Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Översyn av lagen (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall, Dir. 1997:33
Departement: Utrikesdepartementet
Beslut: 1997-02-13
Dir. 1997:33
Beslut vid regeringssammanträde den 13 februari 1997
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall tillkallas för att göra en översyn av lagen
(1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall. Utredarens
huvuduppgifter är att
- utreda den nuvarande utformningen av lagstiftningen,
- närmare analysera de problem som är förenade med den,
- utvärdera den lagstiftningsmetod som används i lagen för att införliva
bestämmelser om immunitet och privilegier i internationella
överenskommelser med svensk rätt,
- lämna förslag till de förändringar av lagstiftningen som anses
nödvändiga.
I arbetet skall folkrättsliga aspekter beaktas.Bakgrund
Antalet internationella organ har i takt med den fortskridande
internationaliseringen ökat kraftigt. Flertalet av dessa organ har i
sina stadgor eller i särskilda avtal tillförsäkrats immunitet eller
privilegier.
Sverige är bundet av ett stort antal internationella överenskommelser
som innehåller bestämmelser om rättslig immunitet och privilegier av
olika slag. För att dessa åtaganden skall få verkan i fall där svensk
rätt gäller, krävs det att bestämmelser med sådant innehåll införlivas
med svensk rätt. Detta sker för närvarande genom ändringar i lagen
(1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall.
De erfarenheter som vunnits under den tid som 1976 års lag varit i kraft
visar att lagen i dess nuvarande utformning inte i alla avseenden
fungerar tillfredsställande. Dessutom finns det ett behov av att
utvärdera den lagstiftningsmetod som används i lagen för att införliva
bestämmelser med svensk rätt. Mot bakgrund av att lagen i huvudsak
bygger på lagen (1966:664) med vissa bestämmelser om immunitet och
privilegier finns det skäl att inledningsvis ge en kortfattad översikt
av den lagens systematik.
1966 års lag
1966 års lag var konstruerad så att det i själva lagtexten angavs vilka
organisationer och fysiska personer som genom internationella
överenskommelser tillförsäkrades immunitet och privilegier. Lagändringar
behövde göras upprepade gånger med korta mellanrum på grund av att
Sverige tillträdde ett ökande antal internationella överenskommelser om
inrättande av internationella organisationer för vilka gällde immunitet
eller privilegier. I den utsträckning det aktuella internationella
organet överhuvudtaget passade in i en viss paragraf krävde lagens
konstruktion oftast ändringar i flera paragrafer samtidigt. Lagen
innehöll inte några närmare bestämmelser om de förmåner som de
uppräknade subjekten hade rätt till. I detta hänseende hänvisades bara
till den stadga eller överenskommelse som i varje särskilt fall var
tillämplig utan att man angav närmare var denna fanns. De olika
internationella stadgorna eller överenskommelserna hade oftast utländsk
text som gjordes direkt tillämplig som svensk lag.
Lagen byggde alltså huvudsakligen på den s.k. inkorporeringsmetoden.
Vissa bestämmelser i Wienkonventionerna om diplomatiska och konsulära
förbindelser arbetades dock in i gällande författningar för att
underlätta tillämpningen på de områden, där dessa bestämmelser kom att
få störst praktisk betydelse för de tillämpande myndigheterna. Eftersom
vissa subjekt inte ansågs falla in under de existerande uppräkningarna i
lagens 3 och 4 §§, blev det nödvändigt att lägga till nya paragrafer i
lagen samt numrera om de efterföljande paragraferna. 1966 års lag kom
därför med tiden att förlora i överskådlighet och klarhet allt eftersom
antalet internationella organ som åtnjöt immunitet och privilegier
ökade.
1976 års lag
I materiellt hänseende stämmer 1976 års lag överens med 1966 års lag.
Även i den nya lagen används den s.k. inkorporeringsmetoden för att
införliva bestämmelser med svensk rätt.
De ändringar som gjordes genom 1976 års lag var i huvudsak att vissa
bestämmelser fick en annan lagteknisk utformning än i 1966 års lag.
Syftet med ändringarna var att göra lagtexten mer lättillgänglig och att
på ett smidigare sätt kunna införliva regler om immunitet och
privilegier i internationella överenskommelser med svensk rätt. Den
uppräkning av internationella organ och personkategorier som fick
förmåner enligt internationella överenskommelser enligt 3 och 4 §§ av
1966 års lag har i 1976 års lag ställts upp i tabellform, och titlarna
på de överenskommelser i vilka bestämmelserna återfinns har också
angivits där. Tabellen har fogats som en bilaga till själva lagtexten.
Tanken var att den ökade flexibilitet i lagen som den nya utformningen
innebar skulle minska risken att behöva skapa nya paragrafer med därav
följande brist på överskådlighet.
För att se till att Sverige under tiden närmast efter ikraftträdandet av
en överenskommelse uppfyller sina folkrättsliga förpliktelser har lagen
utformats så att de bestämmelser om immunitet och privilegier som finns
upptagna i bilagan automatiskt blir tillämpliga som svensk lag samtidigt
som respektive överenskommelse blir bindande för Sverige.
