Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Utvärdering av EU-medlemskapets effekter för Tullverkets dimensionering och
organisation m.m.
, Dir. 1997:34
Departement: Finansdepartementet
Beslut: 1997-02-20
Dir. 1997:34
Beslut vid regeringssammanträde den 20 februari 1997.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdrag att göra en utvärdering av
Tullverkets dimensionering och organisation mot bakgrund av bl.a.
EU-medlemskapet. Utvärderingen skall bl.a. belysa följande:
- Effekterna för kontrollverksamheten och tullverksamheten i
övrigt.
- Om dimensioneringen blivit riktig med hänsyn till förändringar i
regelverk och arbetsvolymer.
- Förutsättningen för och erfarenheterna av Tullverkets samarbete med
andra myndigheter, särskilt ur ett EU-perspektiv.
Bakgrund
Den ekonomiska, tekniska och rättsliga miljö som Tullverket skall
verka i har genomgått väsentliga förändringar under senare år. Den
fortgående internationaliseringen har lett till kraftigt ökade flöden av
människor och varor över de svenska gränserna. Sociala och politiska
förändringar har i många avseenden lett till ett ökat tryck mot våra
gränser. Teknologiska förändringar har förändrat hotbilden, samtidigt
som de också skapat nya förutsättningar för en effektiv tullverksamhet
och ett väl fungerande samarbete med andra myndigheter i och utom
Sverige.
Medlemskapet i EU innebar att Sverige blev medlem i en europeisk
tullunion. Samtidigt medförde de gemensamma reglerna om fri rörlighet
för personer, varor, kapital och tjänster att gränsen till andra
EU-länder övergick till att vara inre gräns.
De övergripande mål som gäller för Tullverket förändrades inte inför
EU-medlemskapet. Målen är formulerade enligt följande:
- att effektivt fastställa och uppbära tullar, mervärdesskatt och andra
skatter och avgifter så att en riktig uppbörd kan säkerställas,
- att övervaka och kontrollera trafiken till och från utlandet
så att bestämmelser om in- och utförsel av varor efterlevs,
- att samla in och bearbeta uppgifter för utrikeshandelsstatistiken så
att ett underlag av god kvalitet kan inges.
Efter förslag i budgetpropositionen för budgetåret 1997 beslutade
riksdagen att ett nytt övergripande mål skall läggas till de tidigare.
Målet har karaktär av ett effektivitets- och servicemål och formuleras
enligt följande:
- att vid fullgörande av sina uppgifter verka för att kostnaderna för
tullprocedurer minimeras både för näringsliv, allmänhet och inom Tullverket
samt tillhandahålla en god service så att den legitima handeln med tredje
land underlättas i största möjliga utsträckning och att det legitima
varuflödet inom EU inte hindras.
Allmänt om effekterna av EU-medlemskapet
I och med inträdet i EU ställdes Tullverket inför en omfattande
förändring av sin verksamhet beträffande gränsformaliteter m.m.
Genomförandet av tullunionen innebär att hela EU blivit ett enda
tullområde där varor kan röra sig fritt utan tullformaliteter på
liknande sätt som inom ett land. Inom unionen har begreppen import och
export inte längre någon innebörd, klarering och kontroll inriktas
främst på tullunionens yttre gräns.
Effekterna för tullverksamheten är olika vid den inre respektive vid den
yttre gränsen. Med yttre gräns avses unionens gräns mot tredje land,
medan inre gräns syftar på gräns mellan medlemsländer. Den svenska kusten
är yttre gräns, likaså svenska hamnar, utom den del av hamn där det bara
förekommer trafik mellan EU-länder. Flygplatser är yttre gräns för varor
till och från tredje land, i övriga fall inre gräns.
Vid yttre gräns är Tullverkets uppgifter efter medlemskapet i stort sett
desamma som före medlemskapet. Skillnaden är att Tullverket, efter
medlemskapet, här skall ta tillvara EU:s samlade intressen beträffande
uppbörd och kontroll samt tillämpa EG:s gemensamma tullagstiftning. Den
yttre gränskontrollen inom unionen är på så sätt en av förutsättningarna
för den fria rörligheten över de inre gränserna. Sverige svarar härmed också
för att en korrekt uppbörd gentemot EU säkerställs.
Den gemensamma tullagstiftningen skiljer sig i vissa avseenden från den
svenska lagstiftning som gällde före medlemskapet. Medlemskapet har bl.a.
inneburit ett återinförande av importlicenser och kvoter. Vidare skall nya
s.k. tullförfaranden med ekonomisk verkan tillämpas. Den gemensamma
jordbrukspolitiken påverkar också tullförfarandena.
