Post 1 av 1 träffar
Föregående
·
Nästa
Tilläggsdirektiv till Barnomsorg och skola-kommittén (1996:04), Dir. 1997:30
Departement: Utbildningsdepartementet
Beslut: 1997-02-13
Dir. 1997:30
Beslut vid regeringssammanträde den 13 februari 1997.
Sammanfattning av uppdraget
Barnomsorg och skola-kommittén (U1996:04), som har i uppdrag att
utarbeta förslag till nytt måldokument för den pedagogiska verksamheten
för barn och ungdom i förskolans s.k. sexårsverksamhet, grundskolan och
skolbarnsomsorgen får i och med dessa direktiv nya arbetsuppgifter. I
sitt fortsatta arbete skall kommittén dels utarbeta förslag till
måldokument även för den pedagogiska verksamheten i förskolan, dels göra
en översyn av skollagen utifrån de krav integrationen av förskola, skola
och skolbarnsomsorg ställer och utifrån förslagen till nya måldokument
för verksamheterna.
Kommittén skall därvid
- överväga om och föreslå hur förskolan kan bilda en egen skolform inom
det offentliga skolväsendet för barn och ungdom,
- utreda rektors ansvar och skolplanens roll för verksamheten,
- analysera begrepp som skola/skolform och undervisning,
- överväga om det finns skäl att ändra definitionerna inom
förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg.
Kommittén skall utarbeta förslag till sådana ändringar i skollagen som
föranleds av kommitténs överväganden.
Bakgrund
Regeringen har vid flera tillfällen under det senaste året framhållit
att förskolan, skolan och skolbarnsomsorgen - som ett led i det
livslånga lärandet - skall integreras för att förbättra grundskolans
första viktiga år. I propositionen Vissa skolfrågor m.m. (1995/96:206)
framhölls att all pedagogisk verksamhet som rör barn och ungdom bör ses
som en helhet med ett gemensamt synsätt på barns utveckling och lärande.
Som ett första steg mot ökad integration tillkallade regeringen den 22
augusti 1996 en kommitté (Barnomsorg och skola-kommittén, BOSK), med
uppdrag att utarbeta förslag till ett nytt måldokument för den
pedagogiska verksamheten för barn och ungdom i åldrarna 6-16 år (dir.
1996:61). Det samlade måldokumentet skall ersätta läroplanen för det
obligatoriska skolväsendet (Lpo 94) och omfatta den obligatoriska
skolan, förskolans s.k. sexårsverksamhet och skolbarnsomsorgen. Det
framhålls särskilt i direktiven att arbetet med måldokumentet skall ses
som det första steget i att integrera förskolan, skolan och
skolbarnsomsorgen. Kommittén skall ha slutfört och redovisat uppdraget
senast den 15 februari 1997. Utvecklingen av den pedagogiska
verksamheten i förskolan behandlas i dessa direktiv.
Parallellt med BOSK:s arbete har en arbetsgrupp inom
Utbildningsdepartementet utarbetat betänkandet Samverkan för utveckling
(DsU 1997:10). I betänkandet föreslås att bestämmelserna i
socialtjänstlagen (1980:620) om förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg -
med undantag för bestämmelserna i 15 § om förskola för sexåringar - så
gott som oförändrade arbetas in i ett nytt kapitel i skollagen
(1985:1100). Arbetsgruppen föreslår vidare att förskolan för sexåringar
skall utgöra en egen skolform inom det offentliga skolväsendet för barn
och ungdom och att bestämmelserna om detta förs in i ett särskilt
kapitel i skollagen. I syfte att underlätta den eftersträvade
integrationen förslås vidare att förskollärare och fritidspedagoger
skall få undervisa i skolan. Arbetsgruppens förslag remissbehandlas för
närvarande.
Förskolan
Förskolan omfattar en allt större andel av alla barn och spelar en
viktig roll för deras utveckling och lärande. De tidiga barnaåren fram
till skolstarten är en intensiv period i barnets liv, då mycket av
identitets- och kompetensutvecklingen grundläggs, i ett nära samspel
mellan barn och miljö.
