Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Kommission om judiska tillgångar i Sverige vid tiden för andra världskriget, Dir. 1997:31
Departement: Utrikesdepartementet
Beslut: 1997-02-13
Dir. 1997:31
Beslut vid regeringssammanträde den 13 februari 1997.
Sammanfattning av uppdraget
Regeringen tillkallar en kommission med uppgift att undersöka
- dels hur svenska myndigheter, banker och andra före och under andra
världskriget befattat sig med tillgångar i guld och andra värden som
kan ha tillhört judar och som förvärvats från Nazityskland,
- dels hur myndigheter, banker och andra efter andra världskriget
behandlat banktillgodohavanden och andra tillgångar som tillhört judar
och som på grund av judeförföljelserna före och under kriget blivit
herrelösa,
- dels om det av de handlingar som finns i Flyktkapitalbyråns arkiv
framgår om eventuell tysk-judisk egendom likviderades genom
Flyktkapitalbyråns verksamhet.BakgrundFrågan om hur olika länder under
och efter andra världskriget behandlat tillgångar som tillhört judar har
väckt betydande internationell uppmärksamhet under senare tid.
Särskilda undersökningskommissioner har tillsatts i bl.a. Schweiz,
Portugal, Frankrike och Norge. Intresset har inte minst riktats mot de
länder som var neutrala under kriget, bl.a. Sverige, Schweiz och
Portugal. GuldFrågan har ställts om dessa länder före och under andra
världskriget med öppna ögon tog emot guld från Nazityskland som
betalning i handelsutbytet trots att de visste eller borde ha vetat att
guldet hade stulits från judar som ett led i Nazitysklands
judeförföljelser, så kallat rövat guld.
Frågan är nära sammanlänkad med frågan om vad som har hänt med guld som
Nazityskland tillägnat sig i ockuperade länders centralbanker. För
svensk del tilldrar sig Riksbankens transaktioner under andra
världskriget störst intresse. Under slutet av andra världskriget varnade
de allierade de neutrala länderna för att ta emot guld från Tyskland som
betalning vid varuexport. Efter krigsslutet undersöktes frågan i Sverige
och guld som kunde antas vara rövat återlämnades. Riksbanken återlämnade
7,1 ton guld till den Banque Nationale de Belgique år 1949 och cirka 6
ton guld till De Nederlandsche Bank år 1955.
Riksbanken har nyligen tillsatt en utredning bestående av en utredare
och två sekreterare utan någon anknytning till Riksbanken. Utredningens
uppdrag är att göra en förnyad undersökning i Riksbankens
arkivhandlingar för att utröna om det finns ytterligare uppgifter om
Riksbankens förvärv av så kallat rövat guld. I uppdraget ingår att göra
en sammanställning av relevant material.Privatpersoners
banktillgodohavanden och annan privat egendom
Vid tiden före andra världskriget när förföljelserna av judar
inletts i Nazityskland överfördes judisk egendom bl.a. till svenska
banker i syfte att rädda tillgångarna undan tyska myndigheter. Men även
från andra länder överfördes tillgångar till svenska banker.
Fram till februari 1940 var det tillåtet för utlänningar att sätta in
sina tillgodohavanden på svenska banker. I februari 1940 infördes en
valutareglering som framför allt syftade till att förhindra att
utländskt flyktkapital sökte sig till Sverige. Utlänningar kunde således
inte längre göra insättningar i svenska banker.
Under 1960-talet gjordes utredningar i Svenska Bank-föreningens regi som
syftade till att kartlägga bankkonton som blivit herrelösa till följd av
kriget. Utredningsarbetet bedrevs under ett par år och resulterade i att
cirka 1,2 miljoner kronor ställdes till Röda korsets förfogande för
bildande av en fond för ersättning till offer för den nazistiska
förföljelsen. Judiska organisationer var starkt kritiska mot
Bankföreningens handlingssätt. Bland annat framfördes kritik mot att
tillgångar i notariatdepåer och bankfack inte kom att ingå i
beräkningsunderlaget.