De största förändringarna för tullverksamheten har berört verksamheten vid
den inre gränsen, där klareringsverksamheten i princip bortfallit helt.
Därutöver har mervärdesbeskattningen av handel med EU-länder flyttats
från Tullverket till skatteförvaltningen. Samtidigt har vissa nya
arbetsuppgifter tillkommit.
Lagregleringen efter EU-medlemskapet
Gemenskapens tullagstiftning innehåller den materiella regleringen om
bl.a. tullsatser och villkor för tullfrihet m.m. men också
procedurbestämmelser för tullförfarande. Medlemsstaterna har dock att
själva närmare reglera tullmyndigheternas kontrollverksamhet,
sanktioner, tillståndsgivning, indrivning m.m. Samtidigt med Sveriges
inträde i unionen blev inte bara EG:s förordningar gällande i Sverige
utan samtidigt trädde ny och anpassad nationell tullagstiftning i kraft.
Denna reglerar bl.a. Tullverkets kontrollbefogenhet vid den yttre
gränsen
Därefter har även en ny lag trätt i kraft den 1 juli 1996 som bestämmer
Tullverkets befogenheter vid gränsen till andra EU-länder (SFS
1996:701). Tullverket har enligt denna i stort sett samma
kontrollbefogenheter som vid den yttre gränsen, men användningen av
dessa befogenheter är förbehållen kontroll av in- och
utförselrestriktioner för vissa i lagen uppräknade varor såsom
t.ex. narkotika, vapen och dopningsmedel. Kontrollerna får inte ske vare
sig planmässigt eller slumpmässigt.
Den 1 juli 1996 trädde vidare den s.k. transportkontrollagen i kraft
(SFS 1996:598) liksom ändrade befogenheter för Tullverket i
utlänningskontrollen.
Behovet av ett utvecklat arbetssätt
Utvecklingen och strävan mot en union utan gränskontroller mellan
länderna förutsätter att dessa kontroller ersätts av andra effektiva
metoder att förhindra en ökad utbredning av narkotikabrottsligheten och
brottsligheten inom varuhandeln. Arbete med att utveckla sådana
kompensatoriska åtgärder pågår både nationellt och inom unionen. Ett
viktigt inslag i detta är en hög vaksamhet och bevakning av unionens
yttre gräns men också ökat samarbete mellan myndigheter. Utvecklandet
av sådana åtgärder kommer att medföra mer eller mindre ändrade
arbetsformer i brottsbekämpningen och förhoppningsvis leda till
effektivare kontrollverksamhet. Utvecklingen går t.ex. mot en ökad
inriktning på underrättelse- och spaningsverksamhet i samarbete med
andra länder. Ett exempel på detta är de databaser som är under
planering och uppbyggnad i EU för informationsutbyte mellan länderna
i brottsbekämpningen.
En nationell kompensatorisk åtgärd har vidtagits genom införandet av en
möjlighet för tullen att i den brottsbekämpande verksamheten ta del av
uppgifter från transportföretagen om till Sverige ankommande och
avgående transporter avseende dess passagerare och last. Avsikten är att
ge en ökad möjlighet för tullen att, utan störningar i trafiken, göra en
riskbedömning avseende brottslighet i samband med transporter över våra
gränser.
Dimensioneringen m.m. av Tullverket
Mot bakgrund av att tiden för förberedelser inför EU-medlemskapet var
mycket kort, samt att Tullverket tidigare gjort förberedelser för och
konsekvensanalyser av ett medlemskap, var det naturligt att Tullverket
självt fick se över sin organisation. Detta uppdrogs åt Tullverket i
regleringsbrevet inför budgetåret 1994/95. Uppdraget formulerades som
att "mot bakgrund av att ett svenskt medlemskap i EU leder till
grundläggande förändringar vad gäller gränsformaliteter och
kontroll skall Generaltullstyrelsen se över behovet av organisatoriska
förändringar inom Tullverket".
Verket var tidigare indelat i tre organisatoriska nivåer,
Generaltullstyrelsen som chefsmyndighet och därunder fyra regionala
tullmyndigheter som administrerade ett flertal lokala tullmyndigheter
med verksamhet på olika platser och totalansvar för uppbörd, kontroll
och övriga arbetsuppgifter, inom givna geografiska områden.
Generaltullstyrelsens förslag till ny organisation innebar att
den då befintliga myndighetsstrukturen skulle behållas, den fasta
tullnärvaron skulle minska från 56 till 52 platser och antalet
årsarbetskrafter reduceras med 522, innebärande en anslagsminskning med
141 miljoner kronor.