Barn utforskar och upptäcker sin omgivning och skapar förståelse och
sammanhang i tillvaron utifrån upplevelser och erfarenheter. Från att
vara helt beroende av sin omgivning utvecklar de en allt större
självständighet och förmåga att behärska tillvaron. Leken är ett sätt
för barn att handgripligen skaffa sig användbara kunskaper och
färdigheter.
Den tidiga språkutvecklingen är av central betydelse för den senare läs-
och skrivutvecklingen. Barn med annat modersmål än svenska har under
förskoleåldern unika möjligheter att lägga grunden för god
tvåspråkighet. För barn som får stimulans att utveckla ett rikt språk
under förskoleåren, underlättas den senare läs- och skrivutvecklingen.
Det är svårt att senare kompensera vad som brustit under de första
viktiga barnaåren. Därför har förskolan en stor betydelse för utveckling
och växande och för att ge barnen den nödvändiga grunden för fortsatt
lärande.
För barn i åldern 1-5 år bedriver förskolan en omfattande verksamhet.
Nära 70 procent av femåringarna, 60 procent av fyraåringarna, 55 procent
av treåringarna, 50 procent av tvååringarna och 30 procent av
ettåringarna omfattas i dag av förskolan. Den helt dominerande
verksamhetsformen för dessa åldrar är daghemmen. En mindre andel av
femåringarna har plats i deltidsgrupp. Därutöver går ca 10 - 15 procent
av barnen i varje åldersgrupp i familjedaghem.
Måldokument för förskolan
I direktiven till BOSK-kommittén, vars uppdrag är att utarbeta ett nytt
måldokument för förskolans s.k. sexårsverksamhet, skola och
skolbarnsomsorg, aviserades - som tidigare nämnts - att detta uppdrag i
ett nästa steg skulle följas av ett motsvarande uppdrag om att utarbeta
ett måldokument för den pedagogiska verksamheten i förskolan. Det är
viktigt att hela den pedagogiska verksamheten ses i ett sammanhang och
utgår från samma syn på individens utveckling och lärande. Tillsammans
skall måldokumenten kunna utgöra en helhet.
Sedan år 1987 utgörs styrdokumentet för förskolan av ett pedagogiskt
program som utarbetats inom Socialstyrelsen på uppdrag av regeringen
(Allmänna råd från socialstyrelsen 1987:3). Utgångspunkten för
programmet var regeringens proposition Förskola för alla barn
(1984/85:209), där principerna för mål och innehåll för förskolans
pedagogiska verksamhet lades fast. Det pedagogiska programmet gäller för
alla förskolor, såväl daghem som deltidsgrupper. Avsikten är att det nya
måldokumentet för förskolan skall ersätta det pedagogiska programmet och
utgöra ett styrdokument som motsvarar skolans läroplan.
Utmärkande för förskolepedagogiken är t.ex. den vida tolkningen av
pedagogisk verksamhet där också omvårdnad och omsorg ingår, med
utgångspunkten att inlärning och utveckling sker ständigt - inte bara
eller ens huvudsakligen i arrangerade inlärningssituationer.
Förankringen i närmiljön med anknytningen till barnens egna erfarenheter
och kunskaper är en annan viktig princip, liksom lekens och fantasins
betydelse för barns tankeutveckling och förståelse av omvärlden. Det
temainriktade arbetssättet, där barns eget utforskande och egna
problemlösningar blir ett medel för kompetens- och identitetsutveckling
är en väsentlig del av förskolepedagogiken. Stor vikt läggs vid
föräldrasamarbetet som ofta är väl utvecklat. Frågan om demokrati och
empati har under senare år fått förnyad betydelse i förskolan.
