemet skall förnyas genom att renare och miljövänligare teknik
för tillförsel, omvandling, distribution och användning etableras och
underhålls. Energimyndigheten skall integrera miljöfrågorna på ett
aktivt sätt i verksamheten. Myndigheten skall ha sektorsansvaret när det
gäller energi i arbetet med att åstadkomma en ekologiskt bärkraftig
samhällsutveckling
Programmet för utveckling av energisystemet i bl.a. Baltikum och
Östeuropa är en viktig del i den svenska strategin för minskad
klimatpåverkan från energisektorn. I propositionen 1996/97:84 har
regeringen aviserat att inriktningen och omfattningen av detta program
skall omprövas inför budgetåret 1999. I det sammanhanget skall
myndighetsansvaret för de statliga svenska insatserna på energiområdet i
Baltikum och Östeuropa ses över. Energimyndigheten skall tills vidare
ansvara för genomförandet av programmet.
De energipolitiska programmen
Energimyndigheten skall ha huvudansvaret för att verkställa merparten av
de energipolitiska programmen och ett samordningsansvar för
omställningsåtgärderna. Den skall följa programmens genomförande och ta
fram underlag för utvärdering av åtgärderna och för redovisning av
effekterna.
De energipolitiska programmen berör flera statliga sektorsmyndigheter.
Det är energimyndighetens uppgift att samordna de statliga insatserna.
Häri ingår ansvaret för samordningen mellan energi-, miljö- och
transportfrågorna.
Utgångspunkter för myndighetens organisation
Närings- och teknikutvecklingsverket (NUTEK) är central förvaltnings-
myndighet på energiområdet. NUTEK är också den centrala förvaltnings-
myndigheten för frågor om näringslivets tillväxt och förnyelse. Förutom
myndighetsuppgifterna på energiområdet ansvarar verket därför för
statliga insatser för att främja teknisk forskning och industriellt
utvecklingsarbete, etablering och utveckling av små och medelstora
företag samt en balanserad regional utveckling. Verket ansvarar också
för utrednings- och utvärderingsverksamhet avseende frågor som hör till
dess ansvarsområden.
Regeringen konstaterar i propositionen (1996/97:84) En uthållig
energiförsörjning att inrättandet av en ny central energimyndighet
kommer att i hög grad påverka NUTEK:s verksamhet.
Inom flera avdelningar, enheter eller program inom NUTEK bedrivs
verksamhet som helt eller till övervägande del avser energiområdet. Vid
andra enheter avser verksamheten delvis eller till en mindre del
energifrågor. Att energifrågorna överförs till en ny myndighet torde
föranleda förändringar också av NUTEK:s organisation.
Drygt 450 personer arbetar vid NUTEK, varav ca 400 är fast anställda.
Sammantaget arbetar ca 100 personer med energifrågor vid NUTEK:s sak-
enheter. Dessutom avser en viss andel av arbetet inom verksledningen,
administrationen och serviceenheterna energifrågor. Ungefär en fjärdel
av NUTEK:s personal kan uppskattas arbeta med energifrågor.
Samråd med myndigheter och kommittéer
Den nya energimyndigheten får som central förvaltningsmyndighet ett
övergripande ansvar inom energiområdet. Utredaren bör särskilt granska
arbetsuppgifternas omfattning och avgränsningen mot andra myndigheter.
Utredaren bör, utöver med NUTEK, samråda med bl.a. Affärsverket svenska
kraftnät, Elsäkerhetsverket, Statens kärnkraftinspektion, Statens strål-
skyddsinstitut, Naturvetenskapliga forskningsrådet, Naturvårdsverket,
Boverket, Byggforskningsrådet och Konsumentverket samt med utredningen
om översyn av organisationen inom plan-, bygg- och bostadsväsendet
(In 1996:07). Det är viktigt att ansvarsfördelningen mellan myndigheter
med uppgifter inom energiområdet klarläggs i samband med att den nya
myndigheten inrättas.
Utredaren skall särskilt överväga möjligheterna att den nya myndigheten
och NUTEK samutnyttjar vissa resurser, i syfte att sänka de två
myndigheternas samlade kostnader för verksamheterna. Det kan t.ex. gälla
administrativa funktioner och servicefunktioner. Ett nära samarbete
mellan myndigheterna torde komma att krävas i den tekniska forsknings-
och utvecklingsverksamheten.
Uppdraget
En särskild utredare skall lägga fram förslag om organisationen av en
central myndighet för energifrågor och i övrigt förbereda inrättandet av
denna.
Utgångspunkter för utredaren skall vara det förslag till ny
energimyndighet som regeringen har redovisat i proposition 1996/97:84 En
uthållig energiförsörjning, vad som här anförts och de övriga beslut som
riksdagen och regeringen lägger till grund för verksamheten.
Utredarens arbete skall genomföras i två etapper. I en första etapp
skall utredaren lämna förslag till organisation, uppgifter, bemanning,
kompetens och arbetsformer för den centrala energimyndigheten. Detta
arbete skall avrapporteras senast den 15 september 1997.
