Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Kommittén (Fi 1995:16) om uppföljning och utveckling av
det nya utjämningssystemet för kommuner och landsting
, Dir. 1997:32
Departement: Civildepartementet
Beslut: 1997-02-13
Dir. 1997:32
Beslut vid regeringssammanträde den 13 februari 1997
Sammanfattning av uppdraget
Kommittén skall utreda dels behov och utformning av en utjämning av
kostnadsskillnader mellan kommuner för verksamhet enligt lagen
(1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade, dels
huruvida felaktigheter i beräkningarna av utjämningsbidrag och
utjämningsavgift skall korrigeras i efterhand och i så fall på vilket
sätt.
Det nya statsbidrags- och utjämningssystemet
Den 1 januari 1996 infördes ett nytt statsbidrags- och utjämningssystem
för kommuner och landsting. En parlamentariskt sammansatt kommitté
tillkallades redan i augusti 1995 för att följa upp och utvärdera samt
lämna förslag i syfte att utveckla systemet (dir. 1995:118).
Statsbidrags- och utjämningssystemet består, förutom av ett generellt
invånarbaserat statsbidrag av inkomstutjämning, utjämning för
strukturellt betingade kostnadsskillnader samt införanderegler.
Inkomstutjämningen och kostnadsutjämningen bygger på att de kommuner och
landsting som har en högre skattekraft eller mer gynnsam struktur än
genomsnittet får betala en utjämningsavgift till staten och att de som
har en lägre skattekraft eller mindre gynnsam struktur än genomsnittet
får ett utjämningsbidrag från staten. De sammanlagda utjämningsbidragen
respektive utjämningsavgifterna för kommuner och landsting uppgår i
princip till lika stora belopp vilket innebär att systemet är neutralt
för statsbudgeten.
När det gäller utjämningssystemet finns två aktuella frågeställningar
som behöver belysas ytterligare. Den första är frågan om behov och
utformning av en utjämning av kostnadsskillnader mellan kommuner för
verksamhet enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa
funktionshindrade. Den andra frågan gäller huruvida felaktigheter i
beräkningarna av utjämningsbidrag och utjämningsavgift skall korrigeras
i efterhand.
Utredningar om utjämning av kostnadsskillnader för verksamhet enligt
lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade
Den 1 januari 1994 trädde lagen (1993:387) om stöd och service till
vissa funktionshindrade (LSS) i kraft. Lagen innebär bl.a. att de
tidigare omsorgsinsatserna för personer med utvecklingsstörning m.fl.
har förts över från landstingen till kommunerna.
Huvudmannaskapsförändringen har genomförts successivt under åren 1991
till 1996. Metoden för att ekonomiskt reglera
huvudmannaskapsförändringar har i allmänhet skett genom skatteväxling i
kombination med särskilda länsvisa mellankommunala
kostnadsutjämningssystem. I något fall har landstinget lämnat särskilt
bidrag till kommunerna. Det finns emellertid stora kostnadsskillnader
mellan kommuner för LSS-insatser.
Redan i utredningsarbetet som föregick det nationella
utjämningssystemets införande diskuterades frågan om möjligheterna och
behovet av att inom ramen för kostnadsutjämningen också utjämna för
kostnader för insatser enligt LSS. Det fanns emellertid inte ett
tillräckligt underlag för att fastställa vilka strukturella faktorer som
påverkar kostnaderna och som skulle kunna ligga till grund för en
utjämningsmodell. Regeringen beslutade därför den 24 maj 1995 att
tillsätta en arbetsgrupp inom Socialdepartementet med uppgift att utreda
frågan. Arbetsgruppen lämnade sin rapport i juni 1996 (Ds 1996:47).
Arbetsgruppen gjorde bedömningen att ett nationellt
kostnadsutjämningssystem är det mest lämpliga alternativet för att
utjämna kostnadsskillnader mellan kommuner för LSS-insatser och att ett
sådant system bör kunna infogas i det existerande nationella
statsbidrag- och utjämningssystemet. Arbetsgruppen föreslog också
faktorer som skulle kunna användas i ett sådant
kostnadsutjämningssystem. Gruppen konstaterade emellertid att
ytterligare statistik skulle krävas för att utforma ett
utjämningssystem.