I samband med andra världskriget kan även judisk egendom i form av
tavlor, smycken m.m. ha förts till Sverige. Vissa förfrågningar gjordes
vid samma tid till advokater, revisorer transportörer och andra för att
försöka utröna om sådan egendom kunde finnas hos dem. Frågan kan behöva
belysas ytterligare.
Tyska tillgångar
Sedan de fyra huvudallierade efter den tyska kapitulationen förklarat att
de övertagit högsta makten i Tyskland vände de sig till bl.a. Sverige med
anspråk på förfoganderätten och kontrollen över tyska tillgångar i Sverige.
Förhandlingar med de allierade ledde till lagstiftning som belade all tysk
egendom i Sverige med skingringsförbud. En särskild myndighet,
Flyktkapitalbyrån, upprättades, vilken efter avslutandet av det s.k.
Washington-avtalet med de allierade år 1946 fick i uppdrag att likvidera
den tyska egendomen.
Flyktkapitalbyrån upphörde med sin verksamhet år 1956 i samband med att
ett avtal träffades med Förbundsrepubliken Tyskland. Avtalet reglerade
den ersättning som skulle utgå till de tyska rättsägare vilkas egendom
likviderats i Sverige.
Ersättningen utbetalades ur en fond i Tyskland till vilken tillgängliga
medel överförts från svensk och tysk sida. Enligt vad som uppgetts om
Flyktkapitalbyråns verksamhet avvecklades i princip inte egendom som
tillhörde personer som varit utsatta för de nazistiska förföljelserna.
Det kan emellertid inte uteslutas att egendom tillhörig tyska judar
likviderades av Flyktkapitalbyrån. Detta är en fråga som behöver
belysas.
Uppdraget
Kommissionens uppgift är att skapa största möjliga klarhet i vad
som kan ha hänt i Sverige när det gäller egendom av judiskt ursprung som
förts hit i samband med judeförföljelserna före och under andra
världskriget.
Kommissonen skall analysera och ta ställning till vad som kommit fram
vid genomgången av Riksbankens arkivhandlingar för att belysa
Riksbankens förvärv av s.k. rövat guld under andra världskriget. Den av
Riksbanken tillsatta utredningen beräknas vara klar med sitt uppdrag
under första halvåret 1997. Kommissionen bör, om den anser detta vara
till gagn för utredningen, göra kompletterande undersökningar i saken
med särskild fokusering på frågan om guld som kan ha tillhört
Kommissionen skall vidare bedriva forskning i alla de offentliga arkiv
som kan tänkas ha uppgifter som är relevanta för uppdraget liksom i
privata arkiv som ställs till kommissionens förfogande i syfte att
klarlägga i vad mån myndigheters, privatpersoners eller företags
agerande före och under andra världskriget bidragit till att Sverige
befattat sig med rövat guld eller annan egendom av judiskt ursprung.
Stor uppmärksamhet skall ägnas möjligheten att bedriva forskning i
privata arkiv.
Kommissionen skall även redovisa de utredningar som gjorts tidigare
rörande herrelösa bankkonton och annan privat egendom som kan antas ha
tillhört judar. Kompletterande utredningar som kan anses vara nödvändiga
för att få full belysning av frågan om sådana judiska tillgångar bör
göras.
Vidare skall kommissionen undersöka om judisk egendom kom att omfattas
av Flyktkapitalbyråns verksamhet.
Kommissionen får behandla även andra frågor som kan bidra till att skapa
klarhet i vad som hänt med sådan egendom av judiskt ursprung som förts
till Sverige i samband med de nazistiska judeförföljelserna före och
under andra världskriget.
Finner kommissionen egendom av sådant slag som uppdraget avser skall
egendomen i görligaste mån anges och beskrivas.Arbetsformer m.m.För
kommissionens arbete gäller kommittéförordningen (1976:119).
Redovisning av uppdraget
Kommissionen skall redovisa sitt uppdrag senast den 1 mars 1998.