Utredaren skall i den första etappen av sitt arbete lämna förslag om
verksamhetens inriktning och omfattning och hur den nya myndigheten i
stort bör organiseras. Utredaren skall också beakta vad regeringen
tidigare har uttalat om nya förvaltningsstrukturer i framtiden med
användning av ny teknik och andra arbetsformer.
Utredaren skall ta fram förslag till instruktion och namn för den nya
myndigheten. Utredaren bör vidare lämna förslag till de ändringar som
behövs i berörda författningar.
Myndigheten skall ledas av en generaldirektör. Utredaren skall ge
förslag till ledningsform för och organisation av den nya myndigheten.
Utredaren skall lämna förslag om de rådgivande organ och beslutande
nämnder som bör finnas vid den nya myndigheten.
Utredaren skall ta fram budgetunderlag för den nya myndigheten för
budgetåret 1998. Ett förslag till budget för år 1998 bör lämnas till
Närings- och handelsdepartementet senast den 4 augusti 1997.
Härutöver skall utredaren i den första etappen av sitt arbete särskilt
analysera och lämna förslag enligt följande.
- Utredaren skall lämna förslag till verksamhetsmål för myndigheten som
möjliggör en ändamålsenlig resultatstyrning, uppföljning och
utvärdering. Styrningen av verksamheten skall ytterst syfta till att
tillgodose de energipolitiska målen. Detta förutsätter att myndigheten
har goda kunskaper om de operativa energimålen och deras effekter i
samhället och ett ändamålsenligt redovisningssystem. Utredaren bör i
detta sammanhang notera de särskilda krav på redovisning och utvärdering
av de energipolitiska programmen som framgår av propositionen
(1996/97:84) om en uthållig energiförsörjning.
- Utredaren skall överväga och lämna förslag om finansieringen av den
nya myndighetens verksamhet. Finansieringen förutsätts kunna ske inom
kostnadsramarna för den verksamhet som förs till den nya myndigheten och
förutsätter därför i vissa fall en uppdelning av anslag från vilka
verksamhet vid NUTEK nu finansieras.
- Utredaren skall särskilt överväga nätmyndighetens organisation och
ställning inom den nya energimyndigheten. Därvid skall beaktas vad
regeringen har anfört om nätmyndighetens ledningsform i propositionen
(1994/95:222) om ny ellagstiftning.
- Utredaren skall överväga och föreslå lämplig lokalisering av
energimyndigheten.
- Utredaren skall lämna förslag till organisatoriska former och
inriktning för ett brett utvecklingssamarbete med näringslivet om
energiteknik enligt de riktlinjer som lämnas i propositionen
(1996/97:84) En uthållig energiförsörjning (avsnitt 7.5).
- Utredaren skall utarbeta förslag till lämpliga organisatoriska former
för myndighetens arbete med underlag till och medverkan i det
internationella förhandlingsarbetet.
- Utredaren skall överväga och lämna förslag till de särskilda åtgärder
som kan behöva vidtas för att den nya myndigheten skall kunna fullfölja
sina samordningsuppgifter på energiområdet.
Den andra etappen av utredningsarbetet skall i huvudsak avse sådana
ytterligare åtgärder som krävs för att den nya myndigheten skall kunna
börja sin verksamhet den 1 januari 1998. Detta arbete bör påbörjas redan
innan den första etappens arbete är slutfört. Utredaren skall vidta
sådana praktiska och administrativa åtgärder som krävs för att
myndigheten skall kunna börja verksamheten, t.ex. anskaffa lokaler,
förbereda anställningen av personal och ansluta den nya myndigheten till
de statliga redovisnings- och revisionssystemen.
Utredaren skall med beaktande av 6 b § lagen (1992:80) om
anställningsskydd vidta nödvändiga åtgärder för anställning av personal
i den nya myndigheten. Utredaren skall till regeringen lämna förslag på
innehavare av anställningar som skall tillsättas av regeringen.
Utredaren får efter regeringens bemyndigande besluta om andra
anställningar fram till den 31 december 1997.
Utredaren skall vidare informera stödmottagare och andra berörda om
inrättandet av den nya myndigheten.
Utredaren skall, utöver att lämna sin rapport senast den 15 september
1997, redovisa arbetet successivt till Närings- och
handelsdepartementet. Uppdraget skall i sin helhet vara slutfört den 31
december 1997.
Övrigt
Utredaren skall fortlöpande informera berörda fackliga huvud-
organisationer och berörda myndigheters lokala personalorganisationer om
sitt arbete samt ge dessa tillfälle att framföra sina synpunkter.
Utredaren skall beakta vad som sägs i direktiv till kommittéer och
särskilda utredare om att redovisa regionalpolitiska konsekvenser (dir.
1992:50) samt i direktiv till samtliga kommittéer och särskilda utredare
att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) och redovisa
effekter för brottsligheten och för det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49).