Regeringen ställde sig i budgetpropositionen inför budgetåret 1995/96
tveksam till Generaltullstyrelsens förslag avseende anslagsnivå och
organisation eftersom den grundläggande förändringen för
Tullverkets verksamhet borde resultera i motsvarande förändring i
anslagstilldelning och organisationsstruktur.
Utgångspunkten för regeringens ställningstagande om verkets dimensionering
var en analys av vilka verksamheter som skulle bortfalla vid EU-medlemskapet.
Regeringen föreslog mot den bakgrunden att Tullverkets anslag skulle minska
med
totalt 362 miljoner kronor under perioden 1995/96 - 1998, motsvarande ca
1 100 årsarbetskrafter.
Enligt budgetpropositionen borde det inte ankomma på vare sig regeringen
eller riksdagen att exakt fastställa Tullverkets organisationsstruktur.
Styrande för hur organisationen utformades och lokaliserades borde vara
trafikens och näringslivets behov av tullinsatser och statsmakternas
krav på effektivitet och rationell klarerings- och kontrollverksamhet.
Generaltullstyrelsen uppmanades därför att på nytt överväga om den
befintliga organisationsstrukturen var den mest ändamålsenliga och
optimala inför medlemskapet i EU. Regeringen menade också att det borde
ankomma på Generaltullstyrelsen att organisera och forma de nya
tullmyndigheterna.
Riksdagsbehandlingen av regeringens budgetproposition ledde till att
regeringens förslag ändrades. Riksdagens beslut blev en mindre besparing
än den regeringen föreslagit. Beslutet innebar att besparingen uppgick
till 288 miljoner kronor att tas ut under två år i stället för 362 miljoner
kronor under tre år som regeringen föreslagit. Tullverket kunde därmed
behålla ytterligare ca 250 årsarbetskrafter i verksamheten.
Riksdagsbeslutet innebar också att Generaltullstyrelsen fick utforma den
nya organisationen. Skatteutskottet ansåg att neddragningen borde
begränsas något i förhållande till regeringens förslag. Anledningen var
att utskottet ville försäkra sig om att Tullverket skulle kunna bibehålla
ambitionsnivån beträffande kontrollen av olaglig införsel av bl.a.
narkotika och att verket skulle kunna bevara en god servicenivå till de
företag som är beroende av internationell handel.
Efter riksdagsbehandlingen blev tiden mycket kort för Generaltullstyrelsen
att utforma den nya organisationen. Omorganisationen genomfördes den
1 juli 1995 och innebar att verket organiserades i två nivåer,
Generaltullstyrelsen och tolv regioner. Omorganisationen medförde också
att tullnärvaron upphörde på tio platser i landet. Personalstyrkan
minskades med cirka 820 personer och kom att omfatta 2 450 årsarbetskrafter.
Riksdagens beslut innebar också att en skyndsam utvärdering skulle ske av
förändringarnas effekter på kontrollverksamheten och tullverksamheten i
övrigt (bet. 1994/95:SkU23 och 33, rskr. 1994/95:240).
Samverkan med och avgränsning mot andra verksamheter
Tullverkets verksamhet utövas i huvudsak vid och i närheten av gränsen.
Tullverket bedriver där en kontrollverksamhet vari ingår bl.a. spaning
med möjlighet till ingripanden mot smugglingsbrott med samma
befogenheter som tillkommer polisen. Polisen ansvarar samtidigt för
personkontrollen vid gränsen. Behovet är därför stort av en nära och
förtroendefull samverkan med olika polismyndigheter.
En svensk anslutning till Schengenavtalet kommer att medföra
förändringar av förutsättningarna. Också i detta perspektiv föreligger
ett påtagligt behov av utvecklade former för samverkan mellan
myndigheter, bl.a. på platser med mindre omfattande kontrollverksamhet,
i syfte att uppnå ett bättre resursutnyttjande och en effektiv
kontrollverksamhet.
Med EU-medlemskapet följde vidare nya regler för uppbörd av punktskatter
på alkohol, tobak och mineraloljor, samt från den 1 juli 1996 nya regler
för kontroll av transporter av punktskattepliktiga varor. Ansvaret för
uppbörd och kontroll av punktskatter åvilar beskattningsmyndigheten. Den
framtida lagregleringen av kontrollen utreds för närvarande.
Skatteförvaltningens organisation är inte uppbyggd med inriktning på
fysisk kontrollverksamhet och skatteförvaltningens tidigare
erfarenheter av fysisk kontrollverksamhet är begränsade. En utvecklad
samverkan mellan Tullverket och beskattningsmyndigheten bör därför kunna
bidra till en effektivare kontrollverksamhet på detta område.