Övriga frågor
Integrationen förskola, skola och skolbarnsomsorg och nya måldokument
för verksamheterna får konsekvenser för den lagstiftning som skall
reglera det samlade verksamhetsområdet. Socialtjänstlagen och skollagen
är två skilda lagkomplex, som vuxit fram ur sinsemellan delvis olika
traditioner och synsätt. En mer övergripande översyn av skollagen
behöver göras. Integrationen förskola, skola och skolbarnsomsorg leder
bl.a. till förändringar i sådana grundläggande begrepp som undervisning
och skola/skolform när olika personalkategorier och pedagogiska synsätt
ska mötas. Som en utgångspunkt för kommittén skall gälla att
integrationen av förskola, skola och skolbarnsomsorg, som hittills,
skall ske utifrån de överväganden och med den utformning som enligt den
lokala bedömningen anses vara bäst.
Ett annat syfte med översynen av skollagen är att underlätta kommunernas
utvecklingsarbete inom barnomsorg och skola, där ansvaret numera i de
flesta kommuner ligger i gemensamma nämnder.
Uppdraget
Kommittén skall utarbeta förslag till nytt måldokument för förskolan.
Måldokumentet skall utgöra grunden för den pedagogiska verksamheten och
tydliggöra sambanden för barns utveckling och lärande, från tidig ålder
och uppåt. Det skall bidra till bättre samordning mellan förskola och
skola när det gäller gemensamma synsätt. Förskolans principer och
värderingar när det gäller den pedagogiska verksamheten skall också
fortsatt utgöra utgångspunkten vid utformningen av det nya
måldokumentet för förskolan. Måldokumentet bör kunna vara vägledande
även för andra verksamheter än förskolan, t.ex. familjedaghemmen, den
öppna förskolan och barn på sjukhus.
Särskild vikt bör kommittén lägga vid måldokumentets struktur och
innehåll i syfte att förstärka förskolans pedagogiska roll, underlätta
den långsiktiga planeringen av verksamheten och göra verksamheten mer
tillgänglig för uppföljning och utvärdering av mål. Kommittén skall
överväga frågan om måldokumentets formella status. I detta sammanhang
bör kommittén uppmärksamma att nuvarande måldokument har karaktären av
råd.
Kommittén skall vidare se över skollagen och analysera begrepp som
undervisning och skola/skolform utifrån de nya krav som ställs genom
integrationen mellan förskola, skola och skolbarnsomsorg samt utarbeta
förslag till sådana ändringar i skollagen som föranleds av kommitténs
överväganden. Några av de områden som därvid bör behandlas är bl.a.
följande
Kommittén bör överväga om det finns skäl att ändra definitionerna inom
förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg. Vidare skall kommittén överväga
om och föreslå hur förskolan - i likhet med vad som föreslagits i
betänkandet Samverkan för utbildning om den s.k. sexårsverksamheten -
kan bilda en egen skolform inom det offentliga skolväsendet för barn och
ungdom. I kommitténs arbete skall även ingå att utreda om det finns skäl
att precisera rektors ansvar för barn i förskolan på liknande sätt som
för barn i det obligatoriska skolväsendet. Enligt skollagen skall det
finnas en av kommunfullmäktige antagen skolplan som visar hur kommunens
skolväsende skall gestaltas och utvecklas. Kommittén skall överväga
vilken roll skolplanen skall ha i ett framtida skolväsende som även
innefattar förskolebarn. Eventuella organisatoriska konsekvenser som
följer av kommitténs förslag skall analyseras.
I sitt arbete skall kommittén beakta de förslag som presenterats i
betänkandet Samverkan för utbildning (Ds 1997:10).
Arbetet skall bedrivas i nära samråd med berörda organisationer och
myndigheter samt med de utredningar, vars uppdrag särskilt berör
utredningsarbetet.
För utredningen gäller regeringens direktiv till samtliga kommittéer och
särskilda utredare om regionalpolitiska konsekvenser (dir. 1992:50), om
att pröva offentliga åtaganden (dir. 1994:23), om jämställdheten mellan
könen (dir. 1994:124) och om brottsbekämpning (dir. 1996:49).
Uppdraget skall vara slutfört och redovisat senast den 1 november 1997.