Socialdepartementet har därefter genomfört en fältstudie i syfte att få
fram ytterligare underlag. I ett urval av landets kommuner har antalet
LSS-insatser, innehållet i insatserna och de därav följande kostnaderna
analyserats. Resultatet av fältstudien samt ett förslag till
konstruktion av ett system för att utjämna för kostnadsskillnader för
verksamhet enligt LSS kommer att redovisas inom kort.
Problem vid beräkningar av utjämningsavgift och utjämningsbidrag
Statistiska centralbyrån (SCB) beräknar varje år utjämningsbidrag
respektive utjämningsavgift. Utjämningssystemet är komplext och
beräkningarna baseras på många olika faktorer, vilket kräver ett
omfattande statistikunderlag för varje kommun och landsting.
SCB skall senast den 1 oktober året före det år som bidrag betalas ut
lämna uppgift till varje kommun och landsting om preliminära bidrag och
avgifter. Dessa ges därigenom möjlighet att i tid upptäcka eventuella
felaktigheter.
Skattemyndigheten fastställer bidragens storlek samt lämnar, senast den
25 januari det år som bidrag betalas ut, uppgift om bidragets storlek
till varje kommun och landsting. Skattemyndighetens beslut får
överklagas hos regeringen.
Om ett fel skulle uppstå i de definitiva beräkningarna, kan det få vissa
följdeffekter. I t. ex. kostnadsutjämningen beräknas bidragets eller
avgiftens storlek för varje kommun respektive landsting som skillnaden
mellan en kommunvis respektive landstingsvis beräknad kostnad och den
för landet genomsnittliga kostnaden per invånare. Ett fel i
beräkningarna för en enskild kommun eller ett enskilt landsting kan
innebära att den genomsnittliga kostnaden för landet också blir fel,
vilket därmed kan påverka bidragen och avgiften för alla andra kommuner
eller landsting.
Uppdraget
Utjämning av kostnadsskillnader för verksamhet enligt lagen om stöd och
service till vissa funktionshindrade
Utifrån det underlag som Socialdepartementet har redovisat skall
kommittén ta ställning till om det finns behov av en nationell utjämning
för kostnadsskillnader mellan kommuner för verksamhet enligt LSS. Om så
är fallet skall kommittén föreslå hur en utjämning bör utformas, när den
bör införas samt hur införandet skall ske. Kommittén bör därvid bedöma
behovet och konstruktionen av införanderegler samt vilka övriga
förändringar som krävs. En fråga gäller t.ex. hur de nuvarande
inomregionala kostnadsutjämningssystemen bör hanteras.
Hantering av felaktigheter i beräkningarna
Kommittén skall utreda hur felaktigheter i beräkningarna bör hanteras om
de upptäcks efter det att skattemyndigheterna har fastställt
utjämningsbidrag och utjämningsavgift. En utgångspunkt för kommittén
skall vara att eventuella korrigeringar av felaktigheter i beräkningarna
måste ske så att de kan finansieras inom utjämningssystemets ram.
Frågan om eventuella korrigeringar bör belysas ur flera aspekter. En
fråga är om det är möjligt att i efterhand kräva tillbaka en utbetalning
som beror på t.ex. fel i beräkningsunderlaget. En annan fråga är t.ex.
på vems initiativ en korrigering skall kunna göras.
Kommittén skall beskriva vilka typer av fel som kan uppkomma samt vilka
av dessa som bör vara aktuella för eventuell korrigering.
Om kommittén finner att felaktigheter bör korrigeras, skall kommittén
föreslå hur korrigeringen kan ske. Kommittén skall även ta ställning
till om det skall finnas en tidsgräns för att korrigera fel och om
undantag från korrigering bör finnas t.ex. vid mindre belopp.
Kommittén skall, om så krävs, föreslå ändringar i gällande lagar och
förordningar.
Redovisning av uppdraget
Tilläggsuppdraget skall redovisas senast den 10 juni 1997.