Överenskommelserna publiceras i Sveriges internationella
överenskommelser (SÖ). I anslutning till den nya lagen utfärdade
regeringen en förordning (1976:879) med vissa uppgifter om
överenskommelser som avses i 4 § lagen (1976:661) om immunitet och
privilegier i vissa fall, där hänvisningar till överenskommelserna i SÖ
infördes.
Förordningen utformades som en tabell med en uppställning som anknöt
till lagens bilaga. För de överenskommelser som inte hade hunnit
publiceras i SÖ då de blev bindande för Sverige gjordes hänvisning till
den proposition där överenskommelsen fanns intagen. Vidare innehöll
förordningen uppgift om vilken dag överenskommelsen blivit bindande.
Ändringar i förordningen med hänvisning till SÖ eller proposition samt
uppgift om dagen för ikraftträdande av nya överenskommelser skall enligt
motivuttalandena till lagen om möjligt utfärdas i god tid och sättas i
kraft den dag då bestämmelserna skall börja tillämpas som svensk lag.
Förordningen (1976:879) upphävdes genom tillkännagivande (1978:47) av
vissa uppgifter om överenskommelser som avses i 4 § lagen (1976:661) om
immunitet och privilegier i vissa fall. Tillkännagivandet utformades på
samma sätt som förordningen. Det senaste tillkännagivandet är från 1987
(1987:342).
Reformbehov
Den lagtekniska utformning som 1976 års lag bygger på har inte i alla
avseenden kommit att fungera tillfredsställande. Lagtexten är
visserligen lättillgänglig på så vis att det direkt kan utläsas vilket
internationellt organ och vilka fysiska personer som åtnjuter immunitet
eller privilegier samt i vilken internationell överenskommelse som
bestämmelserna finns. Som redan redovisats saknar den emellertid uppgift
om var överenskommelsen finns publicerad liksom uppgift om
ikraftträdandedatum. Lagens nuvarande utformning grundar sig på att
dessa uppgifter tillkännages. Det är i den senare delen som brister
visat sig finnas. Detta har försvårat för rättstillämpande myndigheter
och berörd allmänhet att få tillgång till nödvändig information, om
avtalen är i kraft i förhållande till Sverige eller vad de bestämmelser
som skall tillämpas innehåller. I dessa avseenden kvarstår alltså de
problem som fanns med 1966 års lag även med den nya lagen.
Inte heller intentionen att utformningen av 1976 års lag skulle minska
risken att behöva skapa nya paragrafer med minskad överskådlighet som
följd har helt kunnat uppfyllas. Vissa internationella subjekt har
nämligen inte ansetts falla in under de existerande uppräkningarna i
lagens 4 §. Detta har fått till följd att man nödgats lägga till nya
paragrafer.
Att en del bestämmelser om immunitet och privilegier i
överenskommelserna visat sig vara oklara och svårtolkade kan visserligen
förklaras med att resultatet är en följd av internationella
förhandlingar. Inte desto mindre skapar dessa omständigheter osäkerhet
och vållar svårigheter för rättstillämpande myndigheter, liksom för den
allmänhet som berörs av bestämmelserna.
Sammanfattningsvis kan konstateras att det system som 1976 års lag
grundar sig på har vissa brister och att tillämpningen inte fungerar
helt tillfredsställande. Därför behöver en särskild utredare tillsättas
för att se över lagen om immunitet och privilegier i vissa
fall.
Uppdraget
Utredaren skall utreda den nuvarande utformningen av lagstiftningen och
närmare analysera de problem som är förenade med den. Utredaren skall
också utvärdera den lagstiftningsmetod som används i lagen för att
införliva bestämmelser om immunitet och privilegier i internationella
överenskommelser med svensk rätt.
I detta arbete skall folkrättsliga aspekter beaktas. Utredaren skall
särskilt uppmärksamma de problem som följer av att bestämmelser i
internationella överenskommelser om immunitet och privilegier i vissa
fall tenderar att vara oklara och svårtolkade.
Utifrån resultatet av analysen och utvärderingen skall utredaren utforma
de förslag till förändringar av lagstiftningen som anses nödvändiga.
Utredaren skall här väga samman intresset av att myndigheter effektivt
och säkert skall kunna tillämpa bestämmelser om immunitet och
privilegier med kravet på att lagstiftningen stämmer överens med de
folkrättsliga åtagandena i överenskommelserna.
Det kan givetvis finnas också andra aspekter på nuvarande lagstiftning
som kräver belysning. Utredaren är oförhindrad att ta upp sådana frågor
och lägga fram de förslag som anses nödvändiga. Om utredaren föreslår
ändringar skall utredaren samråda med berörda myndigheter.
För utredaren gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare om regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om
att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om att redovisa
jämställdhetspolitiska konsekvenser (dir. 1994:124) samt om att redovisa
konsekvenser för brottsligheten och det brottsförebyggande arbetet (dir.
1996:49).
Uppdraget skall redovisas senast den 12 februari 1998.