Genom EU-medlemskapet anslöts Sverige till den gemensamma jordbrukspolitiken
(CAP). Ansvaret för kontroll av bl.a. exportbidrag åvilar
Jordbruksverket som överlåtit åt Tullverket att svara för den fysiska
kontrollen. Riksdagen har vid behandlingen av budgetpropositionen för år
1997 (prop. 1996/97:1) uttalat att Jordbruksverket skall ersätta
Tullverket för de kostnader som detta medför. Det förekommer även andra
former av samarbete t.ex. med Kommerskollegium och Sjöfartsverket.
Utredningsuppdraget
Med utgångspunkt i vad som anförts ovan tillkallas en särskild utredare
för att utvärdera effekterna för kontrollverksamheten och tullverksamheten
i övrigt av organisationsförändringen. Utredaren skall även behandla frågan
om dimensioneringen av myndigheten blivit riktig med hänsyn till
förändringar i regelverk och arbetsvolym.
Utredaren skall således utvärdera om Tullverket kan uppnå de uppställda
målen för verksamheten. Utredaren skall därvid beakta effekterna för
Tullverkets verksamhet vid yttre respektive inre gräns av det svenska
medlemskapet i EU. I uppdraget ingår även att utreda hur de tillgängliga
resurserna fördelats mellan olika verksamhetsområden inom myndigheten
med beaktande av de förändringar som EU-medlemskapet medfört.
Utredaren skall studera fördelningen av resurser mellan central och
regional nivå liksom mellan regionerna. Härvid skall särskilt beaktas de
nya krav som ställs på verksamheten till följd av det svenska medlemskapet
i EU t.ex. deltagande i arbetet inom EU, tolkning av regelverk, information
till näringslivet m.m., liksom till de skillnader i förutsättningar som
råder för de olika myndigheternas verksamhet. Härvid skall också
rättssäkerhetsaspekten beaktas, bl.a. att tillämpningen av regelverket inom
tullområdet skall vara likformig inom samtliga landets tullmyndigheter.
Tullverket hade inför Sveriges inträde i EU en kort tid på sig att tolka
och utfärda tillämpningsbestämmelser till EG:s tullagstiftning liksom till
den kompletterande svenska tullagstiftningen som beslutades av riksdagen.
Verkets tolkningar av bestämmelserna låg i sin tur till grund för de
organisationsförslag som arbetades fram inom myndigheten. I och med
deltagandet i EU-arbetet inom tullområdet har värdefulla erfarenheter
vunnits. Utredaren skall mot denna bakgrund studera om de tolkningar av
bestämmelserna som låg till grund för utformandet av den nya organisationen
fortfarande är giltiga.
Utredaren skall beakta och värdera de problem som uppstått inom verksamheten
efter EU-medlemskapet samt bedöma i vilken mån dessa problem är av
övergående natur eller om det krävs speciella åtgärder för att lösa
problemen.
Utredaren skall studera hur samarbetet inom EU påverkat och kan
komma att påverka effektiviteten i verksamheten. Dessutom skall utredaren
studera och värdera effekterna av att Tullverket infört nya arbetsmetoder
i kontrollarbetet och vid behov även föreslå ytterligare förändringar av
arbetsmetoder i enlighet med den utveckling som pågår inom tullsamarbetet
inom EU.
Utredarens utvärdering skall även innefatta kontrollen av varor som
omfattas av in- eller utförselrestriktioner, bl.a. narkotika och alkohol.
Utredaren skall även studera hur den nya organisationen tillgodoser
näringslivets behov av tillgänglighet och service.
Det ingår även i uppdraget att beakta det informationsteknologiska
utvecklingsarbete som pågår inom Tullverket och EU.
Utredaren skall studera förutsättningarna för och erfarenheterna av
Tullverkets samarbete med andra myndigheter, särskilt ur ett EU-perspektiv.
Samarbetet med skatteförvaltningen och polisen är av särskild betydelse,
men även andra myndigheter kan behöva uppmärksammas.
Samråd skall ske med Skatteflyktskommittén (Fi 1995:04).
Utredaren skall vara fri att utifrån utredningens resultat lämna de
förslag som finnes lämpliga.
Utredningsarbetet
Utredaren bör ha kontakter med berörda myndigheter, departement,
näringslivsorganisationer och personalorganisationer. För
utredarens arbete gäller regeringens generella direktiv om att redovisa de
regionalpolitiska konsekvenserna av framlagda förslag (dir. 1992:50), om
att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt om att redovisa
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49).
Redovisning av uppdraget
Utredningsarbetet bör vara avslutat senast den 1 oktober 1997.